• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Caner Çelik ►TİM’den SESLER
12
14
16
18
07/09/2020 06:50
Ekonomide İş Riski -1

TİM DANIŞMANLIK
danismanlik@tim.com.tr
www.tim.com.tr

     İş riski genel tanım olarak şöyle ifade ediliyor; Üretilen mal ya da hizmetin satılamaması hali. Demek ki yaptığımız iş ne ise, ister üretimden satış, ister ticaretten satış ya da isterse hizmetin satışı olsun, işimizin ürününü satamaz isek iş riski gerçekleşmiş demek oluyor.

     Peki, ekonomide satış neye bağlı? Her yapılan iş rahatlıkla satılabilir mi, pazarlama teknikleri bu satışı kolaylaştırabilir mi? Satışları neler olumlu neler olumsuz etkiler. Her hâlükârda hangi ürünler daha rahatlıkla satılır? Pandemi de ne olur, ekonomik krizlerde ne olur?

     Şimdi bunları biraz inceleyelim.
     İş riskini irdelemek için, işin gerçekleştiği ortamın yani Ekonominin tanımını hızlıca bir yapalım. Hepinizin hatırlayacağı üzere ve Ayşe teyze diliyle ekonomi, insanın sonsuz isteklerinin kıt kaynaklar ile karşılanmasını inceleyen bilim olarak tanımlanıyor. Demek ki ana unsurlar şunlar, istekler yani talep ve tedarik yani arz. Buradaki vurgu şu. Talep sonsuz, arz kısıtlı.Demek ki aşağı yukarı, talep sonsuz arz sınırlı olduğuna göre her işin karlı olması batmaması gerekiyor.

     Tabii ki serbest piyasa koşullarında birden fazla üretici ve hizmet sağlayıcı devreye girince bu sonuç farklı gelişiyor. Devlet ama kendi ama rekabet kurulları kanalıyla arzın tüketici lehine fiyatlama yapabilmesi için rekabet unsurunu devreye alıyor. Neden? Çünkü esas patron tüketici. Bir ülkenin sağlıklı kalkınması için kişilerin(tüketicilerin) zenginleşmesi gerekiyor. Bunun içinde tüketicinin zenginliğini sağlayacak tedbirlerin devlet tarafından alınması gerekiyor.

     Talebin sonsuz olduğu ifade ediliyor, aslında öyle tabii insanlık nüfusu artıyor. Ancak ikinci unsur olan kaynaklar ise kıt, doğru sonsuz petrol çıkarmak, sonsuz buğday ekmek sorun olabilir. Sonsuz demir cevheri çıkaramayabiliriz, sonsuz iphone üretemeyebiliriz. Çünkü bunları üretmenin zorlukları var, başta hammadde kaynaklarının çıkarılma süresi, bunları üretme süresi ve bunun gibi daha pek çok sorun.

     Ekonominin tanımına ilk cümlede yerleşemese bile ikinci cümlede üçüncü bir unsur devreye giriyor. Talebin ve arzın el değiştirmesini sağlayan para. Özellikle günümüzde çok önemli. Yeterince paran yok ise sonsuz ihtiyaçları gidermede sınırlı kalınıyor.

     Mal hareketi ekonomide Mal ve Hizmet üretenden, ana dağıtıcı, toptancı ve perakende satıcı kanalıyla tüketiciye ulaştırılırken, para hareketi ise tüketiciden başlayarak aynı taraflar üzerinden geri dönüyor.

     Buradan şunu anlıyoruz, para hareketinin sahibi Tüketici. Tüketicinin tercih edeceği ürünleri satanlar para hareketinden iyi pay alacaklar. Peki, paralarını ne zaman alacaklar? Ürünlerin pek çoğu tüketici tarafından mal alımı sırasında ödenmekte iken bazıları daha geç ödenebilmektedir. Birazdan ürünleri incelerken buna bakacağız.

     Şimdi ekonominin temeli olan talebi yaratan insanın genel tüketim harcamalarına biraz bakalım.
     Özellikle ülkemiz açısından baktığımızda insanımız harcamalarını geçmiş istatistiklerin oluşturduğu baza göre şu dağılımda harcıyor;

     % 23 gıda ve alkolsüz içecekler (genelde mal alımı sırasında ödemesi yapılır,
     % 16 ulaştırma (Genelde kullanım öncesi ödenir. Örneğin otomobil)
     % 14 konut ile ilgili harcamalar(genelde aynı anda ödemesi yapılır)
     % 9 Lokanta ve oteller (genelde aynı anda ödemesi yapılır)
     % 8 Ev eşyası (küçük eşyalara için aynı anda ödemesi yapılırken büyükler için vade söz konusu olabilmektedir).
     % 7 Giyim ve ayakkabı(genelde aynı anda ödemesi yapılır)
     % 6 Alkollü içecekler ve tütün (aynı anda ödemesi yapılır)
     % 4 Haberleşme(yaklaşık bir ay vadeli gerçekleşmektedir)
     % 3 Eğlence ve kültür(aynı anda ödeme)
     % 3 Sağlık(aynı anda ödeme)
     % 3 Eğitim(vadeli)
     % 4 Çeşitli diğer(genelde aynı anda)


     Bu harcamaların bazıları ise örneğin ulaşım içindeki otomobil, ev eşyası içindeki beyaz eşya ve eğlence içindeki televizyon gibi ürünler kriz zamanlarında oldukça gerilemektedir.
     Görüldüğü üzere tüketici, alımlarının çok büyük bir kısmının ödemesini aynı anda yapmakta ya da ülkemiz ortalamalarında 1 ay vadede gerçekleşmektedir(kredi kartlı ödemeler).

     Demek ki satışlarının önemli bir kısmını bu kapsamda yapabilenler, ekonomideki para hareketinden önemli miktarda pay alabilmekte, yapamayanlar ise finansman ihtiyacı duymaktadırlar. Dolayısı ile maliyetleri artmakta ve fiyata yansıtamadıkları takdirde karlılıkları azalmaktadır.

     Yine dikkat çeken bir unsur tüketici açısından büyük kıymetli alımlar(otomobil beyaz eşya vb.) vadeli alım ya da kredili gerçekleşebilirken küçük kıymetli alımlar(gıda, toplu ulaşım, haberleşme vb.) anında ödemeli olarak gerçekleşmektedir.

Devam edecek...

Önceki Yazılar :
Haberler
  Güngören Caddesi’nde dönüşüm başladı

  ABD ile hedef; 100 milyar dolar ticaret hacmi

  Otomobilsiz Kent Günü’nde Efes Selçuk sokakları bisikletliler için kapatıldı

  Toplumun ve bireylerin göz sağlığı için çalışıyorlar

  Türk Telekom işletmeleri dijitalleştiriyor

  Taş ustaları Buca’da buluştu

  Uzaktan eğitim seyahat sektörünü yakından etkiledi

  ÇETKODER: Sahte maske ve dezenfektan için uyardık dikkate alan olmadı

  Velilere uzaktan eğitimi anlattılar

  Bomaksan, bulaşı riskini azaltmak için ‘Temiz Hava Dolabı’ geliştirdi

  Renault Trucks’dan cazip bakım kampanyası

  Çift taraflı camlarla gizlilikte yeni dönem

  Üretim yapan ihracatçı yabancının radarında

  ‘Herşeyiniz bizden’

  Mandalinanın kalbi tescillendi

  “Zor günleri el ele aşacağız”

  Nasrettin Hoca yeni yüzüyle...

  GoDaddy: Türkiye’deki küçük işletmeler online varlıklarına ve yerele odaklanıyor

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Dorian serisi ile yaşam alanlarına modernizm ve şıklık katın

  Konak’taki okullara dip bucak dezenfekte

  İhale Özetleri

  23 Eylül 2020 Tarihli ve 31253 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  22 Eylül’de 65 vefat, 1.692 yeni vak’a, 1.261 iyileşme

  BİNA TADİLATI YAPTIRILACAKTIR

  EİB’den 8 ayda 8,78 milyar dolarlık ihracat

  Tüketici güven endeksi 82,0 oldu

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  Karbon Ayak İzi Enstalasyonu açıldı

  Başkan Sengel’den Vali Köşger’e karşılama

  Gayrimenkul sektörünün miladı; “Taşınmaz Ticareti Yönetmeliği”

  Çinli aşı üreticisi umutlu: Birkaç ay içinde onay alabiliriz

  Konak’ta can dostlara teknoloji ile hizmet

  İtalya ile ticaretin virüse yakalanmaması için çalışıyoruz

  Bin 400 KOBİ mühendislik desteği ile korunacak

  KOBİ - Ar-Ge Destekleri 1 Ekim’de internette anlatılacak

  Enerji sektöründe trendler

  Siber suçların maliyeti 2021’de 6 trilyon dolar

  Turkcell’den BM’nin ‘küresel iş birliği’ inisiyatifine destek

  İSBA Tarım’dan yatırım hamlesi

  ESİAD’tan gerçekçi üç yıllık ekonomik plan beklentisi

  Mükellef memnuniyeti yüzde 78,24

  Aliağa, Türkiye ekonomisine değer katmaya devam ediyor

  Desa Enerji, TSE Covit-19 Güvenli Üretim Belgesi aldı

  Çamdibi-Yeşilova Bölgesi için ilk adım atıldı

  İzmir Büyükşehir’e dört ödül birden

  Finans dünyasında dijital varlık regülasyonu yaygınlaşıyor

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 23.09.2020
  Ticaret 22.09.2020
  Ticaret 21.09.2020
  Ticaret 19.09.2020
  Ticaret 18.09.2020
  Ticaret 17.09.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni