• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Kariyer  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  TİCARET SOHBETLERİ  |  FİNANS  |  İHALELER  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE

2018 sezonunda 34 milyon turist bekliyoruz

04 Kasım 2017 Cumartesi 11:00
12
14
16
18

2018 sezonunda 34 milyon turist bekliyoruz

   ► 2014-2015 yılına göre 6, 7 milyon turist kaybının olduğunu açıklayan İşler, “İstenilen rakamlara 5 yıllık bir patinajla 2020 yılında ulaşılırız” dedi.

           SELDA AK     
     Geçtiğimiz yılların değerlendirmesini yaparak önümüzdeki sezon için öngörülerini paylaşan Ege Turistik İşletmeler ve Konaklamalar Birliği (ETİK) Başkanı Mehmet İşler, “Türkiye’nin turizmde bu yıl en büyük şansı Rusya’ydı” dedi. Hükümetin uçak krizinden sonra Rusya ile diplomasisinin çok başarılı olduğunun altını çizen İşler, “Bu başarı önce turizme şimdi domates almalarına kadar giderek tarıma da yansıdı. Rusya ile uçak krizinden önceki durumu yakaladık Bu büyük bir başarı. Hatta bir adım daha öteye gittik Türkiye turizm tarihinde 2017 yılında ilk defa birinci pazara Ruslar oturdu ve rekor kırarak Alman turistlerden de daha çok gelecekler.

     Türkiye genelinde yılsonuna kadar 5 milyonu geçen Rus turisti göreceğiz. Sadece Eylül ayında Antalya’ya 350 bine yakın Rus turist geldi. Rus sayısı 5 milyonu aşacak ve Ruslar tüm turizm tarihinde Rusların gelme rekorunu kırmış olacaklar. Rus pazarında krizin etkisinde kalmayıp teşvik etmesi ve bu kadar talep gelmesi Türk turizminin daha ciddi ve dik düşüşlerini engellemiş oldu.” dedi.
     2018 yılı şuan ki verilere göre İngiltere, Rusya, Hollanda, İran ve yan pazarlarda (Polonya Romanya vs.) artış gözlendiğini dile getiren İşler, “Yalnız Almanya pazarı şu an için düşüşte gözüküyor. Bu da Türkiye’nin diplomatik diyalog durumundan kaynaklanıyor. Büyük ihtimalle Almanya 2.sırada, İngiltere 3. sırada olur. Ama 2017’ye göre İngiltere’de yüzde 15 gibi bir artış söz konusu. Ancak toplama baktığımızda 2017’ye göre yüzde 15 artış bekleyerek önümüzde ki yıl 2018’de Rusya 5 milyon 750 binlere ulaşır. Böylece 2018 yılında Rusya, Türkiye turizminde tek başına en fazla turist getiren pazar lideri olur.” ifadelerini kullandı.

2018 sezonu için yüzde 10-12 aralığında artış bekliyoruz
     2014 ve 2015 yıllarında 40 milyona yakın turist geldiğini belirten İşler, “2017’de 30 milyon civarında turistle kapatırız. Önümüzde ki yıl yüzde 10-12 civarında artış gösterirsek 33-34 milyon arasında 2018 sezonunu kapatırız. Artış var ama 2014-2015 yılına göre 6, 7 milyon gibi bir eksik var. Kaybettiğimiz pazarları hemen geri getirmemiz mümkün olmuyor. Bizim yapmış olduğumuz standart analitik çalışmalarla otellerimizde kaybettiğimiz müşterileri 3 yıl sonra geri getirebiliyoruz. Kimisi 1 ay sonra kimisi 1 yıl sonra kimisi 5 yıl sonra geri gelebiliyor. Ortalama kaybedilen misafir 3 yıl sonra geri kazanılıyor. 2018 yılında Türkiye hareket yaşayacak fakat 2014-2015 verilerini yakalayamaz. İstenilen rakamlara 5 yıllık bir patinajla 2020 yılında ulaşılırız gibi görünüyor.” diye konuştu.

2018 sezonu, 2016 yılının zararlarını sarar
     Avrupa pazarının Türkiye’yi çok özlediğini belirten İşler, “İspanya ve Yunanistan fiyatlarda çok artış gösterdi. Gelen arz talep dengesine göre ve Euro bölgesi olduğu için orda Euro da kıymetli olmadı. Oysa Euro, TL karşısında çok değerlendi. Avrupa eski Avrupa olmadığı için ekonomik olarak kendi çıkarlarını düşünmek durumunda. Son 3 yıl içinde geçen sürede Türkiye’ye olan özlem daha da artacaktır. Rusların da 5 milyon 750 bine yakın gelmesiyle de dikkatler buraya daha çok çekilecektir. 2016 turizm otel fiyatları çok kötüydü turizmci cepten yedi. 2017’i fiyatları geçen seneye göre başa baş gitti kar yapmadı. Sektör müşterinin ayağı kesilmesin alışkanlığını yok etmesin özveride bulunarak fiyat indirimi yaptı. Fakat fiyatlarla oymasına rağmen doluluk oranlarını düşürmedi ama cirolarına yansıdı. 2017’de doluluk daha iyi arttığı için hiç olmazsa sektörün cebinden para çıkmayacak. 2018 sezonu için yüzde 10-12 arasında bir artış öngörüyoruz. Sezon yaklaştıkça bu değişebilir tabi. Çünkü bildiğiniz gibi Euro 4 TL’yi aştı. Bakarsınız sezon yaklaşır, Euro 5 liraya gelir. Bir Alman 1 Euro’yu İspanya da bir Euro olarak harcıyor. Ama buraya geldiğinde 1 Euro çarpı 5 diyor. Dolayısıyla bunlar etken olabilir. Ayrıca Ortadoğu’da ki politikaların yumuşaması, dengelenmesi de olumlu etki yaratabilir. Hiç olmazsa 2018 sezonu, 2016 yılının zararlarını sarar. 2018 yılı çizdiğimiz tabloda giderse miktar 2016 yılının zararlarını kapatma şansına sahip olacak.” dedi.

Kaybettiğimiz pazarları aynı hızla elde edemiyoruz
     Turizmde hareketliliği oluşturan faktör insandır ve turizmde yıllık sözleşmeler yapıldığı için siyasi konjonktüre, uluslar arası diplomasiye göre bir an da bir yere kayabileceğini sözlerine ekleyen İşler, “Güvenlik algısı, ülkenin imaj algısı veya terör savaş algısı hızlı kayıplara yol açabiliyor. Kaybedilen o güvenin tazelenmesi zaman alıyor. Bu yüzden hızla kaybettiğimiz pazarları rakamları aynı hızla elde edemiyoruz.  Bir süreç gerekiyor gelenlerin tatmin olması için. Hükümetler arası diyalog çok önemli. Turizmcinin fiyat indirmesi, efor sarf etmesi pazarlama tanıtım yapması bu sorunların hiçbirini aşmıyor. Ben seni sigorta yapmıyorum dediği an buraya gelişleri durdurup aşağı çekebiliyor. Tabi yıllardır Türkiye sevdalısı olan Almanlar var ben o ülkeyi biliyorum sigorta yapmazsan da yapma diyor ve çok uygun fiyatla atlayıp geliyorlar.
     Devletin 6 bin dolar uçak başına verdiği desteğin tabiî ki faydası var ama ondan daha büyük fayda getiren Avrupa ile ilişkiler diplomasi ile düzelmesidir. Avrupa birliği Almanya, Hollanda vs. Türkiye’yi riskli ülke değil statüsünden çıkartırlar ve sigorta şirketleri de seyahat sigortasını Türkiye için de yapıyoruz derlerse daha da güzel 2018 yılı geçirebiliriz.” ifadelerini kullandı.

Erken rezervasyon avantajından faydalanın
     Erken rezervasyonla birlikte yabancı turistlerin yıllardır vazgeçemediği yerlerin olduğunu açıklayan İşler, “Rusya pazarının en çok talep ettiği yer Antalya’dır. İngiltere pazarı Bodrum, Marmaris, Fethiye ve Pamucak’ı tercih ediyor. Alman pazarı daha çok Kuşadası, Didim, Pamucak, Özdere ve Antalya’yı tercih ediyor. Bizim insanlarımızın geleceğe yönelik planları olmuyor, son dakika oluyor. Türkiye’de erken rezervasyon kampanyası başlatmıştık Her sene Kültür ve Turizm Bakanlığı ile Kasım ayında başlayıp önümüzdeki Mart, Nisan aylarına kadar sürdürüyoruz. 500 binlerle başladık 2 milyona ulaştı. Türk vatandaşlarımızda artık erken rezervasyon yapmaya başladı. İç pazar açısından bizim bu sayıyı 5 milyona çıkarmamız lazım. Erken rezervasyon işlemi yurtdışında o kadar yaygın ki yabancılar bir sonraki sene için tatile gideceği yeri planlıyor, fiyat avantajı için araştırma yapıyor ve bir sene önceden almış oluyor. Tabiî ki bir sene önceden satın aldığınız bir yeri erken almanın avantajından faydalanmış oluyorsunuz. Genelde bizim vatandaşlarımız Haziran ayını geçirip bitiriyor, geriye kalan Temmuz Ağustos’ta güneşin 40 derece olduğu vakitte hadi tatile gidelim diyor. Sonra bakıyorsunuz fiyatlar çıkıyor.” dedi.

Yabancı tur operatörleri şakır şakır müşteri getiriyor
     Tesislerin yurtdışında ki tur operatörleriyle anlaşarak 50 Euro verecek iken 40 Euro’ya vererek satış gerçekleştirdiğini belirten İşler, “Otelci bu şekilde sabit giderlerini karşılasın diye yüzde 50’sini doldurmaya çalışıyor, gerisini de yüksek fiyattan vererek bir paçal fiyat bulmaya çalışıyor. Sonrada bize Türk misafire çok pahalı satıyorsunuz diyorlar. Yabancı operatörler buraya gelip 1 Mayıs’tan 30 Ekim’e kadar bana her gün 30 oda ayır diyerek belli fiyattan odaların parasını ödüyor. Odaları satıp, turist getireceğini söylüyorlar ve şakır şakır da müşteri getiriyorlar. Ama bizim hiçbir Türk bunu yapmıyor. Türk operatörleri aynı şartlarda oda talep etsin biz daha uygun fiyat veririz ama onlar bu riskin altına girmek istemiyor. Ama yabancı tur operatörleri kendini zorluyor. Vatandaşlarımız şartlar eşit olmadığı halde onlarla kendilerinin fiyatlarını birmiş gibi istiyorlar.

     Ticaretin doğası gereği olacak şey değil. Erken rezervasyon Türk vatandaşlarının uygun fiyatta oda alma ve tatil yapma avantajını desteklediği için son derece korunup kollanması, desteklenmesi gereken bir satış biçimidir. Biz bunu ne kadar çok geliştirirsek otelciler olarak planlamalarımızı ve finans yönetimimizi o kadar rahat yapabiliriz. Erken rezervasyon Mart, Nisan ayına kadar uzatılabiliyor. Krizden dolayı 2016 ve 2017 yılında neredeyse 12 ayı biz erken rezervasyon avantajına çevirdik ve hala o fiyatları erken rezervasyon fiyatlarıyla sattık. Belki 2016-2017sezonlarında erken rezervasyonun getirmiş olduğu avantajlar çok yansımadı. Bütün sezon erken rezervasyon fiyatlarının yansımadığı 2018 yılı diliyoruz.” diye konuştu.

 


+ Benzer Haberler
» Her daireye otopark konut fiyatını artıracak
» Orkinos avlanma kotasında zafer Türklerin oldu
» “Küçük esnaf vatandaşın faizsiz bankası”
» Tüketici güven endeksi 65,2 oldu
» Akıllı telefonlar hayatımızda vazgeçilmez yere sahip
» Günün 3 saatini sosyal medyada geçiriyoruz
» Turkcell ve AFAD işbirliği protokolü imzaladı
» Erozyonla mücadelede dünya liderliği
» İzmir rüzgar enerjisinin başkenti oldu
» Teksan uyarıyor: “Jeneratörünüzün bakımını ihmal etmeyin”


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 23.11.2017
  Ticaret 22.11.2017
  Ticaret 21.11.2017
  Ticaret 20.11.2017
  Ticaret 18.11.2017
  Ticaret 17.11.2017
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni