• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE

El dezenfektanlarındaki hileye dikkat

23 Temmuz 2020 Perşembe 16:00
12
14
16
18

   ► El dezenfekteleri piyasasında hileli ürünlerin arttığını belirten Loft Kozmetik firması yetkilisi Neşet Şen, “Bir ekip oluşturulup kamuya açık olan bütün kafelerin, restoranların vs. elinde bulundurduğu dezenfektanların denetlenmesi gerekiyor. Daha uygun konsantrasyonlarda ürünlerin kullanılması lazım” dedi.

     Koronavirüs salgını karşısında alınan önlemler kapsamında kamuya açık alanlarda kolonya ve dezenfektan ürünleriyle tedbirler alınıyor. Kafe, mağaza ve restoran gibi birçok alanda kullanılan el dezenfektanlarına artan taleple birlikte fırsatçılar devreye girerek hile yapıyor.
     Birçok vatandaşın da tepkisine yol açan sahte el dezenfektanları konusunda konuşan Loft Kozmetik firması yetkilisi Neşet Şen, 20 yıldır sektörde üretim yaptığını kaydederek, el dezenfektanlarında yapılan hileye ilişkin bilgi verdi.

“Metil alkol ile yapılan dezenfektanın hiçbir koruyucu etkisi yok”
     Koronavirüs kalkanı olarak nitelendirdiğimiz virüse karşı elleri temizleyen dezenfektanlarda yapılan hileye ilişkin bilgi veren Neşet Şen, gittikleri mekanlarda bulunan dezenfektanları üretici gözüyle incelediklerini belirtti. Şen, “Bir restoranda ya da başka yerlerde oturduğumuzda masalarda bulanan dezenfektanlara ‘Kullanıma değer mi, değmez mi?, Bizim için gerçekten güvenli mi değil mi?’ diye bakıyoruz. Eninde sonunda biz de bir tüketiciyiz. Deniyoruz, bakıyoruz. Az çok fiziksel olarak bir şekilde test etmeye çalışıyoruz. Fakat açıkçası çok iç açıcı şeyler yok. Yani dezenfektanların çoğunu metil alkol ağırlıklı yapıyorlar. Metil alkol de direk ispirto kokusu olan alkol cinsidir. Yani metil alkol ile yapılan bir dezenfektanın hiçbir koruyucu etkisi yok. Oransal olarak isterse yüzde 100 olsun yine de hiçbir etkisi yok. O yüzden üretilen alkol bazlı dezenfektanlarda sadece izopropil ve etil alkol kullanılması gerekiyor” ifadelerini kullandı.

Fiyat odaklı hileli üretim
     Piyasada hileli ürünlerin arttığını belirten Neşet Şen, “Metil alkol diğerlerine göre daha ucuz olduğu için fiyat odaklı davranıp bu şekilde üretim yapıyorlar. İzopropil ve etil alkol kullanmak yerine metil alkol kullanıyorlar. Ayrıca metil alkol kullanmayıp, etil alkol ya da izopropil alkolün oranlarını çok düşük tutanlar var. Özellikle izopropil alkolün kendine has kokusu olduğu için asetona yakın kokusu var. Hazırlanan hileli ürünlerde yüzde 40-50 konsantrasyonlarda alkol kokusu olduğunu duyabiliyorsunuz. Tüketici olarak kokuyu aldığınızda içinde ‘yeterli oranda alkol var’ diyorsunuz. Çünkü izopropil alkolün ağır bir kokusu var. Dolayısıyla tüketiciler dezenfektanın içinde alkol var olarak algılıyor. Biz belli metotlar ile test ettiğimizde anlayabiliyoruz. Yani alkolün kokusunu almakla içindeki oranı tam olarak anlayamazsınız” diye konuştu.

“Koku ile güvenilirliği anlaşılmıyor”
     Dezenfektanın içinde minimum yüzde 60 olmak üzere aslında yüzde 70-80 oranında alkol olması gerektiğini vurgulayan Şen, “Yüzde 70-80 oranındaki izopropil ve etil alkol dezenfeksiyon için yeterli oranlardır. Bu oranları yüzde 30-40 oranında tutarak hile yapıyorlar. Tüketici olarak elinize sıktığınız zaman alkol kokusunu duyuyorsunuz ve problem yok diyorsunuz. Halbuki içindeki oran sadece yüzde 30-40. Yani tüketiciler de koku ile güvenilir olup olmadığını anlayamaz” dedi.
 
“Alkolmetre ile test edilebilir”
     Dezenfektanların alkolmetre kullanılarak içindeki alkol oranının ölçülebileceğini anlatan Şen, “Medikallerde iki farklı parçadan oluşan alkolmetreler satılıyor. Gayet basit bir düzenek. Bu ürünle dezenfektanlar test edilebilir. Fakat bunu bütün vatandaşların alması mümkün değil. Ama dezenfektanları satan eczaneler, satan firmalar, dağıtımını yapan firmalar bu ürünü alıp kullanmalı. En azından eline gelen ürünün testini yapsın ki vatandaşlara satacağı dezenfektan içerisinde ne derecede alkol bulunduğunu öğrensin. Geçtiğimiz günlerde bir arkadaşımız ismini paylaşmak istemediğim bir eczaneden dezenfektan aldı ve kontrol ettik. İçinde yüzde 30 oranında alkol çıktı. Eczane diye güveniyorsunuz ürün alıyorsunuz ama en azından onların da üreticiden ürünleri alırken test ederek alması gerekir” şeklinde konuştu.

“Merdiven altı firmalarla mücadele edemiyoruz”
     Üreticilerin çoğunun bu hileyi yaptıklarını belirten Şen, “Biz dezenfektan üretmedik. Çünkü piyasaya baktığınızda herkes bir şekilde fiyat odaklı dezenfektan alıyor. Diyoruz ki  litresi 50, 100 lira. Çok pahalı diyorlar ve litresini 15 liraya alıyorlar. Zaten alkolün litresi 20 lira. Yani yüzde 80’lik bir konsantrasyon alkol kullanılıyor. Bir pet şişe pompasının 3 liraya yakın bir maliyeti var.

     Açıkçası dezenfektanı litre bazında 5 liraya, 10 liraya almak bile bile hileye davetiyedir. Dezenfektanların minimum, standart fiyatı olması lazım. Bizde o yüzden dezenfektan üretmedik. Çünkü belirli yatırımlar yapmanız gerekiyor. Birçok yatırım yapacaksınız ama baktığınızda merdiven altı firmalar satış olarak önünüze geçecek. Biz onlarla nasıl mücadele edeceğiz. Edemiyoruz, o yüzden bizde üretimini yapmıyoruz. Bir ekip oluşturulup bütün kafelerin, restoranların vs. elinde bulundurduğu dezenfektanların denetlenmesi gerekir. Daha uygun konsantrasyonlarda ürünlerin kullanılması lazım” diye konuştu.

“Kolonyada dezenfekten etkisi var”
     El dezenfektanları konusunda tereddütte kalan vatandaşlar için tavsiyede bulanan Şen, “Kolonya da kullanabilirler. Vatandaşlarımız muhakkak tanıdıkları, güvendikleri marka kolonya ve dezenfektanları alsınlar. Limon kolonyasında da yüzde 80 oranında alkol bulunuyor. Bizde 80 dereceli özel bir kolonya üretiyoruz. Kolonyada dezenfektan ibaresi yok ama dezenfekten etkisi var. Türk adetlerine baktığınızda da gelen misafire kolonya verilir. Bu şekilde eve gelen kişiler dezenfekte edilmiş olur” ifadelerini kullandı.


+ Benzer Haberler
» Koyun sütünde dünya lideriyiz
» Küçükbaş hayvan sayısı 55 milyonu geçti
» Düğün çerezlerine talep azaldı
» Modern İzmir İranlıları cezbediyor
» 2021 toparlanma yılı olacak
» Hayvanların uzuvlarını keyfi kesmenin bilançosu ağır
» Altın 7 ayda % 60 değer kazandı
» Mobilya ihracatında hedef 4,5 milyar dolar
» “Bayramda otellerde yüzde 20 artış bekliyoruz”
» Bayram şekercilerin beklentilerini karşılayamıyor


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 11.08.2020
  Ticaret 10.08.2020
  Ticaret 08.08.2020
  Ticaret 07.08.2020
  Ticaret 06.08.2020
  Ticaret 05.08.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni