• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR İskender Odabaşoğlu ►YANKI
12
14
16
18
13/01/2021 06:26
Teknoloji yarışı, para yarışı

iodabasoglu@yahoo.com

     Sosyal medya teknolojik yönden hızlı bir ilerleme içinde. İşin başını çeken 2004 yılında Harward Üniversitesi öğrencisi olan Mark Zuckerberg ile üç arkadaşının üniversite içinde öğrencilerle iletişim kurmak için programını yazdığı bir sosyal ağ olan Facebook. Geçen 17 yıl içinde aylık kullanıcı sayısının yaklaşık 3 milyara ulaşan ve yıllık geliri 70 milyar doların üzerine çıkan bir sosyal ağ.

     İnsanların başa insanlarla iletişim kurması ve bilgi alışverişi yapması amacıyla ayola çıkan Facebook, dil seçeneği ile tüm dünyada kullanır duruma geldi, tanıtım (reklam), şirket tanıtımı, pazarlama yazılımları ile müthiş gelir getiren bir kurum oldu. Facebook 12.12.2012’den beri NASDAQ menkul kıymetler borsasında işlem görüyor.

     İletişimde öncü olan Facebook’un izinden birçok firma sahneye çıktı. Bir kısmı ona rakip olmaya çalıştı, bir kısmı farklı işlevlerle insanlar arasındaki iletişimde yer aldı. Bu uygulamaların bir kısmı çok sevildi, kullananlar arkadaşlarını çağırdılar, üye sayısı birden büyüdü, Facebook bu şirketlerden ikisini satın aldı. WhatsApp’a 19 Milyar Dolar, Instagram’a 1 Milyar Dolar ödedi. Bu uygulamaları Facebook’a entegre etti (bütünleitirdi).

     Facebook sesli ve görüntülü iletişimi geliştirdiği bu grupla dünyanın en etkili sosyal medya ağını kurmuş oldu. Bu ağdaki veri toplama ve paylaşım ile de elektronik ticarete önemli bir altyapı sağladı. Kurduğu bu sistemde sosyal ağ içinde parasını veren bir pazarlama kuruluşu tanımladığı kitleye mesaj gönderebilir hale geldi.  Örneğin, bir web sitesinde ayakkabı veya budama makası çeşit ve fiyatlarına baktığınız zaman Facebook sayfanızda birdenbire ayakkabı veya budama testeresi reklamlarıyla karşı karşıya kalıyorsunuz. Yani, öksürseniz, şurup reklamı hemen ekranınızda beliriyor.

     Ortada bir para varsa, talibi de vardır. Pastadan pay almak isteyen birçok sosyal medya ağı internetten pazarlama yapan e-ticaret şirketlerine hizmet sunma konusunda yarışıyor. Aralarında başarılı olanlar da var. Amaç, ticaret için öngörülen potansiyel müşteriye istediği ürünü sanal ortamda sunabilmek ve bu hizmet iöçin bir bedel almak.

     Gerçek şu ki, 20 yaşında teknoloji yolculuğuna yaratıcılıkla başlayan  Mark Zuckerberg 2021’de 37 yaşında ortaklarıyla birlikte dünyada iletişim alanında kartel oldu. Bu konumunu koruyabilmek için grup çok çalışıyor, araştırıyor ve dikkatli davranıyor. Rakipleri işte açıklarını bulduk dediği zaman medya aracılığı ile kendilerini öne çıkarmaya çalışıyorlar, bazen de “bel altı” vuruyorlar.  Örneğin WhatsApp’a vurdukları nokta, insanların belki de en hassas oldukları konu: mahremiyet konusunda.  “WhatsApp bilgilerini üçüncü sahıslara verecek” diyorlar, hatta dediler.

     Manşetler atıldı: Sanal göç yaşanıyor…
     Nereden nereye göçülüyor?
    Yazılımını ve kullanma koşullarını arada sırada yenileyen WhatsApp açıklama yaptı: “insanlar WhatsApp’ı arkadaşlarıyla ve ailesiyle sohbet etmek için kullanıyor, giderek daha fazla insan WhatsApp aracılığıyla işletmelere de ulaşıyor.

     Şeffaflığı daha da artırmak ve işletmelerin WhatsApp üzerinden müşterileriyle iletişimlerine yardımcı olmak adına gizlilik politikamızı güncelliyoruz.” dedi.  Bir de tehdit var:
     “Bununla birlikte, WhatsApp üzerinden işletmelerle mesajlaşmayı ya da iletişim kurmayı tercih etmeyen kişiler bu değişiklikten etkilenmeyecek.”

     Yani kullanmazsan sana bir şey yok demek. Ayrıca bu bilgileri Facebook, Instagram ile paylaşacağı, paylaşmayacağım diye bir şey de söylenmiyor. Konu zaten içeriğinde saklı, bu ilişkiler “ticari bilgi veya sır niteliğinde” ama şirketlerin ilan yoluyla mesaj yollamasına değil.

     Mesajlaşma uygulamaları içinde Telegram Messenger, Signal Lİne, Bip gibi genel veya bir ülkeye özgü onlarca uygulama var.  Hepsi “bana gel,  mesajlaşman iki kişi arasında özel kalsın” diyor. Kamuoyunda güvenirliğin tartışıldığı dönemlerde insanlar birbirini etkiliyor, medya da buna vesile oluyor, hoop birinden diğerine “sanal göç” başlıyor. Oysa onların da kullanma şartlarında var olan ama bu ortamda söylemediği bir şey var: “ senin bilgilerini ticari amaçla kullanırım”

     Dünyada ticaret yarışı var iken, bir yerlerden gelir temin edemeyecekse, neden milyonlarca Doları araştırma ve geliştirme için harcayarak ve harcamaya devam ederek yarattığı bir ürünü ücretsiz bir mesajlaşma hizmeti olarak sunsun?

Önceki Yazılar :
Haberler
  Bayraklı yaya köprüsüne uluslararası tasarım ödülü

  Selçuk Belediyesi süt ürünleri satın alacak

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  KİŞİSEL KORUYUCU DONANIM MALZEMELERİ SATIN ALINACAKTIR

  İLANEN TEBLİGAT

  İLANEN TEBLİGAT

  İhale Özetleri

  27 Ocak 2021 Tarihli ve 31377 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  Yeni vak’a sayısında ciddi artış

  Dijitalleşme kalkınmanın lokomotifi olacak

  “Türkiye’nin birinci önceliği fiyat istikrarı olmalı”

  Pakdemirli: Lisanslı depo şirketi sayısı 126’ya ulaştı

  Güney demiryolu koridoru hareketleniyor

  DB’den ‘organize’lere sürdürülebilirlik desteği

  Döviz / Altın

  Petkim, kimya sektöründe Ege’nin ihracat şampiyonu

  Acil durum çantaları dağıtıldı

  Çeşme Belediyesi sokak hayvanlarını koruyor ve tedavi ediyor

  Bölgenin uluslararası buluşması, süs bitkileri sektörünü 2021 hedeflerine taşıyacak

  İzmir’in turizm stratejisi sanalda tanıtılıyor

  “Çinli yatırımcıya İzmir’i anlatmalıyız”

  Kira ve gelir kaybı desteklerine yeniden başvuru imkanı

  Otomotiv satışında 2020’de Avrupa 6’ncısıyız

  Türkiye’nin data kullanımı 186 GB’ı geçti

  Demonte cep telefonuna gözetimde muafiyet

  Pandemi döneminde otomotiv sektörü ve alacak riski yönetimi

  Bosch Termoteknoloji’den doğalgaz tasarrufu için ipuçları

  Özsüt online sipariş ile mutluluğa tıkla

  Borsalarda Alım-Satım

  Bornova Belediyesi’nden miniklere sömestr atölyeleri

  İzmir Büyükşehir Belediyesi’nden açık veri portalı

  MEBGEM’de yüz yüze eğitimler başladı

  Otelcilerden Başkan Batur’a teşekkür

  Aliağa Belediyesi bina yıkım işleri yaptıracak

  Antalya OSB’de tüm zamanların rekoru

  Sanayicinin bitmeyen derdi, teknik eleman

  Türk ve Suriye’li girişimciler bir araya geldi

  Gürer: Sağlıkçılar branşlarında atama bekliyor

  Vodafone Pay altyapısında Tmob imzası

  DHMİ trafik yol çizgi boyası ve inceltici (tiner) satın alacak

  Pandemi krizinde 2021 ekonomi öngörüleri

  En güzel karne hediyesi edremit belediyesi’nden

  İzmir Ekonomi’nin ‘Star’ları

  Borç yapılandırma için son hafta

  Tetra Pak İzmir’den dünyaya ambalaj ihraç ediyor

  Dursunbey Orman İşletme Müdürlüğü etüd proje hizmeti alacak

  Kaspersky, işletmeler için 2021 yılı BT güvenlik önerilerini paylaştı

  “İklim değişikliğine hazır bir İstanbul tasarlıyoruz”

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 27.01.2021
  Ticaret 26.01.2021
  Ticaret 25.01.2021
  Ticaret 23.01.2021
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni