• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE

“Konteyner kıtlığı ihracatçı için ciddi bir sorun”

27 Şubat 2021 Cumartesi 14:00
12
14
16
18

“Konteyner kıtlığı ihracatçı için ciddi bir sorun”

   ► Yılmazel: Konteyner bulamazsanız, ne kadar üretip satarsanız satın, ürünü yükleyip fabrika kapısından çıkarıp limana götüremezsiniz

           SEZA NUR DEMİRPARMAK      
     İMEAK Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi tarafından yayınlanan ‘Denizden Merhaba’ dergisinin 29’uncu sayısında Kaptan Murat Yılmazel, Covid-19 salgınında deniz taşımacılığında en çok etkilenen sektör olan konteyner taşımacılığı konusunda değerlendirmelerde bulundu. Konteyner kıtlığının ihracatçılar için ciddi bir sorun olduğunu dile getiren Yılmazel, “Konteyner taşımacılığı özellikle nihai ürünlerin kapıdan kapıya nakliyesinde alternatifsiz gibidir. Konteyner bulamazsanız, ne kadar üretip satarsanız satın, ürünü yükleyip fabrika kapısından çıkarıp limana götüremezsiniz. Yeterli ve faal liman tesisiniz olmaz ise malı gemiye aktaramazsınız. En zor şartlarda ve doğru zamanda gelip yükü alacak geminiz olmazsa malı deniz aşırı ülkelere en güvenli ve ekonomik şekilde ulaştıramazsınız” dedi.

“Konteyner nihai ürünlerin kapıdan kapıya nakliyesinde alternatifsiz”
     Konteyner kıtlığının küresel ölçekte önemli bir sorun teşkil ettiğini dile getiren Yılmazel, “Ülkeler salgının tüm yıkıcı etkilerine rağmen üretim ve tedarik zincirlerini kesintiye uğratmadan sürdürebilmek için çok büyük sosyal ve ekonomik fedakarlıklara katlanıyor. Ülkemizde de durum böyle. İhracat ülkemiz için hayati öneme sahip. Tüm fedakarlıklar sonucu halen üretimine devam edebildiğimiz malları ihraç edebilmemiz için konteynerlere, gemilere yükleyebilmemiz, bunu da rekabetçi olabilmek adına mümkün olan en kısa sürede ve en uygun maliyetlerle başarmamız gerekiyor. İşte bu yüzden de konteyner kıtlığı ihracatçımız için çok ciddi bir sorun. Covid-19 salgını ve bunun çerçevesinde gelişen, yaşanan sorunlar bize bir kez daha gösterdi ki bazı faaliyetler diğerlerine göre çok daha stratejiktir, çok daha hayatidir.

     Konteyner taşımacılığı özellikle nihai ürünlerin kapıdan kapıya nakliyesinde alternatifsiz gibidir. Konteyner bulamazsanız, ne kadar üretip satarsanız satın, ürünü yükleyip fabrika kapısından çıkarıp limana götüremezsiniz. Yeterli ve faal liman tesisiniz olmaz ise malı gemiye aktaramazsınız. En zor şartlarda ve doğru zamanda gelip yükü alacak geminiz olmazsa malı deniz aşırı ülkelere en güvenli ve ekonomik şekilde ulaştıramazsınız. Pandemide, savaşta, doğal afette her daim çalışacak, gemileri yüzdürecek fedakar gemi adamlarınız yoksa bunların hepsi olsa da kıymeti yok. İşte bu yüzdendir ki, stratejik ve hayati üretim tesislerimizi korumalıyız, zor günlerin gelebileceğini ve onlara muhtaç olabileceğimizi düşünerek onları korumak adına her türlü desteği vermeliyiz. Liman tesislerimize, tersanelerimize, deniz ticaret filomuza, deniz emekçisi gemi adamlarımıza, kılavuz kaptanlarımıza ve milli tedarik zincirlerimizin her halkasında destan yazan kamyoncusundan, depocusuna, liman işçisine kadar daha adını sayamadığımız tüm milli denizcilik, ulaştırma ve lojistik endüstrisi işletmelerimiz ile çalışanlarımıza sahip çıkmalı ve onları pamuklara sarıp korumalıyız” ifadelerinde bulundu.

“Deniz taşımacılığında en çok etkilenen sektör konteyner”
     Günümüzde yaşanan konteyner kıtlığı sorunu çok önemli ve hayati olduğunu ifade eden Yılmazel, “Çin’de başlayan ve tüm dünyaya kabus gibi yayılan Covid-19 pandemisi neden oldu bütün bu konteyner kıtlığına. Kriz, önce 2019 yılı sonu itibariyle salgının başladığı Çin’in aniden kapanması sonucunda üretim ve arz krizi olarak ortaya çıkmış, ardından pandemi 2020 yılı ilk çeyreği sonu itibariyle özellikle Avrupa ve ABD’ye hızla yayılarak buraların da kapanmasıyla tüketim ve talep krizine dönüşerek dünya ticaretini ve dolayısıyla deniz taşımacılığını neredeyse felç etmişti. Deniz taşımacılığı bakımından en çok etkilenen sektör ise konteyner taşımacılığı olmuştu” dedi.
     Sorunun detaylı sürecini ve nedenlerini Ekonomist Harun Şişmanyazıcı’nın makalesinden alıntı yaparak anlatan Yılmazel, “Çin’de ekonominin kapanması nedeniyle üretimin ve ihracatın düşmesi, ithal konteynerlerinin boşaltılmasındaki gecikmeler yüzünden ortaya çıkmıştır. Çin’de limanlarda takılan konteyner miktarında 10 yıllık ortalama ile mukayese edildiğinde yüzde 40 oranında fazlalık bulunurken, Rotterdam’da yüzde 30 daha az konteyner bulunmaktaydı, bu da bu bölgede konteyner temininde sıkıntı yaratmaktaydı.  İçinde bulunduğumuz aylarda yine konteyner temininde sıkıntılar yaşanmaktadır. Bunun nedeni ise; kapanan ekonomilerin açılması ile birlikte ABD de ve diğer ülkelerde yapılan parasal genişlemeler, düşük faiz, hane halkına ve işsizlere dağıtılan paralar ve Covid-19’un ortaya çıkardığı tıbbı malzeme, elektronik iletişim/ bilişim araçları ve gıda ihtiyacının yarattığı talep artışı, buna karşın Çin’de ekonominin açılması ile 7/24 üretim seferberliği sonucu Çin’den ABD’ye yapılan taşımaların artması ve ithalat/ihracat dengesizliği nedeniyle ABD tarafından ithal edilen yüklerin konduğu konteynerlerin aynı oranda geri dönmemesi olmuştur” ifadelerine yer verdi.

     Yılmazel makalesinde Şişmanyazıcı küreselde yayılan konteyner kıtlığı sorununun ülkemize nasıl ulaştığını da şöyle anlattı: “Taşıyanların AsyaKuzey Amerika hattını tercih etmeleri yüzünden Çin’den Avrupa ve Türkiye’ye yeterli sayıda 40’lık konteyner gelmemekte bu da ithal girdi ile ihracat yapan firmaların tedarik süresini artırarak üretimini aksatmakta, üretilen ihraç malları ise uygun konteyner bulunamaması nedeniyle depolarda bekleyerek şirketlerin envanter maliyetini yükseltmektedir. Siparişlerin zamanında tesliminde operasyonel sıkıntılar yaşanmaktadır.  Ancak bu durum sadece ülkemizde değil birçok ülkede görülmektedir. Konteyner kiralama şirketleri de mevcut talebe cevap veremeyecek durumdadırlar. Bir küresel konteyner lojistiği direktörü, şirketlerinin networkündeki konteyner mevcudiyeti ve ütilizasyonunun anormal ve eşi görülmemiş bir baskı altında olduğunu beyan ederek, sektörde bir kara kuğu olayının yaşandığını ileri sürmüştür. Sektörde anormal bir 40’lık konteyner kıtlığı bulunmaktadır.  Temmuz ayı başında talep azlığı nedeni ile 600 bin boş konteynere ucuz depolama imkanı aranırken, şimdi ihraç konteynerlerine tahsis edilecek konteyner sayısı ihtiyaca cevap vermemekte ve bu yüzden ciddi sıkıntılar yaşanmaktadır.”


+ Benzer Haberler
» Gayrimenkulde faiz indirimi talebi
» Kitapçılar internetten satışı sevdi
» Kemeraltı esnafı Ramazan alışverişine bekliyor
» Çiftçi toprağına yabancılaştı
» “Kuyumcular, ana sermayesini harcamaya başladı”
» Kantinlerin açılması maliyet yükü getirdi
» Esnafta kısıtlama endişesi
» “Düğün salonları yarı kapasiteyle çalışmalı”
» Kahverengi kokarcaya karşı ‘Samuray arıcığı’
» “Bakanlığın görevi kiralamak değil korumak”


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 20.04.2021
  Ticaret 19.04.2021
  Ticaret 17.04.2021
  Ticaret 16.04.2021
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni