• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
05/11/2020 06:46
Besinlerin ruh haline etkilerini biliyor musunuz?

Dyt. Aslıhan Altuntaş
Memorial Bahçelievler Hastanesi
Beslenme ve Diyet Bölümü

     Gün içinde tüketilen bazı besinler mutluluk hormonu salgılanmasını sağlarken, bazıları da kişiyi strese sokabiliyor ya da tam tersi sakinleştirebiliyor. Doğru ve dengeli beslenme, beden sağlığı kadar ruh sağlığı için de büyük önem taşıyor.
     Besinlerin ruh sağlığı üzerinde güçlü etkileri bulunmaktadır. Bu etkinin olumlu ya da olumsuz olması ise tüketilen besinin sağlıklı ya da sağlıksız olmasıyla ilgidir. Örneğin, kısa vadede geçici mutluluk veren basit karbonhidratlar, uzun vadede beden sağlığını olduğu kadar ruh sağlığını da bozmaktadır.

Psikolojiye çok yönlü olumsuz etkisi olan besinler
     Şekerli ve beyaz unlu besinler:
     Glisemik indeksi yüksek olan tüm besinler bu grupta yer almaktadır. Glisemik indeks alınan besinlerin kan şekerini yükseltme hızıdır. Bazı besinlerin (şeker miktarı aynı olsa bile) kan şekerini yükseltme hızları farklı olabilmektedir. Glisemik indeksi yüksek olan gıdalar kan şekerini aniden yükseltip azaltabilir. Bunun sonucunda vücut strese girer. Tatlı bir şeyler yenildiğinde lezzetten dolayı mutlu olunduğu zannedilir ancak aslında bu gıdalar vücudun stresini artırır ve uzun vadede mutsuzluk gelir. Glisemik indeksi yüksek besinlere örnek olarak şerbetli tatlılar, beyaz ekmek, beyaz undan yapılan bisküviler, pastalar ve tatlılar sayılabilir.

Süt:
     Süt ve ürünleri bazı bireylerde çeşitli problemlere yol açabilmektedir. Bu duruma intolerans adı verilir. Eğer süt ürünleri tüketildiğinde; bağırsak problemleri, ishal, şişkinlik, gaz şikayetleri, mide yanmaları oluşuyorsa bu durum kişide süt intoleransı olduğu anlamına gelebilir. Sütün doğrudan mutluluk hormonu olan seratonini azalttığı söylenemese de, vücuda verdiği rahatsızlıklar dolayısıyla bazen mutsuz eden besinler arasında sayılabilir.

Kahve:
     Günümüzde sosyal aktivitelerden biri haline gelen kahve, günde 6-7 bardak içilebilmektedir. Oysa kahve tüketimi günde 3 bardağın üzerine çıkarıldığında farklı olumsuz etkiler görülmektedir. Örneğin kolesterolün yükselmesine sebep olabilir. Oysa doğru kahve doğru miktarda tüketildiği zaman hem insülin direncine hem de kolesterole destek olduğu bilinmektedir. Ancak fazla tüketildiğinde kortizol seviyelerini yükseltir. Bu da insülini etkilediği için stres yaratır. Bunun yanında taşikardi gibi durumlara sebep olabildiği için vücutta stres oranının artmasına sebep olur. Vücudun streste olması, zihnin de streste olması anlamına gelir. Dolayısıyla aşırı kahve tüketimi mutsuzluk sebepleri arasında sayılmaktadır.

Protein:
     Son zamanlarda adı geçen birçok ünlü diyet; proteinden zengin, karbonhidrattan düşük bir beslenme biçimi önermektedir. Seratonin üretmek için gerekli olan aminoasit triptofandır. Yüksek miktarda protein tüketimi ile triptofan genelde diğer aminoasitler ile olan yarışı kaybeder, bu da seratoninin daha az üretilmesine neden olur. Hindi etinin triptofan içeriği daha fazladır. Bu nedenle protein tercihini hindi etinden yana kullanmak mutluluğu en az çikolata kadar artıracaktır. Ancak protein miktarları fazla kaçırıldığında ya da fazla kırmızı et tüketildiğinde hem vücudu yine sağlık anlamında strese sokar, hem de triptofan kan-beyin bariyerini aşıp diğer proteinlerle yarışırken geride kalır. Dolayısıyla üretilmesi gereken hormonların üretimi azalır. Sonuç olarak fazla protein tüketmek vücudu strese sokarak mutsuzluğa yol açmaktadır.

Mutluluk veren besinler
     İnsanları mutlu eden ve pozitif enerji veren besinler ise şöyle sıralanmaktadır:

Koyu yeşil yapraklı sebzeler:
     Magnezyum, depresyon tedavilerinde de genellikle eksikliği görülen, kadınların regl dönemlerinde kan seviyelerinde normalin altına inen minerallerden bir tanesidir. Koyu yeşil yapraklı sebzeler ve kabak çekirdeği gibi besinler magnezyumdan zengindir. Magnezyumu doktora danışarak takviye olarak almak da uygundur. Özellikle spor yapanlar, kilo verme sürecinde olanlar magnezyum takviyesi alabilirler.

Badem, ceviz, fındık, Brezilya cevizi:
     Mutlu eden besinler olarak sayılan bu yemişlerin yağ içeriği yüksektir. Bu nedenle bu besinleri günde 1 avuç içi kadar tüketmek ya da 1 karışım yapıp günlük tüketmek daha anlamlı olacaktır. Çünkü gereğinden fazla alımı hem kilo açısından hem de damar sağlığı açısından uygun değildir. Bunun dışında selenyum önemli bir mineraldir. Brezilya cevizi de yüksek selenyum içermektedir. Günde 2-3 tane Brezilya cevizi tüketmek bile günlük selenyum ihtiyacının büyük bir bölümünü karşılamaktadır. Özellikle haşimato başta olmak üzere tiroit hastalıkları olanlarda enflamasyon konusunda selenyum önemli bir yere sahiptir. Ayrıca mutluluk da vermektedir.

Yoğurt, kefir:
     Probiyotik içeren yoğurt ve kefir aslında aynı tür besinlerdir. Yalnızca kefirde maya miktarı daha fazla olduğu için daha çok probiyotik içermektedir. Bu nedenle daha sağlıklıdır. Her sabah mutlaka kefir içilmeli, sabah içilemiyorsa gün içinde tüketilmelidir. Probiyotik kullanımı da önerilmektedir çünkü mutlu olmaya yardımcı olacak besin maddelerinden bir tanesidir. Çünkü vücut stresini azaltan bir takviyedir. Prebiyotikler ise lif içeriği yüksek gıdalarda bulunan ve probiyotikleri besleyen besinlerdir. Dolayısıyla kuru baklagiller, tam tahıllı ekmekler, sebzeler düzenli olarak tüketilirse ve kabuklu tüketebilen meyveler kabuklu tercih edilirse prebiyotik özellikli besinler yeterli miktarda alınmış olur. Bunun yanında B12 vitamini sinir sistemi için önemlidir. Depresyon gibi durumlarda da eksikliği görülmektedir. Depresyonda homosistein düzeyi düşer, bu da kişiyi mutsuz eder. B12 en çok yoğurttan ve kefirden sağlanmaktadır. Yoğurt, suyuyla beraber tüketilmelidir çünkü B12 içeriğinin suyunda daha fazla olduğu bilinmektedir.

Önceki Yazılar :
Haberler
  ‘Süper Cuma’da 2 milyar TL rekoru bekleniyor

  Yöresel ürünlerin raf alanı büyüyecek

  Türkiye, 1 ayda 110 milyon dolarlık mandalina ihraç etti

  İlk yerli Tetanos-Difteri aşısı kullanıma hazır

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  Konak’ta nikâhla İstanbul sözleşmesi bir arada

  Büyükşehir, ikinci kadın sığınma evini hizmete açıyor

  İSİB, 2020’nin son sanal heyet organizasyonunu Kolombiya’ya yapıyor

  AVM sektöründe ikinci yeni dönem

  Uzundere’de ikinci etap kapsamında anahtar teslimi başladı

  Aksigortalılar dosya durumlarını WhatsApp bildirimleriyle anlık öğreniyor

  Güvenli alışverişin ilk adımı iade süreçlerini okumak

  “Sürdürülebilir kalkınma kadınların ekonomiye eşit katılımlarıyla mümkün”

  Renault Trucks Akademi, canlı sanal eğitimler ile fark yarattı

  Vestel ve Ege Üniversitesi teknoloji ve bilim iş birliğine imza attı

  Ege Ekonomik Forum 30 Kasım’da başlıyor

  Türkiye’de kamu istihdamı OECD ortalamasının altında

  İzmir’den Ortak Akıl Çağrısı: İzmir Zamanı

  Bodrum’da esnaflar mutlu, memurlara hayat zorlaştı

  ESHOT’tan Bornova’ya İzmirim Kart merkezi

  Zemin çözümleri sektöründe pandemiye rağmen yüzde 25 büyüme

  “Alkol satan ve satmayan bakkal ayrımı kaldırılmalı”

  Rüzgâr enerjisinde gençlere “dünya mühendisi” olma şansı

  Narlıdere ‘şiddete’ karşı tek yürek

  Başkan Oran’dan öğretmenlere anlamlı hediye

  “Orman yangını hava filomuz artacak”

  Gürer: 2021 bütçesinde de umut ışığı yok

  “Son sözlerini hiç unutmayacağız”

  Ödemiş’te Öğretmenler Günü’nde duygu dolu açılış

  İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin pandemi sürecindeki kriz yönetimine uluslararası övgü

  “Toplumsal cinsiyet eşitliği sağlanmalı”

  “Kadına yönelik şiddet insan hakları ihlalidir”

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Bornova ve Susurluk’tan kardeşlik adımı

  BASIM, TANITIM ve DUYURU HİZMETİ ALINACAKTIR

  Gaziemirli erkekler kadınların sesi oldu

  Hyundai Elantra N kamuflajlı olarak karşımıza çıktı

  Bucalının “nefes” alanlarına çirkin saldırı

  Kişisel gelişim dijitale taşındı

  Pandemide şirketler aidiyet, çalışanlar güven dedi

  Otomotivde küresel tek pazara veda

  Türk şirketleri Covid-19 sürecinde zamanında ödemeye daha fazla özen gösterdi

  İhale Özetleri

  25 Kasım 2020 Tarihli ve 31315 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  Yeni hasta sayısı bir haftada iki misline yakın arttı

  Çek ve bonoda yeni sistem 2021’de başlıyor

  Çam balı üretiminde ciddi düşüş

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 25.11.2020
  Ticaret 24.11.2020
  Ticaret 23.11.2020
  Ticaret 21.11.2020
  Ticaret 20.11.2020
  Ticaret 19.11.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni