• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Behzat Yıldırımer ►TİM’den SESLER
12
14
16
18
03/05/2021 06:25
İşletmelerde Pratik Strateji Tayini

TİM DANIŞMANLIK
danismanlik@tim.com.tr
www.tim.com.tr

Strateji Nedir?
    Strateji nereye gideceğimizin belirlenmesidir. Malum, nereye gideceğimizi bilmezsek nasıl gittiğimizin bir önemi yok. Tersi de doğru, nereye gideceğimizi biliyoruz ama belirlediğimiz rota yanlışsa hedefe ulaşmak mümkün olmuyor. Bu durumda, sürdürülebilirlik adına nereye (strateji) ve nasıl (politika) gideceğimiz konularına doğru cevap bulmamız ve doğru uygulamamız gerekiyor.

     Belirttiğimiz üzere nereye sorusunun cevabına strateji, nasıl sorusunun cevabına da politika diyoruz. Şirketin varlığının makul sürdürülebilir olmasında bu iki konu hayati önem taşımaktadır.
     Bu konu gündeme geldiğinde bize “Siz bizim işimizi ne kadar biliyorsunuz da bize has stratejiyi doğru belirleyebileceksiniz?” haklı serzenişinde bulunur paydaşlarımız çoğu kez. Elbette bizler sizin işinizin detayını, süreçlerini, pazar durumunu, özel dinamiklerini sizin kadar bilemeyiz. Ancak iyi bildiğimiz konu strateji tayini metodolojisidir. Sizin şirket ve pazar bilginiz ile bizim metodoloji bilgimizin sinerjisi doğru stratejiyi ve politikayı belirlemenize zemin hazırlayacaktır.

Doğru Strateji Nasıl Belirlenir?
     Hayli sayıda strateji belirleme yöntemleri var, biz bugün kendi kullandığımız ve büyük çoğunlukla doğru sonuçlar aldığımız metodolojiyi aktaracağız.
     Doğru strateji belirleyebilmek için karar vericilerin dünyada ve ülkemizdeki siyasi, ekonomik, sektörel gelişmeleri, teknolojik değişimleri, rakipleri, ilgili hukuksal mevzuatı yakından takip etmeleri beklenir. Ülkemizdeki aile işletmeleri pratiğinde strateji belirleme konusu genellikle patronajdan beklenen bir görevdir ve böyle de işlemektedir. Buna yanlış diyebilir miyiz? Elbette hayır. Ancak unutulmamalıdır ki, yukarıdan emir olarak aşağıya iletilen mesajlar içselleştirilmediği sürece operasyonel işleyişte olası aksaklıklar yaratabilir. Bu durumun önüne geçmek için strateji belirleme aşamasında karar vericilerle uygulayıcıları oyunun içine birlikte almanın sayısız faydaları vardır. Bu durum takım güdüsünü ateşleyeceği gibi, daha doğru strateji ve politika belirlemesine ve uygulamasına temel oluşturur.
     Bunun nasıl olabileceğine kısa bir özet olarak değinelim. Gelin yapacağımız işe “ortak akıl çalıştayı” diyelim.

Ortak Akıl Çalıştayı
     İyi modere edilen bu türlü çalışmaların en büyük avantajı, kimin ne dediği ve ne yazdığının bilinmemesidir. Bu nedenle patronun duymak istediğinden ziyade gerçek durum ortaya çıkmaktadır.
     ✓ Kurumun fonksiyonlarını ve belirlenmiş rolleri temsil edecek 20-25 kişi seçilir,
     ✓ Heterojen gruplar halinde SWOT çalışması yapılır, her grubun saptamaları tartışılarak kurumun SWOT analizinde mutabakat yapılır,
     ✓ Strenghts-Güçlü Yönler:
        En kuvvetli özelliklerimiz?
        Kurumun hangi özelliği işimi daha iyi yapmamı sağlıyor?
        Hangi özelliğimiz rakiplerden üstün?
        Müşterilerimiz hangi özelliğimizi beğeniyor?
        Satışımızı sağlayan başarı faktörlerimiz neler?
     ✓ Weaknesses-Zayıf Yönler:
        Hangi özelliklerimizi geliştirmeliyiz?
        Hangi hatalardan kaçınmalıyız?
        Satışımızı engelleyen özelliklerimiz neler?
        Hangi özelliklerimiz işimizi yapmamızı zorlaştırıyor?
        Müşterilerimiz neyimizi beğenmiyor?
        Rakiplerimiz zayıf yönümüz olarak neleri görüyor?
        Ürün iadelerinin nedenleri?
     ✓ Opportunities-Fırsatlar:
        İşimizi daha iyi yapabilmemiz için fırsatlar neler?
        Hangi fırsatlar satışımızı artırır?
        Piyasada oluşan değişiklikler ve pazar eğilimleri?
        Müşteriler hangi hizmetleri bekliyor?
        Rakiplerimizin hangi zayıf yönlerini kullanarak büyüyebiliriz?
     ✓ Threats-Tehditler:
        İşimizi yaparken hangi engeller var?
        Neler satışımıza tehdit oluşturuyor?
        Rakiplerimizin hangi yönleri bize tehdit oluşturuyor?
        Müşterilerimize ulaşmamızı ne engelliyor?
        Müşterilerimizin bize olan ödemelerini aksatmalarının nedenleri neler?
        Ekonomik durumun etkileri neler olabilir?
     ✓ Güçlü yönlerimizi fırsatlarla pekiştirerek tehditlere karşı hassasiyeti azaltıp, zayıf yönlerimizi geliştirmek için bu kez aynı gruplarla TOWS analizi yapılır,
        ● SO: Fırsatların avantajı için güçlü yönleri kullan
        ● WO: Zayıflığı yenmek için fırsatları kullan
        ● ST: Tehditleri uzaklaştırmak için güçlü yönleri kullan
        ● WT: Zayıflığı azalt tehditlerden kurtul

     Bu çalışmaların sonucunda herkesin katılımıyla strateji haritamızı belirlemiş olacağız, geriye kaldı işin politika tarafı. Yani eylem adımları.
     Belirlenen her strateji alt başlığı eyleme dönüşmelidir. Bunun için aynı şekilde ortak akıl ile hangi strateji alt başlığının hangi birim/ler, kim/ler tarafından nasıl bir takvimle gerçekleştirileceği konusunda mutabakata varılarak hayata geçirilir ve her türlü performansı elbette denetlenir.

     Böylece karar organı ile icra organının ortak aklı ile üretilen strateji ve politikalar hayata geçirilir.

Önceki Yazılar :
Haberler
  SOĞUTMA TESİSATI İŞLERİ YAPTIRILACAKTIR

  İZMİR GÜMRÜK MÜDÜRLÜĞÜNDEN İLANEN TEBLİĞ

  Vak’a test oranı %11,54’e indi

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  Yeşil sebzeler çöpe gidiyor

  İş dünyasından ‘ticari kredilere erteleme’ talebi

  TCMB yıl sonu enflasyon ve dolar beklentisi yükseldi

  Sahte kozmetik ürünler tehlike saçıyor

  Türkiye, dünya ortalamasının üzerinde internet kullanıyor

  130 bin işletmeye 5 milyar TL bütçeli destek

  Otomotiv endüstrisinden Nisan’da % 313’lük ihracat artışı

  Türk gıda ürünleri ABD’ye dijitalden pazarlanacak

  Doğasıyla 4 Mevsim Büyüleyen Sinop’ta Harika Tatil Önerileri

  Konya Meram Devlet Hastanesi gıda ürünleri satın alacak

  “İhracatta ürünlerin çevresel boyutu da önemli”

  İzmir Büyükşehir Belediyesi’nden “eşit işe eşit ücret” protokolü

  “Atık ithalatında denetimi destekliyoruz”

  İzmir’de plaj voleybolu zamanı

  Esnafa destek serbest piyasadan

  EÜAŞ, özel güvenlik hizmeti alacak

  Penta Teknoloji’de talep toplama dönemi başlıyor

  Salgının ekonomik yükü her kesime eşit dağıtılacak

  İzmir Brode Tekstil, Türkiye’de ilki başardı

  Hazır giyim sektöründe, Turquality destekleri artırıldı

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Karşıyaka Belediyesi halkın yanında

  Tam kapanmada can dostlar unutulmadı

  Türkiye’nin gururu Bornova’ya döndü

  Belediye ve vatandaştan Ramazan imecesi

  Mezarlıklar bayram sonrasına hazırlanıyor

  Kızılçullu gençleri Endonezya’dan ödül topladı

  Ardahan İl Sağlık Müdürlüğü diş protez laboratuvar hizmeti alacak

  Bayraklı belediyesi veterinerleri, her gün can dostları besliyor

  Kovid-19 meslek hastalığı sayılmalı

  Doktorunuzla online görüşün, bulaş riskinizi azaltın

  Bağımlılıkta yeni tehlike ‘Kripto Para’

  Çolak: Aşıda patent kaldırılmalı

  Bahar alerjisi kapalı alanlarda da özen ister

  Polen alerjisi ile Covid-19 birbirine karıştırılmamalı

  5 BLOK BİNANIN (Toplam 11.384 m2) YIKIM İŞİ

  İhale Özetleri

  05 Mayıs 2021 Tarihli ve 31475 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  Vak’a/test oranı tekrar yükseldi

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  İhracatta kapanma olmadı

  Halka arzda ilk çeyrekte 20 yılın en yüksek performansı

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 06.05.2021
  Ticaret 05.05.2021
  Ticaret 04.05.2021
  Ticaret 03.05.2021
  Ticaret 30.04.2021
  Ticaret 29.04.2021
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni