• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  TİCARET SOHBETLERİ  |  FİNANS  |  İHALELER  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Cemal Tükel ►SUYA SABUNA
12
14
16
18
20/10/2018 13:45
Yeni İstanbul Havalimanı

     Türkiye, çok büyük bir yatırımı daha devreye almayı planlıyor. Ama aynı zamanda belkide şimdiye kadar Türkiye’de yapılmış en büyük operasyon merkezini de işletmeye almaktan söz ediyorum. Yeni İstanbul Havalimanı kompleksi hakikaten dünya standartlarında büyük bir yatırım ve aynı zamanda büyük bir işletme. 29 Ekim’de ilk tarifeli seferlerin başlaması ile birlikte operasyona geçecek olan havalimanının tam anlamıyla faaliyete geçmesi tahminime göre yıllar alacak.

     Nedeni aslında çok basit. Proje çok büyük… Belkide olması gerekenden kat ve kat daha büyük. Zira tamamlanma sürecine baktığımızda 2023 ve ötesi yıllara kadar uzanan bir projelendirme ve programlandırma söz konusu.

     Ekim itibariyle günde 5 adet tarifeli seferin yapılması sözkonusu. Günde, biri KKTC’de Ercan, biri de Azerbaycan’ın Bakü şehri olmak üzere iki yurtdışı, Ankara, İzmir ve Antalya olmak üzere üç de yurt içi uçuş yapılacak. Hava Kargo operasyonu ise bir yıl sonra başlayacak. Hani binlerce TIR ile taşınma vardı ya, işte o başka bahara kaldı. Bu kadar büyük bir sistemi devreye almanın “bir gecede” olmaması aslında çok şaşırtıcı değil. İnşaatı ve planlaması aşamasında yapılan açıklamalar arasında, “Bir gecede taşınacak” yaklaşımı aslında bana çok şaşırtıcı gelmişti.

     Fakat yinede 2019 Ocak ayında tüm yolcu operasyonunun yeni meydana geçeceği kesin bir dil ile belirtiliyor. Havalimanı’nın bahar aylarında açılmasını tavsiye eden bazı yetkililer var, tabii bu da bir görüş açısı fakat bu meydanın en son teknoloji ile donatılmış olduğunu biliyoruz ve aslında yaz veya kış ayları çok fark etmeyecektir. Ayrıca yeni havalimanı pistlerinde, Yeşilköy Atatürk Havalimanı’na göre daha yüksek teknoloji içeren iniş kalkış ve yaklaşım sistemlerinin olduğundan da eminim.

     Havalimanına gelince. Öncelikle şehre uzaklığı bir sıkıntı yaratacak gibi. Zira raylı toplu taşıma sistemleri ancak iki yıl sonra devreye girebilecek. Otobüs ve özel araç ile şehire uzaklığı şimdilik çok zaman almıyor (çeşitli merkezlerden 45-50 dakika) ama bunun sebebi mevcut yolların şimdilik kısıtlı miktarda kullanılıyor olması artan trafik ile bu süre daha da uzayacaktır.

     Havalimanı binası çok ferah ve çok güzel bir bina. Yapı olarak çok büyük bir yapı ve yolcuların kullanım açısından oldukça zorlanacağı bir konsepti içeriyor. Zorlanmadan kastım yürüme mesafelerinin aşırı derecede uzun ve uzak olması. Tabii bu kadar geniş kitlelere hizmet etmek için kurulan bir yapıda mesafelerin ve alanların küçük olması düşünülemez ve gerek yürüyen yollar ile, gerekse taşıma araçları ile destekleneceği ortada.

     Fakat unutmayın burası bir havalimanı; diğer bir değişle sadece yolcuyu değil, aynı zamanda yolcu beraberinde ciddi miktarda eşyanın da taşındığı bir yer. Özellikle yurtdışı uçuşları için çok ağır eşyaların da yolcu ile birlikte getirildiği ve bu mesafelerin bir kısmında bu eşyanın yolcu tarafından taşınacağı da öngörülür ise; bu ileride ciddi bir sıkıntı olarak geri dönecektir.

     Geçtiğimiz hafta içinde yeni havalimanına yaptığımız ziyarette yapılan işten etkilenmemek ve ülkemiz adına gurur duymamak imkansız. Ama inşaat aslında bu işin en kolay bölümü. Elindeki proje uygulamasını statik olarak yapıyorsun. Oysa bu havalimanını işletme işi tamamen dinamik ve en önemlisi insan faktörünün yüzde yüz işin içine girdiği bir olay.

     Havalimanını işletecek firmanın bu konuda bir Sabiha Gökçen tecrübesi var. Aynı zamanda burada görev yapacak elemanlar bu konuda faaliyet gösteren çeşitli firmalardan buraya gelerek çalışacak tecrübeli personel ama yinede bu ölçekte hedeflenen bir operasyonun tabiri yerinde ise ‘tereyağdan kıl çeker gibi’ olmayacağını da öngörmemiz lazım.

     Dünya’nın en büyüklerinden biri olmaya aday bu meydanın, Yeni İstanbul Atatürk Hava Limanı olması umudu ile, yapımında tüm emeği geçen yüzbinlerce işçimize, mühendisimize, yöneticilerimize ve planlayıcısına teşekkür ederiz. Kazasız ve sıkıntısız bir hava limanımız olması en büyük dileğimiz.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Lucien Arkas İzmir vergi rekortmeni

  İzmir yaşam kalitesiyle atağa geçti

  Esnaf ve sanatkârın faiz yükü hafifletilecek

  Egeli konfeksiyon ihracatçıları Hollanda’da iki organizasyona birden katıldı

  Türk Savunma Sanayisinin Amiral gemisi ASELSAN 43 yaşında

  Palandöken, “Defter tutma hadleri yeniden belirlenmeli”

  TMO, çeltik alımına başlıyor

  Tarım-Üfe, Ekimde %0,88 arttı

  Nakit ödeme zorunluluğu yok

  Hisarcıklıoğlu, “Kanun teklifini doğru bumuyorum”

  “Ege ekonomisi Türkiye’nin lokomotifi olacak”

  İzmir ulaşımında grev sesleri

  Ömer Yahşi, “İzmirli öğrencilere inanıyoruz”

  İzmir Kalkınma Ajansı’ndan alternatif turizme destek

  “Gayrimenkulde İzmir’e olan talep artıyor”

  En çok çiçek Hollanda’ya satıldı

  Temizlik İşleri bünyesinde iki ayrı ekip oluşturuldu

  “Turizm sektörü nitelikli turiste yönelmeli”

  Yücesoy, ‘Santrall’ premium projeler arasında yerini aldı

  Akciğer kanserinin maliyeti 8,8 milyar TL

  Yüksek topuk ve babet ayak sağlığını tehdit ediyor

  “Ağrı tedavisinde ilk müracaat fizik tedavi hekimleri olmalı”

  62 ilaç daha geri ödeme listesinde

  “2040’ta her 10 kişiden 1’i diyabetli olacak”

  “Ya bize kendini hiç göstermeyecek ya da bizi hiç bırakmayacaktın”

  Karşıyaka bu yıl da zirvede

  Seferihisar Tarım Şenliği başlıyor

  Okumak bizim işimiz

  Taş ocağıydı, orman olacak

  Bağarası’nda ‘‘2. Çocuk Kitapları Şenliği’’

  TarımKart ile hasatta geri ödeme imkanı sunan tarım kredisi Fibabanka’da

  Edenred ile Kurumsal Gönderileriniz de indirimli

  Türk limanları üçüncü çeyrekte büyüdü

  Vodafone Türkiye, güçlü büyümesini sürdürdü

  Kerevitaş Gıda Sanayi, 2018 yılının üçüncü çeyreğinde 539 milyon TL’lik ciro gerçekleştirdi

  Dost Bilim Evi güz dönemi başladı

  Dijital dönüşümün anahtarı güvenlik

  ESET, MRG Effitas Online Bankacılık Ödülü’ne layık görüldü

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Borsalarda Alım-Satım

  Döviz / Altın

  14 Kasım 2018 Tarihli ve 30595 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  İZBAN’da grev hazırlığı

  Sağlığa 217 yeni yatırım ile 7 bin yeni yatak

  Türk çeliğine İran tehdidi

  Terzioğlu mobil dünyanın zirvesinde

  “İzmir sanayicisinin sesini duyun”

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 15.11.2018
  Ticaret 14.11.2018
  Ticaret 13.11.2018
  Ticaret 12.11.2018
  Ticaret 10.11.2018
  Ticaret 09.11.2018
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni