• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Prof. Dr. Murat Aksu ►SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
04/05/2018 11:28
Uyku Hakkında 9 Yanlış

Prof. Dr. Murat Aksu
Nöroloji Uzmanı
Acıbadem Üniversitesi Atakent Hastanesi

     Yatmadan önce ne kadar yorulursam, o kadar kolay uyurum… Gece uyuyamadım, uykumu alabilmem için gündüz uyumam şart… Gece geç yatarsam sabah geç kalkmalıyım… Toplum arasında sıkça konuşulan ve doğru olduğu sanılan bu bilgiler nedeniyle yapılan hataların sonuçları ağır olabiliyor; örneğin her 100 kişiden 20’sinde görülen uykusuzluk probleminin gelişmesi gibi!

     Kaliteli bir uyku bizi güne hazırlayan bir yenilenme dönemi olmasının ötesinde, beynimizin ve bedenimizin uyanıkken yapamadığı işlevleri yerine getirmesini de sağlıyor. Uykunun yeterli ve kaliteli olması hem daha sağlıklı olmamız, hem de gündüz kendimizi daha iyi hissetmemiz için çok önemli. Ancak toplumda uyku ile ilgili doğru sanılan hatalı bilgiler nedeniyle yapılan yanlışlar, uykusuzluk ve gündüz aşırı uyku gibi birçok uyku bozukluğuna yol açarken, aynı zamanda tanı ile tedavinin de gecikmesine neden olabiliyor. Peki ama uyku ile ilgili doğru olduğunu düşündüğümüz hatalı bilgiler neler?

     Yanlış: Sağlıklı uyku en az 8 saat olmalı
     Doğrusu: Toplumda en çok inanılan hatalı bilgilerden biri, sağlıklı uykunun en az 8 saat olması gerektiği. Sanılanın aksine, sağlıklı uyku süresi kişiden kişiye değişiyor. Bu süreyi değiştirmemiz çok mümkün değil. Bununla birlikte, eğer gece uykusu sağlıksızsa, örneğin sık bölünüyorsa, kuşkusuz yatakta geçirilen toplam süre uzayacaktır. Bu da bir uyku bozukluğunun belirtisidir.

     Yanlış: Akşam içeceğim bir fincan kahve uykumu bozmaz
     Doğrusu: Kahve ve çayda bulunan maddeler uykuyu başlatan beyin hücrelerinde olumsuz etki oluşturuyor ve uykuya geçişimizi zorlaştırıyorlar. Bu durum kişisel farklılık gösterse de genel olarak, kahve, çay, enerji içecekleri ve kafein içeren diğer maddelerin uykuyu bozan etkileri 6 saate kadar uzayabiliyor. Yani öğleden sonra içilen koyu kahve veya çay, gece uykuya dalmayı zorlaştırabiliyor.

     Yanlış: Az uyumak daha iyidir
     Doğrusu: Az uyumak, beynimizin sadece uykuda yapabildiği bazı işlevleri gerçekleştirmesini engelliyor. Örneğin bazı öğrenme ve bellek fonksiyonları için uyku şart. Az uyumak bu bellek işlevlerinin yerine getirilmesini önlüyor. Bunun sonucunda da daha zor öğrenir ve kavrar hale geliniyor. Yine bunun gibi bazı metabolik faaliyetlerin ve iştah düzenlemesinin sağlanması için de sağlıklı bir uyku-uyanıklık döngüsü çok önemli. İşte tam da bu nedenle yetersiz uyumak kilo alımıyla sonuçlanıyor.

     Yanlış: Uyku Apne Sendromu aşırı kilolu kişilerin hastalığıdır
     Doğrusu: Nöroloji Uzmanı Prof. Dr. Murat Aksu toplumdaki yaygın inanışın aksine Uyku Apne Sendromu’nun aslında her yaşta ve her kiloda görülebildiğini belirterek, “İlerlemiş Uyku Apne Sendromu’nda hastalar çoğunlukla kilolu oluyorlar ama bu hastalığın bir sonucudur. Yani kilolu oldukları için hasta değillerdir; aksine hasta oldukları için kilo almış oluyorlar” diyor.

     Yanlış: Her uyku hastalığının tanısı için uyku testi şart
     Doğrusu: Uyku testi de denilen polisomnografi uyku hastalıklarının tanısında en sık kullanılan bir laboratuvar yöntemi. “Ancak bu test, her uyku hastalığının tanısı için şart değildir” açıklamasında bulunan Prof. Dr. Murat Aksu sözlerine şöyle devam ediyor: “Uyku hastalıklarının tanısı, tüm diğer hastalıklarda olduğu gibi hastanın şikayetlerinin anlaşılması, muayene edilmesi ve gerekli durumlarda uyku testi ile diğer laboratuvar tetkiklerinin yapılmasıyla konuyor. Yani uyku testi, önemli bir tanı yöntemidir ama her uyku hastalığının tanısı için gerekli bir test değildir.”

     Yanlış: Gece uyuyamadığım için gündüz uyumalıyım
     Doğrusu: Bu kesinlikle yanlış bir bilgi. Aslında insan beyni gece uyku, gündüz uyanıklık için hazırdır. Gece uyuyamayan bir kişinin, gündüz uyuması bir sonraki geceyi yine uykulu geçirmesine neden oluyor.

     Yanlış: Gece geç yatarsam sabah geç kalkmalıyım
     Doğrusu: Sağlıklı uyku için en önemli şartlardan biri, kalkma saatini mümkün olduğunca sabitlemek. Dolayısıyla gece kaçta yatılırsa yatılsın sabah aynı saatte kalkmalı. Hatta hafta sonu-hafta içi, iş günü-tatil günü fark etmeksizin sabahları aynı saatte yataktan kalkmak, sonraki gece, uykunun sağlıklı olması için en önemli kuralı oluşturuyor.

     Yanlış: Yatmadan önce ne kadar yorulursam, o kadar kolay uyurum
     Doğrusu: Sanılanın aksine yatağa ne kadar yorgun girersek uykuya dalmamız o kadar zorlaşıyor. Bu nedenle, yatma saatinden birkaç saat öncesine kadar olan dönemde, ağır fiziksel aktivite gerektiren işleri yapmamalı, bu saatlerde spordan ve diğer fiziksel aktivitelerden uzak durmalı. Yatağa dinlenmiş olarak girmek uykuya dalmayı kolaylaştıracaktır.

     Yanlış: Yatakta kitap okumak, televizyon seyretmek uykuya dalmayı kolaylaştırır
     Doğrusu: Yatakta kitap okumak, televizyon seyretmek, telefon veya bilgisayarda zaman geçirmek sanılanın tam aksine uykuya dalmayı zorlaştırıyor. Bu tür aktiviteleri, yatak dışında, hatta mümkünse başka bir odada gerçekleştirmek ve yatağı uyku için kullanmak gerekiyor. Aslında bunun tam tersi de geçerli. Yani yatak dışında uyumak, uyuklamak da sağlıklı uykuyu bozan bir faktör.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Buğday üreticisi yüzünü arpaya döndü

  Beyaz eşya sektöründe umutlar marta kaldı

  Müze gelirinde yüzde 32,04’lük düşüş

  Türk organik ürünleri dünyaya açıldı

  TARKEM modelinin Türkiye’ye anlatılması gerekir

  Ev ve mutfak eşyalarında yeni hedef İngiltere

  2018 yılı ihracat şampiyonları belli oldu

  Geleceği Yazan Kadınlar için son başvuru tarihi 22 Şubat oldu

  Koç Holding’in 2018 yılı konsolide cirosu 143,2 milyar TL olarak gerçekleşti

  ‘Dyo Sanat Ödülleri’den 52 yılda 23.424 eser

  İzmir iş dünyasından Albayrak’a ekonomi raporu

  Palandöken, “Emekliliği gelmiş esnafa kolaylık sağlanmalı”

  Türk seramiği 130 ülkeden 91 bin ziyaretçiyle buluştu

  KOBİ üretimini destekleyecek paketler yolda

  HORECA Fuarı ile konaklama ve gastronomi sektörü çıkarma yapacak

  Poşet başına 15 kuruş devlet, 10 kuruş market alıyor

  GROHE, DGNB Gümüş Sertifika ödülünü aldı

  İnci Vakfı Çocuk Orkestrası’na AB Projesi ile uluslararası destek

  Türk bilim insanlarından deniz temizliğinde önemli buluş

  Savunmanın anahtarı ‘yerli’ yüksek teknolojide

  Markalı konutta fiyatlar artmadı

  Zorunlu karşılıklar açıklandı

  IFS yeni çözümleri ile WIN EURASIA 2019’da

  Çin’in büyük veri sektörü 2019’da hızlı büyümeyi sürdürecek

  “Şeref konuğumuz olun”

  Yapay zeka, oyun kurallarını yeninden yazıyor

  Nestlé Pure Life ve National Geographic’den çocuklar için eğlenceli işbirliği

  ATSO Başkanı Dr. Mehmet Ulusoy, “Emin adımlarla ilerliyoruz”

  Cimnastikte bir marka: Bornova Belediyespor

  Bornova Belediyesi Kız Öğrenci Yurdu kayıtları başladı

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Borsalarda Alım-Satım

  16 Şubat 2019 Tarihli ve 30688 Sayılı Resmî Gazete

  15 Şubat 2019 Tarihli ve 30687 Sayılı Resmî Gazete - Mükerrer

  Karayollarında Durum

  ALÜMİNYUM DOĞRAMA ve CAM BÖLME HİZMETİ ALINACAKTIR

  ALÜMİNYUM DOĞRAMA ve CAM BÖLME HİZMETİ ALINACAKTIR

  İşsizlik oranı %12,3 seviyesinde gerçekleşti

  Dünya’nın çeliği Türkiye’de test ediliyor

  Perakende satış hacmi bir önceki yılın aynı ayına göre %9,2 azaldı

  E-ticaret sektörü 14 Şubat’ı sevdi

  HALK GYO’nun net kârı 395 milyon TL

  Dacia Duster’a yeni nesil benzinli motor

  İZTO’dan plastik sektörüne güzel haber

  “Kullanıcı değil, üretici ve yön verici olmalıyız”

  TEB: Eczacılar ilaç bulmakta zorlanıyor

  Meslek hizmet ödülü Prof Dr. Rasih Yılmaz’ın

  ENJEKTÖR SATIN ALINACAKTIR

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 16.02.2019
  Ticaret 15.02.2019
  Ticaret 14.02.2019
  Ticaret 13.02.2019
  Ticaret 12.02.2019
  Ticaret 11.02.2019
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni