• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Prof. Dr. Murat Aksu ►SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
04/05/2018 11:28
Uyku Hakkında 9 Yanlış

Prof. Dr. Murat Aksu
Nöroloji Uzmanı
Acıbadem Üniversitesi Atakent Hastanesi

     Yatmadan önce ne kadar yorulursam, o kadar kolay uyurum… Gece uyuyamadım, uykumu alabilmem için gündüz uyumam şart… Gece geç yatarsam sabah geç kalkmalıyım… Toplum arasında sıkça konuşulan ve doğru olduğu sanılan bu bilgiler nedeniyle yapılan hataların sonuçları ağır olabiliyor; örneğin her 100 kişiden 20’sinde görülen uykusuzluk probleminin gelişmesi gibi!

     Kaliteli bir uyku bizi güne hazırlayan bir yenilenme dönemi olmasının ötesinde, beynimizin ve bedenimizin uyanıkken yapamadığı işlevleri yerine getirmesini de sağlıyor. Uykunun yeterli ve kaliteli olması hem daha sağlıklı olmamız, hem de gündüz kendimizi daha iyi hissetmemiz için çok önemli. Ancak toplumda uyku ile ilgili doğru sanılan hatalı bilgiler nedeniyle yapılan yanlışlar, uykusuzluk ve gündüz aşırı uyku gibi birçok uyku bozukluğuna yol açarken, aynı zamanda tanı ile tedavinin de gecikmesine neden olabiliyor. Peki ama uyku ile ilgili doğru olduğunu düşündüğümüz hatalı bilgiler neler?

     Yanlış: Sağlıklı uyku en az 8 saat olmalı
     Doğrusu: Toplumda en çok inanılan hatalı bilgilerden biri, sağlıklı uykunun en az 8 saat olması gerektiği. Sanılanın aksine, sağlıklı uyku süresi kişiden kişiye değişiyor. Bu süreyi değiştirmemiz çok mümkün değil. Bununla birlikte, eğer gece uykusu sağlıksızsa, örneğin sık bölünüyorsa, kuşkusuz yatakta geçirilen toplam süre uzayacaktır. Bu da bir uyku bozukluğunun belirtisidir.

     Yanlış: Akşam içeceğim bir fincan kahve uykumu bozmaz
     Doğrusu: Kahve ve çayda bulunan maddeler uykuyu başlatan beyin hücrelerinde olumsuz etki oluşturuyor ve uykuya geçişimizi zorlaştırıyorlar. Bu durum kişisel farklılık gösterse de genel olarak, kahve, çay, enerji içecekleri ve kafein içeren diğer maddelerin uykuyu bozan etkileri 6 saate kadar uzayabiliyor. Yani öğleden sonra içilen koyu kahve veya çay, gece uykuya dalmayı zorlaştırabiliyor.

     Yanlış: Az uyumak daha iyidir
     Doğrusu: Az uyumak, beynimizin sadece uykuda yapabildiği bazı işlevleri gerçekleştirmesini engelliyor. Örneğin bazı öğrenme ve bellek fonksiyonları için uyku şart. Az uyumak bu bellek işlevlerinin yerine getirilmesini önlüyor. Bunun sonucunda da daha zor öğrenir ve kavrar hale geliniyor. Yine bunun gibi bazı metabolik faaliyetlerin ve iştah düzenlemesinin sağlanması için de sağlıklı bir uyku-uyanıklık döngüsü çok önemli. İşte tam da bu nedenle yetersiz uyumak kilo alımıyla sonuçlanıyor.

     Yanlış: Uyku Apne Sendromu aşırı kilolu kişilerin hastalığıdır
     Doğrusu: Nöroloji Uzmanı Prof. Dr. Murat Aksu toplumdaki yaygın inanışın aksine Uyku Apne Sendromu’nun aslında her yaşta ve her kiloda görülebildiğini belirterek, “İlerlemiş Uyku Apne Sendromu’nda hastalar çoğunlukla kilolu oluyorlar ama bu hastalığın bir sonucudur. Yani kilolu oldukları için hasta değillerdir; aksine hasta oldukları için kilo almış oluyorlar” diyor.

     Yanlış: Her uyku hastalığının tanısı için uyku testi şart
     Doğrusu: Uyku testi de denilen polisomnografi uyku hastalıklarının tanısında en sık kullanılan bir laboratuvar yöntemi. “Ancak bu test, her uyku hastalığının tanısı için şart değildir” açıklamasında bulunan Prof. Dr. Murat Aksu sözlerine şöyle devam ediyor: “Uyku hastalıklarının tanısı, tüm diğer hastalıklarda olduğu gibi hastanın şikayetlerinin anlaşılması, muayene edilmesi ve gerekli durumlarda uyku testi ile diğer laboratuvar tetkiklerinin yapılmasıyla konuyor. Yani uyku testi, önemli bir tanı yöntemidir ama her uyku hastalığının tanısı için gerekli bir test değildir.”

     Yanlış: Gece uyuyamadığım için gündüz uyumalıyım
     Doğrusu: Bu kesinlikle yanlış bir bilgi. Aslında insan beyni gece uyku, gündüz uyanıklık için hazırdır. Gece uyuyamayan bir kişinin, gündüz uyuması bir sonraki geceyi yine uykulu geçirmesine neden oluyor.

     Yanlış: Gece geç yatarsam sabah geç kalkmalıyım
     Doğrusu: Sağlıklı uyku için en önemli şartlardan biri, kalkma saatini mümkün olduğunca sabitlemek. Dolayısıyla gece kaçta yatılırsa yatılsın sabah aynı saatte kalkmalı. Hatta hafta sonu-hafta içi, iş günü-tatil günü fark etmeksizin sabahları aynı saatte yataktan kalkmak, sonraki gece, uykunun sağlıklı olması için en önemli kuralı oluşturuyor.

     Yanlış: Yatmadan önce ne kadar yorulursam, o kadar kolay uyurum
     Doğrusu: Sanılanın aksine yatağa ne kadar yorgun girersek uykuya dalmamız o kadar zorlaşıyor. Bu nedenle, yatma saatinden birkaç saat öncesine kadar olan dönemde, ağır fiziksel aktivite gerektiren işleri yapmamalı, bu saatlerde spordan ve diğer fiziksel aktivitelerden uzak durmalı. Yatağa dinlenmiş olarak girmek uykuya dalmayı kolaylaştıracaktır.

     Yanlış: Yatakta kitap okumak, televizyon seyretmek uykuya dalmayı kolaylaştırır
     Doğrusu: Yatakta kitap okumak, televizyon seyretmek, telefon veya bilgisayarda zaman geçirmek sanılanın tam aksine uykuya dalmayı zorlaştırıyor. Bu tür aktiviteleri, yatak dışında, hatta mümkünse başka bir odada gerçekleştirmek ve yatağı uyku için kullanmak gerekiyor. Aslında bunun tam tersi de geçerli. Yani yatak dışında uyumak, uyuklamak da sağlıklı uykuyu bozan bir faktör.

Önceki Yazılar :
Haberler
  İZMİR BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİNDEN KAMU KONUTLARI SATIŞI

  T.C. ÇEŞME İCRA DAİRESİ 2018/417 TLMT. TAŞINMAZIN AÇIK ARTIRMA İLANI

  Borsalarda Alım-Satım

  “Hazır giyim ve tekstil sektörlerimizin istihdamı ilk kez 1 milyonun üzerine çıktı”

  Nea Smirni ile İzmir arasındaki ilişki güçlenecek

  Kapanan gerçek kişi ticari işletme sayısı yüzde 105,61 arttı

  HORECA Fair’de 400 marka buluştu

  Çin Merkez Bankası: Salgının ekonomiye etkileri kısıtlı olacak

  Margarinde gönüllü başlayan trans yağ sınırlaması yasallaşıyor

  Gürer: Tarımda umut kadın kooperatifleri

  Seferihisar Belediye Başkanı İsmail Yetişkin “Akıllı Şehirler Zirvesi’nde”

  Şiir Ege’nin iki yakasını bir araya getiriyor

  Konak’ta İklim değişikliğine sempozyum ile dikkat çekildi

  Otomobildeki dönüşüm yan sanayideki rekabeti artırıyor

  Türkiye’nin enerjide dokunulmamış hazinesi: Biyokütle

  Aliağa’da velilere mesleki ve teknik eğitim semineri

  TÜSİAD Bu Gençlikte İŞ Var! Ege’nin yeni dönemi EGİAD işbirliği ile başlıyor

  EFD’de Korona virüsünün dünya ekonomisine etkileri konuşulacak

  Ara güler merhaba izmir! Arkas sanat merkezi’nde

  Mistral Carrera’da üyelere özel “Neon” parti

  Koçtaş’a bahar erken geldi

  Endeksa ve TÜGEM 4. çeyrek 2. el konut satış raporu çıktı

  Şampiyon antrenör, şampiyon taekwondocular yetiştiriyor

  Bayraklı’da yan yatan binanın tahliyesine başlandı

  “İzmir, sağlık turizmi için biçilmiş kaftan”

  Küresel ısınmaya karşı çalı üretilecek

  Kendi zabıtasına ceza yazdı

  Tekfen Holding, istikrarlı büyümesini 2019’da da sürdürdü

  En büyük, en sessiz ve en pahalı tekneler nefes kesiyor

  Michelin’in 2019 yılı net geliri 1.7 milyar Euro’yu aştı

  Başkan İduğ: “Yeniden Yeşil Bornova”

  Başkanlık Kupası’nı “Lozan” kazandı

  Müşteri odaklı dönüşüm ve dijitalleşme Teknosa’yı 4,1 milyar lira ciroya taşıdı

  Ödemiş Ayakkabı Festivali başladı

  Towerlife markaları faturalardan da kazanıyor

  Başkan Kılıç’a anlamlı Elazığ ziyareti

  2020 Türkiye Bonds & Loans Ödülleri sahiplerini buldu

  Zamana damga vuran uygulama

  Wilo, ileri teknolojisi ile geleceğe yön verecek

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze Meyve Hal Fiyatları

  22 Şubat 2020 Tarihli ve 31047 Sayılı Resmi Gazete

  21 Şubat 2020 Tarihli ve 31046 Sayılı Resmi Gazete 1. Mükerrer

  Karayollarında Durum

  Sanayici enerji fiyatlarında düzenleme bekliyor

  Uluslararası Yatırım Pozisyonu açığı 348,9 milyar dolar

  Soyer: Turizm insanların kalbine dokunan sektör

  Türkiye’nin tütün kontrol notu kırıldı

  EGİKAD, Mehmet Ali Özcan’ı ağırladı

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 21.02.2020
  Ticaret 20.02.2020
  Ticaret 19.02.2020
  Ticaret 18.02.2020
  Ticaret 17.02.2020
  Ticaret 15.02.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni