• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  TİCARET SOHBETLERİ  |  FİNANS  |  İHALELER  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE

“Kuzey Avrupa’nın gemi üretim merkeziyiz”

10 Kasım 2018 Cumartesi 11:00
12
14
16
18

   ► İstanbul Gemi Yat ve Hizmetleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Cem Seven “Mega yat siparişinde dünyanın önde gelen ülkelerinden biriyiz”

     Gemi yat ve hizmetleri sektörü yaptığı ihracat ile Türkiye’nin ekonomisine can suyu olmaya devam ediyor. Ağustos ayında 95 milyon dolar ihracat yapan sektör, 2023 hedefleri kapsamında 10 milyar dolarlık bir ihracat hedefi ortaya koymuş durumda. İhracat hedeflerine ulaşmak için yurt içinde katma değer yaratılması gerektiğinin altını çizen Seven, “Katma değer sağlayan unsurlar arasında yat dizaynı da bulunuyor. Yurt dışı pazarında bunun karşılığını alamayabilirsiniz. Yat imalatında kuru artırmada bazı malzemelerin ithalalatını azaltmamız gerekiyor. Gemilerde saclar kullanılıyor. 2-8 metre oluyor. Bunları Ukrayna veya başka ülkelerden ithal ediyoruz. Fakat bunu ülke içinde karşılayabiliriz. Katma değer yaratalım, yurt içinden karşılayalım” ifadelerini kullandı.
     Gazetemizin sorularını yanıtlayan İstanbul Gemi Yat ve Hizmetleri İhracatçıları Birliği Başkanı Yönetim Kurulu Başkanı Cem Seven ihracat rakamlarından bahsederek şunları ifade etti: “Ağustos ayının ihracat rakamlarını 95 milyon dolarla kapattık. Hedefimiz ise 1.5 milyar dolar. Altınova ihracatta ön planda. Dünyadaki gemi ihracatı, 125-150 milyar dolar arasında değişiyor. Dünyadaki ihracat pastasında yüzde 1’lik paya sahibiz. Güney Kore’nin payı, 35-45 milyar dolar.”

“Sektör 30 bin kişiye istihdam sağlıyor”
Gemi Yat ve Hizmetleri sektörünün ülkemiz için yarattığı katma değerin ihracat içindeki payı ne kadar? Sektörden biraz bahsedebilir misiniz?
     Gemi Yat ve Hizmetleri yarattığı katma değer ile ülke ekonomisine sağladığı katkı açısından daha yüksek tutarda ihracat yapan birçok sektörün önündedir. Genel olarak iştigal sahamızdaki tüm ürünleri düşündüğümüz zaman ihracatta kg başına değerde 3.48 dolar gibi ciddi bir değer söz konusudur. Ülke geneli ihraç ürünlerinde bu tutarın 1.5 dolara bile ulaşmadığı düşünüldüğünde, özellikle yatlarda 25.6, römorkörde 20,4, tankerlerde 6.38 dolarlık rakamlar ön plana çıkmaktadır. Sektör 25-30 bin kişiye kadar istihdam yaratmaktadır.
     Sektör henüz ihracat rakamlarına yansımasa da tamir bakım, kılavuzluk römorkaj başta olmak üzere birçok denizcilik hizmeti ile de ülke ekonomisine önemli katkılar sağlamaktadır. 

Gemi Yat ve diğer deniz taşıtlarının Türkiye’deki üretim kapasitesi ne kadar?
     2018 yılı itibariyle Türk tersanelerinin 4.4 milyon dwt’luk kurulu yeni inşa kapasitesi bulunmaktadır. Dünya gemi inşa siparişleri sıralamasında ülkemiz tonaj bazında 17, adet bazında 12. Sıradadır. Türk tersanelerinde istihdam edilen insan sayısı 25-30 bin aralığında yıllara göre değişmekte olup, 2017 yılında 27.189 kişi olarak kayıtlara geçmiştir. 2017 yılında Türk tersanelerinden 120.000 dwt’luk yeni gemi inşası yapılmış olup bu rakama palamar vb. küçük ölçekli gemiler dahil edilmemiştir.

Lüks gemi ve yatları talep eden Rus ve Arap iş insanlarına; Türkiye’den satışlar ne oranda yapılıyor? 
     Gemi ve yatlarda hedef pazarlar ülke ve bölgelere göre yapılmaz. Ülkemiz tersanelerinin öncelikli uzmanlaştığı alan olan mega yatlarda, Ultra Varlıklı Birey olarak tanımlanan kişilere yapılıyor. Mega yat konusunda sipariş sıralamasında hem uzunluk hem de adet bakımından ülkemiz dünyada önde gelen 4-5 ülkeden birisi konumundadır.

Sektörün öncelikli hedef pazarları hangileridir?
     Sektörün öncelikli hedef pazarı mevcut durumda da en güçlü pazarı olan Kuzey Avrupa ülkeleridir. Sektör ihracatının yarıya yakını Norveç başta olmak üzere İzlanda, Danimarka gibi kuzey Avrupa ülkelerine yapılmaktadır. Bu pazarda payı artırmak sektörün öncelikli hedefidir. Bunun yanı sıra diğer Avrupa ülkeleri, Kuzey Afrika ülkeleri, Körfez ülkeleri de hedef pazarlar konumundadır.

“Kalite anlamında hiçbir Avrupa ülkesinin gerisinde değiliz”
Sektörde ihracat lideri ülkeler neleri iyi yapıyorlar? Müşteriler ürünlerde hangi vasıfları önemsiyor ve “tercih edilen” olmak için hangi vasıflarda iyi olmamız gerekiyor?
     Sektörün ihracat pastasının yüzde 90’ı Uzakdoğu ülkeleri Japonya, Kore ve Çin’e aittir. Bu ülkelerin pazarın büyük çoğunluğuna sahip olmalarının sebebi, denizciliği ve gemi inşayı ülke politikası haline getirerek, önemli teşvik mekanizmaları ile desteklenmektedir. İşçilik ve diğer girdi maliyetlerinin düşüklüğü bu ülkelerde üretilen deniz taşıtlarının daha uygun fiyatla üretilebilmesi ve daha fazla tercih edilmesi anlamına gelmektedir.
     Ülkemizi Uzakdoğu ülkeleri ile kıyaslamak mevcut durumda çok anlamlı olmayacaktır. Bizler öncelikle rekabet halinde olduğumuz diğer Avrupa ülkelerine göre neden ve nasıl tercih edilebilir olacağımızı konuşmalıyız. Türk tersanelerinde üretilen gemiler ve yatlar kalite anlamında hiçbir Avrupa ülkesinin gerisinde değildir. Zaten denizci ve balıkçı geleneğe sahip Norveç ve diğer Kuzey Avrupa ülkelerinin en önemli ithalat pazarının Türk tersaneleri olması da bunu doğrulamaktadır. Ticarette daha fazla tercih edilen olmanın ilk yolu daha uygun maliyetlerle üretim sağlamaktır. Bunun için de finansman başta olmak üzere çeşitli finansman mekanizmalarının sektörün kullanımına sunulması gerekmektedir. Sektörde inovasyon kültürünün aşılanması da ayrıca etkili olacaktır.

“Türkiye’nin dünya ihracattaki payı %1”
Dünya gemi ihracatında Türkiye’nin payı ne kadar?
     Türk gemi ve yat sektörlerinin ihracat rakamı yıllara göre değişkenlik göstermekle beraber ortalama 1.5 milyar dolar dolaylarındadır. Sektörün en yüksek ihracat rakamına ulaştığı, küresel ekonomik kriz öncesi 2008 döneminde bu rakam 2.65 milyar dolara kadar yükselmiştir. Dünya ihracatında ise yıllara göre değişkenlik göstermekle birlikte toplam ihracat rakamı 146 milyar dolarlara kadar çıkmış, son yıllarda ise 130 milar dolar seviyesinde seyretmektedir.  Türkiye’nin toplam ihracattan payı %1 dolaylarındadır.

Ülke olarak yılda ne kadar gemi(adet bazında) ihracatımız oluyor?
     Toplam rakam çok üzerinde olmakla birlikte yeni inşa edilen gemilerin ihracatı ile ilgili bilgi vermek gerekir.
     2008 yılında Türk tersanelerinde 98 adet gemi ihracat için inşa edilmiştir. Ancak son yıllarda 18-25 aralığında yeni gemi inşa teslimatı yapılmaktadır. Bunun yanı sıra ikinci el satışı yapılan gemilerle toplam ihracat edilen gemi sayısı 40-50 civarındadır.
     Türkiye İhracatçılar Meclisi tarafından hazırlanan “Türkiye 2023 İhracat Stratejisi Sektörel Kırılım Projesi” sonuç raporunda yer alan; ‘Dünya’da sektör ihracatı

2000-2008 döneminde 3,5 kat büyümüştür. 2023’te 350 milyar $ mertebesinde bir büyüklüğe ulaşacağı öngörülmüştü.’ denilmişti. Değişen şartlar ve koşullara rağmen bu hedefinizi tutturacağınızı öngörüyor musunuz?
     2023 ihracat hedefleri sektörel bazlı hazırlanırken gemi ve yat sektörlerinin dünyada ulaşacağı büyüklüğün 350 milyar dolara ulaşacağı öngörüsü ile sektörümüze yaklaşık 10 milyar dolarlık bir ihracat hedefi belirlenmişti. Ancak 2018 yılı itibariyle sektörün dünya genelindeki ihracat rakamı benzer seviyelerde seyretmiş ve 130-140 milyar olarak gerçekleşmiştir. Bizim için ihracat hedefi ülkemizin %1 civarında olan Pazar payını %3’lerin üzerine çıkarmaktır. Önümüzde 4 yıllık bir süre daha var. Yapmış olduğumuz çalışmaların hedefimize ulaşmamıza vesile olmasını temenni ediyoruz.

Başta Norveç olmak üzere balıkçılık sektörü gelişen ülkelere; balıkçı teknesi üretimi ve bunun sonucu olarak ihracatı yapılıyor mu?
     Türk tersanelerinde üretilen gemiler ve yatların kalite anlamında hiçbir Avrupa ülkesinin gerisinde olmadığını ifade eden Seven, “Denizci ve balıkçı geleneğe sahip Norveç ve diğer Kuzey Avrupa ülkelerinin en önemli ithalat pazarının Türk tersaneleri olması da bunu doğrulamaktadır. Ticarette daha fazla tercih edilen olmanın ilk yolu daha uygun maliyetlerle üretim sağlamaktır. Bunun için de finansman başta olmak üzere çeşitli finansman mekanizmalarının sektörün kullanımına sunulması gerekmektedir. Sektörde inovasyon kültürünün aşılanması da ayrıca etkili olacaktır” dedi.
     Norveç daha önce de ifade ettiğim üzere balıkçı gemisi anlamında Türkiye’nin en büyük ihracat pazarıdır. Norveç’in de balıkçı gemisi ithalatını en fazla gerçekleştirdiği ülke Türkiye’dir.

 


+ Benzer Haberler
» “Sanayide su verimliliğini arttırmalıyız”
» Müze gelirlerinde yüzde 100,8’lik artış
» “Konaklama sektöründe kapasite arttırılmalı”
» İlmekler zamlı atılacak
» "Gıda üretirken hastalanıyoruz"
» “Piyasada soğan kalmayacak”
» Tütün ürünlerinde tek tip paket sektörü yavaşlatır
» İş dünyasının korkusu ‘konkordato’
» “Teknoloji devi ülkelere ihracat yapıyoruz”
» Yemek sanayicileri zor durumda


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 14.11.2018
  Ticaret 13.11.2018
  Ticaret 12.11.2018
  Ticaret 10.11.2018
  Ticaret 09.11.2018
  Ticaret 08.11.2018
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni