• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Kariyer  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  TİCARET SOHBETLERİ  |  FİNANS  |  İHALELER  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Evrim Demirel ►SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
06/02/2018 17:34
Metabolizmayı Yavaşlatan 6 Önemli Neden...

Evrim Demirel
Beslenme ve Diyet Uzmanı
Acıbadem Kadıköy Hastanesi

    Arkadaşınız yıllardır hiç diyet yapmamasına rağmen hep aynı kiloda kalıyor. Siz ise “su içsem yarıyor” şeklinde yakınan grupta yer alıyorsunuz. Peki, kulağa hiç adil gelmeyen bu probleminiz metabolizma hızınızın yavaş çalışmasından kaynaklanıyor olabilir mi? Diyet yapmanıza rağmen kilo vermekte güçlük çekiyor veya yemeklerinizi biraz abarttığınızda bile hızla kilo alıyor musunuz? Yanıtınız “evet” ise bu sorununuzun altında yatan etmen metabolizmanızın yavaş çalışması olabilir.

     Özellikle diyet ve kiloyla ilgili sohbetlerde adını sıkça duyduğumuz metabolizma hızı, vücudumuzun besinlerle aldığı kaloriyi enerjiye dönüştürme, bir başka deyişle yakma kapasitenizi gösteriyor. Metabolizma hızlı ise kilo vermek daha kolay olabiliyor, bunun aksine düşük ise zorlanmalar yaşanabiliyor. İlerleyen yaş, genetik faktör ve kadın olmak gibi değiştiremeyeceğimiz risk faktörleri metabolizma hızını olumsuz etkileyen etmenlerin başında gelseler de, sıkça yaptığımız hatalı alışkanlıklarımız da bu tablodan sorumlu oluyor. İyi haber ise hatalı alışkanlıklarımızdan vazgeçtiğimizde metabolizma hızımızı yeniden yükseltmemizin mümkün olması.

Metabolizmamız kışın yavaşlıyor
     Mevsimler değiştiğinde, beynimiz insülin direncini artırması için vücudumuza sinyaller gönderiyor. Karaciğerimiz buna bağlı olarak yağ üretimini hızlandırıyor ve böylece yağ dokusu ile diğer dokular kış mevsimine hazırlık olarak yağ depolamaya başlıyor. Vücut yağ depolamasını artırıp kas dokusu paralelinde azalma gösterdiği için de metabolizmamız kış aylarında daha yavaş çalışıyor. Buna bir de hatalı alışkanlıklarımız eklenince hız daha da düşüyor ve kilo almak kaçınılmaz hale geliyor. Aşırı düşük kalorili diyetlerin metabolizmayı olumsuz etkileyen etmenlerin başında geliyor. Bunun nedeni ise düşük kaloriyle beslenen kişilerde vücudun açlık durumunu fark etmesi ve birçok kimyasal süreçleri enerjiden tasarruf etmek için yavaşlatması.

     Bu nedenle yo-yo diyeti (kısa sürede kilo verilen ve dikkat edilmediği taktirde tekrar alınan diyetler biçimi ) uygulayan kişilerin metabolik hızları uzun vadede olumsuz yönde etkilenebiliyor. Vücudumuzdaki kas dokusu ne kadar çok olursa, bazal metabolizmamız da o kadar hızlı oluyor. Bunun nedeni ise kas dokusunun yağ dokusunun aksine metabolik olarak aktif olması, istirahat halinde bile enerji kullanması. Kadınların metabolizmalarının erkeklerden daha yavaş çalışmasının en önemli sebebi, vücuttaki kas miktarının daha az olması. Kadınların vücutlarındaki kas dokusu az, yağ dokusu ise erkeklere göre daha fazla. Kilo verme amacıyla yapılan egzersizlerle artan kas dokusu metabolizma hızını önemli ölçüde yükseltiyor.

     Egzersiz metabolizma hızını, yükseltmekle kalmıyor, aynı zamanda bu etki egzersizden birkaç saat sonra da devam ediyor. Metabolizma, bir otomobil motoru gibi. Dinlenme sırasındayken rölantide çalışan, hareket etmeye başladığında enerji harcayan ve daha hızlı hareket ettiğinde daha fazla yakan bir motor. Dolayısıyla sürekli egzersiz yapıldığında metabolizma hızı asla eskisi kadar düşük olmaz. Bu yüzden ne kadar sık egzersiz yaparsanız metabolizma hızınız o kadar yüksek olacaktır. Uzmanlar da bu etkisinden dolayı haftada en az 3-4 gün 30 dakikanın üzerine çıkan, kişinin sağlık durumuna uygun egzersizler yapılmasını tavsiye ediyorlar.

Günde sadece 1 veya 2 öğünle beslenmek
     Kilo vermek veya kilo almamak için günde sadece bir öğün yemek de metabolizmayı yavaşlatıyor. Bu durum metabolizmayla ilgili hormon olan insülinin etkisinden dolayı oluyor. İnsülin, kandaki glikoz seviyeleri arttığında salınıyor. Daha sonra hücrelere enerjiyi bırakıp bırakmayacaklarının sinyalini veriyor, böylece yağ olarak depolanacak miktarı etkiliyor. Vücudumuz, büyük bir öğünde, küçük bir atıştırmalıktan daha fazla insülin üretiyor. Bu yüzden çok yemek yediğimizde daha fazla insülin üretiyoruz, bu da daha fazla enerjinin yağ olarak depolanmasına neden oluyor.

     Sonuçta hem kilo alımına hem de metabolizmanın yavaşlamasına yol açıyor. Bu yüzden mutlaka düzenli saatlerde 3 ana öğünü, porsiyon kontrolü yaparak ve her besin örüntüsünde olacak şekilde düzenleyerek almalısınız. Gerekli durumlarda sağlık durumunuza göre, uygun besinlerle ara öğün eklemeleri yapabilirsiniz. Alkol karaciğerde parçalanıp yağ aktarım mekanizmalarını etkiliyor, bu nedenle kan dolaşımında daha fazla yer kazanabiliyor ve daha fazla yağ olarak depolanıyor. Vücutta yağ dokusu arttıkça kas dokusu azalıyor, buna paralel olarak metabolizma yavaşlıyor.

Hormon düzensizliği
     Ürettiği tiroksin hormonu sayesinde tiroit bezi metabolizmanızın anahtarını oluşturuyor Tiroksin seviyesi metabolik kimyasal reaksiyonların ne kadar hızlı veya yavaş olduğunu belirliyor. Aşırı aktif bir tiroit ile daha fazla kalori yakarsınız, bu nedenle zayıf, sinirli ve çok aktif olma eğilimi gösterirsiniz. Aksine daha yavaş bir tiroit, metabolik hızının çok yavaş olduğunu gösteriyor. Bu da sizin kilolu ve daha yavaş hareket eden bir kişi olmanıza yol açabiliyor.

Önceki Yazılar :
Haberler
  İhale Özetleri

  22 Haziran 2018 Tarihli ve 30456 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  İzmir Gündoğdu meydanında milyonlar ‘İnce’ dedi

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 11.07.2018 - 14:30

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 06.07.2018 - 11:00

  T.C. URLA İCRA DAİRESİ 2018/202 TLMT. TAŞINIRIN AÇIK ARTIRMA İLANI

  Patates ve soğan zammında amaç; ‘İthalat’

  Petkim’den sermaye işlemleri bildirimi

  Otokoç Otomotiv 90. yaşında

  Arkadaşlıklarını çizen minik ressamlar ödüllerini aldı

  Arkas Trio’dan “Romantik Triolar” albümü raflarda

  Bornova’da yerel kalkınma hamlesi

  “Hayvanlara hakları mücadelemiz devam edecek”

  ÇKS kaydı için son gün 30 Haziran 2018

  İmar Barışı dolandırıcılarına dikkat!

  Egelilerden, üniversite- sanayi iş birliğinde yeni adımlar

  “24 Haziran’da sandıkta hesap sorun”

  Bedri Serter: “Esnaf Bakanlığı kurulacak”

  Ulupınar: Türkiye bu çıkmazı İYİ’likle atlatacak

  Atila Sertel seçim çalışmasında sınırları aştı

  Nasır, “Bakan Özhaseki, İzmir’e dönüşüm müjdesi verdi”

  "İzmir halkı cezalandıracaktır"

  İnşaat faaliyetleri mayıs ayında dip yaptı

  İşler: Foça Tatil Köyü dış turizme hizmet etmeli

  Tarım ve hayvancılık ‘Stratejik Sektör’ olarak özel korumaya alınacak

  Uzundere dönüşümü “3. viteste”

  Otonom sürüşe en hazır ülke Hollanda

  ING Bank’ın Maker Akademisi‘Next Generation’ ilk mezunlarını verdi

  Şekerbank’tan doğal gaz dönüşüm projelerine özel finansman

  Bakan Fakıbaba, “Göl ve göletlere 5 milyon yavru balık bırakacağız”

  Milyonlarca lirayı çöpe atıyoruz!

  İşsizler sanayide değil büroda çalışmak istiyor

  Palandöken,“Kuruşlarımızı almayacak kadar zengin değiliz”

  İş Sağlığı ve Güvenliği’nde yeni dönem

  FDA, migren ilacına onay verdi

  Yaz sıcağında ‘migren’ ataklarına karşı öneriler

  Stres ve sigara, inflamatuvar bağırsak hastalıklarını tetikliyor

  Sosyal medya üzerinden canlı video izlemede birinci sıradayız

  Tüketici güven endeksi 70,3 oldu

  Karşıyaka’nın projeleri 3,5 milyonluk hibe kazandı

  İzmir yaptı, Türkiye de yapabilir

  İlaç Endüstrisi İşverenler Sendikası’ndan nitelikli işgücü yetiştirilmesine destek

  Şiirsiz toplum eksiktir!

  Terleten değil, serinleten kurs

  Bayraklı’da can dostları emin ellerde

  Tire’ye bol su müjdesi

  Bornova Belediyesi’nden vatandaşa imar yardımı

  Kadınlar üreterek kazanıyor

  Kripto-gasp BT güvenliği uygulamalarını dönüştürüyor

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 22.06.2018
  Ticaret 21.06.2018
  Ticaret 20.06.2018
  Ticaret 19.06.2018
  Ticaret 18.06.2018
  Ticaret 14.06.2018
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni