• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Dr. Zehra Duygu Ekmekçi Doğan ►SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
05/12/2018 15:13
Teknoloji Sosyal Zekâyı Olumsuz Etkiliyor

Dr. Zehra Duygu Ekmekçi Doğan
Nöroloji Uzmanı
Medical Park Gebze Hastanesi

     Unutkanlık dikkate alınması gereken bir problem! Çünkü beyin uyarı sinyalleri veriyor olabilir. Unutkanlığı yenmenin en önemli yolunun hafızayı güçlendirmekten geçiyor. Sosyal ilişkiler hem zihin faaliyetlerimizi arttırır hem de ruhsal sıkıntılarımızı hafifletir. Vaktinizin büyük bölümünü telefon ve bilgisayara değil sevdiklerinize ayırın. Her gün kolaya kaçıp hazır gıda yemeyin.
     Unutkanlık denince çoğumuzun aklına ilk önce Alzheimer hastalığı (demans) gelir. Özellikle genç yaşta polikliniğine başvuran hastaların en büyük korkusu bu hastalığa yakalanmış olmaktır. Bazı istisna durumlar dışında genç yaşta Alzheimer görülme olasılığı çok düşüktür. Ancak bir hekim tarafından detaylı inceleme yapılması gerekir.

En Büyük Sorun B12 Eksikliği
     Genç yaşta unutkanlığın en sık sebeplerinden birisi depresyondur. Unutkanlık şikâyetiyle başvuran hastada ilk olarak değerlendirilmesi gereken durum son zamanlarda hayatında bir zorlanma ya da uyku bozukluğu (aşırı uyuma veya uyuyamama), halsizlik, isteksizlik, çabuk öfkelenme, moral bozukluğu, heyecan, takıntı gibi depresyon belirtileri yaşayıp yaşamadığıdır. Bu şikâyetleri yaşayan kişilerde dikkat dağınıklığı, odaklanma problemleri olması nedeniyle unutkanlık şikâyeti de olacaktır. Bir başka unutkanlık sebebi endokrin hastalıklarıdır. Tiroid hormon bozukluğu (guatr), şeker hastalığı (diyabet) gibi hastalıklar iyi tedavi edilmezse unutkanlığa yol açabilir. Günümüzde hazır gıda tüketimi, yanlış beslenme ve yanlış uygulanan diyetler bazı vitamin ve minerallerin az ve yetersiz alımına bağlı olarak da özellikle gençlerde unutkanlığa sebep olabilir. B12 vitamin eksikliği toplumda en sık bilinen unutkanlık sebeplerinden birisidir.

Ne Zaman Endişelenmeliyiz?
     Unutkanlık kişinin yaşam kalitesini ciddi anlamda bozmaya başladıysa mutlaka detaylı olarak değerlendirilmelidir. Unutkanlık şikâyeti her durum için aynı gibi gözükse de bunama (demans) hastalığında farklı, depresyonda farklıdır. Bunama (demans) durumunda hasta yakınlarının en sık düşündüğü yanlışlardan bir tanesi hastanın eskiyi çok iyi hatırlayıp yeni olayları hatırlamadığını belirtmeleridir. Aslında bu bunama (demans) hastalığı için olağan bir durumdur. Hastalar yakın zamanda olan olayları kaydedememekte ancak eskiden yaşanmış (kayıt edilmiş) olayları beyin arşivlerinden kolaylıkla çıkarabilmektedirler.

Her Gün Aynı Şeyleri Yapmayın
     Günümüzde her ne kadar hayatımızı kolaylaştırdığı için günlük işlerimizde teknolojiyi kullanmayı seçsek de hesap işlerini mümkün olduğunca akıldan yapmaya çalışmak, numara ezberlemek gibi kolay hafıza egzersizlerini yapmalıyız. Yoğun tempo içinde önemli şeyleri unutmamak için not defteri tutmak, hatırlatıcı alarm kullanmak da küçük unutkanlıklarımızı en aza indirecektir. Televizyon seyretmek, akıllı telefon ile zaman geçirmek gibi pasif aktiviteleri azaltıp çevremizdekilerle daha çok iletişim halinde olmalı ve daha çok olumlu paylaşımda bulunmalıyız.

     Sosyal ilişkiler hem zihin faaliyetlerimizi arttırmakta hem de ruhsal sıkıntılarımızı hafifleterek bellek işlevlerimizin korunmasında rol oynamaktadır. Hafızayı güçlendirmek için her gün yaptığımız işlerin dışında zaman zaman günlük rutinimizden çıkıp farklı aktiviteler yapmalıyız. Bulmaca çözmek, kitap okumak, her zaman kullandığınız yol yerine işe veya eve farklı bir yoldan gitmeyi denemek zihinsel aktivitelerimizi arttırabilir. Vücudumuzun temel ihtiyaçlarından biri olan uykuyu da göz ardı etmemeliyiz. İyi bir uyku için ortalama 8 saat gerekir. Kaliteli uyku, hücre yenilenmesine yardımcı olur ve beynin yeni öğrendiği bilgileri pekiştirmesini sağlar. İyi bir uyku için geç saatlerde çay/kahve tüketimi azaltılması ve uyumadan hemen önce akıllı telefona uzun süre bakılmaması önerilir.

Hazır Gıdaları Fazla Tüketmeyin
     Düzenli ve sağlıklı beslenmek vücudumuz için gereken besinleri almak beyin fonksiyonlarımızı sağlıklı çalışması için temel unsurlardadır. Beslenmemize antioksidan, beta karoten, C ve E vitamini (ceviz, fındık, badem, yer fıstığı, ay çekirdeği, susam, keten tohumu vb) içeren yiyecekler eklemeliyiz. Yeşil, kırmızı, sarı ve turuncu renkli sebze ve meyveler antioksidan bakımından zengin, hafızaya iyi gelen yiyeceklerdir. Omega-3 içeriğinden dolayı haftada 2-3 kez tüketeceğimiz balık hafızamızı korumaya yardımcı olacaktır.

     Katı yağlar, hazır paketlenmiş gıdalar, aşırı şekerli yiyeceklerden uzak durmalıyız. Sigara her hastalığa zemin oluşturduğu gibi beyin fonksiyonlarını uzun vadede zayıflatması nedeniyle sigara içilmemeli ve içilen ortamlarda uzak durulmalıdır. Düzenli yapılan egzersiz (en basiti açık havada yürüyüş) hem kilo kontrolü sağlayacak ve hem vücudumuzu hem de hafızamızı olumlu etkileyecektir. Düzenli olarak yapılan meditasyon, yoga, pilates gibi aktivitelerin zaman içerisinde farkındalık ve odaklanma üzerinde olumlu etkileri olacaktır.

Önceki Yazılar :
Haberler
  İşsizler ordusu büyüyor!

  İzmir’in geleceğine İzmirliler karar verecek

  Palandöken, “Afetten zarar gören esnaf ve çiftçinin yaraları sarılmalı”

  Türkiye’de 2019 Mayıs ayında 82 bin 252 konut satıldı

  Mimarlar tarihi elektrik fabrikası için yarıştı

  Tort, CGF dünya perakende başkanı oldu

  Boulanger Trio, Efes Odeon’da

  EPDK, yatırımcılara “Türkiye LPG Piyasası Yatırımcı Rehberi” hazırladı

  Bursagaz ve Kayserigaz’ın SOCAR Türkiye’ye devri tamamlandı

  İSO Türkiye İhracat İklimi Endeksi mayısta 51,9 oldu

  ‘Türkiye’nin ilk 1000 ihracatçısı 2018’ araştırması sonuçlarını açıkladı

  İhracat şampiyonu yine Kılıç oldu

  5G beklenenden daha hızlı benimseniyor

  Tunç Soyer, “Ege”nin de başkanı

  Murathan Mungan Selçuklu sanatseverlerle buluştu

  Gülle: “Türkiye’miz, ihracatımızla büyüyor”

  “İstanbul halkı her şey çok güzel olacak diyor”

  Palandöken,“Beyaz eşya, mobilya ve otomotivde vergi indirimi uzatılmalı”

  Çatı sektöründeki yenilikler ‘Montaj Günleri’nde görücüye çıkacak

  BTM Kariyer Fuarı’nda

  İzmir’e 3000 gönüllü ‘Su Elçisi’

  Konak’ta Dana Bayramı coşkusu

  Kursiyerlerden muhteşem performans

  Mayısta kredi kullanımı 7 puan geriledi

  Mastercard yatırımlarına hız kesmeden devam ediyor

  Ankara-İstanbul arasını 5 liraya gidiyor

  Air France, ayrıcalıkları ile yeniden Türkiye’de

  Tatilde aklınız evinizde kalmasın

  İlham veren kent Selçuk Efes, satatseverleri ağırlayacak

  Bayındır Balcılar Kiraz Şenliği 9. yılında

  Karşıyaka’da yaz konserleri başlıyor

  Buca’da duygulandıran Babalar Günü buluşması

  Koç Topluluğu ihracatın da zirvesinde

  AVM’lerin güçlü çözüm ortağı “Ajans Fox Grup”

  Tatilcilerin gözdesi Shayna Beach Club

  Vestel 21 yıldır ihracat şampiyonu

  Karşıyaka’da ‘marka kent’ zirvesi

  Sağlık harcamaları artacak

  Katılımcı demokrasi İzmir’de başlıyor

  Koçtaş, marka değerini en çok artıran şirket oldu

  “Özel Eğitim”öğrencileri Uzay Kampında

  Karabağlar’da bölgesel muhtar toplantıları başlıyor

  İş yerinde güvensizlik düşük performansa neden oluyor

  Vans, online mağazasını hizmete açtı

  Selçuk Belediyesi’nden tanıtım atağı

  Narlıdere’nin sokaklarına sihirli dokunuş

  Dijital dönüşümün yol haritası çizildi

  Başkan Fatih Gürbüz ve eşi Seçil Hanım yaşlılar evini ziyaret etti

  Cbot, Chatbotunu ‘Avrupa Dijital Bankacılık Zirvesi’nde tanıttı

  Menemen’in ilk “Organik Köy Pazarı” açıldı

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 18.06.2019
  Ticaret 17.06.2019
  Ticaret 15.06.2019
  Ticaret 14.06.2019
  Ticaret 13.06.2019
  Ticaret 12.06.2019
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni