• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Mehmet Önder ►ÇOK GEÇ OLMADAN
12
14
16
18
06/05/2020 12:50
Yasak savmak için alınan eğitimler verimsizliğin belirtisidir

     Bilindiği gibi İSG süreçleri ve eğitimleri uzun zamandır uygulanmaktadır. 6-7 sene kadar önce, İSG süreçleri devam ederken, karayollarında tehlikeli maddelerin taşınması (ADR) konusunda yeni bir mevzuat daha devreye girmiştir. Bu şekilde farklılıkların yanında birçok benzer konusu olan iki farklı başlık ortaya çıkmıştır.

     Bu yazıda yasal zorunluluğa tabi olan İSG ve ADR ile ilgili eğitimlerin benzer ve ayrışan noktaları olduğundan hareketle, genel olarak eğitim sürecinde yaşanan sorunları ve önerdiğim çözümü tartışmak istiyorum.

     Tüm Dünya’da ve Türkiye’de firmalar iş sağlığı ve güvenliği (İSG) kapsamında birçok önlem ve eğitim almak zorunda kalmışlardır. İSG sürecinden sonra tehlikeli maddelerin karayolunda taşınması ile ilgili ADR süreçleri uygulanmaya başlamıştır. ADR mevzuatı gereği de birçok yeni eğitim başlığı mecbur hale gelmiş ve yasal olarak alınması gerekmiştir.

     Bu durumda uygulanan yöntem İSG ve ADR konuları için ayrı eğitim başlığı altında farklı eğitim planlamak ve çalışanları katılmaya mecbur etmektir. Başka bir deyişle yasak savmaktır.  Buna karşılık yan yana konduğunda her iki eğitimde ortak noktalar ve farklılıklar net olarak görülmektedir. Konu başlıkları aynı bile olsa içerik olarak bazen farklılaşmakta, bazen de biri diğerinin aynısı olmaktadır.

     Çalışanlar açısından bakıldığında bu şekilde yasak savma amacıyla kontrolsüz yapılan giden süreçler bitsede gitsek amaçlı eğitimlere dönüşmektedir. Eğitimlerin içinde konu tekrarları olmakta, benzer konularda farklı bakış açılı çelişen bilgiler verilmekte veya sürekli ve “aşırı” bir eğitim alma sorunu ortaya çıkartarak kafaları karıştırmaktadır. 

     Firmalar kendi açısından baktığında ise yasağı savdığını düşünmekte, işin kendisine olan gerçek maliyetinin farkına varamamaktadır. Bu nedenle firma sadece işini görebilecek en ucuz eğitimi, eğitmenin niteliğine bakmadan almaya çalışmaktadır. Örneğin birçok firma vardiya çıkışında insanlar yorgunken çalışanları eğitime göndermekte, ne eğitimden ne eğitmenden ne de çalışandan verim alınmamaktadır. Bu durum nitelikli eğitmen ile niteliksiz arasındaki farkı kapamakta hatta niteliksiz olan daha fazla tercih edilmektedir.

    Ancak burada asıl kaybeden işverendir. İşveren en ucuz fiyata eğitim saatini doldurmak odaklı olduğundan kalite sistemleri sorumluları, çalışan başına senede 20-30 saat eğitim aldıracağım gibi, bana göre çok anlamsız, hedefler koymaya çalışmaktadır. Bu hedefler ihtiyaç analizleri ile ilişkilendirilmediği ve performansı ölçülmediğinden rakamlar hayali olmakta ve iş yoğunluğu içinde karşılanamamaktadır.  Sonuçta firmaların eğitim bölümleri sene sonunda paniğe kapılmakta ve arayı kapatacağım diye ne eğitim bulursa satın alıp yasak savmaktadır.

     Çalışanlar ise devamlı eğitimlere gidip çoğunlukla benzer şeyleri tekrar gördüğünden eğitimlere ve içeriklerine karşı ilgisiz kalmaktadırlar. Bu durum çığ gibi artarak …mış gibi yapmaya alıştırmakta, kağıt üzerinde her şeyin tamam olduğu ancak içinin boş olduğu bir balon haline dönüşmektedir. Bunun sonucunda bilgi birikmemekte, daha kötüsü eksik bilgiyle tam iş yapıldığı zannedilmektedir. Sonuçta emek, zaman, para kaybolmakta motivasyon azalmaktadır. Sonuçta, bu yaklaşım Türkiye’nin önemli bir sorunu olan “verimsizliğe” varmaktadır.

     Firmaların böyle davranmasının başlıca nedeni doğru şekilde ölçme ve değerlendirme yapmamalarıdır. Firmaların yasal olarak yapmaya mecbur olduğu ancak ne işe yaradığını da kestiremediği, dolayısıyla sonucunu da göremediği bir eylem, bir zaman ve para kaybı olarak görmektedir.
     Peki herkesi mutlu edecek çözüm nedir? Çözüm eğitim sürecini ölçme ve değerlendirme yapılacak hale dönüştürmek, eğitim içeriklerini çalışanın beklentisi doğrultusunda tekrarlardan arındırarak hazırlatmak ve firmaya özel içerik tasarlayacak seviyede nitelikli eğitmenler ile çalışmaktır. Bu kriterler birbirine bağımlı olup bir tanesinin eksik kalması istenen sonucu sağlayamaz.

     Yapılacak kapsamlı bir ihtiyaç analizi sonucunda firmanın stratejik hedeflerine göre hangi eğitimleri hangi öncelik sırasında alması gerektiği ortaya konmalıdır.  Firmaların almak zorunda oldukları eğitimlerin içeriklerini kontrol edip, varsa tekrarları bularak ortak noktaları çıkartılması ve konuların sadeleştirip, birleştirilip verilmesi gerekmektedir. Bu şekilde çalışanın motivasyonu artacak ve ilgi göstermeye başlayacaktır. Aynı zamanda mutlaka verilmesi gereken ve işin gereği sadece gerekli kişilere verilmesi gereken eğitim başlıkları ayrılmış olacaktır.

     Çakışmalar özellikle tehlikeli madde kapsamında yapılması gerekli eğitimlerde ve  İSG eğitimlerinde ortaya çıkmaktadır. Tehlikeli madde güvenlik danışmanı (TMGD) ve İSG uzmanı birlikte oturup ortak konuları belirlemeli, tek bir eğitim planı hazırlamalı ve bu eğitim planı içinde İSG uzmanı kendi başlıklarını, TMGD ise kendi başlıklarını vermelidir.

     Herkesin alması gereken eğitimlerden başka yapılan işin özelliğine göre alınan uzmanlık eğitimleri de vardır. Burada dışardan gelen konu uzmanı genellikle kendi hazırladığı standart eğitimi vermekte ve haliyle daha önce alınan eğitimlerden tekrarlar olmaktadır. Halbuki gelen eğitmenlerden daha fazla faydalanmak amacıyla eğitim içeriğinin firmaya özel hazırlanması gerekir.  Önce yapılan eğitim başlıkları ve firmanın ne yapmak istediği eğitmene bildirilirse eğitmeninin tekrar bilgileri sunumdan çıkarıp işle ilgili bilgilere odaklanması sağlanır. Bu şekilde eğitim süreleri kısalır, içerikler zenginleşir ve farkındalık artar ve nitelikli eğitmen farkı ortaya çıkmaya başlar.

     Ancak sadece bunları yapmak da yeterli değildir. Firma açısından verimliliği ölçebilecek etkili bir izleme ve ölçme sistemi kurmak gerekir.
     Bu ölçme sistemleri temel olarak Kirckpatrick tarafından tanımlanan dört seviyede ölçüm yaparlar.

     • Eğitime katılanların eğitimden tatminine odaklanan, öğrenci tepkisini öğrenme.- Beğendiler mi?
     • Katılımcıların öğrenme seviyesine odaklanan.- Öğrendiler mi?
     • Katılımcıların öğrendiklerini davranışa dönüştürebilme seviyesine odaklanan. - Uyguluyorlar mı?
     • Bu üç sorunun cevabı 1 fazı oluşturur ve ikinci faza geçme ön şartlarını sağlar.
     • İkinci fazda kurum tarafından elde edilen iş sonuçlarına odaklanan, -İş sonuçları elde edildi mi?

     Eğitimin hem yasal hem de işin gereği olarak bütün işin önemli bir parçası olduğu görülmektedir. Bu parçanın verimli olabilmesi için doğru ve eksiksiz şekilde ölçülüp değerlendirilmesi gerekir. Firmalar eğitim dışında diğer bütün işlerinde ayrıntılı analizler, performans ölçümleri yaparken eğitimde aynı hassasiyeti göstermemektedir. Firmanın karı ve zararı açısından bakıldığında hem eğitim almak için para ayırmakta, çalışanların iş saatleri içinde saat ücretlerini de ödemekte ayrıca bu iş saatlerinde çalışanlarından faydalanamamaktadır. Sonucu firma için “zarar” hanesine yazılacak bir işlemdir.

     Bu durumu değiştirmek firma sahiplerinin elindedir. Eğitimi diğer süreçlerle eşit ciddiyette tutmak ve sonucunu istemek her firma sahibinin hakkıdır. Eğitimin iş yaşamında önemli bir yer olduğu, verdiğiniz para ve harcadığınız zamanın karşılığını almaya hakkınız olduğunu unutmayın.

     Çok geç olmadan bu kadar iş yaşamına dokunan önemli bir sürecin bir bütün olarak değerlendirilmesi halinde nitelikli eğitmenlerden fayda sağlanarak firmanın verimini artması, çalışanın ilgisinin arttırılarak eğitimin işe yansımasının sağlanması ve ölçme değerlendirmelerin yapılması ile eksiklerin tespit edilmesi mümkün olacaktır. Bu sayede zarar olarak gözüken eğitim süreci değişerek sizin “kaldıracınız” olarak çalışacaktır.
     Doğru şekilde ölçmeden yönetilemediğinin farkına varılması dileğiyle.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Günlük vefat sayısı 20 Mart rakamının altına indi

  İstihdama koruma kalkanı

  Türkiye’nin ilk sürdürülebilir kira sertifikası ihracı TSKB’den

  Bölge Adliye Mahkemesi’ne de maskematik yerleştirildi

  “Euro Bölgesi’nde küçülme benzeri görülmemiş düzeyde olacak”

  Sirke sineğine tuzaklı önlem

  “Geri dönüşümde yolun yarısındayız, 35 milyar TL’nin üzerinde bir pazar var”

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  Gürer: “Emekçileri işsiz bırakmayın”

  MOBİL SİSTEM YAZILIMI SATIN ALINACAKTIR

  KANTİN, BÜFE, ÇAY OCAĞI ve 2 ADET BÜFEMATİK YERİ KİRAYA VERİLECEKTİR

  ‘Berberler riskli’ algısı müşteri sayısını düşürüyor

  Büyükşehir’den bir çevre yatırımı daha

  Havaş 31 istasyonununda hazırlıklarını tamamladı, yirmi havalimanında hizmete başladı

  Manisa ilimizde 390 bin dekar tarım arazisinin sulanma hazırlıklarına başlandı

  6. Balkan Panorama Film Festivali’nin danışma kurulu üyeleri belli oldu

  Bornova Belediyesi personeli bildiğiniz gibi

  Tetra Pak, Dünya Çevre Günü’nde atıkların ayrıştırılmasına dikkat çekiyor

  En iyi markalar en uygun fiyatlarla her zaman Koçtaş’ta

  Dünya Çevre Günü’nü kutluyoruz

  Çin, 4 ayda 33.6 milyarlık yurt dışı yatırımına imza attı

  sahibinden.com 52,1 milyon kullanıcı ile trafik rekoru kırdı

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze Meyve Hal Fiyatları

  Meyve sebze fiyatları yüz güldürecek

  Kayadibi mahallesine yeni etkinlik alanı

  MTK, “Sosyete Pazarı’nda yerini aldı

  Aqua Yaşam önlemlerle açılıyor

  Sevgi Yolu’nda su baskınları önlenecek

  ATO’dan dijitalleşme yolunda bir adım daha

  Toros tesisleri hazır

  Başkan Tugay’dan 68 yıllık esnafa vefa

  Gaziemir Belediyesi çevre sorunlarına dikkat çekti

  Kemeraltı’nda koronavirüs önlemleri

  Renault ve Dacia Yetkili Satıcıları Covid-19 önlemleri ile normalleşmeye hazır

  İzmir büyük ittifak ile her zorluğun altından kalkabilir

  Mavi yüzgeçli orkinos avcılığı başladı

  İhale Özetleri

  05 Haziran 2020 Tarihli ve 31146 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  Aktif vaka sayısı Nisan ortasından beri ilk kez arttı

  BİLGİ İŞLEM SİSTEK DESTEK BİRİMİ MALZEMESİ SATIN ALINACAKTIR

  DÜZELTME İLANI: MOBİL DAĞITIM VE TRANSFORMATÖR MERKEZLERİ ALIMI YAPILACAKTIR

  Havacılık sektörü dünyada küçülüyor

  Gürer: “Kamuda personelin statü ayrımına son verilmeli”

  İmece 2021’de yüksek çözünürlükle gözlem yapacak 

  Sağlık İşçileri Sendikası’ndan teşekkür ziyareti

  “Dış hat uçuşları için 92 ülke ile işbirliği içindeyiz”

  Euler Hermes’ten ihracat kaybı uyarısı

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 06.06.2020
  Ticaret 05.06.2020
  Ticaret 04.06.2020
  Ticaret 03.06.2020
  Ticaret 02.06.2020
  Ticaret 01.06.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni