• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  TİCARET SOHBETLERİ  |  FİNANS  |  İHALELER  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE

“İzmir’de lojistik dönüşüm rüzgarı başlamalı”

08 Ağustos 2018 Çarşamba 15:00
12
14
16
18

“İzmir’de lojistik dönüşüm rüzgarı başlamalı”

   ► Dr. Özlem Koçtaş Çotur: “Üretimi, lojistik faaliyetler olmaksızın düşünmek mümkün değil, dönüşüm eş zamanlı gerçekleşmeli”

           SELDA AK     
     Dünya konjonktüründe, Avrupa ve Ortadoğu arasında önemli bir noktada köprü vazifesi gören ülkemiz şüphesiz lojistik açıdan önemli bir cazibe merkezi. Stratejik alanda bulunan kentimiz ise arsa olanakları ve işgücü bakımında da elverişli bir yapıya sahip. Tedarik zinciri fonksiyonu oluşturmada önemli rolü bulunan lojistik, kalkınma ve gelişme yönünde, ticaretteki rekabet gücünü artıracak faaliyet alanı. Küresel ticarette gelişmelerle birlikte son yıllarda hızlanmış uluslararası ticaretin artış hızına bağlı olarak lojistik gelişmeler devam etmektedir.

     Ülkenin batıya açılan penceresi önemli bir kavşak noktası olan İzmir’de limanlar yollar terminaller bu konuda yapılan alt yapı yatırımlarında durum nasıl?
İzmir’deki lojistik gelişmeleri konuştuğumuz Yaşar Üniversitesi Uluslararası Lojistik Yönetimi Bölümü Dr. Özlem Koçtaş Çotur, konuya ilişkin Ticaret Gazetesi’ne değerlendirmelerde bulundu.

“Lojistik süreçler ‘Lojistik4.0’ altında evrim geçiriyor”
     Yaşar Üniversitesi Uluslararası Lojistik Yönetimi Bölümü Dr. Özlem Koçtaş Çotur, Endüstri 4.0 dönüşümünün lojistik dönüşümle eş zamanlı gerçekleşmesi gerektiğini dile getirerek, “Dünya iş çevreleri 2011 yılında Almanya’da başlayan bir akımla 4. Sanayi devrimini ya da kısa adıyla Endüstri 4.0’ı konuşuyor. Dünyada iş yapış şekilleri değişiyor, robotların, nesnelerin internetinin (Internet of Things-IoT), yapay zekanın ve büyük veri analizinin tüm sektörlerde uygulamaları artıyor. Endüstri dijitalleşirken, tedarik zincirleri de yeni iş modellerine uyumlu şekilde değişiyor, lojistik süreçler Lojistik 4.0 adı altında benzer bir evrim geçiriyor. İzmir de bu akımın rüzgarıyla Endüstri 4.0’ı konuşmakta. 2017 yılı Kasım ayında ESİAD ve EGİAD’ın ortaklaşa düzenlediği “Sanayide Dönüşüm ve Endüstri 4.0” zirvesinde çeşitli firmaların 4.0 uygulamaları ve sanayide dönüşüme başlamayı düşünen firmalar için yol haritası niteliğinde paylaşımlarda bulunuldu. Çalışmalar devam ediyor. Sanayi 4.0 dönüşümü, İzmir sanayisi için önemli bir gündem maddesi durumunda. Peki ya lojistik? Sonuçta üretimi, lojistik faaliyetler olmaksızın düşünmek mümkün değil, dönüşüm eş zamanlı gerçekleşmeli. Ege’de üretim yeni sanayi devrimini kucaklamaya hazırlanırken lojistik nasıl bir dönüşüm geçirmeli?” dedi.

“Alsancak limanı rekabette avantaj sağlayacak”
     Bölgemiz için öncelikli olarak konuşmamız gereken konular olduğuna dikkat çeken Çotur, “lojistik altyapımız yeterli mi? Çünkü lojistikte başarı için öncelikle altyapı ve lojistik düğümlerin varlığı çok önemli. Altyapı eksiğimiz varken neyi dönüştüreceğiz? İzmir en az iki bin yıldır bir liman kenti ve Alsancak Limanı Türkiye’nin dünyaya açılan en önemli kapılarından ama şu anda liman altyapı yatırımlarını beklerken, yükler başka limanlara, başka şehirlere kaçmakta. İzmir Büyükşehir Belediyesi ve TCDD işbirliği ile Alsancak Limanı’nın derinliğini eksi 11 metreden eksi 14 metreye arttıracak ve Panamax ve Post-Panamax tipi büyük gemilerin yanaşmasını sağlayacak körfez tarama projesinin sonuçlandırılması bekleniyor. Proje tamamlandığında Alsancak limanı hem Nemrut körfezi limanları hem de Yunanistan limanları ile rekabette avantaj sağlayacak.” diye konuştu.

“Bölge iki engel ile karşı karşıya”
     Nemrut Körfezi’nin en son tamamlanan Petlim Limanı ile konteyner limancılığında önemli bir noktaya geldiğini ifade eden Çotur, “APM Terminals tarafından işletilen terminal ile bölgenin konteyner elleçleme kapasitesi toplamda 1.5 milyon TEU daha yükselecek. Bölge, sürekli yapılan yatırımlara karşın lojistik faaliyetlerin verimliliğini azaltan ve maliyetlerini arttıran iki engel ile karşı karşıya: en önemli engel Aliağa’da yaşanan trafik sorunu. Bu sorun devam eden Menemen-Aliağa-Çandarlı otoyolunun tamamlanması ile son bulacak; bu engellerden diğeri ise Biçerova istasyonu ile limanlar arasındaki demiryolu bağlantısının eksikliği idi. Bu sorunu çözmek üzere 4 ayrı iltisak hattı planlanmıştı.  İlk etapta Ege Çelik, İDÇ, Batıçim, Ege Gübre ve Habaş iskelelerine hizmet verebilecek terminal alanı ve 5,3 km’lik bağlantı hattı tamamlandı” değerlendirmelerinde bulundu.

“Limanlar arasında ihtisaslaşma paylaşımı olmalı”
     Kuzey Ege Çandarlı Limanında şu ana kadar dalgakıran inşaatının tamamlanmış durumda olduğunu fakat liman için ihale aşamasına henüz gelinmediğini kaydeden Çotur, “Limanın planlama aşamasında 4 milyon TEU’luk konteyner elleçleme kapasitesi öngörülmesine karşın dünyada konteyner yük pazarında yaşanan küçülme nedeniyle limanda konsept değişikliğine gidilmesi ihtimali değerlendiriliyor. Liman hinterlandının Türkiye’nin batısında kurulacak yeni bir endüstri bölgesi olarak konumlandırılması da planlar arasında. Böylelikle bölgenin kendi yükünü yaratarak yurtdışından gelecek yüklere bağımlılığının azalması da mümkün olacak. Altyapı yatırımları kadar planlama ve strateji de önemli. İzmir Limanı, Nemrut Körfezi ve Çandarlı Limanı’nı kapsayacak şekilde limanlar arasında stratejik bir ihtisaslaşma paylaşımı gerçekleştirilmeli. Bazı hizmetler tek bir limanda toplanmalı. Kıyasıya rekabetle hizmet fiyatları karlılığı düşürecek şekilde oluşacağına, ihtisaslaşma ile pasta dilimleri limanlar arasında kazan kazan prensibi ile paylaşılmalı” ifadelerini kullandı.

“İzmir’de bir lojistik köyümüz yok”
     Limanlardan sonra lojistik köy konusunu da açıklığa kavuşturmak gerektiğine vurgu yapan Çotur,  “Malumu ilan edelim: İzmir’de bir lojistik köyümüz yok! Manisa Organize Sanayi Bölgesi’nin kurduğu ve 2010 yılından beri işletmekte olduğu Mos Lojistik Köyü’nün bir benzeri henüz İzmir’de faaliyette değil; iş çevreleri Kemalpaşa Lojistik Köyü’nün bitmesini bekliyor. Kemalpaşa Lojistik Köyü Ege bölgesinin lojistik rekabetçiliğini arttıracak önemli bir yatırım olarak değerlendiriliyor. Köy; İstanbul otoyolunun geçiş güzergahında, iç Ege yoluyla Anadolu’yla bağlantılı, Kemalpaşa Organize Sanayi bölgesi sınırında güçlü bir sanayi çevresinde kurulmakta. Kemalpaşa lojistik köyünün Çandarlı Limanı, Torbalı, Turgutlu, Manisa, Aydın ve Denizli’deki OSB’lere demiryolu ile bağlanması planlanıyor. Lojistik köy tamamlandığında Türkiye’nin en büyük lojistik köyü olma sıfatını da elde etmesi bekleniyor. Köy, üst yapı ihalesi gerçekleştikten sonra Yap-İşlet-Devret modeli ile hayata geçecek” dedi.

“Devam eden projelerle lojistik süreçler hız kazanacak”
     İzmir Körfez Geçiş Projesi’ni de ele alan Çotur, “İzmir Körfezi’nin iki yakası arasında ulaşım bütünlüğü sağlamayı amaçlayan projenin Çiğli’yi İnciraltı’na bağlaması planlanmakta... Karayolu ve raylı sistemi birlikte barındıran projede körfez köprüsünün bir yapay adaya bağlanması yapay adadan da batırma tüp tünel ile İnciraltı sahiline ulaşılması tasarlanıyor. Projenin ÇED sürecinin bittiği, imar ile ilgili süreçlerin devam ettiği biliniyor. Yap-İşlet-Devret modeli ile hayata geçmesi beklenen proje için daha yolumuz var. İzmir’in lojistik altyapısı tabi bu bahsedilenlerle sınırlı değil, bahsedilen projeler iş çevrelerince en çok konuşulan ve tamamlanması beklenen projelerdir. Sonuç olarak; Öncelikle devam eden projeler tamamlanmalıdır. Böylelikle bölgemizde gerçekleşen lojistik süreçlerde hız, verimlilik ve kesintisizlik desteklenecektir” şeklinde konuştu.

“Hazırlanacak rapor yatırımlara ışık tutacak”
     Bölgemiz için kapsamlı bir değerlendirme raporunun hazırlanması gerektiğine dikkat çeken Çotur, “İzmir’de Endüstri 4.0 hedefine ilerlerken Lojistik 4.0’a ulaşma yolunda neredeyiz? Lojistik altyapımız yeterli ve dünya standartlarında mı ve biz buradan hareketle Lojistik 4.0’a ulaşabilir miyiz? Bu soruların cevabını bulmak için yani İzmir’in Lojistik 4.0 dönüşümü için gelişmişlik düzeyinin bir olgunluk modeli ile analiz edilebileceğini düşünüyorum. Üniversitelerin, sanayi ve ticaret odalarının ve İZKA’nın desteği ile kapsamlı bir çalışma yapılarak İzmir’e ve hatta bölgemize dair nitelikli ve ayrıntılı bir değerlendirme raporu hazırlanabilir. Rapor bundan sonra İzmir için planlanacak lojistik yatırımlara da ışık tutacak ve böylelikle yatırımlardan maksimum fayda sağlanılması mümkün olacaktır. Raporun sonucunda yeni nesil depo otomasyonları, lojistik süreçlerde robot kullanımı, lojistikte droneların kullanımı, otonom araçların (insansız forkliftler, kamyonlar, liman ekipmanları) kullanılması, büyük veri analizleri ile karar alınması, makinalar arası iletişim (M2M) gibi Lojistik 4.0 teknolojileri İzmirli iş insanlarının ajandalarına işlenmelidir. Buradan hareketle lojistikte dijital dönüşüme hız kazandırılarak yeni teknolojilere yatırım yapılmalı İzmir’in lojistik yetenekleri geliştirilmelidir” dedi.

     Çotur, şöyle devam etti: “Bu kapsamda Kemalpaşa Lojistik Köyü de gelecekteki işletmecisi tarafından son teknoloji ile donatılarak dijitalleştirilmeli, sadece konteyner istif sahası değil, katma değerli hizmetlerin sunulacağı depolar ve antrepolar da köyde yer almalı. Köyde; yakın gelecekte Endüstri 4.0 ile yönetilecek fabrikalar ve Lojistik 4.0 ile yönetilecek lojistik şirketlerinin ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde otonom ekipmanlar, insansız ve akıllı depolar projelendirilmeli. Büyüklük sadece nicelikle değil nitelikle de olmalı. Kemalpaşa Lojistik Köyü son teknoloji ile yönetilmeli, büyük verinin işlenebilmesi ve nesnelerin birbiriyle iletişebilmesi için gerekli mekanizmalara yatırım yapılmalıdır.”

 


+ Benzer Haberler
» “Gerçek ödül; filmlerimin insanların kalbine dokunması”
» “Kurban hizmetlerinde denetim elden bırakılmamalı”
» Gayrimenkul sektörü rekora hazırlanıyor
» Servisçiler yönetmelikte değişiklik istedi
» “Dövizden gelen kazancın % 75’i konuta dönecek”
» Kemeraltı Kuyumcular Çarşısı’nda nakit sıkıntısı
» Dolar yükseliyor, vatandaş panikliyor
» Kurban Bayramı ‘Şeker’ gibi
» Bilgi kirliliği tercihleri olumsuz etkiliyor
» Fındık çiftçisinin geleceğini ‘kalite’ belirleyecek


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 20.08.2018
  Ticaret 18.08.2018
  Ticaret 17.08.2018
  Ticaret 16.08.2018
  Ticaret 15.08.2018
  Ticaret 14.08.2018
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni