• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Dr. Zehra Duygu Ekmekçi Doğan ►SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
05/12/2018 15:13
Teknoloji Sosyal Zekâyı Olumsuz Etkiliyor

Dr. Zehra Duygu Ekmekçi Doğan
Nöroloji Uzmanı
Medical Park Gebze Hastanesi

     Unutkanlık dikkate alınması gereken bir problem! Çünkü beyin uyarı sinyalleri veriyor olabilir. Unutkanlığı yenmenin en önemli yolunun hafızayı güçlendirmekten geçiyor. Sosyal ilişkiler hem zihin faaliyetlerimizi arttırır hem de ruhsal sıkıntılarımızı hafifletir. Vaktinizin büyük bölümünü telefon ve bilgisayara değil sevdiklerinize ayırın. Her gün kolaya kaçıp hazır gıda yemeyin.
     Unutkanlık denince çoğumuzun aklına ilk önce Alzheimer hastalığı (demans) gelir. Özellikle genç yaşta polikliniğine başvuran hastaların en büyük korkusu bu hastalığa yakalanmış olmaktır. Bazı istisna durumlar dışında genç yaşta Alzheimer görülme olasılığı çok düşüktür. Ancak bir hekim tarafından detaylı inceleme yapılması gerekir.

En Büyük Sorun B12 Eksikliği
     Genç yaşta unutkanlığın en sık sebeplerinden birisi depresyondur. Unutkanlık şikâyetiyle başvuran hastada ilk olarak değerlendirilmesi gereken durum son zamanlarda hayatında bir zorlanma ya da uyku bozukluğu (aşırı uyuma veya uyuyamama), halsizlik, isteksizlik, çabuk öfkelenme, moral bozukluğu, heyecan, takıntı gibi depresyon belirtileri yaşayıp yaşamadığıdır. Bu şikâyetleri yaşayan kişilerde dikkat dağınıklığı, odaklanma problemleri olması nedeniyle unutkanlık şikâyeti de olacaktır. Bir başka unutkanlık sebebi endokrin hastalıklarıdır. Tiroid hormon bozukluğu (guatr), şeker hastalığı (diyabet) gibi hastalıklar iyi tedavi edilmezse unutkanlığa yol açabilir. Günümüzde hazır gıda tüketimi, yanlış beslenme ve yanlış uygulanan diyetler bazı vitamin ve minerallerin az ve yetersiz alımına bağlı olarak da özellikle gençlerde unutkanlığa sebep olabilir. B12 vitamin eksikliği toplumda en sık bilinen unutkanlık sebeplerinden birisidir.

Ne Zaman Endişelenmeliyiz?
     Unutkanlık kişinin yaşam kalitesini ciddi anlamda bozmaya başladıysa mutlaka detaylı olarak değerlendirilmelidir. Unutkanlık şikâyeti her durum için aynı gibi gözükse de bunama (demans) hastalığında farklı, depresyonda farklıdır. Bunama (demans) durumunda hasta yakınlarının en sık düşündüğü yanlışlardan bir tanesi hastanın eskiyi çok iyi hatırlayıp yeni olayları hatırlamadığını belirtmeleridir. Aslında bu bunama (demans) hastalığı için olağan bir durumdur. Hastalar yakın zamanda olan olayları kaydedememekte ancak eskiden yaşanmış (kayıt edilmiş) olayları beyin arşivlerinden kolaylıkla çıkarabilmektedirler.

Her Gün Aynı Şeyleri Yapmayın
     Günümüzde her ne kadar hayatımızı kolaylaştırdığı için günlük işlerimizde teknolojiyi kullanmayı seçsek de hesap işlerini mümkün olduğunca akıldan yapmaya çalışmak, numara ezberlemek gibi kolay hafıza egzersizlerini yapmalıyız. Yoğun tempo içinde önemli şeyleri unutmamak için not defteri tutmak, hatırlatıcı alarm kullanmak da küçük unutkanlıklarımızı en aza indirecektir. Televizyon seyretmek, akıllı telefon ile zaman geçirmek gibi pasif aktiviteleri azaltıp çevremizdekilerle daha çok iletişim halinde olmalı ve daha çok olumlu paylaşımda bulunmalıyız.

     Sosyal ilişkiler hem zihin faaliyetlerimizi arttırmakta hem de ruhsal sıkıntılarımızı hafifleterek bellek işlevlerimizin korunmasında rol oynamaktadır. Hafızayı güçlendirmek için her gün yaptığımız işlerin dışında zaman zaman günlük rutinimizden çıkıp farklı aktiviteler yapmalıyız. Bulmaca çözmek, kitap okumak, her zaman kullandığınız yol yerine işe veya eve farklı bir yoldan gitmeyi denemek zihinsel aktivitelerimizi arttırabilir. Vücudumuzun temel ihtiyaçlarından biri olan uykuyu da göz ardı etmemeliyiz. İyi bir uyku için ortalama 8 saat gerekir. Kaliteli uyku, hücre yenilenmesine yardımcı olur ve beynin yeni öğrendiği bilgileri pekiştirmesini sağlar. İyi bir uyku için geç saatlerde çay/kahve tüketimi azaltılması ve uyumadan hemen önce akıllı telefona uzun süre bakılmaması önerilir.

Hazır Gıdaları Fazla Tüketmeyin
     Düzenli ve sağlıklı beslenmek vücudumuz için gereken besinleri almak beyin fonksiyonlarımızı sağlıklı çalışması için temel unsurlardadır. Beslenmemize antioksidan, beta karoten, C ve E vitamini (ceviz, fındık, badem, yer fıstığı, ay çekirdeği, susam, keten tohumu vb) içeren yiyecekler eklemeliyiz. Yeşil, kırmızı, sarı ve turuncu renkli sebze ve meyveler antioksidan bakımından zengin, hafızaya iyi gelen yiyeceklerdir. Omega-3 içeriğinden dolayı haftada 2-3 kez tüketeceğimiz balık hafızamızı korumaya yardımcı olacaktır.

     Katı yağlar, hazır paketlenmiş gıdalar, aşırı şekerli yiyeceklerden uzak durmalıyız. Sigara her hastalığa zemin oluşturduğu gibi beyin fonksiyonlarını uzun vadede zayıflatması nedeniyle sigara içilmemeli ve içilen ortamlarda uzak durulmalıdır. Düzenli yapılan egzersiz (en basiti açık havada yürüyüş) hem kilo kontrolü sağlayacak ve hem vücudumuzu hem de hafızamızı olumlu etkileyecektir. Düzenli olarak yapılan meditasyon, yoga, pilates gibi aktivitelerin zaman içerisinde farkındalık ve odaklanma üzerinde olumlu etkileri olacaktır.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Bayram sonrası ilk gün yeni vaka sayısı tekrar binin üzerinde

  OTURMA BANKI İSKELETİ, AYAKLI ÇÖP KOVASI ve PİKNİK MASASI İSKELETİ ALIMI

  Çiğli ve Gaziemir’e de seyyar maskematik

  İhracata yönelik dijital faaliyetlere teşvik

  TİAD, Kovid-19’un takım tezgahları sektörüne etkilerini ölçümledi

  Aile Danışmanlığı Ulusal Yeterlilik Belgesi hazırlanıyor

  Döviz / Altın

  Sanal ticarete gerçek destek

  Mermercilerden ihracata ‘Fotoğraflı’ katkı

  Küresel salgına rağmen yatırıma devam

  Borsalarda Alım-Satım

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze Meyve Hal Fiyatları

  Asansörde virüse karşı yeni çözümler yolda

  Başkan Kılıç sosyal medyayı salladı

  E-Spor pazarı 1,5 milyar dolara koşuyor

  Yabancı finans kuruluşlarının Çin’deki toplam aktifleri 702 milyar doları aştı

  Dünyada yaklaşık 1 milyar bisiklet olduğu ortaya çıkt

  Koç Holding net karı yüzde 345 yükseldi

  ExSA ve PPF, Temsa’nın hisselerini satın alacak

  AVOD’un maden rezervi 8.5 milyon tona yükseldi

  İzmir’de camiler dezenfekte ediliyor

  “Tavuk etindeki fiyat artışı üreticinin cebine yansımıyor”

  BiP ile görüşmeler 2 ayda 33 kat arttı

  Konak’ta camiler ibadete hazır

  Süt ve süt ürünleri ihracatçıları Çin pazarıyla hedef büyüttü

  Başkan Aksoy’dan Menemenli pamuk üreticilerine destek

  İZSİAD’ın gündemi yeni iş modelleri

  HAK-İŞ’ten uluslararası alanda önemli başarı

  Çeşme’de Covid-19 kılavuzu

  Bucalı ailelere iletişimi arttıran oyun kartları

  İhtiyaç sahiplerine verilen destek artıyor

  Tugay talimat verdi, metruk binalar yıkıldı

  Menderes’te camiler ibadete hazır

  “İzmir’in onu tanıtacak yeterince markası yok”

  İTB Meclisi’nde Covid-19 krizinin ardından normalleşme süreci konuşuldu

  EGİKAD geleceğin mesleklerini masaya yatırdı

  Emlak vergisi’nde son gün 1 Haziran

  Gürer: “Değişken hava koşullar üreticiyi vurdu”

  Lufthansa için 9 milyar avro yardım paketi

  İhale Özetleri

  27 Mayıs 2020 Tarihli ve 31137 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  Günlük test sayısı Mayıs’ta ilk kez 20 binin altına indi

  26 Mayıs 2020 Salı

  Günlük Vaka sayısı iki gün sonra tekrar binin altına düştü

  Pire Limanı bu yıl da Avrupa’nın en büyüğü olacak

  SunExpress 4 Haziran’da iç hat uçuşlarına başlıyor

  BSMV binde 2’den yüzde 1’e çıktı

  25 Mayıs 2020 Pazartesi

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 28.05.2020
  Ticaret 27.05.2020
  Ticaret 22.05.2020
  Ticaret 21.05.2020
  Ticaret 20.05.2020
  Ticaret 19.05.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni