• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Kariyer  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  TİCARET SOHBETLERİ  |  FİNANS  |  İHALELER  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE

“İstenilen kaygı orta düzey kaygıdır”

11 Ocak 2018 Perşembe 17:00
12
14
16
18

“İstenilen kaygı orta düzey kaygıdır”

   ► Uzman Klinik Psikolog Aslıhan Değerli, “Sınav kaygısı gerekli ve faydalı olup öğrenciyi motive edebilir, öğrenmeye teşvik edebilir”

           SELDA AK     
     Sınav öncesi ve sonrası sürecin aileler ve öğrenciler üzerinde oluşturduğu sınav kaygısı üzerine Özel Medifema Hastanesi Uzman Klinik Psikolog Aslıhan Değerli ile sınav kaygısını, kaygı belirtilerini, ailelerin sınav kaygısı durumunda çocuklara nasıl yardım etmesi gerektiği üzerine konuştuk.

     Sınavların öğrencilerde ve ailelerde büyük bir gerginlik ve kaygı yarattığını belirten Değerli, kaygı sorunu yaşayan öğrencilerin ve ailelerin uygulamaları gereken stratejileri, yaşadıkları endişeyi en aza indirmek için değil de genel yaşam becerisi olarak edinmeleri gerektiğinin altını çizdi. Ailelerin çocuklarıyla olan iletişiminin çok önemli olduğunu vurgulayan Değerli, “Çocuğunuza sınavın sonucu ne olursa olsun sizinle olan diyaloğunuzun değişmeyeceğini onu her zaman seveceğinizi ve değer vereceğinizi vurgulayın. Çocuğunuzun sizden beklediği tek şey kendisini objektif bir şekilde değerlendirmeniz ve sonuç ne olursa olsun onun yanında olduğunuzu hissettirmenizdir.” şeklinde konuştu

Sınav kaygısı nedir?
     Sınav kaygısı bir sınav öncesinde, sınav sırasında veya sonrasında duyulan endişe ve rahatsızlık hissidir. Sınav öncesinde öğrenilen bilgilerin sınav sırasında açığa çıkarılmasına engel olan ve öğrencinin sınav anında potansiyelini tam olarak kullanmasını engelleyip başarıyı düşüren yoğun kaygı durumudur.

Sınav kaygısı gerekli midir?
     Sınav kaygısının gerekli ve faydalı olabilir. Öğrenciyi motive edebilir. Öğrenmeye teşvik edebilir. Fakat yüksek ve aşırı kaygı sınavda başarısızlığa neden olabilir. İstenilen kaygı orta düzey kaygıdır. Kişinin kendisini tehdit altında hissetmesi kaygıyı yükseltir. İnsanın hayattaki en öncelikli ihtiyaçlarından biri “güvenli” bir ortamda yaşamını sürdürmektir. Tehdit algısı, korunma amaçlı davranışlarımızı arttırır. Kişi bir tehdit algısı hissettiğinde, yükselen kaygıyla birlikte kendini savunma davranışları gösterir. Bu durum elbette ki insan yaşamının devam etmesi için kaçınılmaz bir gerekliliktir. Kişi, güvenlik tehdidiyle kendisini huzursuz eden ortamlardan ve insanlardan kaçmaya başlar. Bazen bu kaygı düzeyi o kadar yükselir ki, kişi huzursuz olduğu bir ortama gireceği zaman, anksiyeteden panik atağa geçen bir durum söz konusu olabilir. Anksiyete ve korkular, özellikle kadınlarda daha yüksektir. Ancak çocuklarda da görülme sıklığı çok fazladır. Her yaşta ortaya çıkabilen anksiyete ciddi bir ruhsal sendromdur. Ancak, anksiyete bir tehdit durumunda ortaya çıkıyorsa, süresi ve şiddeti var olan durumla uygunluk içerisindeyse bu elbette ki bir hastalık olarak değerlendirilmemelidir. Patolojik anksiyete, kişinin yaşam seyrini bozan anksiyetedir ve tedavi gerektiren anksiyete türü de budur.

Sınav kaygısının başlıca nedenleri nelerdir?
     Sınava gerçeğinden farklı anlamlar yükleme. Sınava yeterince hazırlanamama veya kötü çalışma alışkanlıkları. Başarısız olma korkusu. Gerçekçi olmayan mükemmeliyetçi yaklaşımlar. Olumsuz düşünce biçimleri. Aile ve çevrenin beklentilerinin yüksek olması. Sınavda zamanı iyi kullanma teknikleri hakkında bilgi sahibi olmama gibi etkenleri sınav kaygısının başlıca nedenleri olarak sıralayabiliriz.

Hissedilen fizyolojik belirtiler nelerdir?
     Kalp atışlarının düzensizleşmesi ve çarpıntılar. Solunum düzensizlikleri. Ellerde titreme, vücutta ateş basması. Baş dönmesi, bayılma, beynin boşalmış gibi hissedilmesi.Vücutta yorgunluk hissi, uyuşma ve titremeler vb reaksiyonlar hissedilen fizyolojik belirtilerdir.

Ebeveynlerin yaşadığı kaygılar nelerdir?
     Ya başaramazsa… Az kaldı…Daha eksikleri var... İyice de sıkıldı artık… Ondan daha iyi çalışanlar da vardır… Zaten tüm aksilikler bu çocuğun başına gelir… Sınav günü bir aksilik olursa… Ya istediği yer olmazsa… Bu kadar emek boşa mı gidecek… Peki bu düşünceler bana ve çocuğuma ne kazandırıyor? Çocuğuma daha çok yardımcı olabilmemi sağlıyor mu? Böyle düşünerek ne elde edebilirim? gibi bu soruları kendinize sorunuz ve kaygılandığınızda gözlem yapıp neyin işe yaradığına odaklanınız.

Ailelerin sınav kaygısı durumunda çocuklara yardım etmek için yapması gerekenler nelerdir?
     Sınav kaygısı durumu yaşandığında ailelerin yardım etmesi için öncelikle çocuğunuzu gerçekten dinleyin, anladığınızı hissettirin. Evde huzurlu bir ortam yaratın. Çocuğunuzu olduğu gibi kabul edin, koşulsuz sevgi gösterin. Empati kurun. Ben dili kullanın. Çocuğunuza zaman ayırın. Olumlu yönlerini pekiştirin, takdir edin. Olumsuz davranışlarının doğrusunu anlatın, yargılamayın. Sınavın yaklaşmakta olduğunu sık sık vurgulayıp çocuklarınıza hatırlatmayın. Rahatlar düşüncesiyle sık sık “sana güveniyoruz”, “sen yaparsın” ya da “kazanırsın merak etme” türünde konuşmalar yapmamaya çalışın.

     Çocuğunuzla sınav öncesinde kendisini nasıl hissedip değerlendirdiğine yönelik konuşmalar yapın, gerekiyorsa sadece dinleyin. Çocuğunuza sınavın sonucu ne olursa olsun sizinle olan diyaloğunuzun değişmeyeceğini onu her zaman seveceğinizi ve değer vereceğinizi vurgulayın. Çalışmasını sağlarım düşüncesiyle tehditler, suçlayıcı ve eleştirel bir gözle yaklaşıp değerlendirme yapmayın. Sınav öncesinde çocuğunuzu kaygılandıran, telaşlandırıcı tavır ve davranışlardan kaçının. Çocuğunuza yönelik olarak yapacağınız şeyleri sınav sonucuna endekslemeyin. Sınavdan bir önceki gün normal bir gündür. Normal günlük yaşam nasılsa öyle yaşanmalıdır.

     Çocuğunuzun sizden beklediği tek şey kendisini objektif bir şekilde değerlendirmeniz ve sonuç ne olursa olsun onun yanında olduğunuzu hissettirmenizdir. Belirli bir gevşeme ve stres yönetimi stratejileri öğretin, sadece etrafınızdaki endişeyi en aza indirmek için değil genel yaşam becerisi olarak bunu anlatın. Stratejiler şunları içerebilir: Derin kontrollü solunum, dikkat egzersizleri ve dinlendirici müzik dinleme. Endişeli olduğunuz ve hissettiğinizle nasıl baş edildiğiniz bir zamanı paylaşın. Genellikle, akıl yürütme endişeyi azaltmada etkili değildir, bu nedenle çocuğunuzu yapamayacağınız için eleştirmeyin. Akılcı yaklaşımlarla cevap vermeyi tercih edin. Sorun devam ederse ve günlük aktivitelere müdahale etmeye devam ederse, okuldan yardım isteyin. Yeterli olmazsa bilişsel davranışçı terapi eğitimi almış bir psikoloğa veya psikiyatriste başvurunuz.

 


+ Benzer Haberler
» Torba yasa işlerlik açısından faydalı olmayacak
» “İthalat değil, ihracat yapan bir Türkiye”
» “İşi ticarete çevirince zor”
» Diyabette büyük başarı
» Endüstri 4.0 sayesinde Avrasya’nın üretim üssü olacağız
» Sunay Akın: Keşke Türkiye, İzmir gibi olsa
» PTT gönderi ücretlerine farklı oranlarda zam yapıldı
» Okyay’dan, esnafa ‘kredi’ sözü
» Midilli’den İzmir’e uzanan halk müziği
» ‘Güçlü kadınlar müzikle elele’


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 17.01.2018
  Ticaret 16.01.2018
  Ticaret 15.01.2018
  Ticaret 13.01.2018
  Ticaret 12.01.2018
  Ticaret 11.01.2018
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni