• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Doç. Dr. Berrin Karadağ ►KONUK YAZAR
12
14
16
18
27/09/2017 15:39
Sağlıklı yaşamak için on anahtar kelime

Doç. Dr. Berrin Karadağ
Geriatri Uzmanı
Acıbadem Kadıköy Hastanesi

     Günümüzde yaşam süresinin uzamasıyla sağlıklı yaşlanmak, ileri yaşta kimseye bağımlı olmamak, fiziksel ve ruhsal açıdan zinde hissetmek kuşkusuz çok daha fazla önem taşıyor. 65 yaş ve üzeri yaşlılık sınırı olarak nitelendirilirken, ortalama yaşam süresinin 75’e yükselmesi ve 85 yaş üzerindeki nüfusun en süratle artan dilimi oluşturması, kaliteli yaşamın önemini çok açık şekilde ortaya koyuyor.

     Araştırıcılar bugün dahi insan organizmasının 120 yıl yaşama potansiyeline sahip olduğunu söyleyebilmektedirler. Bu potansiyelin gerçeğe dönüşmesi ve yaşlanmanın önüne geçilmesi için erken yaşlardan itibaren bazı önemli noktalara dikkat edilmeli ve önlemler alınmalıdır. Asla unutulmaması gereken nokta; yaşama yıllar katmak değil, yıllara yaşam katmaktır. Sağlıklı yaşlanmanın, kişinin genetik yapısıyla ilgili olduğu kadar, yaşam tarzı ve beslenmeyle de çok yakından ilgilidir. Sağlıklı yaş almak için ‘anahtar’ kelimelere dikkat etmek gerekir.

Hareket
     Yaşınıza uygun fiziksel aktiviteyi her yaşta yapmanız çok önemli. Unutmayın ki atalarımızın dediği gibi "işleyen demir ışıldar". Bu da bedeniniz için egzersiz yapın anlamına geliyor. Egzersizin ne olacağını yaşınıza ve kapasitenize göre ayarlayın. En basit olarak, her gün düzenli yürüyüş yapabilirsiniz. Her gün yapamıyorsanız da haftada en az üç gün yarım saatlik tempolu yürüyüş her zaman faydalı. Temponuzu kalp ve akciğer kapasitenize göre ayarlayabilirsiniz.

Beslenme
     Beslenmemize önem verin. Sağlığınızı ilaçlardan değil de öncelikle besinlerden sağlayın. Gerekli durumlarda doktor önerisiyle tabi ki ilaçlarınızı kullanın ancak ilaca muhtaç olmamanın bir yolunun doğru ve yeterli beslenme yani ne eksik ne fazla, tam ihtiyacınız olan kadar beslenme olduğunu unutmayın. Fazla kilodan kaçının, obezite yaşlanmayı da hızlandıran ciddi bir tehlike.

Su
     Basit gibi görünen ve sıklıkla ihmal edilen su içme alışkanlığı, sağlıklı yaşlanmanın olmazsa olmazlarından. Günlük su ve sıvı tüketimi hem sindirimin düzenli olması hem de fizyolojik hatta ruhsal sağlığımız açısından çok önemli. İnsan vücudundaki birçok biyokimyasal reaksiyon su ile gerçekleşiyor. Böbreklerimiz bir duş başlığı gibi! Az su alırsak tıkanıyor, yeterli su tüketimi ile açılıyor. Bunu hiç unutmayın ve mutlaka günde 8 su bardağı su için. Yaşlanma ile vücut susuzluğunu hissedemediğinden, başta böbrek fonksiyonları olmak üzere, pek çok organı bozabiliyor.

İletişim
     Özellikle yaşlanma döneminde sosyal iletişimin canlı tutulması kişilerin en çok zorlandığı konulardan biri. Oysa yalnızlık yaşlılık dönemindeki en büyük tehlikelerin başında geliyor.  Çevrenizde yakın dostlarınızın ve yakınlarınızın olması depresyon için, zorluklarınız ve kayıplarınız için en büyük tampon. Akrabalar, komşular, arkadaşlar mutlu ve sağlıklı bir yaşam için vazgeçilmezlerden. Hatta mümkünse torunlar ve gençlerle birlikte olmak, hem zihinsel hem ruhsal yönde kişiyi dinç tutmakta son derece önemli. Ayrıca gençler de, yaşlılardaki tecrübe ve anılardan ders almalı.

Aşı
     Nasıl ki bebeklerimizi korkmadan aşı programına alıyorsak, ilerleyen yaşımızda hastalıklara yakalanma riskini en aza indirmek için gerekli aşılardan korkmamak ve düzenli olarak doktorumuzla bu konuda konuşmak ihmal edilmemesi gereken bir konudur. Her yıl grip aşısı ve 65 yaşın üzerinde sadece bir kez uygulanan zatürre ve zona aşısı yaptırılmalıdır. Ancak mutlaka doktor kontrolü ve önerisi gereklidir.

Hobi
     Hobinin ve üretkenliğin gücünü küçümsemeyin. Mutlaka yeni bir hobi edinerek zinde kalın. Yeni şeyler öğrenin, üretin. Bu şekilde beyin egzersizi de yapmış olursunuz. Özellikle çalışma hayatınız bitmişse koroya katılma, resim, satranç, biçki dikiş kurslarına gitmek, sizi zinde tutar. Hayattan kopmamanız, sosyal ortamlarda kendi yaşıtlarınızla, size kendinizi iyi hissettiren arkadaşlarınızla vakit geçirmeniz çok önemli.

Uyku
     Uyku düzeni ve kalitesi sanıldığından çok daha önemli. O nedenle vücudunuzun dinlenmesi ve tekrardan enerji toplaması için uykusuz kalmayın. İlerleyen yaşla birlikte uyku süresi ve kalitesinde azalma olabiliyor ama bunu değiştirmenin birçok yolu var. Mümkünse uyku ilaçlarına başvurmadan, birtakım doğal yollarla bu işi başarmaya çalışın. Bunun ilk yolu da,  kafanızı boşaltmış olarak yatağa girmek.

Ritüel
     Geceleri salgılanan melatonin hormonu uykuyu sağlarken, ışıklandırmanın fazla olması melatonin üretimini baskılıyor. Bu nedenle yatmadan bir saat önce TV ve bilgisayarı kapatın. Odanızdaki ışıklandırmayı minimum seviyeye indirin. Yatma saatinde ılık bir duş almak, hafif bir müzik dinlemek gibi kendinize özel ritüeller edinin.

Kontrol
     Sağlık kontrollerinizi düzenli yaptırın. Bunun için doktorunuza sadece hasta olduğunuzda değil, düzenli olarak sağlıklı iken de gitmeyi ihmal etmeyin ve böylece hep hastalıktan önce davranabilin. Amaç hasta iken tedavi olmadan önce, hastalığı önlemek olmalı. Özellikle yaşlılıkla birlikte çok daha fazla ihmal edilebilen ağız ve diş bakımı son derece önemli. Ağızda başlayan hastalıklar, tüm vücudumuzu etkileyebiliyor. Bu yüzden diş hastalıkları konusunda titiz davranın, dişlerinizi her gün fırçalayın. Unutmayın, vücut bir bütün ve diş hastalıklarından korunmak için düzenli diş muayenesinden geçmek önemli.
     Yaşlanmanın önüne geçmek, sağlıklı yaşlanmak için son derece önemli unsurlardan biri; sigara ve alkol gibi zehirli maddelerden uzak kalmak. Anlık keyifler, vücutta kalıcı zararlara yol açabiliyor ve yaşlanmayı hızlandırabiliyor.
     Moda olan veya komşunuza, arkadaşınıza iyi gelen ilaç illa ki size de iyi gelecek diye, hiç düşünmeden ve doktorunuza danışmadan kullanmayın. Özellikle sonsuz sağlık ve gençlik vadeden pek çok maddenin fazla kullanımı vücutta bir takım dengeleri, karaciğer, böbrek ve kalbi negatif etkileyebilir. İlaç kullanımı gerekli durumlarda reddedilmemeli, ancak boş yere de fazla ilaç kullanımından sakınılmalıdır.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Liderlere incir ikramı ihracatçıya yarayacak

  İzmirli sanayiciye Afrika kapılarını açıyor

  İngiliz seyahat şirketi Thomas Cook iflas etti

  Corendon, ‘İkinci Pilot Adayları’ projesi düzenliyor

  8. Uluslararası Balkan Festivali’ne muhteşem final

  Yelki yöresel pazarı ikinci yaşını coşkuyla kutladı

  İdil Yiğitbaşı, “Kaliteli süt, eğitimle geliyor”

  Zorba Balesi Çeşme’yi büyüledi

  Çeşme Festivali finali muhteşem oldu

  Haksız rekabet artıyor

  Hazır giyim ve tekstil endüstrisi ABD’ye ihracat çıtasını 5 milyar dolara çıkardı

  Gençlerin yüzde 45’i mutsuz

  Linç girişimi kitaplaştırıldı

  2. Uluslararası Coğrafi İşaretli Ürünler Zirvesi sona erdi

  Konut satışları 13 ay aradan sonra yükselişe geçti

  AB desteği ile İş Sağlığı Eğitim Merkezi kuracaklar

  Karşıyaka arabadan indi, bisiklete bindi

  Folkart Altın Lig’te

  Yatırım Finansman, yeni adresinde hizmetinizde

  Başkan Kayalar’dan kreş müjdesi

  Albaraka’dan iki yeni start up’a 2.25 milyon TL yatırım

  İnşaat maliyet endeksi aylık %0,62 düştü

  Çin’de insansız otomobillere plaka verildi

  Vestel, global tasarım yarışması EPDA’dan 3 ödülle döndü

  Emlak danışmanları arasında dijital ağ oluşturacak TÜGEM MLS sistemi tanıtıldı

  Türkiye’den İngiltere’ye mobilyada tasarım rüzgârı

  Nakitsiz dünyayı en çok tercih eden ülke Türkiye

  Devler ISK-SODEX’te buluşuyor

  Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası, 20 yıl vadeli finansman sağladı

  Ülkeyi gençleştiren fuara rekor ziyaretçi

  Gaziemir’de fark yaratan Alzheimer etkinliği

  “Kişisel verilerin korunması haktır”

  Ülkedeki tüm vatandaşların verisi sızdı

  Bornova’da hacimli atıklara AB destekli çözüm; Atığınıza ikinci bir şans verin

  Dört yavru köpek hayata döndü

  Gürer: “Açılacağı söylenen ‘Ticaret Merkezleri’ ne oldu?

  “Karaburun’daki RES sayısı elektrik direkleri ile yarışır”

  Narlıdereli üretici kadınların sertifika heyecanı

  Güzelbahçe’de temizlik farkındalığı

  Kaybolan oyuncaklarını koleksiyonunda topluyor

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze Meyve Hal Fiyatları

  Borsalarda Alım-Satım

  Döviz / Altın

  23 Eylül 2019 Tarihli ve 30897 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  22 Eylül 2019 Tarihli ve 30896 Sayılı Resmi Gazete

  KOBİ’ler geleceklerini ’karne’ ile belirleyecek

  TIBBİ SARF MALZEME SATIN ALINACAKTIR

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 24.09.2019
  Ticaret 23.09.2019
  Ticaret 21.09.2019
  Ticaret 20.09.2019
  Ticaret 19.09.2019
  Ticaret 18.09.2019
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni