• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE

Ege Bölgesi Turizmi ve Türkiye Ekonomisi’ndeki rolü

11 Ekim 2018 Perşembe 08:00
12
14
16
18

   ► Ege Bölgesi Turizmi ve Türkiye Ekonomisi’ndeki rolü, alternatif turizm türleri konusunda fırsatlar ve gelişmeler.

Prof. Dr. İge Pınar
Yaşar Üniversitesi İşletme Bölüm Başkanı

     Turizm, Türkiye için önemli ve hızla büyüyen bu sektördür, kriz ve olağan durumların yaşandığı yıllar dışında sürekli gelişme göstermektedir. Şöyle ki 2003 yılında yıllık 16.302.053 ziyaretçi sayısı ile 13.854.866.000$ toplam gelir yaratan turizm sektörü için 2017 rakamları 38.620.346 ziyaretçi için 26.283.656.000$ toplam gelirdir. Burada gerçek problem ortalama harcamadadır. 2003 yılı için turist başına 850$ olan ortalama harcama miktarı 2017’de 681$ olarak kaydedilmiştir.

     Ege Bölgesi ise sahip olduğu doğal kaynakları, kültürel miras birikimi, turizme uygun iklim ve insan kaynakları ile Türkiye turizminde oldukça büyük bir potansiyel arz etmektedir, fakat maalesef turizm pastasından bilhassa İzmir kenti olmak üzere hak ettiği payı aldığını söylemek mümkün değildir. TUİK verilerine göre Türkiye’ye Gelen Yabancı Ziyaretçilerin Sınır Kapılarının Bağlı Olduğu İllere Göre Dağılımı Ocak-Aralık 2017 olarak TUİK verilerine göre derlenen aşağıdaki tabloda Ege Bölgesinin önemli destinasyonlarının ziyaretçi tercih oranlarının Antalya ve İstanbul toplam tercih oranı olan %60’lara göre çok düşük kaldığı anlaşılmaktadır.

     Genel olarak turist sayılarına değil de alternatif turizm ürünlerine yönelik sayılar incelendiğinde ise çok farklı bir tablo ortaya çıkmaktadır. Örneğin İzmir ve Efes dahil civarı müze ziyaretçi sayıları incelendiğinde, 2017 yılının ilk 3 ayında 208.801 olan müze ziyaretçi sayısı, 2018 yılının ilk 3 ayında %51.9luk bir artışla 317.139 ziyaretçi olarak gerçekleşmiştir. Bu turist kültür turizmine yönelik alternatif turizm ürününe ilgi duyan turisttir. Aynı dönem için genel anlamda yerli ve yabancı ziyaretçi sayısı ile %17 artmıştır, yani müze ziyaretçi artışının yaklaşık üçte biri kadardır.

İller Sayılar Toplam miktara
oranı (%)
Aydın 120.420 0,37
İzmir 761.639 2,35
Muğla 1.982.468 6,12
Denizli 46.044 0,14

     Hem Ege Bölgesi olarak tercih edilme oranının, hem de turist başına ortalama harcamanın artırılabilmesinin yolu ise alternatif turizm ürünlerinin çeşitlendirilerek yaygın olarak uygulanabilmesidir. Günümüzde, kitle turizmine yönelik kısaca 3 S olarak adlandırılan ve dinlence ve rekreasyon ağırlıklı deniz, kum ve güneş üçlüsü yerini alternatif turizme ve 3 E (Education /Eğitim - Entertainment /Eğlence ve Environment / Çevre) uygulamalarına bırakmaktadır.

     Kitle turizminin rekabet gücü düşük fiyattır, dünyanın her yerinde birbirine benzeyen her şey dahil paketlerden oluşmaktadır. Alternatif turizm ise rekabeti farklılık, değişiklik ve konuya özel ilgi duyan tüketici pazarını hedeflemesi nedeni fiyatlandırma da baskı yaşanmamaktadır, kitle turizm müşterisi ortalama 500-600 $dolar harcarken, spor ya da kongre gibi alternatif turizm müşterisinin bunun yaklaşık 2 katı harcama yaptığı görülmektedir.

     İzmir ili 8500 yıllık bir geçmişe sahiptir. Denizli’de bulunan Pamukkale ve Hierapolis Milli Parkı, İzmir’de bulunan Bergama Antik Kenti ve İzmir’in Selçuk İlçesinde bulunan Efes Antik Kenti Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü (UNESCO) tarafından belirlenen ve dünya çapında koruma altına alınan kültürel ve doğal varlıklardan oluşan Dünya Mirasları listesindedir. İzmir, Seferihisar Türkiye’nin ilk “Citta Slow” kentidir. Antik çağlardan beri Ege Bölgesi’nde sağlık turizmi yapılmaktadır. Türkiye’de turizm açısında değer taşıyan 229 termal ve içme suyu kaynağından 81 tanesi Ege Bölgesi’ndedir. Bu kaynakların 59 adedi İzmir, Denizli, Aydın, Manisa ve Balıkesir il sınırları içerisindedir. Organik tarım çiftlikleri Manisa başta olmak üzere Ege’nin pek çok yerinde yaygınlaşmaktadır. Seferihisar, Urla ve Çeşme hem sağlıklı tarım ürünleri, hem gastronomide atılımları, hem de festivalleri ile dikkat çekmektedir.

     Ege Bölgesi’nin UNESCO (Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Kurumu) Somut Olmayan Kültürel Miras Listesi’ne eklenen pek çok ürünü bulunmaktadır. Sadece İzmir’de 52 mavi bayraklı plaj ve 3 adet marina bulunmaktadır. Ege Bölgesi’nin Türkiye genelinde ilk 5./6. sırada olan Aydın, Muğla ve İzmir kentleri, turistik ilçeleri ile birlikte turizm çekicilikleri ve kaynakları yönünden değerlendirildiğinde; turizm mevsiminin uzatılmasının mümkün olduğu ve yeni pazarlarda ürün çeşitlendirmesi yaparak gastronomi turizmi, kruvaziyer turizmi, yavaş turizm (citta slow movement), kongre turizmi, yatçılık ve deniz turizmi, kırsal turizm, sağlık turizmi, popüler kültür ve kültürel miras turizmi, inanç turizmi, spor turizmi, macera turizmi, medikal turizm, tarım / organik tarım turizmi, kent turizmi, gençlik turizmi, festival turizmi ve eğitim amaçlı turizm gibi pek çok turizm ürününün  gelişmesine uygun olduğu anlaşılmaktadır.

     Ege bölgesi’nin turizm açısından sorunlu alanları; alternatif ürünlere yeteri kadar odaklaşmama ve bu tür özel turizm alanlarında ihtisas seyahat acentalarının eksikliği, çevre sorunları, dış hat uçak sefer sayısının azlığı,  turizmin ülke ekonomisi içindeki düşük oranı, otellerin düşük doluluk oranları, yetersiz destinasyon ve bölge tanıtımı, alternatif turizm uygulamalarına yönelik her bir ürün için master planların eksikliği, deniz ulaşımından yeterince yararlanılamaması, bölgeye özgü uygun alternatif turizm politikasının bulunmaması, bütün yıl turizm yapılmaması, uluslar arası etkinlik sayısının azlığı, ilgili kurumlar arasında koordinasyon eksikliği ve tanıtımda ön plana çıkartılacak alternatif ürün ve ürünlerin yeterince tanımlanmaması olarak kısaca sıralanabilir.

Bitti...

 


+ Benzer Haberler
» “İzmir’i yönetenlerin gündeminde turizm yok”
» “İzmir’e cazibesini arttıracak çekim alanları kazandırılmalı”
» “Çeşme ‘Herşey Dahil’ konseptine direniyor”
» “İzmir’in ‘Turizm Anayasası’ için tek şemsiye altında birleşilmeli”
» Turizm sektöründeki gerçekleşmeler ve 2018 beklentileri
» “2018’de ziyaretçi sayısında rekor kıracağız”
» Dolulukta mutluluk, Kârlılıkta hüsran


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 10.12.2018
  Ticaret 08.12.2018
  Ticaret 07.12.2018
  Ticaret 06.12.2018
  Ticaret 05.12.2018
  Ticaret 04.12.2018
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni