• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Kariyer  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  TİCARET SOHBETLERİ  |  FİNANS  |  İHALELER  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Cemal Tükel ►SUYA SABUNA
12
14
16
18
11/03/2017 12:59
İzmir Limanı’nın Yumurta Tavuk Hikayesi

     İzmir Alsancak Limanı, Ege Bölgesi’nin ve ülkemizin en önemli limanlarından biri. Geçtiğimiz yıllarda özelleştirilmesi için yola çıkılmasına rağmen hala bir türlü özelleşemeyen liman; özelleşemediği gibi, kapasite kullanımın da da hızla geriliyor. Geçtiğimiz yıllarda 900 bin TEÜ 'lere kadar çıkan konteyner helleçleme, geçtiğimiz yıl 650 bin TEÜ’lere gerilemiş durumda.

     İzmir Milletvekili, Ulaştırma eski Bakanı ve bugünkü Başbakanımız Binali Yıldırım konuyla ilgili olarak yeniden özelleştirilmenin yapılacağını yıllar önce açıklamasına rağmen malesef bu konuda bir metre dahi yol gidilmiş değil. Özel sektörün ve liman işletmesinin aldığı yeni vinçler sayesinde limanda yükleme-boşaltma işlemleri nispeten daha düzgün yapılıyor diyebiliriz.

     İzmir Alsancak Limanı’nın özelleşmesinin ve gerçek potansiyeli olan 2 milyon TEÜ’ye ulaşmasının önündeki en önemli engel İzmir Körfezi’nin iç körfez girişinden limana kadar yapılması gereken tarama işleminin bir türlü gerçekleştirilememesi.

     İzmir’e yapılan yatırımları anlata anlata bitiremeyen iktidar malesef bu konuda elini cebine atmamakta ısrarcı. Bunun en önemli nedeni limanı alacak firmanın taramayı da yapmasının istenmesi. Oysa ki liman ile ilgili özelleştirme bedelini belirleyecek en önemli kriter limanın yeni nesil gemiler tarafından kullanılıp kullanılmayacağı olacaktır.

     İzmir Alsancak Limanı'ndaki 'tavuk mu yumurtadan yumurta mı tavuktan çıkar' meselesinin ana kaynağı taramada yatıyor. Bazı kaynaklara göre 150-300 milyon $ arasında bedeli olan bu işlemde en büyük sorun ise çıkacak çamurun nereye döküleceği konusu.

     Çevrecileri ayaklandıracak, şehrimizin birçok odasını harekete geçirecek bu işlem ile ilgili; en doğru şekilde nasıl ve nereye yapılacağı konusunda kesin bir çözüm de yok. Bu çözümsüzlük limanı işletmek isteyen uluslararası firmaları da ürkütüyor. Limanı kiralayıp kazmayı vurdukları anda mahkeme kararı ile durdurulma ihtimali, bu yatırımı üstlenecek firmaları çok zorda bırakabileceğini çok iyi biliyorlar. Bugüne kadar İzmir için yapılması planlanan birçok birçok girişim de aynı nedenle sekteye uğramadı mı?. Şehrimize sıçrama yaptıracak EXPO2020 adaylığımızın önünde bile bu tür engeller dikilmedi mi?. Bu nedenle önce taramanın yapılarak özelleştirmeye çıkılması isteniyor.

     Ekonomi Bakanı Nihat Zeybekçi; “Ülkemiz 2017’de ihracat seferberliğine giriyor. İhracat ile kapasite kullanım oranlarımızı yükselterek hem üretime hem istihdama katkıda bulunacağız” diyor ama ihracatın en önemli araçları limanlar konusunda malesef bir arpa boyu yol alamıyoruz.

     Limanlar Şehri İzmir
     İzmir Alsancak Limanı’nın yanısıra il sınırlarımız içinde kurulan başka limanlar ile ihtiyaç karşılanabilinir tezini öne sürebilirsiniz. Evet İzmir İli’nde Alsancak Limanı dışında; Çeşme, Aliağa ve Çandarlıda da limalar mevcut. Çeşme Limanı kurvaziyer, feribot turizmi ve RoRo taşımacılı ile ayrışan bir liman konumunda.

     İzmir’in hızla yükselen limanlar bölgesi ise Aliağa. Burada 12 adet iskele bulunmakta. Nemrut Körfezi civarında konuşlanan bu iskelelerin üçü demirçelik firmalarına (Habaş, Egeçelik ve İDÇ), biri Batı Anadolu Çimato’ya ait. Beş tanesi de petrol taşımacılığı için kullanılmakta (Total, Tüpraş, Milangaz, Petrol Ofisi ve Petkim). Bölgenin konteyner taşımacılığı ile öne çıkan limanları ise Nemport ve Ege Gübre. Petkim’in de Hollandalı APM Terminals ile tamamlandığında 4 milyon TEÜ kapasiteli limanın kuruluşunu gerçekleştirmekte olduğunu görüyoruz. Aynı zamanda diğer limanlar da kapasite arttırma konusunda yatırım içinde. Bu bölgenin biraz kuzeyinde,  yapımı yılan hikayesine dönen Çandarlı Limanı.

     Dünyanın sayılı aktarma ve lojistik dağıtım limanlarından biri olarak planlanan Çandarlı Limanı ise tamamlanan mendireğine rağmen bir türlü yapımı aşamasına geçemedi. Yap işlet devret sistemi ile yapılması planlanan limanın uluslarası araneya çıkması için daha en az üç-beş yıl geçmesi gerekir diyebiliriz. Gerek Aliağa, gerekse Çandarlı limanı için önümüzdeki en önemli tehlike ise ulaşım bakımından büyük sıkıntı içinde olmaları. Kuzey otoyolunun tamamlanacağı konusunda müjde veren Başbakan Yıldırım, malesef bölgeye ulaşımda en önemli etken olacak çok hatlı demiryolu yapımı konusunda aynı müjdeyi verememekte. Sadece İzmir’in değil kuzey bölgesi hariç tüm orta ve batı Anadolu’nun dünyaya açılan kapıları olacak İzmir Limanları’na bölgesel ve şehirlerarası bağlantıların geç kalınmadan yapılması gerekiyor.

     Devlet limanlarını satarken özel sektörden yatırım istiyor
     İhracatın en önemli şartı, ‘olmaz ise olmazı’ limanlar için mevcut iktidarın programı ise; sistemi tamamen özel sektöre devretmek. İzmir Alsancak Limanı da bu konuda payına düşeni alıyor. Limanı ikiye bölerek konteyner limanı ve AVM destekli kurvaziyer limanı olarak özelleştirme düşüncesi de, ülkemizin içinde bulunduğu terör belası nedeni ile rafa kalkmış durumda. Tabii bunu sonucu olarak fırsatlar bir bir kaçarken; İzmir Alsancak Limanı da çok önemli konumu ve potansiyel kapasitesi olmasına rağmen, mahsun ve kurvaziyer kanadı kırık özelleştirmeyi beklemeye devam ediyor.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Alaybey Katlı Otoparkı yılbaşından önce açılıyor

  Kadına şiddete İzmir tepkisi

  Yenilenebilir enerji kullanan az vergi ödeyecek

  Haydi Göztepeliler Bornova Stadı’na

  Karşıyaka’da ‘sınır ötesi’ fotoğraf sergisi

  İZSU, 71 şantiyede birden çalışıyor

  Neşeli Başlıklar Buca’da

  Çocuklar bu atölyeyi çok sevdi

  GAZİEMİR VERGİ DAİRESİ MÜDÜRLÜĞÜNDEN İLANEN TEBLİĞ

  EGE VERGİ DAİRESİ MÜDÜ RLÜĞÜ İLANEN TEBLİĞ

  SU ÜRÜNLERİ HAL FİYATLARI

  SEBZE-MEYVE HAL FİYATLARI

  22 Kasım 2017 Tarihli ve 30248 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  “Hacim dev gibi büyüyecek”

  İzmir iş dünyasından “dolar” mesajı

  “Yeni pos cihazı zorunluluğu 1 yıl ertelenmeli”

  ÖTV ve KDV gelirinin dörtte biri akaryakıttan

  Yapı ruhsatı verilen yapıların yüzölçümü %52,2 arttı

  Belediyeler su kaynaklarından 5,8 milyar m3 su çekti

  Promosyon sektöründe hareketlilik başladı

  İHALE İPKALİ

  Koray, Bornova ve İzmir’in gururu oldu

  Hidrojen ile 2,5 trilyon dolarlık pazar, 30 milyon kişiye iş imkanı

  Hedef; su ürünlerinde dünyada liderlik

  İzmirli öğrenciler maker hareketiyle tanıştı

  72 saatte 1,5 milyon ziyaretçi ağırladı

  MaviBahçe’de antika mezatı büyük ilgi gördü

  2 yüzer LNG Deposu ve FSRU devreye alınacak

  Kuru yemiş ve kuru meyve sektörü bir araya geldi

  EPDK’dan 213 milyon TL gelir öngörüsü

  Tarımsal ihracatta büyümenin sırrı, teknolojide yatıyor

  Hindistan, Ankara’dan direkt uçuş istiyor

  Çiftçiye her yıl 1 milyon lira kazandıracak

  Vodafone Red Basın tarifesi yenilendi

  Karabağlar’da çam kese tırtılına karşı ilaçlama

  Dünya endişeli, Türkiye özgüvenli

  E-ihracatta ödeme sorunu ortadan kalktı

  Dikili halkı alçak saldırıya karşı tek yürek oldu

  AvivaSA, Müşteri Haftası’nı kutladı

  İzmir’de belediyecilik 150 yaşında

  “Basmane Günleri” başladı

  Kadına şiddet Konak sahnesinde

  Bademler ve Ovacık’a 4.7 milyon liralık yatırım

  Gaziemir Belediyesi WhatsApp’ta

  Kat’ı sanatı Buca’da yaşatıyorlar

  “Bizim için değerlisiniz”

  TÜGİAD ve İZSİAD, ortak projelere imza atacak

  Hobi kurslarının sayısı artıyor; 6. Kurs merkezi Pınarbaşı’nda

  Vodafone’dan “Akıllı çocuk saati”

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 22.11.2017
  Ticaret 21.11.2017
  Ticaret 20.11.2017
  Ticaret 18.11.2017
  Ticaret 17.11.2017
  Ticaret 16.11.2017
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni