• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Kariyer  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  HABERLER  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  İHALELER  |  FİNANS  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Cemal Tükel ►SUYA SABUNA
12
14
16
18
11/03/2017 12:59
İzmir Limanı’nın Yumurta Tavuk Hikayesi

     İzmir Alsancak Limanı, Ege Bölgesi’nin ve ülkemizin en önemli limanlarından biri. Geçtiğimiz yıllarda özelleştirilmesi için yola çıkılmasına rağmen hala bir türlü özelleşemeyen liman; özelleşemediği gibi, kapasite kullanımın da da hızla geriliyor. Geçtiğimiz yıllarda 900 bin TEÜ 'lere kadar çıkan konteyner helleçleme, geçtiğimiz yıl 650 bin TEÜ’lere gerilemiş durumda.

     İzmir Milletvekili, Ulaştırma eski Bakanı ve bugünkü Başbakanımız Binali Yıldırım konuyla ilgili olarak yeniden özelleştirilmenin yapılacağını yıllar önce açıklamasına rağmen malesef bu konuda bir metre dahi yol gidilmiş değil. Özel sektörün ve liman işletmesinin aldığı yeni vinçler sayesinde limanda yükleme-boşaltma işlemleri nispeten daha düzgün yapılıyor diyebiliriz.

     İzmir Alsancak Limanı’nın özelleşmesinin ve gerçek potansiyeli olan 2 milyon TEÜ’ye ulaşmasının önündeki en önemli engel İzmir Körfezi’nin iç körfez girişinden limana kadar yapılması gereken tarama işleminin bir türlü gerçekleştirilememesi.

     İzmir’e yapılan yatırımları anlata anlata bitiremeyen iktidar malesef bu konuda elini cebine atmamakta ısrarcı. Bunun en önemli nedeni limanı alacak firmanın taramayı da yapmasının istenmesi. Oysa ki liman ile ilgili özelleştirme bedelini belirleyecek en önemli kriter limanın yeni nesil gemiler tarafından kullanılıp kullanılmayacağı olacaktır.

     İzmir Alsancak Limanı'ndaki 'tavuk mu yumurtadan yumurta mı tavuktan çıkar' meselesinin ana kaynağı taramada yatıyor. Bazı kaynaklara göre 150-300 milyon $ arasında bedeli olan bu işlemde en büyük sorun ise çıkacak çamurun nereye döküleceği konusu.

     Çevrecileri ayaklandıracak, şehrimizin birçok odasını harekete geçirecek bu işlem ile ilgili; en doğru şekilde nasıl ve nereye yapılacağı konusunda kesin bir çözüm de yok. Bu çözümsüzlük limanı işletmek isteyen uluslararası firmaları da ürkütüyor. Limanı kiralayıp kazmayı vurdukları anda mahkeme kararı ile durdurulma ihtimali, bu yatırımı üstlenecek firmaları çok zorda bırakabileceğini çok iyi biliyorlar. Bugüne kadar İzmir için yapılması planlanan birçok birçok girişim de aynı nedenle sekteye uğramadı mı?. Şehrimize sıçrama yaptıracak EXPO2020 adaylığımızın önünde bile bu tür engeller dikilmedi mi?. Bu nedenle önce taramanın yapılarak özelleştirmeye çıkılması isteniyor.

     Ekonomi Bakanı Nihat Zeybekçi; “Ülkemiz 2017’de ihracat seferberliğine giriyor. İhracat ile kapasite kullanım oranlarımızı yükselterek hem üretime hem istihdama katkıda bulunacağız” diyor ama ihracatın en önemli araçları limanlar konusunda malesef bir arpa boyu yol alamıyoruz.

     Limanlar Şehri İzmir
     İzmir Alsancak Limanı’nın yanısıra il sınırlarımız içinde kurulan başka limanlar ile ihtiyaç karşılanabilinir tezini öne sürebilirsiniz. Evet İzmir İli’nde Alsancak Limanı dışında; Çeşme, Aliağa ve Çandarlıda da limalar mevcut. Çeşme Limanı kurvaziyer, feribot turizmi ve RoRo taşımacılı ile ayrışan bir liman konumunda.

     İzmir’in hızla yükselen limanlar bölgesi ise Aliağa. Burada 12 adet iskele bulunmakta. Nemrut Körfezi civarında konuşlanan bu iskelelerin üçü demirçelik firmalarına (Habaş, Egeçelik ve İDÇ), biri Batı Anadolu Çimato’ya ait. Beş tanesi de petrol taşımacılığı için kullanılmakta (Total, Tüpraş, Milangaz, Petrol Ofisi ve Petkim). Bölgenin konteyner taşımacılığı ile öne çıkan limanları ise Nemport ve Ege Gübre. Petkim’in de Hollandalı APM Terminals ile tamamlandığında 4 milyon TEÜ kapasiteli limanın kuruluşunu gerçekleştirmekte olduğunu görüyoruz. Aynı zamanda diğer limanlar da kapasite arttırma konusunda yatırım içinde. Bu bölgenin biraz kuzeyinde,  yapımı yılan hikayesine dönen Çandarlı Limanı.

     Dünyanın sayılı aktarma ve lojistik dağıtım limanlarından biri olarak planlanan Çandarlı Limanı ise tamamlanan mendireğine rağmen bir türlü yapımı aşamasına geçemedi. Yap işlet devret sistemi ile yapılması planlanan limanın uluslarası araneya çıkması için daha en az üç-beş yıl geçmesi gerekir diyebiliriz. Gerek Aliağa, gerekse Çandarlı limanı için önümüzdeki en önemli tehlike ise ulaşım bakımından büyük sıkıntı içinde olmaları. Kuzey otoyolunun tamamlanacağı konusunda müjde veren Başbakan Yıldırım, malesef bölgeye ulaşımda en önemli etken olacak çok hatlı demiryolu yapımı konusunda aynı müjdeyi verememekte. Sadece İzmir’in değil kuzey bölgesi hariç tüm orta ve batı Anadolu’nun dünyaya açılan kapıları olacak İzmir Limanları’na bölgesel ve şehirlerarası bağlantıların geç kalınmadan yapılması gerekiyor.

     Devlet limanlarını satarken özel sektörden yatırım istiyor
     İhracatın en önemli şartı, ‘olmaz ise olmazı’ limanlar için mevcut iktidarın programı ise; sistemi tamamen özel sektöre devretmek. İzmir Alsancak Limanı da bu konuda payına düşeni alıyor. Limanı ikiye bölerek konteyner limanı ve AVM destekli kurvaziyer limanı olarak özelleştirme düşüncesi de, ülkemizin içinde bulunduğu terör belası nedeni ile rafa kalkmış durumda. Tabii bunu sonucu olarak fırsatlar bir bir kaçarken; İzmir Alsancak Limanı da çok önemli konumu ve potansiyel kapasitesi olmasına rağmen, mahsun ve kurvaziyer kanadı kırık özelleştirmeyi beklemeye devam ediyor.

Önceki Yazılar :
Haberler
  İkinci el araç piyasasında canlılık başladı

  TESK: Sigorta şirketleri zarar değil kâr ediyor

  Altınyağ dünya devi Sodrugestvo ile anlaştı

  Yanıltıcı yıldız tanıtımına idari para cezası

  Büyümede Türkiye 3. sırada

  Yeşildere ’Konak Tüneli’ mağdurları çare bekliyor

  "Sanayi 4.0 ile Eğitim 4.0 ayrı düşünülemez"

  İtalya’dan 2 ödül birden kazandı

  Demirtaş: "İzmir’in kaderi müzesizlik olmamalı"

  Altnordu’dan Avrupa’ya örnek proje

  Reolift’ten hayat kurtaran otomatik iskele

  Festival 29 Temmuz’da Çeşme Kalesi’ne geliyor

  37. DYO Sanat Ödülleri başvuruları başladı

  Genç mühendislerin projeleri görücüye çıktı

  Köy çocuklarının azmi şampiyonluk getirdi

  Kiralık konut araması % 24 arttı

  Coordinat Bornova nitelikli konut ihtiyacına cevap veriyor

  Bornova’da Bayram birlikteliği

  Karşıyaka Tramvayı’nda 1 Temmuz heyecanı

  Kabir ziyaretine gelenlere şekerli karşılama

  Bayraklı Belediyesi, 17 farklı branşta yaz okulu açıyor

  Emeklilerin hobilerini işe dönüştürme önerileri

  Metro, üretici ile tüketici arasında köprü kuruyor

  E-imza sayısı yüzde 538 arttı

  Bu oluşum Bornova futbolu için

  ’TürkAkım’ Doğalgaz Boru Hattı’nın açık deniz inşaatı başladı

  “Petrol fiyatları dünyada düşüyor, bizde yerinde sayıyıor”

  PETKİM’de uzlaşı sağlandı

  24 Haziran 2017 Tarihli ve 30106 Sayılı Resmî Gazete

  23 Haziran 2017 Tarihli ve 30105 Sayılı Resmî Gazete - 2. Mükerrer

  23 Haziran 2017 Tarihli ve 30105 Sayılı Resmî Gazete - Mükerrer

  Karayollarında Durum

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 18.07.2017 - 15:00

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 24.07.2017 - 11:00

  Camiler temizlendi, denetimler yapıldı

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 20.07.2017 - 10:00

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 19.07.2017 - 13:30

  Yaşanmak istenen kent olduk

  Kemeraltı eski bayramları özlüyor

  New York Fancy Food Fuarı’na Türkiye damgasını vuracak

  Göztepe’nin ’Anı Atkısı’ ön satışa sunuldu

  Borçların yapılandırmasında fırsatı kaçırmayın

  İstanbul Moda Akademisi 70 tasarımcıyı sektöre kazandırdı

  Önlem almazsanız, virüslerin bayramını kutlarsınız

  “Kentsel Dönüşüm için acele etmeliyiz”

  Yerli ilaç sanayisinin gelişmesine EÜ’den destek

  Lozan ve Montrö’ye tramvay makyajı

  Çeşme’de Bayram temizliği

  Süt Kuzusu’na 16 günlük “mola”

  Samsung’dan 2000 nitelikli eleman

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 24.06.2017
  Ticaret 23.06.2017
  Ticaret 22.06.2017
  Ticaret 21.06.2017
  Ticaret 20.06.2017
  Ticaret 19.06.2017
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni