• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Cemal Tükel ►SUYA SABUNA
12
14
16
18
10/04/2021 06:22
Avantajdan kendiliğinden vazgeçmek..

     Karadenizi, Ege Denizi’ne ve tabii Akdeniz’e bağlayan tek ve en önemli deniz yolu İstanbul ve Çanakkale Boğazları. Marmara Denizi ise bir içdeniz olarak belki de uluslararası anlaşmalarla kabul edilmiş dünyadaki tek deniz. Montrö Boğazlar Sözleşmesi Türkiye Cumhuriyeti’ne, bu çok önemli deniz yolu konusunda büyük avantaj sağlayacak şekilde hazırlanmış bir sözleşme. Yıllardır özellikle savaş gemileri bu deniz yolunu Türkiye Cumhuriyeti’ne teslim etmiş durumda.

     Böyle bir avantaj varken, doğada ciddi tahribat yaratacağına da inanılan bir Kanal İstanbul ve bir Kanal Çanakkale projelernin gündeme getirilmesi ne kadar mantıklı olabilir diye sormadan edemiyorum.

     Mevcut iktidarın fazlasıyla bir inşaat ile büyüme yaklaşımı olduğunu biliyoruz. Havaalanları, köprüler, otoyollar maliyetlerini çok üstünde harcamalarla da olsa ülkenin her yerinde gerçekleştiriliyor. Yap işlet devret modeli ile milyarlarca dolarlık projeler ülkeyi her geçen gün büyüyen bir borç yapısı içine de çekiyor. Tabi bunun bedelini de vatandaştan başka kimse ödemiyor. Ama bu büyümenin lokomotiflerinden biri olarak da görülebilir.

     Kanal İstanbul da çok büyük bir inşaat projesi. Çimento fabrikalarını, demirçelik fabrikalarını, inşaat şirketlerini ihya edecek bir proje. Maalesef ekolojik olarak yaratacağı sıkıntılar uzmanlar tarafından ortaya konmasına rağmen yapımı sürdürülen bir proje.. Bütün bunlar iyi de, elinde Montrö Boğazlar Sözleşmesi gibi bir sözleşme varken, neden bundan vaz geçirmeye çalışılıyor bunu anlayabilmenin imkan ve ihtimali yok.

     Elindeki avantajı ve anahtarı başka bir ülkenin talebi olmadan kendi kendine yok etme isteği nasıl bir yaklaşım. Bu arada Cumhurbaşkanımız başta olmak üzere iktidardaki kimse bu sözleşmeden neden çekilmemiz gerektiğinin nedenlerini de söylemiyor.  Bu anlaşmadan çekilmenin getireceği yararları, avantajları dile getirmiyor. Sadece Montrö’den çekiliriz açıklamaları ile yetiniliniyor.

     Çok önemli ve gerekli olduğuna inanıyorsan, kanalını yaparsın; isteyen kullanır, isteyen kullanmaz ama sana avantaj sunan böyle bir sözleşmeden vazgeçmezsin. Bu sözleşmenin vazgeçmek talebinde bulunanların niyetlerini ve bu eylem ile ne elde edeceğimizi ortaya koyma yükümlülükleri var.  

     Daha bugün kuzeyimizde Karadeniz’e kıyısı olan iki komşumuz birbirleri ile ihtilafa düşmüş durumda. Dünyanın en büyük askeri gücüne sahip ABD, kendi deniz kuvvetlerinin buraya savaş gemisi gönderebilmesi için izin istiyor. Böyle önemli bir coğrafyada, elinde bulundurduğun her avantaja sahip çıkmak ve elinde tutmak için çaba harcamak varken, bundan vaz geçmek istenir mi ? Bunun bir mantığı herhalde yok demek yanlış olmaz.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  Elektrikte yeni dönem başlıyor

  Genç nüfusun yüzde 51’i hizmet sektöründe yer alıyor

  Nisan ayında bütçe açığı 16,9 milyar TL

  İş makinalari sektörü, global krizi firsata çevirecek

  Eximbank’tan ihracatçıya 11,2 milyar dolar

  Özel sektör yurt dışı kredi borcu azaldı

  Tarım-ÜFE’de yıllık yüzde 21,77 yükseliş

  Ücretli çalışan sayısı yüzde 7,5 arttı

  Avrupa’nın en büyük entegre katı atık yönetim tesisi Ödemiş’te hizmete giriyor

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Malatya Büyükşehir Belediyesi Horata Parkı mesire alanı yenileme işi yaptıracak

  Gayrimenkulde bayram havası

  Çobanlar bu platformda buluşuyor

  Ev tekstilinde parlak günler geri dönüyor

  “Herkes paranın kralı olmak istiyor”

  Domates ve mamulleri ihracatında hedef 650 milyon dolar

  DTİM destekli işletmeler ihracatlarını 64 milyon dolar arttırdı

  Visitİzmir yayında

  Eskişehir Orman İşletme Müdürlüğü B tipi orman yolu yaptıracak

  Türk Telekom, AB destekli 5G Ar-Ge projesini başarıyla tamamladı

  Türkiye, kademeli normalleşme dönemine geçti

  KOBİ’ler yatırım iştahında zirvede

  GEN, halka arz için SPK’ya başvurdu

  Tam kapanmada 100 park yenilendi

  Hastane yoluna bypass

  ASKİ, muhtelif demir, çelik ve ek malzemeler satın alacak

  İhale Özetleri

  17 Mayıs 2021 Tarihli ve 31484 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  Günlük hasta sayısı 22 Mart’ta beri ilk kez binin altına indi

  “Biz üretemezsek Türkiye aç kalır”

  Buca Belediyesi’nde park mesaisi

  Öğretmenler aşı için turist bekliyor

  Avrupa’da donmuş gıda ihracatında payımız küçüldü

  Kısıtlamada bazı döviz bürolarından haksız rekabet

  Demir fiyatlarındaki artış yüzde 100’ü aştı

  Kurulu gücün yüzde 52’si YEKA’dan

  Kamuda işe alımlar tek kapıdan yapılacak

  Mobil ödeme alışverişleri 2,5 katına çıktı

  “Türkiye’nin çıkışı üretimde, yeni girişimcilere ihtiyaç var”

  İsraf edilen ekmeğin üretiminde yıllık 18 bin kamyon un kullanılıyor

  DHL Global Forwarding’den Türkiye’ye doğrudan demiryolu hizmeti

  e-menşe belgesinde blokzinciri uygulamaları

  Türk Eximbank, 785 milyon ABD doları tutarında kaynak sağladı

  “Belirsizliğin ortadan kaldırılması tüm taraflara fayda sağlayacak”

  16 Mayıs 2021 Tarihli ve 31483 Sayılı Resmi Gazete

  15 Mayıs 2021 Cumartesi

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 18.05.2021
  Ticaret 17.05.2021
  Ticaret 12.05.2021
  Ticaret 11.05.2021
  Ticaret 10.05.2021
  Ticaret 07.05.2021
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni