• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Fatih M. Sancak ►GENÇ GÜNDEM
12
14
16
18
16/01/2019 15:34
Kriz dönemlerinde pazarlamanın önemi

Fatih M. Sancak
Dikkan Group - CEO

     Kriz, işletmelerin varlığını tehdit edebilecek büyüklükte ve rutin faaliyetlerden sapma olarak tanımlanabilir.
     Kriz ve durgunluk dönemlerinde hem pazarda hem de işletmelerde çeşitli değişimler gözlenmektedir. Dolayısıyla, kriz ve durgunluk dönemlerinin psikolojisinin anlaşılması bu dönemlerin yönetilmesi açısından önemli rol oynamaktadır.

     Ekonomik kriz veya daralma dönemlerinde bir çok şirketin yaptığı gibi “masraf kalemi” olarak görünen Pazarlama birimleri genellikle  en ciddi darbeyi, şirketin üst yönetiminden alırlar.
     Oysa ki bütçesi elinden alınan departman, şekeri elinden alınan çocuğa döner. Kısıtlı bütçeyle ne yapacağını tekrardan gözden geçirmelidir artık. Tabi harcanan para azalınca iletişimin gücüde azalacak ve aslında harcama efektifliği de o oranda düşecektir.

     Evet belki satışlar azalıyor, gelir gider dengesi şaşıyor ve gerçekten yeni aksiyonlar alınması gerekiyor olabilir. Örneğin kitlesel medya iletişim bütçeniz tırpanlandıysa, kısa vadede şirkete para girişi yapılması veya ürün dönüş hızı artırılmak isteniyorsa sizin de buna uygun aksiyonları harekete geçirmeniz gerekebilir.
     Örneğin para harcama eğilimi yüksek hedef kitle ile doğrudan pazarlama faaliyetleri içinde olmak beklentinizi karşılayabilir.
     Ancak çoğu kez bir çok şirkette bu çalışmalar farklı birimlerin sorumluluğunda olduğu için ilgili pazarlama birimi bu aksiyonun alınmasını sağlayamaz veya teklif edemez. Hal böyle olunca da yönetimsel olarak da pazarlama faaliyetleri “araf’a” atılıverir.
     Oysaki bu durumlarda daha  efektif bir iletişim planına ve doğrudan pazarlama aktivitelerine geçilmelidir.

Doğrudan pazarlama aktiviteleri özellikle kriz dönemlerinde hayati öneme sahip olur.
     Amerika’da başlayan akıma göre yeni iş yapış  modellerinde entegre departman yapılanmaları hız kazanmaya başladı. Artık müşterileri mutlu etmek zorunda olan sadece pazarlama ve satış departmanları değil. Tüm şirket departmanları ve markayı temsil eden tüm çalışanlar müşteriyi mutlu etmek zorundadır.
     Bu da markanızı kim temsil ediyorsa, kim logonuzu taşıyarak elçilik yapıyorsa, onları çok daha iyi kontrol etmek zorunda olduğunuz anlamına geliyor. Özellikle de ekonomik göstergelerin yavaşladığı ve pazardan daha fazla pay almak için çırpındığınız bir dönemde.

     Bilindiği gibi Amerikan pazarlamacılar derneğinin tanımına göre de pazarlamacının amacı “ihtiyaç yaratmaktır.” Ürün veya hizmetin tercih edilebilir olmasını sağlamaktır. Özellikle de ekonomik daralma dönemlerinde…

    Northwestern Üniversitesi Profesörü Philip Kotler’in; “Resesyon kapıyı çaldığında yapılacak en doğru iş, çok işlevli bir komite kurmak ve tüm maliyetleri gözden geçirmektir.
     Komite, şirketin promosyon faaliyetlerini, dağıtım kanallarını, pazar segmentlerini, müşteri kitlesini ve coğrafi yayılımını tek tek inceleyip, maliyetleri düşürülecek alanları belirlemelidir.
     Her şirketin, zarar ettiği veya zayıf olduğu bir promosyonu, bir dağıtım kanalı, müşteri kitlesi ve coğrafi bölgesi vardır.
     Resesyon döneminde ev temizliğine ve tasfiyeye bu zaaf noktalarından başlamak gerekir. İşlerin durgunlaştığı dönemler, şirketin gelişme döneminde aldığı fazla kiloları eritmek için iyi bir fırsattır.
     Lüks harcamaların ve gereksiz savurganlıkların azaltılması şirketi daha sağlıklı bir duruma getirir.
     Finansal gücü yeterli olmayan işletmeler ise, pazarlama harcamalarında total bir kısıtlamaya gitmek yerine, doğru bir analiz ile eksik ve verimsiz faaliyetlerinde kesinti yaparak rahatlayabilirler.”

     Bu önlemlerin gerisinde, “düz mantık yaklaşımı” ve ‘Ekonomi daraldığına göre benim de işlerim daralacak’ düşüncesi yatar. Düz mantığın kaçınılmaz sonucu, savunmaya ağırlık vermek ve geriye yaslanmaktır. Oysa farklı düşünce tarzı, yaklaşım ve önlemlerle, durgunluk dönemlerinde bile işin geliştirilmesi, hiç olmazsa hasarın asgari düzeyde tutulması mümkündür.

     Durgunluk dönemlerinde fiyatı makul, ancak kalite seviyesi yüksek “kompakt” ürünler geliştirmek, düşen talebi canlandıracak, kar marjını düşürse de markaların gelir düzenini koruyacaktır.
     Yeni dönemde ekonominin genel seyrinin, ailelerin geçimleri üzerindeki etkilerini analiz edip, yeni ürün konseptleri geliştirmek satışları artırabilir. Özellikle yeni teknolojiler kullanılarak üretilecek göz alıcı ürünler, durgunluk döneminde bile tüketicilerin satın alma kararlarını olumlu etkileyebilir.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Eximbank’ta hedef 48.4 milyar $

  EPDK katkılı akaryakıt ile ilgili düzenlemeye gitti

  Kısa vadeli dış borç, Mayıs’ta 120,4 milyar dolar

  İhracatçılara teminat mektubu kolaylığı

  Torba yasa meclisten geçti

  Başkan Sengel kadınlar için harekete geçti

  Karşıyaka’da ‘dayanışma’ ziyaretleri

  Bergama’dan Ankara’ya çam fıstığı seferberliği

  Radikal’den dereceye giren öğrencilere eğitim bursu

  “İzmir’in kalbi Çiğli’de atacak”

  Başkan Soyer Kadifekale’de “Üretici Pazarı” açıyor

  İnsan sağlığını tehlikeye atan fırına zabıta darbesi

  Başkan İduğ amatör kulüplere müjdeyi verdi

  Özel sektörün yurt dışı kredi borcu azaldı

  Vestel’e verilen idari para cezasının iptaline ilişkin dava reddedildi

  Fonet sermaye arttırıyor

  Mordoğan Rüzgar Enerji Santrali projesine ‘ÇED olumlu raporu’ iptal edildi

  “Türkiye dijital dönüşüme öncülük edecek”

  İkinci el araç sektörü kurumsallaşıyor

  “Ege Teknopark” uygulamaları ile örnek oluyor

  Türkiye kruvaziyer turizminin gözdesi oluyor

  B2CDirect ve Polonyalı Ceneo güçlerini birleştirdi

  “İzmir Buluşması’na katıl, fikrini paylaş”

  Konut kredisi faizi % 1.5’in altına geriledi

  Serter: “İstihdamı büyütmeye İzmir’den başlayın”

  Kadir Has Üniversitesi ile Atina Üniversitesi’nden işbirliği

  Yeni Foca’da halk toplantıcı

  Bayraklı’da Gençlik Futbol Turnuvası

  Palandöken, “Kurban Bayramı piyasalara doping olacak”

  Tüpraş, BiZeolCat Horizon2020 Projesi ile petrol endüstrisine katkıda bulunuyor

  Doğa Koleji’nden YKS tercih dönemi için öneriler

  CHP iklim krizi araştırılsın dedi, AKP ve MHP reddetti

  Bornova Belediyesi Liyakat Derneği ile güçbirliği yapacak

  Hedef; 2020’de 10 ilde yetkinlik ve dijital dönüşüm merkezi

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Borsalarda Alım-Satım

  18 Temmuz 2019 Tarihli ve 30835 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  GIDA ÜRÜNLERİ SATIN ALINACAKTIR

  İZMİR 13. ASLİYE HUKUK MAHKEMESİNDEN İLAN

  TORBA ÇİMENTO ELIMI

  Karadağ ile STA’ya revizyon

  Tarımsal desteklemede kuralsızlık sürüyor

  “İzmir’i girişimcilik ve inovasyonun başkenti yapmak istiyoruz”

  İlaç fiyatları, Euro kuruna takıldı

  Hem balık avlayacak hem fileto yapıp paketleyecek

  “Silikon Vadisi’nde bile, kadın girişimci sayısı az”

  Şirketler fiyat baskısını giderek daha çok hissediyor

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 19.07.2019
  Ticaret 18.07.2019
  Ticaret 17.07.2019
  Ticaret 16.07.2019
  Ticaret 15.07.2019
  Ticaret 13.07.2019
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni