• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Cemal Tükel ►SUYA SABUNA
12
14
16
18
11/09/2020 06:54
Nostaljik Tramvay

     İzmirimizin gözbebeği, şehrin aynası ve en önemli yerlerinden biri olan 1. Kordon, Atatürk Caddesi’ndeki çim alan ile deniz kıyısında, 9 Eylül’den itibaren küçük bir vagondan oluşan ‘nostaljik tramvay’ adı ile bir yolcu taşıma aracı devreye girdi. Bir vagon diyorum çünkü lastik tekerlekli bir elektrik motoru ile hareket eden bu araç, görüntü olarak eski tramvaylara benziyor olsa da; reel olarak o eski tramvaydan çok farklı.

     Bugün Ahmet Adnan Saygun Konser Salonu olan yer, bildiğiniz gibi 1900’lü yılların başında tramvay deposu, daha sonra da troleybüs ve otobüs deposu olarak kullanılıyordu. İzmir’in eski nostaljik resimlerinde gördüğünüz elektrikli tramvaylar Konak Meydanı’ndan, Fahrettin Altay Meydanı’na kadar çalışmakta ve ger merkezi veya depo olarak ta Göztepe’deki bu yeri kullanmaktaydı.

     Öncelikle bu tramvaydan bahsetmek istiyorum. Bu tramvay iki mevkiden oluşurdu. Önde birinci mevki yeşil vagon ve arkada ise ikinci mevki sarı vagon bulunurdu. Seyahat edenler genelde 2. mevkide olmayı tercih ederlermiş. Mithatpaşa Caddesi’nden geçen tramvay Güzelyalı ve Göztepe tarafının yükünü alırdı .

     Karşıyaka’daki tramvay ise Bostanlı’dan bugünkü tersanenin bulunduğu yere kadar çalışırdı. Büyük bir bölümü yalıdan giden ve bir at ile çekilen tramvay, bugünkü Atatürk Heykeli’nin bulunduğu noktadan arka sokağa girerek eski tramvay caddesinden depoya kadar giderdi.

     Peki 1. Kordon’daki nostaljik tramvay dediğimiz tramvay nasıl bir araçtı. Bu tramvay ise aslında bir dekovil hattı üzerinde atla çekilen yolcu taşıma vagonuydu. Bu hat, Punto’dan bugünkü Pasaport iskelesinden sonra yer alan mendirek içindeki eski limana, oradan da Konak Pier’in olduğu gümrük depolarına kadar uzanırdı.

     Aslında diğer bir deyişle gümrük ile Alsancak Tren istasyonunun bağlantısını sağlardı. Alsancak Limanı’na gelen malların gümrüğe taşınması bu hat üzerinden yapılırdı. Genelde gece yapılan bu taşıma işlemi dışında hat gündüz de yolcu taşıması için kullanılırdı. Yani diğer bir deyişle bir taş ile iki kuş vurulurdu.

     Bir başka dekovil hattı da aslında Basmane Garı’ndan bugünkü Fevzipaşa Bulvarı üstünden gümrüğe kadar uzanmaktaydı. Buradan da, Kasaba demiryolu yani Turgutlu-Manisa üstünden gelen mallar gümrüğe iletilmekteydi.

     Gerek Aydın demiryolu, gerekse Turgutlu Manisa demiryolu 1860’lı yıllarda bir tek hat olarak yapılmış olmasına rağmen, ileride 2 veya 4 hatta kadar arttırılacak şekilde planlanmıştı. Bugün bir bölümünde İZBAN’ın çalıştığı  iki gidiş-geliş hattın bu kadar rahat genişletilmesi; hatta birçok istasyon için kamulaştırmaya bile ihtiyaç olmamasını o zamanki öngörüye borçluyuz.

     Gelelim Nostaljik taşıma vagonuna...
     Umarım Kordon’da hakikaten böyle bir taşıma aracına ihtiyaç olduğundan dolayı yapılmıştır. Yoksa bu kadar masraf yapıp, daha önce de yaşadığımız benzer girişimler gibi ileride rafa kaldırılmasına şahit olmayız..

     Dileğimiz bu Nostaljik Vagonun  adına atılan taşın, ürküttüğü kuşa değmesi..

Önceki Yazılar :
Haberler
  Toplumun ve bireylerin göz sağlığı için çalışıyorlar

  Türk Telekom işletmeleri dijitalleştiriyor

  Taş ustaları Buca’da buluştu

  Uzaktan eğitim seyahat sektörünü yakından etkiledi

  ÇETKODER: Sahte maske ve dezenfektan için uyardık dikkate alan olmadı

  Velilere uzaktan eğitimi anlattılar

  Bomaksan, bulaşı riskini azaltmak için ‘Temiz Hava Dolabı’ geliştirdi

  Renault Trucks’dan cazip bakım kampanyası

  Çift taraflı camlarla gizlilikte yeni dönem

  Üretim yapan ihracatçı yabancının radarında

  ‘Herşeyiniz bizden’

  Mandalinanın kalbi tescillendi

  “Zor günleri el ele aşacağız”

  Nasrettin Hoca yeni yüzüyle...

  GoDaddy: Türkiye’deki küçük işletmeler online varlıklarına ve yerele odaklanıyor

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Dorian serisi ile yaşam alanlarına modernizm ve şıklık katın

  Konak’taki okullara dip bucak dezenfekte

  İhale Özetleri

  23 Eylül 2020 Tarihli ve 31253 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  22 Eylül’de 65 vefat, 1.692 yeni vak’a, 1.261 iyileşme

  BİNA TADİLATI YAPTIRILACAKTIR

  EİB’den 8 ayda 8,78 milyar dolarlık ihracat

  Tüketici güven endeksi 82,0 oldu

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  Karbon Ayak İzi Enstalasyonu açıldı

  Başkan Sengel’den Vali Köşger’e karşılama

  Gayrimenkul sektörünün miladı; “Taşınmaz Ticareti Yönetmeliği”

  Çinli aşı üreticisi umutlu: Birkaç ay içinde onay alabiliriz

  Konak’ta can dostlara teknoloji ile hizmet

  İtalya ile ticaretin virüse yakalanmaması için çalışıyoruz

  Bin 400 KOBİ mühendislik desteği ile korunacak

  KOBİ - Ar-Ge Destekleri 1 Ekim’de internette anlatılacak

  Enerji sektöründe trendler

  Siber suçların maliyeti 2021’de 6 trilyon dolar

  Turkcell’den BM’nin ‘küresel iş birliği’ inisiyatifine destek

  İSBA Tarım’dan yatırım hamlesi

  ESİAD’tan gerçekçi üç yıllık ekonomik plan beklentisi

  Mükellef memnuniyeti yüzde 78,24

  Aliağa, Türkiye ekonomisine değer katmaya devam ediyor

  Desa Enerji, TSE Covit-19 Güvenli Üretim Belgesi aldı

  Çamdibi-Yeşilova Bölgesi için ilk adım atıldı

  İzmir Büyükşehir’e dört ödül birden

  Finans dünyasında dijital varlık regülasyonu yaygınlaşıyor

  Arçelik küresel üretimde karbon nötr oldu

  Ovacık Belediye Başkanı’ndan Başkan Aksoy’a ziyaret

  Tüketicilerin yüzde 72’si önce internet diyor

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 23.09.2020
  Ticaret 22.09.2020
  Ticaret 21.09.2020
  Ticaret 19.09.2020
  Ticaret 18.09.2020
  Ticaret 17.09.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni