• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Kariyer  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  TİCARET SOHBETLERİ  |  FİNANS  |  İHALELER  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE

Araç kiralamada 17.8 büyüme ile Avrupa’yı geçtik

13 Kasım 2017 Pazartesi 12:00
12
14
16
18

Araç kiralamada 17.8 büyüme ile Avrupa’yı geçtik

   ► TOKKDER Genel Koordinatörü Özgül, “6 ayda yaklaşık 62 bin 800 adet yeni araç filoya katıldı" dedi.

           DUYGU GÖKSU     
     Son dönemlerde araçlarda, ÖTV ve kur artışlarıyla nedeniyle gerçekleşen zamlar başta KOBİ’ler olmak üzere birçok kesimi operasyonel kiralamaya yöneltmeye başladı. Araçlara uygulanan vergi artışı ve artan maliyetler ile birlikte son dönemde, iş dünyasında araç kiralamayı öncelikli hale getirdi. Kiralamanın sağladığı artılar, işletmeler tarafından daha çok anlaşılmaya başladığından operasyonel filo kiralama sektörü hızla büyüyor.
     Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği (TOKKDER) Genel Koordinatörü Tolga Özgül, Türkiye operasyonel araç kiralama sektörünü Ticaret Gazetesi’ne değerlendirdi.
     Özgül, 2017 yılının ilk yarısında ülkede satılan yeni otomobillerin yüzde 20,5’i olan yaklaşık 62 bin 800 adet yeni aracı filosuna kattığını söyledi. Araç kiralama sektörünün aktif büyüklüğü 25 milyar liraya yükselirken, müşteri sayısı ise 60 bine ulaştı. Bu yılın ilk yarısında 5 milyarlık araç satın alan sektörün yılsonuna kadar yüzde 10-12 büyüyeceğini belirten TOKKDER Genel Koordinatörü Tolga Özgül, “6 ayda yaklaşık 62 bin 800 adet yeni araç filoya katıldı. Toplam filo büyüklüğü ise 337 bini aştı" dedi.

Sektörün aktif büyüklüğü 24 milyar lirayı aştı
     2017 yılının ilk yarısında yaklaşık 5 milyar 87 milyon lira yeni araç yatırımı yapan sektörün aktif büyüklüğünün 24 milyar 600 milyon lirayı aştığını aktaran Özgül, sektörün filosundaki araç sayısının da 337 bin 500’e yükseldiği bilgisini verdi. Özgül, operasyonel kiralama sektörünün 2016 yılında yaklaşık 4 milyar 950 milyon TL vergi (KDV+MTV+ÖTV) ödeyen operasyonel kiralama sektörü, 2017 yılının ilk yarısında da yaklaşık 2 milyar 497 milyon TL vergi (KDV+MTV+ÖTV) ödeyerek ülke ekonomisine yaptığı katkıyı sürdürdüğünü ifade etti. Ocak-Haziran 2017 döneminde Renault’nun yüzde 29,9 payla Türkiye operasyonel kiralama sektörünün araç parkında en çok tercih edilen marka olmayı sürdürdüğünü belirten Özgül, bunu yüzde 14,7 ile Volkswagen, yüzde 9,8 ile Ford, yüzde 8,9 ile Fiat’ın takip ettiğini bildirdi. Özgül, sektörün araç parkının yarıdan fazlasının (yüzde 50,6) C segment araçlardan oluştuğunu, B segment araçların yüzde 28,5, D segment araçların ise yüzde 13,1 pay aldığını belirtti. TOKKDER Genel Koordinatörü Özgül, sektörün araç parkının yüzde 95,1’inin dizel, yüzde 59,8’inin de manuel vites araçlardan oluştuğunu söyledi.

Öncelikle derneğinizi tanıyalım?
     TOKKDER 1996 yılında kurulmuş güncel olarak 118 üyesi olan ülkemiz günlük / kısa dönem kiralama ve operasyonel kiralama endüstrilerini temsil eden çatı dernektir. TOKKDER olarak amacımızı 6 başlık altında toplayabiliriz; TOKKDER üyelerinin yüksek ahlaki ve profesyonel tutumunu sağlamak yolu ile müşterilerinin haklarını korumak. Sektörün ilgili devlet kurumları ile karşılıklı anlayışı geliştirmek adına iletişimini sağlamak ve artırmak. Üyelerinin sürdürülebilir büyümesi ve Türkiye ekonomisine katkısını artırmak için çalışmak. Sektörü kamu karşısında tanıtmak. İlişkili sektörler ile iletişimi ve işbirliklerini artırmak. TOKKDER’in üyelerini korumak ve geliştirmek. Üyelerimizin üst düzey yöneticilerinin yer aldığı 5 çalışma komitemiz bu amaçlar çerçevesinde çalışmalarını sürdürüyor.
     TOKKDER, aynı zamanda, Avrupa’da operasyonel kiralama ve günlük araç kiralama sektörlerini temsil eden, 33 ülkeden 45 derneğin üyesi olduğu bir federasyon olan Leaseurope’un aktif bir üyesidir. Sektörümüz büyürken, ekonomik aktivite içinden aldığı pay ve yarattığı katma değer artacaktır. Dernek olarak yaptığımız çalışmalarla tüm paydaşlarımızın hizmetlerimizden ve yarattığımız değerden memnun olacağı bir ortama ulaşmak en büyük hedefimiz.

Leaseurope üyeliğinin sağladığı katkılardan bahseder misiniz?
     TOKKDER’in 2011 yılında üye olduğu Leaseurope, Avrupa’da 33 ülkeden leasing, kısa dönem kiralama ve operasyonel kiralama konularında faaliyet gösteren kuruluşların toplandığı 45 derneğin üye olduğu bir federasyondur.
     Avrupa çapında sektörün geliştirilmesi, sorunlarının değerlendirilmesi ve bu sorunlarla ilgili lobi faaliyetlerinin organize edilmesinin yanında, istatistikler, üyeler arası bilgi ve tecrübe paylaşımı gibi konularda önemli bir platform oluşturmaktadır. Araç güvenliği, dolandırıcılık, kara para aklanmasının engellenmesi, leasing muhasebesi, vergilendirme, ticari araç kiralaması, çevre dostu teknolojilerin kullanılması, filo yönetimi gibi konularda Leaseurope’un düzenli konferansları ve uluslararası çalışma grupları bulunmaktadır.
     TOKKDER, 2013 yılında Leaseurope nezdinde girişimde bulunarak, Leaseurope çatısı altında faaliyette bulunan günlük kiralama ve operasyonel kiralama çalışma gruplarına üye olarak hem Avrupa’daki gelişmeleri yakından takip etmeye hem de sektörün gelişimine katkı sağlamaya başlamıştır.

Leaseurope üyeliği önemli kazançtır
     TOKKDER’in Leaseurope üyeliği, Avrupa ile bütünleşme sürecinde olan Türkiye’de gerek kısa dönem gerekse operasyonel kiralama sektörlerine önemli kazanımlar sağlamaktadır. Gelişmekte olan Türkiye pazarının sağlıklı ve sürdürülebilir şekilde büyümesinde, en iyi uygulamaların ülkemize adapte edilmesinde bu üyeliğin yararları görülmektedir. Avrupa Birliği içerisinde leasing ve araç kiralamasıyla ilgili düzenlemelerde Leaseurope önemli bir rol oynamaktadır. Türkiye’de benzer düzenlemeler oluşturulurken de AB uygulamalarına bakılmaktadır. Bu açıdan bakıldığında da TOKKDER’in Leaseurope üyeliği sektör adına önemli bir kazançtır.
     AB Ülkeleri’nde, gerek kamu gerekse de özel sektörde, operasyonel kiralama yöntemi AB mevzuatı tarafından teşvik edilen bir finansman ve araç edinme yöntemi olup Leaseurope’un bu konu ile ilgili çeşitli çalışmaları bulunmaktadır. TOKKDER vasıtası ile gündeme getirilecek benzer uygulamalar gerek kamu sektörünün gerekse özel sektörün verimliliğinin artmasına önemli katkı sağlayacaktır.

Ülkemizde operasyonel kiralama sektörü ne durumdadır?
     TOKKDER’in, bağımsız araştırma şirketi TNS Global işbirliği ile yürütmekte olduğu pazar araştırmasının 2017 yılı 1. yarıyıl sonuçlarını içeren “TOKKDER Operasyonel Kiralama Sektör Raporu”na göre, 2017 yılının ilk yarısında Türkiye operasyonel kiralama sektörü, Türkiye’de satılan yeni otomobillerin yüzde 20,5’i olan yaklaşık 62 bin 800 adet yeni aracı filosuna kattı. 2017 yılının ilk yarısında yaklaşık 5 milyar 87 milyon TL yeni araç yatırımı yapan Türkiye operasyonel kiralama sektörünün aktif büyüklüğü 24 milyar 600 milyon TL’yi aşarken filosundaki araç sayısı ise 337 bin 500 oldu. 2016 yılı 1. Yarıyıl sonunda olan müşteri sayısı 2017 yılı 1. Yarıyıl sonunda 59.828’e ulaştı.
     2016 yılında yaklaşık 4 milyar 950 milyon TL vergi (KDV+MTV+ÖTV) ödeyen operasyonel kiralama sektörü 2017 yılının ilk yarısında da yaklaşık 2 milyar 497 milyon TL vergi (KDV+MTV+ÖTV) ödeyerek ülke ekonomisine yaptığı katkıyı sürdürdü.

Bu araştırma dönemi itibarı ile;
     Renault yüzde 29,9’luk payı ile Türkiye operasyonel kiralama sektörünün araç parkında en çok tercih edilen marka olmayı sürdürürken, yüzde 14,7 ile VW, %9,8 ile Ford, %8,9 ile Fiat takipçisi oldular.
     Sektörün araç parkının yarısından fazlası (%50,6) C segment araçlardan oluşurken, B segment araçlar yüzde 28,5, D segment araçlar ise yüzde 13,1 pay aldı.Sektörün araç parkının %95,1’i dizel araçlardan oluşurken, manuel vites araçlar yüzde 59,8 pay aldılar.

Filo büyüklüğü 7 yılda 3 kat arttı
     S&P Global Ratings tarafından yayınlanan Türk Operasyonel Filo Kiralama Sektörünü inceleyen rapora göre, Türkiye’nin operasyonel Filo kiralama şirketleri 2009’dan beri çok hızlı bir büyüme ivmesi yakaladı. Sektörün toplam filo büyüklüğü son yedi yıl içerisinde 3 kat artarak 330 bini geçti. Bu rakamlar bileşik ortalama ile yıllık yüzde 17.8 gibi bir büyüme oranına denk geliyor. Bu oran, hem Türkiye’nin aynı dönemdeki ekonomik büyümesinden, hem de Avrupa’daki sektörlerin büyüme hızından fazla.

Kişi başına 150 araç
     Türkiye’de kişi başına düşen araç sayısı halen 150 ve bu A.B. ortalaması 500 ya da Türkiye’den daha az zengin Bulgaristan’ın 300 oldukça altında. Ayni şekilde, Türk özel sektörünün sadece yüzde 10’u kiralık araçlardan oluşuyor ki AB’de bu rakam yüzde 20. Leasing, Türkiye özel sektörü ve de özellikle KOBİ’ler tarafından daha fazla tanınıyor ve benimseniyor. Sektörün leasing kontratlarının ve de bankalara olan borçlarının yaklaşık yüzde 80’i avro, bu da sektör için bir kur riski yaratıyor.

Türkiye’de günlük kiralama sektörü ne durumdadır?
     Günlük kiralama aktiviteleri geçen yıla oranla ilk 9 ayda daha verimli bir tablo çizdi . Saatlik araç kiralama hizmeti de önemli bir seçenek olmaya başlarken kongre ve spor etkinlikleri ile ilgili organizasyonların ülkemizde daha sık yapılıyor olması, günlük araç kiralamayı mevsimsel etkilerden kurtardı. Turizmdeki hızlı toparlanmaya rağmen halen arzu edilen seviyelere gelinmediğini söyleyen Tolga Özgül, 2017’de günlük kiralama sektörünün yüzde 13-14 büyümesinin beklendiğini ifade ediyor.

Kur ve ÖTV seviyesiyle yeni araç fiyatlarının yükselmesinin operasyonel kiralama sektörüne etkisi nasıl oldu?
     Otomobillerin toplam sahip olma maliyetini oluşturan kalemlerin herhangi birindeki gerçekleşen bir artış kiralamaya olan talebi artırıcı etki yapıyor. Bu çerçevede, işletmeler maliyetlerini daha etkin yönetmek ve araç sahipliği ile üzerlerinde oluşan riskleri devretmek için operasyonel kiralamaya daha fazla yönelecektir. Benzer bir durum şu anda çok küçük hacimlerde de olsa bireysel kiralamalarda da yaşanacaktır.

Operasyonel kiralama sektöründe yıl sonu beklentiniz nedir?
     Operasyonel kiralama sektörü geçtiğimiz yıllardaki kadar hızlı olmasa da 2017 yılında da büyümeye devam edecektir. Daralan ekonomik aktiviteye rağmen özellikle sıfır araç fiyatlarındaki artış ve operasyonel kiralama yönteminin verimlilik adına sunduğu birçok avantaj firmaları satın alma yerine kiralamaya yönlendiriyor. Bu bağlamda 2017 yılında operasyonel kiralama sektörünün yüzde 10-12 civarında büyümesini bekleyebiliriz.

Operasyonel kiralamanın yarattığı avantajlar hakkında kısaca bilgi verir misiniz?
     Operasyonel kiralama yöntemi işletmelere ve hatta bireylere, kaynakları verimli kullanma adına iyi bir alternatif olurken birçok riski de bertaraf etme imkânı da sunuyor. Döviz kuru, faiz, ikinci el satış fiyatı ve hasar/prim gibi riskler operasyonel kiralama yönetimini tercih edenler için sorun olmaktan çıkıyor. Tüm bu saydığım risk unsurları operasyonel kiralama şirketleri tarafından yönetiliyor. Araç kiralayan işletmeler ise tüm kaynaklarını ve konsantrasyonlarını asıl faaliyetlerine yönlendirerek verimliliklerini artırıyorlar. Bunun yanı sıra operasyonel kiralama, yeni araçlara erişimi kolaylaştırarak bir yandan ülkemizde trafik ortamında daha güvenli yeni teknoloji ürünü araçların payının artmasını desteklerken, diğer yandan da firmalar için müşterilere karşı kurum imajının yüksek tutulmasına da destek oluyor.

 


+ Benzer Haberler
» “Güçlü Devlet, Güçlü Memur”
» Gelecek Eğitimde, Eğitim Konak’ta
» Cam filmi sektöründe 75 milyon dolar zarar
» Zeytin ağacından 70 ürün üretiliyor
» “Kalitede taviz sektöre zarar verir”
» Sağlıklı yaşlanmak: Anti-aging
» Ihlamur fiyatı cep yakıyor
» Gönüllü başladı, Milli Takıma antrenör oldu
» "Tiroid hormonları bir orkestra şefidir"
» Havra Sokağı’nda tezgaha kış erken geldi


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 20.11.2017
  Ticaret 18.11.2017
  Ticaret 17.11.2017
  Ticaret 16.11.2017
  Ticaret 15.11.2017
  Ticaret 14.11.2017
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni