• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Fatih M. Sancak ►GENÇ GÜNDEM
12
14
16
18
16/01/2019 15:34
Kriz dönemlerinde pazarlamanın önemi

Fatih M. Sancak
Dikkan Group - CEO

     Kriz, işletmelerin varlığını tehdit edebilecek büyüklükte ve rutin faaliyetlerden sapma olarak tanımlanabilir.
     Kriz ve durgunluk dönemlerinde hem pazarda hem de işletmelerde çeşitli değişimler gözlenmektedir. Dolayısıyla, kriz ve durgunluk dönemlerinin psikolojisinin anlaşılması bu dönemlerin yönetilmesi açısından önemli rol oynamaktadır.

     Ekonomik kriz veya daralma dönemlerinde bir çok şirketin yaptığı gibi “masraf kalemi” olarak görünen Pazarlama birimleri genellikle  en ciddi darbeyi, şirketin üst yönetiminden alırlar.
     Oysa ki bütçesi elinden alınan departman, şekeri elinden alınan çocuğa döner. Kısıtlı bütçeyle ne yapacağını tekrardan gözden geçirmelidir artık. Tabi harcanan para azalınca iletişimin gücüde azalacak ve aslında harcama efektifliği de o oranda düşecektir.

     Evet belki satışlar azalıyor, gelir gider dengesi şaşıyor ve gerçekten yeni aksiyonlar alınması gerekiyor olabilir. Örneğin kitlesel medya iletişim bütçeniz tırpanlandıysa, kısa vadede şirkete para girişi yapılması veya ürün dönüş hızı artırılmak isteniyorsa sizin de buna uygun aksiyonları harekete geçirmeniz gerekebilir.
     Örneğin para harcama eğilimi yüksek hedef kitle ile doğrudan pazarlama faaliyetleri içinde olmak beklentinizi karşılayabilir.
     Ancak çoğu kez bir çok şirkette bu çalışmalar farklı birimlerin sorumluluğunda olduğu için ilgili pazarlama birimi bu aksiyonun alınmasını sağlayamaz veya teklif edemez. Hal böyle olunca da yönetimsel olarak da pazarlama faaliyetleri “araf’a” atılıverir.
     Oysaki bu durumlarda daha  efektif bir iletişim planına ve doğrudan pazarlama aktivitelerine geçilmelidir.

Doğrudan pazarlama aktiviteleri özellikle kriz dönemlerinde hayati öneme sahip olur.
     Amerika’da başlayan akıma göre yeni iş yapış  modellerinde entegre departman yapılanmaları hız kazanmaya başladı. Artık müşterileri mutlu etmek zorunda olan sadece pazarlama ve satış departmanları değil. Tüm şirket departmanları ve markayı temsil eden tüm çalışanlar müşteriyi mutlu etmek zorundadır.
     Bu da markanızı kim temsil ediyorsa, kim logonuzu taşıyarak elçilik yapıyorsa, onları çok daha iyi kontrol etmek zorunda olduğunuz anlamına geliyor. Özellikle de ekonomik göstergelerin yavaşladığı ve pazardan daha fazla pay almak için çırpındığınız bir dönemde.

     Bilindiği gibi Amerikan pazarlamacılar derneğinin tanımına göre de pazarlamacının amacı “ihtiyaç yaratmaktır.” Ürün veya hizmetin tercih edilebilir olmasını sağlamaktır. Özellikle de ekonomik daralma dönemlerinde…

    Northwestern Üniversitesi Profesörü Philip Kotler’in; “Resesyon kapıyı çaldığında yapılacak en doğru iş, çok işlevli bir komite kurmak ve tüm maliyetleri gözden geçirmektir.
     Komite, şirketin promosyon faaliyetlerini, dağıtım kanallarını, pazar segmentlerini, müşteri kitlesini ve coğrafi yayılımını tek tek inceleyip, maliyetleri düşürülecek alanları belirlemelidir.
     Her şirketin, zarar ettiği veya zayıf olduğu bir promosyonu, bir dağıtım kanalı, müşteri kitlesi ve coğrafi bölgesi vardır.
     Resesyon döneminde ev temizliğine ve tasfiyeye bu zaaf noktalarından başlamak gerekir. İşlerin durgunlaştığı dönemler, şirketin gelişme döneminde aldığı fazla kiloları eritmek için iyi bir fırsattır.
     Lüks harcamaların ve gereksiz savurganlıkların azaltılması şirketi daha sağlıklı bir duruma getirir.
     Finansal gücü yeterli olmayan işletmeler ise, pazarlama harcamalarında total bir kısıtlamaya gitmek yerine, doğru bir analiz ile eksik ve verimsiz faaliyetlerinde kesinti yaparak rahatlayabilirler.”

     Bu önlemlerin gerisinde, “düz mantık yaklaşımı” ve ‘Ekonomi daraldığına göre benim de işlerim daralacak’ düşüncesi yatar. Düz mantığın kaçınılmaz sonucu, savunmaya ağırlık vermek ve geriye yaslanmaktır. Oysa farklı düşünce tarzı, yaklaşım ve önlemlerle, durgunluk dönemlerinde bile işin geliştirilmesi, hiç olmazsa hasarın asgari düzeyde tutulması mümkündür.

     Durgunluk dönemlerinde fiyatı makul, ancak kalite seviyesi yüksek “kompakt” ürünler geliştirmek, düşen talebi canlandıracak, kar marjını düşürse de markaların gelir düzenini koruyacaktır.
     Yeni dönemde ekonominin genel seyrinin, ailelerin geçimleri üzerindeki etkilerini analiz edip, yeni ürün konseptleri geliştirmek satışları artırabilir. Özellikle yeni teknolojiler kullanılarak üretilecek göz alıcı ürünler, durgunluk döneminde bile tüketicilerin satın alma kararlarını olumlu etkileyebilir.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Liderlere incir ikramı ihracatçıya yarayacak

  İzmirli sanayiciye Afrika kapılarını açıyor

  İngiliz seyahat şirketi Thomas Cook iflas etti

  Corendon, ‘İkinci Pilot Adayları’ projesi düzenliyor

  8. Uluslararası Balkan Festivali’ne muhteşem final

  Yelki yöresel pazarı ikinci yaşını coşkuyla kutladı

  İdil Yiğitbaşı, “Kaliteli süt, eğitimle geliyor”

  Zorba Balesi Çeşme’yi büyüledi

  Çeşme Festivali finali muhteşem oldu

  Haksız rekabet artıyor

  Hazır giyim ve tekstil endüstrisi ABD’ye ihracat çıtasını 5 milyar dolara çıkardı

  Gençlerin yüzde 45’i mutsuz

  Linç girişimi kitaplaştırıldı

  2. Uluslararası Coğrafi İşaretli Ürünler Zirvesi sona erdi

  Konut satışları 13 ay aradan sonra yükselişe geçti

  AB desteği ile İş Sağlığı Eğitim Merkezi kuracaklar

  Karşıyaka arabadan indi, bisiklete bindi

  Folkart Altın Lig’te

  Yatırım Finansman, yeni adresinde hizmetinizde

  Başkan Kayalar’dan kreş müjdesi

  Albaraka’dan iki yeni start up’a 2.25 milyon TL yatırım

  İnşaat maliyet endeksi aylık %0,62 düştü

  Çin’de insansız otomobillere plaka verildi

  Vestel, global tasarım yarışması EPDA’dan 3 ödülle döndü

  Emlak danışmanları arasında dijital ağ oluşturacak TÜGEM MLS sistemi tanıtıldı

  Türkiye’den İngiltere’ye mobilyada tasarım rüzgârı

  Nakitsiz dünyayı en çok tercih eden ülke Türkiye

  Devler ISK-SODEX’te buluşuyor

  Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası, 20 yıl vadeli finansman sağladı

  Ülkeyi gençleştiren fuara rekor ziyaretçi

  Gaziemir’de fark yaratan Alzheimer etkinliği

  “Kişisel verilerin korunması haktır”

  Ülkedeki tüm vatandaşların verisi sızdı

  Bornova’da hacimli atıklara AB destekli çözüm; Atığınıza ikinci bir şans verin

  Dört yavru köpek hayata döndü

  Gürer: “Açılacağı söylenen ‘Ticaret Merkezleri’ ne oldu?

  “Karaburun’daki RES sayısı elektrik direkleri ile yarışır”

  Narlıdereli üretici kadınların sertifika heyecanı

  Güzelbahçe’de temizlik farkındalığı

  Kaybolan oyuncaklarını koleksiyonunda topluyor

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze Meyve Hal Fiyatları

  Borsalarda Alım-Satım

  Döviz / Altın

  23 Eylül 2019 Tarihli ve 30897 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  22 Eylül 2019 Tarihli ve 30896 Sayılı Resmi Gazete

  KOBİ’ler geleceklerini ’karne’ ile belirleyecek

  TIBBİ SARF MALZEME SATIN ALINACAKTIR

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 24.09.2019
  Ticaret 23.09.2019
  Ticaret 21.09.2019
  Ticaret 20.09.2019
  Ticaret 19.09.2019
  Ticaret 18.09.2019
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni