• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Kariyer  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  TİCARET SOHBETLERİ  |  FİNANS  |  İHALELER  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Fatih Mehmet Sancak ►GENÇ GÜNDEM
12
14
16
18
17/11/2017 16:09
Geleneksel Pazarlamadan Deneyimsel Pazarlamaya

Fatih Mehmet Sancak
EGİAD Yayın Kurulu Üyesi

     20. yüzyıl başlarında pazarlama kavramının ortaya atılıp gelişmesiyle birlikte profesyoneller, geleneksel pazarlama disiplinini benimsemiş; tüketicileri rasyonel karar alan, fayda odaklı bireyler olarak dar kapsamlı bir rekabet stratejisi üzerine odaklanmışlardır.
     Ancak günümüz tüketicisi rasyonel karar alan bireylerden çok duygusal karar alan bireylere dönüşmüştür. Tüketiciler, işletmelerin onlara sağladıkları ürün ya da hizmetin yalnızca fonksiyonel değeriyle ilgilenmemekte; bu değerle beraber işletmelerin onlarda uyandırdıkları hoş duygularla ve hafızalarında yaratacakları unutulmaz anılar gibi ek değerlerle de ilgilenmektedirler.

    Müşterilerin, işletmelerden eşsiz ve unutulmaz deneyim beklentilerinin olduğu artık iyi bir biçimde benimsenmiştir. Müşteriler bir ürünü ya da hizmeti sadece onlara sağladığı faydalardan dolayı satın almamakta; o ürün ya da hizmetin hafızalarında bıraktıkları hoş deneyimlerle de ilgilenmektedirler.
     Yapılan araştırmalara göre hafızalardan silinemeyecek kadar güzel ve unutulmaz bir deneyimin tasarlanması için deneyimin ana fikrinin oluşturulması, izlenimlerin olumlu ipuçları ile ahenkleştirilmesi, olumsuz ipuçlarının ortadan kaldırılması, hatırlanmaya değer objelerin deneyime katılması ve deneyimin beş duyu organı ile ilişkilendirilmesi önemlidir.

     Deneyimin ana fikrinin oluşturulmasında dikkat edilecek temel unsur, ana fikrin diğerlerinden farklı ve orijinal olmasıdır. Müşterilerin bulundukları işletmede nasıl bir deneyim yaşayacağını kısa sürede anlaması ya da gideceği işletmenin ona nasıl bir deneyim yaşatacağını bilmesi bu ilkenin temel amacıdır.
     Müşteri izlenimlerinin olumlu ipuçları ile ahenkleştirilmesinde ise işletmelerin müşterilerine yaşatacakları deneyimler konusunda olumlu ipuçları vermesi ve onların zihninde olumlu bir imaj oluşturması ifade edilmektedir.

     Buna örnek olarak bir restoranın slogan olarak “Restoranımızda masanız hazır.” yerine “Restoranımızda maceranız başlıyor.” cümlesini seçmesi, yaşanacak deneyimle ilgili olumlu ipucu vermektedir.
     İşletmeler, müşterilerine bazen farkında olmadan olumsuz mesaj verebilmektedir. Olumsuz ipuçlarını ortadan kaldırmak ilkesinde, bu olumsuz mesajların müşteriye ulaşmaması gerekliliği vurgulanmaktadır. Buna örnek olarak self servis hizmet veren bir işletme, “İşletmemizde servis bulunmamaktadır.” mesajıyla müşterilerinde olumsuz duygular yaratabilme olasılığını ortadan kaldırmak için “Servisimize katıldığınızdan dolayı teşekkür ederiz.” mesajı ile müşterilerinde olumlu çağrışımlar oluşturabilir.

     Literatürde deneyimsel pazarlama stratejisi, müşterilerde birbirinden farklı beş temel deneyim yaşatabileceğini ileri sürmüştür. Bunlar;
     Duyusal deneyim; beş duyuya yönelik, görme, işitme, dokunma, tatma ve koklama gibi duyusal algılarımızla deneyim yaratılmasıdır.
     Duygusal deneyim; hislere ve ruh haline yönelik duygusal deneyimler olup, müşterilerde markayla ilgili pozitif duygusal deneyimlerin ve güçlü duyguların oluşturulmasıdır.

     Bilişsel deneyim; yaratıcılığa ve bilişsel fonksiyonlara yönelik entelektüel deneyimler olup, bu deneyimde müşterilere iletilen mesajlar ile onları şaşırtarak, ilgilerini çekerek onları harekete geçirmek hedeflenmektedir.
     Fiziksel deneyim; fiziksel davranışlara ve yaşam tarzına yönelik olup, müşterilerle etkileşim halinde, onların yaşam tarzlarına hitap ederek, onların harekete geçmesini sağlayan davranışsal deneyimlerdir.

     Sosyal deneyim; sosyal ve kültürel gruplara yönelik ilişkisel deneyimleri kapsamakta ve müşterilerin kişisel duygularından çok ulaşmak istedikleri ideal benliklerine odaklanılmakta, bir gruba ya da markaya ait olma duygusu oluşturmaya çalışmaktadır.
     Özellikle günümüzde rekabetin kıyasıya yaşandığı pazarlarda, müşterilerin satın alma eğilimleri, işletmeler tarafından geliştirilen pazarlama karması unsurlarının hoş deneyimlerle zenginleştirilmesiyle artmaktadır. Bu yüzden işletmeler, müşterileri için deneyim yaratma ve yönetmeye odaklanmalıdır.

     Bu işletmeler, rekabet avantajı sağlayarak diğer işletmelerden farklılaşmak için kendilerini “deneyimlerle hizmet veren” işletmeler olarak konumlandırmalıdır. Ayrıca işletmelerin oluşturacakları hoş deneyimler sayesinde müşteriler; fiyat odaklı olmaktan çıkıp, kârlı müşterilere dönüşebilecektir.

Önceki Yazılar :
Haberler
  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 19.07.2018 - 15:00

  TARİŞ ZEYTİNYAĞI BİRLİĞİNDEN SATILIK GAYRİMENKUL İLANI

  Turkcell’den Ege’ye dev yatırım

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 03.07.2018 - 10:00

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 04.07.2018 - 10:30

  Özgener’den ‘katılımcı demokrasi’ vurgusu

  Yıldırım: “Seçim sonrası ekonomik iyileşme başlar”

  GDZ Elektrik Dağıtım, seçim hazırlıklarını tamamladı

  Model Fabrika için kollar sıvandı

  En çok yazlık ev aranan il ve ilçeler

  Festival’de çağdaş dans gecesi

  “Adalet, huzur, aş ve iş için geliyoruz”

  Ulupınar: Milletimizin umudu olacağız

  Saadet’li adaylardan Alsancak’ta sevgi yürüyüşü

  Muhtarların sorumlulukları çok yetkileri kısıtlı

  “AVM’lerle ilgili tatil kararı hayata geçirilmeli”

  Beton çelik çubuk ithalatına sıkı denetim

  Bazı ürünlerin ithalatında ek mali yükümlülük tahsil edilecek

  İzmir’de yapılandırma rekora koşuyor

  NISSAN artık daha çevreci

  Küçük işletmelerin sezon dışında da verimli olması için 4 ipucu

  Foça’dan İnce’nin Mitingine Gemi ile 1000 Kişi gitti

  Ray Sigorta “Türkiye’nin En Değerli 100 Markası” arasında

  3. İnstagram Fotoğraf Yarışması’nda ödül heyecanı yaşandı

  “Değişim yolunda İzmir bir kez daha umut oldu”

  Endüstriyel kurumların hassas noktaları

  6 trilyon dolarlık ‘siber’ risk dengeleri alt üst edecek

  WeLiveSecurity.com en iyi kurumsal güvenlik blogu seçildi

  Kültürel istihdam %4,4 arttı

  Satın alma gücünde Avrupa’da 29’uncu sıradayız

  BKM, 2018 yılı Ramazan Bayramı verilerini açıkladı

  Sandık görevlileri zamanında ulaşsın diye; Toplu ulaşıma seçim ayarı

  İZBAN’dan Selçuk için yaz uygulaması

  Buca’da yaşlı ve engellilere 24 Haziran servisi

  Başkan Kocaoğlu: Siyasette profil değişmeli

  İzmir farkı

  Konak’ta yaz tatili eğlenceli geçecek

  Bornova Belediyesi yaşlı, hasta ve engelli vatandaşları seçimde sandığa taşıyacak

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Borsalarda Alım-Satım

  Döviz / Altın

  22 Haziran 2018 Tarihli ve 30456 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  İzmir Gündoğdu meydanında milyonlar ‘İnce’ dedi

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 11.07.2018 - 14:30

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 06.07.2018 - 11:00

  T.C. URLA İCRA DAİRESİ 2018/202 TLMT. TAŞINIRIN AÇIK ARTIRMA İLANI

  Patates ve soğan zammında amaç; ‘İthalat’

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 23.06.2018
  Ticaret 22.06.2018
  Ticaret 21.06.2018
  Ticaret 20.06.2018
  Ticaret 19.06.2018
  Ticaret 18.06.2018
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni