• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  TİCARET SOHBETLERİ  |  FİNANS  |  İHALELER  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Prof. Dr. Sevgi Şahin ►SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
09/03/2018 18:04
Tuzu azaltmak çok önemli!...

Prof. Dr. Sevgi Şahin
Nefroloji Uzmanı
Acıbadem Altunizade Hastanesi

     Hiç kuşkusuz, tuz içerdiği minerallerle vücudumuzun yaşamsal fonksiyonlarını devam ettirebilmesinde son derece önemli bir role sahip. Dünya Sağlık Örgütü’ne göre; günde ortalama 5 gram tuz (bir silme çay kaşığı) almamız vücudumuz için yeterli geliyor. Ancak yapılan araştırmalar gösteriyor ki Türkiye’de tuz tüketimi maalesef 16-18 gramı buluyor. Son yıllarda yapılan kısıtlamalarla bu miktarın 14,8 grama düşürüldüğü belirtiliyor.

     Düşük miktarda alındığında hayatımızda önemli fonksiyonu olan tuzun, bunun tam aksine ideal miktarın üzerinde tüketildiğinde ise zehirden farksız olduğu ortada. Tuzun başta böbreklerde hasar oluşturmaktan kan basıncını yükseltmeye kadar pek zor zararı oluyor. Bu nedenle günlük tuz tüketimini kısıtlamak yaşamsal öneme sahip.

     Yaygın inanışın aksine tüketilen tuzun büyük bir kısmı mutfak masasında yemeklere eklenen tuzdan değil, işlem görmüş besinlerden geliyor. Öyle ki işlenmiş besinler sodyum alımının genelde yüzde 75 gibi yüksek bir oranını oluşturuyor. Bu nedenle tuz alımını azaltmak için sofradan tuzu kaldırmanın yanı sıra işlenmiş besinlerden kaçınmak da çok önemli. Peki, pek çoğumuzun yemeklere hiç düşünmeden bolca serptiği tuz sağlığımızı nasıl etkiliyor?

Kan basıncını yükseltiyor
     Diyetteki tuz artışı kan basıncını yükseltiyor. Tuz tüketimi arttığında aynı zamanda kan basıncını düşürmek için alınması gereken tansiyon düşürücü ilacın dozu ve sıklığı da artıyor. Bunun nedeni ise tuzun tansiyon ilaçlarının etkisini azaltması. Özellikle de ACE inhibitörü ve ARB grubu tansiyon ilaçlarının etkisine direnç gelişmesine yol açıyor. Tuzla hipertansiyon arasında doza bağlı ve doğrudan bir ilişki mevcut. Tuz alımının azaltılması uzun dönemde kalp damar hastalıkları ve inme riskini azaltıyor. Örneğin, diyetle alınan tuzun 10 gramdan 5 grama düşürülmesiyle inme riski yüzde 23 ve kalp damar hastalıklarının riski de yüzde 17 oranında azalabiliyor.

Böbreklerde kalıcı hasar oluşturabiliyor
     Tuzlu beslenme, sadece sistemik kan basıncını yükseltmekle kalmıyor, böbrek hücreleri içindeki basıncı da arttırıyor. Glomeruller adı verilen hücrelerin içindeki basınç artışı, böbreğin süzme membranını proteinlere daha geçirgen hale getiriyor. İdrarla protein atılımının artmasının da uzun dönemde böbrekte kalıcı hasar oluşturabiliyor.

İnsülin direncini arttırabiliyor
     Yüksek sodyum içeren diyet, kanda leptin düzeyini yükseltiyor. Bu hormonun artışı karın bölgesindeki yağ hücrelerini çoğaltıyor. Karın bölgesinde yağlanma da bel çevresinin genişlemesiyle sonuçlanıyor. Bunun sonucunda insülin direnci artıyor. Düşük sodyumlu beslenme tarzı ise glukozu dokulara taşıyan transporterlerin miktarını ve yağ hücrelerinin içindeki insülin reseptörlerini düzenliyor ve insülin direnci azalıyor. Özellikle tuza duyarlı kişilerde diyette tuz kısıtlandığında, insülin direnci düşüyor.

Mide kanseri riskini yükseltiyor
     Yüksek sodyum içeren beslenme tarzının mide mukozasında hasar oluşturuyor.  Hasarlanan mukoza kanserojen maddelere daha hassas hale geliyor, helicobacter pylori adlı bakterinin midede daha uzun süreli olarak yerleşmesine ve hasar yapmasına yatkınlık yaratıyor. Hasarlanan mide mukozasında da kanser gelişebiliyor. Bu nedenle tuzlu gıdalar, tütsülenmiş ve salamura gıdalardan uzak durmak gerekiyor.

Kemik erimesini tetikleyebiliyor
     50 yaş üstündeki her 2 kadından ve her 5 erkekten 1’i osteoporoz olarak adlandırılan kemik yoğunluğu azalması nedeniyle kemik kırıkları problemleri yaşıyor. Yüksek tuz içeren beslenme tarzı, kemiklerden kalsiyumun serbestleşmesine ve idrarla vücuttan atılmasına yol açıyor. Sonuçta kemikler zayıflıyor ve kolay kırılabilir hale geliyor. Menopoz dönemindeki kadın hastalar ve yaşlılar özellikle yüksek risk altında oluyor.

Böbrek taşına yol açabiliyor
     Tuzlu beslenme idrarla kalsiyum atılımını arttırıyor. İdrarda bulunması gerekenden fazla kalsiyum atılması da böbrek taşı oluşumuna yol açabiliyor. Böbrek taşları enfeksiyon odağı oluşturarak veya idrar yolunda tıkanmaya yol açarak böbreklerde hasar gelişmesine neden olabiliyor.

Bağışıklık sistemini de etkiliyor
     Hayvanlar üzerinde yapılan çalışmalarda fazla tuz alımının bakteriler ve yabancı maddelere karşı savaşan koruyucular olan ‘makrofajların’ fonksiyonunu azalttığını ortaya koyuyor. Bunun sonucunda da bağışıklık sistemimiz bakteri ve virüslere karşı zayıflıyor.

Damar hastalığına bağlı demansı hızlandırabiliyor
     Damar hastalığına bağlı demans, bunamanın en sık görülen türü. Zihinsel fonksiyonların tümünü etkileyen bu tablo, beyin kan dolaşımının damar sertliği nedeniyle bozulması sonucunda gelişiyor. Tuz tüketiminin fazla olması, damar yapısını bozarak ve kan basıncını yükselterek damar hastalığına bağlı demansı hızlandırıyor.

Meniere hastalığına neden olabiliyor
     Denge bozukluğu, şiddetli baş dönmesi, bulantı ve kusma ile karakterize meniere hastalığı, iç kulağın hasarlanmasıyla ilgili bir sorun. Yüksek miktarda tuz alımı vücutta su tutulmasına neden olduğu için iç kulak basıncını arttırıyor, hastalığın belirti ve bulgularını şiddetlendiriyor. Meniere hastalığının tedavisinde tuzsuz diyet son derece etkili oluyor.

Önceki Yazılar :
Haberler
  ABD’ye 533 milyon dolarlık karşı cevap

  Kaan Terzioğlu: “Sorumluluk almaya hazırız”

  “Dövizden gelen kazancın % 75’i konuta dönecek”

  Kayıt dışı emlakçılar sektörden temizlenmeli

  QNB Finansbank’tan bayram kredisini şimdi alın 3 ay sonra ödemeye başlayın

  DYO’nun ipek mat dış cephe boyası Akromax

  Havaalanında trafik cezasına son

  ABD ürünlerinin ithalatına ek vergi getirildi

  Kemeraltı Kuyumcular Çarşısı’nda nakit sıkıntısı

  Çiğli esnafından ‘Milli Duruş’

  “Mevcut durumdan istifade etmek isteyen fırsatçıları kınıyoruz”

  Palandöken, “Alınan tedbirler olumlu sonuç verdi”

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 10.09.2018 - 11:00

  ATO’dan ekonomik taarruza karşı eylem planı

  İzmir’de Temmuz ayında konut satışları azaldı

  Başkan Bahar, “Tüm gücümüzle devletimizin yanındayız”

  Yaşanan kur artışı, oynanan kirli oyunun göstergesidir

  “Konutlarımızı dayanıksız olmaktan çıkarmalıyız”

  Yıldız Teknopark, Prototip Atölyesi ile fikirleri gerçeğe dönüştürüyor

  Türkiye’deki evlerde ortalama 179 kitap bulunuyor

  SGK 143 ilacı pasife aldı; Prostat ve diyabet ilacı kullananlar mağduriyet yaşıyor

  Karabağlar’da çocukların deniz keyfi

  “Kurbanını seç aşevimize bağışla”

  Markalı konut projelerinde yabancı alıcıların artış trendi temmuzda da devam etti

  İşsizlik oranı %9,7 seviyesinde gerçekleşti

  İzmir, Mobilya Organize Sanayi Bölgesine kavuşuyor

  Türkiye’de 2018 Temmuz ayında 123 bin 878 konut satıldı

  Yapı ruhsatı verilen yapıların yüzölçümü %41,8 azaldı

  Gaziemir’de temizlik atağı

  Burgan Bank’tan 132 milyon TL vergi öncesi kâr

  Aldemir, “Kerevitaş yakaladığı büyümeyi sürdürecek”

  Büyükşehir’den bayram hediyesi

  Bornova Çocuk Kulübü’nde doğum günü heyecanı

  Koç Holding ekonomiye katkı sağlamaya devam ediyor

  ThinkPad P1 Mobil’de stil ve güç bir araya geliyor

  Donau Chemie Group siber güvenlik ortağı olarak Kaspersky Lab’ı seçti

  Akıllı üretimin temeli yüksek hızlı haberleşme

  Gökkuşağı Parkı tamamen yeniledi

  BDKK düzenlemeleri yürürlükte

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Borsalarda Alım-Satım

  Döviz / Altın

  15 Ağustos 2018 Tarihli ve 30510 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  Dolar 6.50’nin altına düştü

  İnşaatlarda ABD menşeili malzemeler kullanılmayacak

  Bakan Albayrak, “Türk liramızı koruyacağız”

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 07.09.2018 - 13:30

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 15.08.2018
  Ticaret 14.08.2018
  Ticaret 13.08.2018
  Ticaret 11.08.2018
  Ticaret 10.08.2018
  Ticaret 09.08.2018
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni