• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Mehmet Önder ►ÇOK GEÇ OLMADAN
12
14
16
18
30/06/2021 06:22
Çevreci Yakıtların Yaramaz Çocuğu: Hidrojen -2.Bölüm

monder4@me.com

     İlk bölümde hidrojenin özellikleri ve diğer yakıtlardan farkları üzerinde durmuş, emniyet tedbirlerinin alınması, uygun maliyetlerle üretilebilmesi ve kontrol edilmesi durumunda stratejik avantajları olduğundan söz etmiştim. Bu bölümde hidrojenin taşınması ve depolanması, araçlarda kullanımı ve mevcut çalışmalar üzerinde duracağım.

     Hidrojen günümüzde iki şekilde nakledilmektedir. Birincisi boru hatları ile taşımacılıktır. En önemli örneklerden biri Amerika’da olup yaklaşık 2100 km boru hattı bulunmaktadır. Diğeri ise kriyojenik halde veya sıkıştırılmış gaz halinde tankerlerle veya silindirlerle yapılmaktadır.  Dolayısıyla depolanması ve aktarılması konusunda teknik bir eksiklik yoktur, maliyet söz konusudur.

     Depolanan hidrojeni araçlarda nasıl kullanılacağı konusunda bakıldığında karşımızı Yakıt Hücreli Elektrikli Araçlar (İng.FCEV-Fuel Cell Electric Vehicle) kavramı çıkmaktadır. Yakıt hücresi (İng.Fuel Cell), yakıtın enerjisini elektrokimyasal reaksiyon sayesinde doğrudan elektrik enerjisine dönüştürür, böylece elektrik üretilmiş olur. Bu nedenle yakıt hücreli elektrikli araç dediğimizde hidrojeni yakıt hücresiyle elektriğe dönüştüren, bir elektrik motoru olan ve çevre dostu, yerel kaynaklarla yakıtı üretme imkanı olan bir araç anlamında olmaktadır.

     Günümüzde Mercedes, Hyundai, Toyota, Honda, Nikola Motors gibi araç üreticileri bu şekilde çalışan araçları piyasaya çıkarmışlardır. Temelde şarj edilen elektrikli araçlarla çok benzerdir ancak şarj işlemini istasyondan hidrojen doldurarak yapar. Doldurma süresi 5 dakika civarıdır. Sistem olarak benzin istasyonunda olduğu gibi alışılagelmiş şekilde depoların doldurulmasını sağlar. Bir depo ile 500+ km yapmaktadır dolayısıyla kabul edilebilir bir kullanım menzili verir. Araç atık olarak sadece su çıkartır zararlı gaz emisyonu yoktur, sessizdir ve yüksek verimlidir. İçten yanmalı motorların %30 civarı verimine karşılık %60 verimle çalışır.

     Araçlardaki depolar karbon fiber kaplamalı ve metal veya polimer desteklidir. Benzinli araçlardaki yakıt depolarından çok farklıdır ve çok uç koşullar için test edilmiştir. Örneğin ateşli silah testi bunlardan biridir. Böylece emniyetli depolama ve saklama için çok katı standartlar geliştirilmiş ve tüm depolamaların bu şartlara uygun olması mecbur tutulmuştur.

     Diğer araçlarda örneğin otobüslerde hidrojen deposu tavana yerleştirilerek kullanılır ve doğalgazlı otobüslere benzer şekilde kullanılır.

     Sonuç olarak günümüzde hidrojenin araçlarda emniyetli şekilde kullanımı için gerekli teknik altyapı hazırlanmıştır.

     Ayrıca hidrojenin kesintisiz güç isteyen afetler ve acil durumlar için, hastanelerde yedek güç olarak, kırsal kesimdeki haberleşme santrallerinde taşınabilir paket enerji kaynağı olarak da kullanılma imkanı vardır. Bu bağlamda yerinde üretilebilme olanağı ile birleşince benzersiz bir konumdadır.

     Hidrojenin kullanımı konusunda en son yapılan uygulamalardan biri binalara verilen doğalgaza hidrojen karıştırılmasıdır. Bazı ülkelerde %50 oranına ulaşan bu uygulamayla daha az atık üretilmesi hedeflenmiştir. Türkiye’de yapılan çalışmalarda  %5’lik bir karıştırmanın mevcut altyapı ile verimli olarak çalışacağını göstermiştir. Daha fazla oranlarda karışım için boru hatları ve binalarda ek önlemler alınması gerektiği ve sonuç olarak önemli değişiklikleri gerekeceği ve uygulamanın bugün için zor olacağı tespit edilmiştir.

     Dünya’da duruma bakıldığında hidrojen politikalarının enerji sektöründeki en popüler konulardan biri olarak ön plana çıktığı gözlenmektedir. Dağıtık şekilde üretilebilmesi böylece boru hattı ve tanker gibi araçlara ihtiyaç göstermemesi ön plana çıkmaktadır. Bunun gibi stratejik özellikleri nedeniyle tüm Dünya konu üzerinde çalışmakta ve üretim maliyetleri her sene biraz daha düşmektedir. Üretim maliyetleri 2-3 USA $/kg gibi rekabet edebilir seviyeye geldiğinde temiz enerji kaynağı olarak ulaşım, sanayi, binalar gibi her alanda yaygınlaşacağı kesin gözükmektedir.

     Türkiye’de ise bazı çalışmalar yapılmış ve yapılmaktadır. En son olarak Ulusal Hidrojen Stratejisi için öncelik alanları çalışması 2020 senesinde yapılmış ve burada söz edilen konular ele alınarak rapor haline getirilmiştir. İlgili rapor www.shura.org.tr adresinden indirilebilir.

     Sonuç olarak, yerli teknolojilerle ve yerli kaynaklarla üretim potansiyelinin değerlendirilmesi ve enerji dönüşüm stratejilerinde hidrojenin rolünün bir an önce belirlenmesine ihtiyaç vardır.

     Çok geç olmadan “Strateji ve Planlama” ile “Eylemin” başka başka şeyler olduğunun ve hayata geçemeyen güzel planların yarattığı gerçek zararın farkına varılması dileğiyle.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Yeni vak’a sayısı 12.381’e yükseldi

  Tekstil ihracatı 2021’in ilk yarısında %126 arttı

  Kuyumda düşük taksit bankalara yaradı

  “2. el piyasası ekonomik krizi atlattı”

  Ege Bölgesi’nden Güney Kore’ye yapılan ihracat ikiye katlandı

  Turizmin ilk 5 ayında yüzde 20’lik gerileme

  81 ilin kütüphaneleri Türk Telekom ile dijitalleşiyor

  Antep Fıstığı ‘lisanslı depo’ya girdi

  Kuru meyvecilerden yılın ilk yarısında 685 milyon $ ihracat

  “Kültürel zenginlikleri su altına taşıma potansiyelindeyiz”

  İzmir’in en uzun tüneli için ihale tarihi belli oldu

  Zorlukları dayanışmayla aşacağız

  Başkan Soyer: Suyumuz temiz ve güvenilir

  “Biz müziği parklarda, sokaklarda yaşatırız”

  APİKAM, Lozan Antlaşması’nı iki etkinlikle anacak

  Kasalı: İzmir, yüksek teknolojinin merkezi olmalı

  Yakutiye İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü araç kiralama hizmeti alacak

  Borsalarda Alım-Satım

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Aston Martin’den lüks bir sedan: Rapide AMR

  PepsiCo Türkiye, döngüsel ekonomi uygulamaları ile atıktan hem enerji hem gübre üretiyor

  AirCar, Softtech teknolojisiyle gökyüzünde

  EÜ’den TÜBİTAK girişimcilik programında büyük başarı

  Türkiye, rüzgâr enerjisinde 10 bin megavat sınırını Ağustos’ta geçiyor

  Yapı malzemeleri sektörü dünya sıralamasında 9. sıraya yerleşti

  Yakutiye Belediyesi mobil atık getirme merkezi satın alacak

  “Özgür basın mücadelesinde yanınızdayız”

  KOBİ’lerin ihtiyaç duyduğu dijital çözümler tek platformda, Dijital Köprü’de

  Uzundere yeni meydanına kavuşuyor

  Küçük üreticiye can suyu oldu

  Pasaport Pizza, Ekonomiye Fayda Endeksi’nde Elmas Markalar arasında

  Rus hackerler fidye yazılımları ile Türk şirketleri çalışamaz hale getiriyor

  Küresel e-ticaret pazar hacmi 5 trilyon dolara koşuyor

  PayTR, 2021’in ilk altı ayında yüzde 132 büyüdü

  Param, 6 ayda yaklaşık 8 kat büyüdü

  Kars İl Özel İdaresi akaryakıt satın alacak

  İhale Özetleri

  24 Temmuz 2021 Tarihli ve 31547 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  Bayramın son günü vak’a sayısı 11 bini geçti

  23 Temmuz 2021 Cuma

  22 Temmuz 2021 Perşembe

  Günlük vak’a sayısı 10 bine yaklaştı

  Günlük vak’a sayısı artarken vak’a /test oranı %4,42’de kaldı

  21 Temmuz 2021 Çarşamba

  Aktif vak’a sayısı 100 bini geçti

  20 Temmuz 2021 Salı

  Aktif vak’a sayısı 96 bini geçti

  Tütün Fonu kalktı ithalat kazandı!

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 24.07.2021
  Ticaret 19.07.2021
  Ticaret 17.07.2021
  Ticaret 16.07.2021
  Ticaret 15.07.2021
  Ticaret 14.07.2021
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni