• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  TİCARET SOHBETLERİ  |  FİNANS  |  İHALELER  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Fatih Mehmet Sancak ►GENÇ GÜNDEM
12
14
16
18
17/11/2017 16:09
Geleneksel Pazarlamadan Deneyimsel Pazarlamaya

Fatih Mehmet Sancak
EGİAD Yayın Kurulu Üyesi

     20. yüzyıl başlarında pazarlama kavramının ortaya atılıp gelişmesiyle birlikte profesyoneller, geleneksel pazarlama disiplinini benimsemiş; tüketicileri rasyonel karar alan, fayda odaklı bireyler olarak dar kapsamlı bir rekabet stratejisi üzerine odaklanmışlardır.
     Ancak günümüz tüketicisi rasyonel karar alan bireylerden çok duygusal karar alan bireylere dönüşmüştür. Tüketiciler, işletmelerin onlara sağladıkları ürün ya da hizmetin yalnızca fonksiyonel değeriyle ilgilenmemekte; bu değerle beraber işletmelerin onlarda uyandırdıkları hoş duygularla ve hafızalarında yaratacakları unutulmaz anılar gibi ek değerlerle de ilgilenmektedirler.

    Müşterilerin, işletmelerden eşsiz ve unutulmaz deneyim beklentilerinin olduğu artık iyi bir biçimde benimsenmiştir. Müşteriler bir ürünü ya da hizmeti sadece onlara sağladığı faydalardan dolayı satın almamakta; o ürün ya da hizmetin hafızalarında bıraktıkları hoş deneyimlerle de ilgilenmektedirler.
     Yapılan araştırmalara göre hafızalardan silinemeyecek kadar güzel ve unutulmaz bir deneyimin tasarlanması için deneyimin ana fikrinin oluşturulması, izlenimlerin olumlu ipuçları ile ahenkleştirilmesi, olumsuz ipuçlarının ortadan kaldırılması, hatırlanmaya değer objelerin deneyime katılması ve deneyimin beş duyu organı ile ilişkilendirilmesi önemlidir.

     Deneyimin ana fikrinin oluşturulmasında dikkat edilecek temel unsur, ana fikrin diğerlerinden farklı ve orijinal olmasıdır. Müşterilerin bulundukları işletmede nasıl bir deneyim yaşayacağını kısa sürede anlaması ya da gideceği işletmenin ona nasıl bir deneyim yaşatacağını bilmesi bu ilkenin temel amacıdır.
     Müşteri izlenimlerinin olumlu ipuçları ile ahenkleştirilmesinde ise işletmelerin müşterilerine yaşatacakları deneyimler konusunda olumlu ipuçları vermesi ve onların zihninde olumlu bir imaj oluşturması ifade edilmektedir.

     Buna örnek olarak bir restoranın slogan olarak “Restoranımızda masanız hazır.” yerine “Restoranımızda maceranız başlıyor.” cümlesini seçmesi, yaşanacak deneyimle ilgili olumlu ipucu vermektedir.
     İşletmeler, müşterilerine bazen farkında olmadan olumsuz mesaj verebilmektedir. Olumsuz ipuçlarını ortadan kaldırmak ilkesinde, bu olumsuz mesajların müşteriye ulaşmaması gerekliliği vurgulanmaktadır. Buna örnek olarak self servis hizmet veren bir işletme, “İşletmemizde servis bulunmamaktadır.” mesajıyla müşterilerinde olumsuz duygular yaratabilme olasılığını ortadan kaldırmak için “Servisimize katıldığınızdan dolayı teşekkür ederiz.” mesajı ile müşterilerinde olumlu çağrışımlar oluşturabilir.

     Literatürde deneyimsel pazarlama stratejisi, müşterilerde birbirinden farklı beş temel deneyim yaşatabileceğini ileri sürmüştür. Bunlar;
     Duyusal deneyim; beş duyuya yönelik, görme, işitme, dokunma, tatma ve koklama gibi duyusal algılarımızla deneyim yaratılmasıdır.
     Duygusal deneyim; hislere ve ruh haline yönelik duygusal deneyimler olup, müşterilerde markayla ilgili pozitif duygusal deneyimlerin ve güçlü duyguların oluşturulmasıdır.

     Bilişsel deneyim; yaratıcılığa ve bilişsel fonksiyonlara yönelik entelektüel deneyimler olup, bu deneyimde müşterilere iletilen mesajlar ile onları şaşırtarak, ilgilerini çekerek onları harekete geçirmek hedeflenmektedir.
     Fiziksel deneyim; fiziksel davranışlara ve yaşam tarzına yönelik olup, müşterilerle etkileşim halinde, onların yaşam tarzlarına hitap ederek, onların harekete geçmesini sağlayan davranışsal deneyimlerdir.

     Sosyal deneyim; sosyal ve kültürel gruplara yönelik ilişkisel deneyimleri kapsamakta ve müşterilerin kişisel duygularından çok ulaşmak istedikleri ideal benliklerine odaklanılmakta, bir gruba ya da markaya ait olma duygusu oluşturmaya çalışmaktadır.
     Özellikle günümüzde rekabetin kıyasıya yaşandığı pazarlarda, müşterilerin satın alma eğilimleri, işletmeler tarafından geliştirilen pazarlama karması unsurlarının hoş deneyimlerle zenginleştirilmesiyle artmaktadır. Bu yüzden işletmeler, müşterileri için deneyim yaratma ve yönetmeye odaklanmalıdır.

     Bu işletmeler, rekabet avantajı sağlayarak diğer işletmelerden farklılaşmak için kendilerini “deneyimlerle hizmet veren” işletmeler olarak konumlandırmalıdır. Ayrıca işletmelerin oluşturacakları hoş deneyimler sayesinde müşteriler; fiyat odaklı olmaktan çıkıp, kârlı müşterilere dönüşebilecektir.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Gelir dengesizliği büyümeye devam ediyor

  Nysa Antik Kenti, 20 yıllık destek ile hayat buluyor

  Mutlu: “Kalfa, usta ve çırak bulmakta sıkıntı yaşıyoruz”

  Lidya Grup, SIGN İstanbul 2018’de teknoloji şovu yapacak

  Renault’dan konsept robot otomobil dünya prömiyeri

  Palandöken, “Yerli ürünler artık daha kolay ayırt edilecak”

  TOBB’dan Aliağa’ya sorunların çözümünde destek sözü

  TED İzmir Koleji Öğrencileri’den 3 öğrencinin eğitimine katkı

  Kasaplar memnun marketler durgun

  ATO üyelerine üçüncü kez nefes aldıracak

  “Ekonomik krizin göbeğindeyiz”

  DEÜ’den patent farkındalık eğitimi

  BKM 2018 yılı ağustos ayı verilerini açıkladı; Temassız ödemeler 2 kat arttı

  Palandöken, “Esnaf için etkin bir sicil affı getirilmeli”

  Geleceğin ilaçları hastalanmadan iyileştirecek

  CHEP’ten otomotiv sektörüne 100 milyon TL yatırım

  “Ahilik zenginliğimiz”

  Engellere karşı “kısa film”yarışması

  Çocuk Kulübü’nde yeni dönem başlıyor

  Başkan Pekdaş’a öğrencilerden sevgi seli

  ‘EY Yılın Girişimcisi’ programı için başvurular başladı

  Tarihe “altın harflerle” geçecekler

  Bornova’dan Kaymakam Gündoğan’a vefa

  Büyükşehir’den Kirazlı kadınlara bir destek daha

  BEM öğrencilerinden Başkan Piriştina’ya teşekkür ziyareti

  Bayraklı yeni yeteneklerini seçti

  Erol Bilecik, “Nitelikli eğitime erişim her çocuğun hakkı ve geleceğimizin güvencesidir.”

  İnşaat malzemeleri sanayisinde küçülme endişesi arttı

  Markalı konut projelerinde yabancılardan yeni rekor kırdı

  Akran zorbalığı siber zorbalığa dönüşüyor

  Acer, yeni Chromebook Modeliyle birinciliğini korudu

  Yeni okul döneminde siber tehditlere karşı hazırlıklı mısınız

  Bozcaada’da KODA rüzgarı

  Dünya Çöp Toplama Günü’nde Bornova farkı

  Teleperformance yeni marka kimliğini tanıttı

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Borsalarda Alım-Satım

  Döviz / Altın

  18 Eylül 2018 Tarihli ve 30539 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  İTB kuru üzüm ve kuru incir sezonunu açtı

  İşsizlik haziranda yeniden çift haneye yükseldi

  Sanayiciye ‘Yerli Makine’ desteği

  Sanayi üretiminde %5,6 artış

  Toplam ciro %26,9 arttı

  Hazır giyim ihracatçıları Paris yolcusu

  İhracat bedellerinin yurda getirilmesi toplantısına büyük ilgi

  “Sanayimiz saldırılara karşı dayanıklılığını gösterdi”

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 18.09.2018
  Ticaret 17.09.2018
  Ticaret 15.09.2018
  Ticaret 14.09.2018
  Ticaret 13.09.2018
  Ticaret 12.09.2018
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni