• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Fatih Mehmet Sancak ►GENÇ GÜNDEM
12
14
16
18
17/11/2017 16:09
Geleneksel Pazarlamadan Deneyimsel Pazarlamaya

Fatih Mehmet Sancak
EGİAD Yayın Kurulu Üyesi

     20. yüzyıl başlarında pazarlama kavramının ortaya atılıp gelişmesiyle birlikte profesyoneller, geleneksel pazarlama disiplinini benimsemiş; tüketicileri rasyonel karar alan, fayda odaklı bireyler olarak dar kapsamlı bir rekabet stratejisi üzerine odaklanmışlardır.
     Ancak günümüz tüketicisi rasyonel karar alan bireylerden çok duygusal karar alan bireylere dönüşmüştür. Tüketiciler, işletmelerin onlara sağladıkları ürün ya da hizmetin yalnızca fonksiyonel değeriyle ilgilenmemekte; bu değerle beraber işletmelerin onlarda uyandırdıkları hoş duygularla ve hafızalarında yaratacakları unutulmaz anılar gibi ek değerlerle de ilgilenmektedirler.

    Müşterilerin, işletmelerden eşsiz ve unutulmaz deneyim beklentilerinin olduğu artık iyi bir biçimde benimsenmiştir. Müşteriler bir ürünü ya da hizmeti sadece onlara sağladığı faydalardan dolayı satın almamakta; o ürün ya da hizmetin hafızalarında bıraktıkları hoş deneyimlerle de ilgilenmektedirler.
     Yapılan araştırmalara göre hafızalardan silinemeyecek kadar güzel ve unutulmaz bir deneyimin tasarlanması için deneyimin ana fikrinin oluşturulması, izlenimlerin olumlu ipuçları ile ahenkleştirilmesi, olumsuz ipuçlarının ortadan kaldırılması, hatırlanmaya değer objelerin deneyime katılması ve deneyimin beş duyu organı ile ilişkilendirilmesi önemlidir.

     Deneyimin ana fikrinin oluşturulmasında dikkat edilecek temel unsur, ana fikrin diğerlerinden farklı ve orijinal olmasıdır. Müşterilerin bulundukları işletmede nasıl bir deneyim yaşayacağını kısa sürede anlaması ya da gideceği işletmenin ona nasıl bir deneyim yaşatacağını bilmesi bu ilkenin temel amacıdır.
     Müşteri izlenimlerinin olumlu ipuçları ile ahenkleştirilmesinde ise işletmelerin müşterilerine yaşatacakları deneyimler konusunda olumlu ipuçları vermesi ve onların zihninde olumlu bir imaj oluşturması ifade edilmektedir.

     Buna örnek olarak bir restoranın slogan olarak “Restoranımızda masanız hazır.” yerine “Restoranımızda maceranız başlıyor.” cümlesini seçmesi, yaşanacak deneyimle ilgili olumlu ipucu vermektedir.
     İşletmeler, müşterilerine bazen farkında olmadan olumsuz mesaj verebilmektedir. Olumsuz ipuçlarını ortadan kaldırmak ilkesinde, bu olumsuz mesajların müşteriye ulaşmaması gerekliliği vurgulanmaktadır. Buna örnek olarak self servis hizmet veren bir işletme, “İşletmemizde servis bulunmamaktadır.” mesajıyla müşterilerinde olumsuz duygular yaratabilme olasılığını ortadan kaldırmak için “Servisimize katıldığınızdan dolayı teşekkür ederiz.” mesajı ile müşterilerinde olumlu çağrışımlar oluşturabilir.

     Literatürde deneyimsel pazarlama stratejisi, müşterilerde birbirinden farklı beş temel deneyim yaşatabileceğini ileri sürmüştür. Bunlar;
     Duyusal deneyim; beş duyuya yönelik, görme, işitme, dokunma, tatma ve koklama gibi duyusal algılarımızla deneyim yaratılmasıdır.
     Duygusal deneyim; hislere ve ruh haline yönelik duygusal deneyimler olup, müşterilerde markayla ilgili pozitif duygusal deneyimlerin ve güçlü duyguların oluşturulmasıdır.

     Bilişsel deneyim; yaratıcılığa ve bilişsel fonksiyonlara yönelik entelektüel deneyimler olup, bu deneyimde müşterilere iletilen mesajlar ile onları şaşırtarak, ilgilerini çekerek onları harekete geçirmek hedeflenmektedir.
     Fiziksel deneyim; fiziksel davranışlara ve yaşam tarzına yönelik olup, müşterilerle etkileşim halinde, onların yaşam tarzlarına hitap ederek, onların harekete geçmesini sağlayan davranışsal deneyimlerdir.

     Sosyal deneyim; sosyal ve kültürel gruplara yönelik ilişkisel deneyimleri kapsamakta ve müşterilerin kişisel duygularından çok ulaşmak istedikleri ideal benliklerine odaklanılmakta, bir gruba ya da markaya ait olma duygusu oluşturmaya çalışmaktadır.
     Özellikle günümüzde rekabetin kıyasıya yaşandığı pazarlarda, müşterilerin satın alma eğilimleri, işletmeler tarafından geliştirilen pazarlama karması unsurlarının hoş deneyimlerle zenginleştirilmesiyle artmaktadır. Bu yüzden işletmeler, müşterileri için deneyim yaratma ve yönetmeye odaklanmalıdır.

     Bu işletmeler, rekabet avantajı sağlayarak diğer işletmelerden farklılaşmak için kendilerini “deneyimlerle hizmet veren” işletmeler olarak konumlandırmalıdır. Ayrıca işletmelerin oluşturacakları hoş deneyimler sayesinde müşteriler; fiyat odaklı olmaktan çıkıp, kârlı müşterilere dönüşebilecektir.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Palandöken, “Sigorta pirim yüzdesi aşağı çekilmeli”

  Vatandaşa verilen hizmetin kalitesini arttırmak için; muhtarlara tam destek

  Kaçak papağanlar Karşıyakalı oldu

  Başkan Kocaoğlu’na onur ödülü

  En uzun gecede “arabalı sinema” keyfi

  Yazlık bölgelerde konut projeleri patladı

  İşletmeler 2019’da, bulut bilişime 5 milyar TL ayıracak

  Lineage 2: Revolution Kış Festivali kutlamaları başladı

  İlk palmiyeler dikildi

  İzmir, çevreci ulaşımın “okulu” oldu

  Veri koruma yasaları şirketleri zorlayacak

  Denizde ‘siber’ korsan tehlikesi

  Kentsel tasarım projeleri ile ilçenin çehresi değişiyor

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 07.01.2019 - 11:30

  Tüp bebek tedavisi ekonomik daralmaya takılacak

  İhale Özetleri

  19 Aralık 2018 Tarihli ve 30630 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 16.01.2019 - 14:30

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 03.01.2019 - 10:30

  Türkiye’nin en büyüğü Tüpraş

  “İZBAN çalışanına başka zam verilmeyecek”

  Petkim Turquality Programı ile markasına güç katacak

  Henkel’den Darüşşafaka’da ‘Keşif Dünyası’

  ‘Yemekmatik’ sofraya hızlı oturdu

  BMC. yerli ve milli KİRPİ ailesi ile Türk askerinin yanında

  Perakende satış hacminde %7,5’lik azalma

  Mali aracı kuruluşlardan 2017’de 17 bin 535 girişim

  CHP’nin Ankara ve İstanbul adayları belirlendi

  Makine alımında vergi avantajını kaçırmayın

  ASKON İzmir 2019 yılını planladı

  Kadınlar erkeklerden uzun yaşıyor

  Necdet Levent MÜZİKSEV’de anılacak

  “Üretimde yapısal dönüşümü hızlandıracağız”

  “Türkiye küresel değer zincirindeki yerini korumalı”

  Alpet, yılın enerji markası seçildi

  Türk doğal taş sektörü bu kez Kanada’da

  İstanbul’da her gün 110 ev ve iş yeri yanıyor

  “Elinizi taşın altına koyacaksınız”

  İZMİR 13. ASLİYE HUKUK MAHKEMESİNDEN İLAN

  “Gençlere İzmir’de istihdam yaratmak zorundayız”

  En son teknolojilerle çalışma talebinde dünya lideriyiz

  Franchise sistemi ile büyüyecek yeni iş fikirleri aranıyor

  Alfemo, mağaza sayısını iki katına çıkaracak

  Eflatun Nuri’nin kazananları belli oldu

  Bucalı kadınlara ‘güvenli annelik’ eğitimi

  Karşıyaka umut oldu: 81 il, 50 bin çocuk

  Şirketler Kaspersky Web Traffic Security ile tehditlere karşı şimdi daha güçlü

  Bornova Belediyesi’nden tarladan tezgaha kadar destek

  İzmir’de “Şeb-i Arus” töreni

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 19.12.2018
  Ticaret 18.12.2018
  Ticaret 17.12.2018
  Ticaret 15.12.2018
  Ticaret 14.12.2018
  Ticaret 13.12.2018
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni