• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  TİCARET SOHBETLERİ  |  FİNANS  |  İHALELER  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Evrim Demirel ►SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
06/02/2018 17:34
Metabolizmayı Yavaşlatan 6 Önemli Neden...

Evrim Demirel
Beslenme ve Diyet Uzmanı
Acıbadem Kadıköy Hastanesi

    Arkadaşınız yıllardır hiç diyet yapmamasına rağmen hep aynı kiloda kalıyor. Siz ise “su içsem yarıyor” şeklinde yakınan grupta yer alıyorsunuz. Peki, kulağa hiç adil gelmeyen bu probleminiz metabolizma hızınızın yavaş çalışmasından kaynaklanıyor olabilir mi? Diyet yapmanıza rağmen kilo vermekte güçlük çekiyor veya yemeklerinizi biraz abarttığınızda bile hızla kilo alıyor musunuz? Yanıtınız “evet” ise bu sorununuzun altında yatan etmen metabolizmanızın yavaş çalışması olabilir.

     Özellikle diyet ve kiloyla ilgili sohbetlerde adını sıkça duyduğumuz metabolizma hızı, vücudumuzun besinlerle aldığı kaloriyi enerjiye dönüştürme, bir başka deyişle yakma kapasitenizi gösteriyor. Metabolizma hızlı ise kilo vermek daha kolay olabiliyor, bunun aksine düşük ise zorlanmalar yaşanabiliyor. İlerleyen yaş, genetik faktör ve kadın olmak gibi değiştiremeyeceğimiz risk faktörleri metabolizma hızını olumsuz etkileyen etmenlerin başında gelseler de, sıkça yaptığımız hatalı alışkanlıklarımız da bu tablodan sorumlu oluyor. İyi haber ise hatalı alışkanlıklarımızdan vazgeçtiğimizde metabolizma hızımızı yeniden yükseltmemizin mümkün olması.

Metabolizmamız kışın yavaşlıyor
     Mevsimler değiştiğinde, beynimiz insülin direncini artırması için vücudumuza sinyaller gönderiyor. Karaciğerimiz buna bağlı olarak yağ üretimini hızlandırıyor ve böylece yağ dokusu ile diğer dokular kış mevsimine hazırlık olarak yağ depolamaya başlıyor. Vücut yağ depolamasını artırıp kas dokusu paralelinde azalma gösterdiği için de metabolizmamız kış aylarında daha yavaş çalışıyor. Buna bir de hatalı alışkanlıklarımız eklenince hız daha da düşüyor ve kilo almak kaçınılmaz hale geliyor. Aşırı düşük kalorili diyetlerin metabolizmayı olumsuz etkileyen etmenlerin başında geliyor. Bunun nedeni ise düşük kaloriyle beslenen kişilerde vücudun açlık durumunu fark etmesi ve birçok kimyasal süreçleri enerjiden tasarruf etmek için yavaşlatması.

     Bu nedenle yo-yo diyeti (kısa sürede kilo verilen ve dikkat edilmediği taktirde tekrar alınan diyetler biçimi ) uygulayan kişilerin metabolik hızları uzun vadede olumsuz yönde etkilenebiliyor. Vücudumuzdaki kas dokusu ne kadar çok olursa, bazal metabolizmamız da o kadar hızlı oluyor. Bunun nedeni ise kas dokusunun yağ dokusunun aksine metabolik olarak aktif olması, istirahat halinde bile enerji kullanması. Kadınların metabolizmalarının erkeklerden daha yavaş çalışmasının en önemli sebebi, vücuttaki kas miktarının daha az olması. Kadınların vücutlarındaki kas dokusu az, yağ dokusu ise erkeklere göre daha fazla. Kilo verme amacıyla yapılan egzersizlerle artan kas dokusu metabolizma hızını önemli ölçüde yükseltiyor.

     Egzersiz metabolizma hızını, yükseltmekle kalmıyor, aynı zamanda bu etki egzersizden birkaç saat sonra da devam ediyor. Metabolizma, bir otomobil motoru gibi. Dinlenme sırasındayken rölantide çalışan, hareket etmeye başladığında enerji harcayan ve daha hızlı hareket ettiğinde daha fazla yakan bir motor. Dolayısıyla sürekli egzersiz yapıldığında metabolizma hızı asla eskisi kadar düşük olmaz. Bu yüzden ne kadar sık egzersiz yaparsanız metabolizma hızınız o kadar yüksek olacaktır. Uzmanlar da bu etkisinden dolayı haftada en az 3-4 gün 30 dakikanın üzerine çıkan, kişinin sağlık durumuna uygun egzersizler yapılmasını tavsiye ediyorlar.

Günde sadece 1 veya 2 öğünle beslenmek
     Kilo vermek veya kilo almamak için günde sadece bir öğün yemek de metabolizmayı yavaşlatıyor. Bu durum metabolizmayla ilgili hormon olan insülinin etkisinden dolayı oluyor. İnsülin, kandaki glikoz seviyeleri arttığında salınıyor. Daha sonra hücrelere enerjiyi bırakıp bırakmayacaklarının sinyalini veriyor, böylece yağ olarak depolanacak miktarı etkiliyor. Vücudumuz, büyük bir öğünde, küçük bir atıştırmalıktan daha fazla insülin üretiyor. Bu yüzden çok yemek yediğimizde daha fazla insülin üretiyoruz, bu da daha fazla enerjinin yağ olarak depolanmasına neden oluyor.

     Sonuçta hem kilo alımına hem de metabolizmanın yavaşlamasına yol açıyor. Bu yüzden mutlaka düzenli saatlerde 3 ana öğünü, porsiyon kontrolü yaparak ve her besin örüntüsünde olacak şekilde düzenleyerek almalısınız. Gerekli durumlarda sağlık durumunuza göre, uygun besinlerle ara öğün eklemeleri yapabilirsiniz. Alkol karaciğerde parçalanıp yağ aktarım mekanizmalarını etkiliyor, bu nedenle kan dolaşımında daha fazla yer kazanabiliyor ve daha fazla yağ olarak depolanıyor. Vücutta yağ dokusu arttıkça kas dokusu azalıyor, buna paralel olarak metabolizma yavaşlıyor.

Hormon düzensizliği
     Ürettiği tiroksin hormonu sayesinde tiroit bezi metabolizmanızın anahtarını oluşturuyor Tiroksin seviyesi metabolik kimyasal reaksiyonların ne kadar hızlı veya yavaş olduğunu belirliyor. Aşırı aktif bir tiroit ile daha fazla kalori yakarsınız, bu nedenle zayıf, sinirli ve çok aktif olma eğilimi gösterirsiniz. Aksine daha yavaş bir tiroit, metabolik hızının çok yavaş olduğunu gösteriyor. Bu da sizin kilolu ve daha yavaş hareket eden bir kişi olmanıza yol açabiliyor.

Önceki Yazılar :
Haberler
  20 Ekim 2018 Tarihli ve 30571 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  Star Rafineri üretime başladı

  Pekcan: Önceliğimiz yerel para ile ticaret

  Eylül’de 127 bin 327 konut satıldı

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 06.11.2018 - 10:00

  Kuru meyve sektörü 6 ülkeyi hedef pazar seçti

  Selim Yaşar: Son 5 yılda 930 milyon TL yatırım yaptık

  Önüne gelenin müteahhit olması sektörün sonunu getirdi

  Bornova Belediye Başkanı Olgun Atila; "Halkımızdan aldığımız güçle hizmete devam" dedi

  İzmir Limanı’nı hep beraber yöneteceğiz

  ÜNLÜ & Co Kadın Girişimciler Akademisi 3. yılında

  EGSD, üniversiteli tasarımcıları buluşturdu

  İş hayatına yeni girişimciler kazandırdılar

  Öğrencilere asansör ve yürüyen merdiven kullanımı eğitimi

  Gayrimenkul reklamlarında fiyatlar TL ile gösterilecek

  ATO ile KOSGEB iş birliği yapacak

  Kooperatifçiliğin nabzı Bademler’de atacak

  ‘Büyük Dahi Mustafa Kemal’ sergisine yoğun ilgi

  Tailwind Havayolları Türkiye’ye 320 bin yabancı turist taşıyacak

  Türkiye’nin yarısından fazlası sosyal medyada

  TAİDER ile Dünya Gelecek Nesil Girişimcilik Ödülü Türkiye’de

  RTB House, Orta Avrupa’nın en hızlı büyüyen 2. Teknoloji şirketi

  Diyet Kafe’de özel hizmet

  İzmir için el ele

  Gaziemir Belediyesi bütçesi tartışma yarattı

  İzmir buluşması

  1. Foça Uluslararası Arkeoloji ve Kültürel Mirası Film Günleri başladı

  Başkan Karabağ, Alevi vakıf ve dernek yöneticileri ile buluştu

  Mutfağın ustalarına emek ödülü

  İyi ki varsın GAZİSEM

  HSBC: Kuşak ve Yol Girişimi’nin sunduğu fırsatları iyi değerlendirmeliyiz

  Alaittin Eraslan Tiyatro Günleri başlıyor

  Piriştina ilk desteği muhtarlardan aldı

  Sorunlar sosyal medyada çözülüyor

  Bu mail başlıkları oltaya düşürüyor

  Kaspersky Lab araştırmacıları Asya’nın merkezindeki diplomatik kaynakları hedef alan yeni bir siber casusluk dalgasını tespit etti

  Türk oyun geliştiricileri önemli bir başarıya imza attı

  Panasonic eksiksiz bir 4k ekran serisini piyasaya sürüyor

  Biznet Bilişim’in PCI alanındaki ilkleri devam ediyor

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Borsalarda Alım-Satım

  Döviz / Altın

  19 Ekim 2018 Tarihli ve 30570 Sayılı Resmî Gazete

  Tıbbi malzeme alımında e-ihale dönemi başladı

  6,3 milyar $’lık ‘Star Rafineri’si açılıyor

  “Toparlanmada dünyada ilk üçteyiz”

  Egeli turizmciler: Dijitalleşme kaçınılmaz

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 20.10.2018
  Ticaret 19.10.2018
  Ticaret 18.10.2018
  Ticaret 17.10.2018
  Ticaret 16.10.2018
  Ticaret 15.10.2018
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni