• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Fatih M. Sancak ►GENÇ GÜNDEM
12
14
16
18
16/01/2019 15:34
Kriz dönemlerinde pazarlamanın önemi

Fatih M. Sancak
Dikkan Group - CEO

     Kriz, işletmelerin varlığını tehdit edebilecek büyüklükte ve rutin faaliyetlerden sapma olarak tanımlanabilir.
     Kriz ve durgunluk dönemlerinde hem pazarda hem de işletmelerde çeşitli değişimler gözlenmektedir. Dolayısıyla, kriz ve durgunluk dönemlerinin psikolojisinin anlaşılması bu dönemlerin yönetilmesi açısından önemli rol oynamaktadır.

     Ekonomik kriz veya daralma dönemlerinde bir çok şirketin yaptığı gibi “masraf kalemi” olarak görünen Pazarlama birimleri genellikle  en ciddi darbeyi, şirketin üst yönetiminden alırlar.
     Oysa ki bütçesi elinden alınan departman, şekeri elinden alınan çocuğa döner. Kısıtlı bütçeyle ne yapacağını tekrardan gözden geçirmelidir artık. Tabi harcanan para azalınca iletişimin gücüde azalacak ve aslında harcama efektifliği de o oranda düşecektir.

     Evet belki satışlar azalıyor, gelir gider dengesi şaşıyor ve gerçekten yeni aksiyonlar alınması gerekiyor olabilir. Örneğin kitlesel medya iletişim bütçeniz tırpanlandıysa, kısa vadede şirkete para girişi yapılması veya ürün dönüş hızı artırılmak isteniyorsa sizin de buna uygun aksiyonları harekete geçirmeniz gerekebilir.
     Örneğin para harcama eğilimi yüksek hedef kitle ile doğrudan pazarlama faaliyetleri içinde olmak beklentinizi karşılayabilir.
     Ancak çoğu kez bir çok şirkette bu çalışmalar farklı birimlerin sorumluluğunda olduğu için ilgili pazarlama birimi bu aksiyonun alınmasını sağlayamaz veya teklif edemez. Hal böyle olunca da yönetimsel olarak da pazarlama faaliyetleri “araf’a” atılıverir.
     Oysaki bu durumlarda daha  efektif bir iletişim planına ve doğrudan pazarlama aktivitelerine geçilmelidir.

Doğrudan pazarlama aktiviteleri özellikle kriz dönemlerinde hayati öneme sahip olur.
     Amerika’da başlayan akıma göre yeni iş yapış  modellerinde entegre departman yapılanmaları hız kazanmaya başladı. Artık müşterileri mutlu etmek zorunda olan sadece pazarlama ve satış departmanları değil. Tüm şirket departmanları ve markayı temsil eden tüm çalışanlar müşteriyi mutlu etmek zorundadır.
     Bu da markanızı kim temsil ediyorsa, kim logonuzu taşıyarak elçilik yapıyorsa, onları çok daha iyi kontrol etmek zorunda olduğunuz anlamına geliyor. Özellikle de ekonomik göstergelerin yavaşladığı ve pazardan daha fazla pay almak için çırpındığınız bir dönemde.

     Bilindiği gibi Amerikan pazarlamacılar derneğinin tanımına göre de pazarlamacının amacı “ihtiyaç yaratmaktır.” Ürün veya hizmetin tercih edilebilir olmasını sağlamaktır. Özellikle de ekonomik daralma dönemlerinde…

    Northwestern Üniversitesi Profesörü Philip Kotler’in; “Resesyon kapıyı çaldığında yapılacak en doğru iş, çok işlevli bir komite kurmak ve tüm maliyetleri gözden geçirmektir.
     Komite, şirketin promosyon faaliyetlerini, dağıtım kanallarını, pazar segmentlerini, müşteri kitlesini ve coğrafi yayılımını tek tek inceleyip, maliyetleri düşürülecek alanları belirlemelidir.
     Her şirketin, zarar ettiği veya zayıf olduğu bir promosyonu, bir dağıtım kanalı, müşteri kitlesi ve coğrafi bölgesi vardır.
     Resesyon döneminde ev temizliğine ve tasfiyeye bu zaaf noktalarından başlamak gerekir. İşlerin durgunlaştığı dönemler, şirketin gelişme döneminde aldığı fazla kiloları eritmek için iyi bir fırsattır.
     Lüks harcamaların ve gereksiz savurganlıkların azaltılması şirketi daha sağlıklı bir duruma getirir.
     Finansal gücü yeterli olmayan işletmeler ise, pazarlama harcamalarında total bir kısıtlamaya gitmek yerine, doğru bir analiz ile eksik ve verimsiz faaliyetlerinde kesinti yaparak rahatlayabilirler.”

     Bu önlemlerin gerisinde, “düz mantık yaklaşımı” ve ‘Ekonomi daraldığına göre benim de işlerim daralacak’ düşüncesi yatar. Düz mantığın kaçınılmaz sonucu, savunmaya ağırlık vermek ve geriye yaslanmaktır. Oysa farklı düşünce tarzı, yaklaşım ve önlemlerle, durgunluk dönemlerinde bile işin geliştirilmesi, hiç olmazsa hasarın asgari düzeyde tutulması mümkündür.

     Durgunluk dönemlerinde fiyatı makul, ancak kalite seviyesi yüksek “kompakt” ürünler geliştirmek, düşen talebi canlandıracak, kar marjını düşürse de markaların gelir düzenini koruyacaktır.
     Yeni dönemde ekonominin genel seyrinin, ailelerin geçimleri üzerindeki etkilerini analiz edip, yeni ürün konseptleri geliştirmek satışları artırabilir. Özellikle yeni teknolojiler kullanılarak üretilecek göz alıcı ürünler, durgunluk döneminde bile tüketicilerin satın alma kararlarını olumlu etkileyebilir.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Kapanan şirket sayısı yüzde 13 arttı

  Sıfır konut fiyatları alıcıyı ikinci ele yöneltti

  “Marketler bayramı fırsat biliyor”

  İşler: Ara tatiller soluk aldıracak

  Müze ziyaretlerinde yüzde 18,88’lik artış

  İngiltere-Türkiye arasında anlaşma

  Güler Sabancı: “Gençliğimize inanıyoruz”

  Microsoft nesnelerin interneti laboratuvarını Shanghai’de açtı

  Canlı doğan bebek sayısı 1 milyon 248 bin 847 oldu

  Palandöken, “Ülkemiz güçlü bir tarım politikasına sahip”

  Sünnet kıyafetleri artık alınmıyor

  10. yılda da organik ürünlerle devam

  Sosyal medya tatil tercihlerini etkiliyor

  “Tohumlar çeyiz sandıklarından çıkıyor”

  Gülle: Yeni bir ihracat hikayesine ihtiyacımız var”

  İZİD, proje üretmekten yorulmuyor

  Serter’den 19 Mayıs için 100. yıl köşesi

  Belediyenin borcu 3 milyar 63 milyon TL

  Konak’ta 1919 ruhu canlandı

  Başkan Arda’ya ilk kupa Boccia Takımı’ndan

  Genç girişimcilere Başkan Soyer’den tam destek

  Selçuklular 100. Yılı coşkuyla kutlayacak

  Bornova’da Gençlik Şöleni başladı

  İMEAK Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi 16. Medya ve Fotoğraf yarışması sonuçlandı

  İpotekli konut satışlarında azalma

  “Okullar ara tatilde Fethiye’ye geziler düzenleyebilir”

  Türkiye’nin ilk “Engelli Farkındalık Merkezi”ne tam not

  Trafik mağduru at için seferberlik

  Bayraklı Belediyesi yüzme kursu kayıtları başladı

  100’üncü yılda Konak’ta 19 Mayıs coşkusu

  3. Çevre ve Geri Dönüşüm Proje Yarışması sergisi açıldı

  Arçelik Atatürk Rallisi’nde bir ilke imza atmayı hedefliyor

  “Sen Bizi Tanısan Çok Severdin”

  UÇAK BAKIM HANGARI BİNASININ BAKIM ONARIMI İŞİ

  T.C. İZMİR 9. İCRA DAİRESİ 2018/11421 ESAS TAŞINMAZIN AÇIK ARTIRMA İLANI

  BALÇOVA BELEDİYE BAŞKANLIĞI’NDAN İMAR PLANI DEĞİŞİKLİĞİ İLANI

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Borsalarda Alım-Satım

  18 Mayıs 2019 Tarihli ve 30778 Sayılı Resmî Gazete

  17 Mayıs 2019 Tarihli ve 30777 Sayılı Resmi Gazete 1. Mükerrer

  Karayollarında Durum

  Ege’nin en büyüğü Tüpraş

  Kısa vadeli dış borç stoku Mart’ta 119,4 milyar dolar

  ABD, çelik ithalatında gümrük vergisini % 25’e indirdi

  Organik sabun cilde ilaç oluyor

  İzmir Körfezi’nde yüzme hayali gerçek olacak

  Hibrit buluta açılan kapı: Yerel veri merkezi

  Gayrimenkul satışlarına hız veren platform; 11Sight

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 18.05.2019
  Ticaret 17.05.2019
  Ticaret 16.05.2019
  Ticaret 15.05.2019
  Ticaret 14.05.2019
  Ticaret 13.05.2019
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni