• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
28/08/2021 06:45
Diyabete Karşı 9 Etkili Önlem

 Dr. Bilge Ceydilek
Endokrinoloji ve Metabolizma Hastalıkları Uzmanı
Acıbadem International Hastanesi

     Sinsice ilerliyor, belirtileri günlük işleri engellemediğinden önemsenmiyor. Üstelik bir buçuk yılı aşkın süredir devam eden Covid-19 pandemisi sürecinde gerek düzenli yapılması gereken kontrollerin hastaneye gitme endişesi nedeniyle aksatılması, gerekse pandemide artan hareketsizlik ve sağlıksız beslenme tehlikeyi daha da artırıyor.

     Ülkemizde yapılan çalışmalara göre her 7 erişkinden biri diyabet hastası. Her iki diyabet hastasından biri de hastalığının farkında bile değil. Oysa diyabet sinsi bir hastalıktır ve kişiye hissettirmeden organ fonksiyonlarını geri dönüşümsüz olarak bozabilir. Diyabette hızlı artışın en önemli nedenleri sağlıksız beslenme ve hareketsiz yaşam olduğundan bazı basit ama etkili önlemlerle riski azaltabilirsiniz.

Hazır gıdalardan kaçının
     Tencere yemeklerinin yerini artık giderek hazır yemekler alıyor. Kolay hazırlanması, pratik görülmesi ve katkı maddeleriyle lezzetinin artırılmış olması bu yiyecekleri talebi artırıyor. Ancak dikkat! Sofraya gelmeden önce işlem görmüş ve katkı maddeleri olan bu gıdalardan fazla tüketilmesi genel sağlığa zarar verdiği kadar, diyabet riskini de artırıyor. Bu nedenle katkı maddeli ve işlenmiş gıdaların tüketiminden hem kendinizi hem de çocuklarınızı uzak tutun.

Karbonhidrattan uzak durun
     Sanayi ürünü olan şofra şekeri, karbonhidrat ve yüksek yağ barındıran yiyeceklerden uzak durun. Şekerli ve hamurlu gıdaların içinde bulunduğu basit karbonhidratlı gıdalardan kaçınılmalıdır. Tam taneli tahıllar, meyve ve sebze gruplarından karbonhidrat alımı sağlanmalı, hiç karbonhidrat içermeyen diyetlerden uzak durulmalıdır. Günlük beslenme yeterli protein, lif ve yağ içermelidir.

Sağlıklı beslenin
     Sağlıksız beslenme diyabet riskini artıran etkenlerin başında geliyor. Örneğin; abur cubur tüketimden, lokmaları hızlı çiğnemekten, meyveyi posasıyla tüketmek yerine suyunu içmekten, gazlı ve şekerli içeceklerden, bulgur yerine beyaz pirinçle yapılmış pilavdan, tahıllı ya da tam buğday unu ve çavdar ekmeği yerine beyaz ekmek tüketmekten, aşırı tuz barındırdığı için salamura besinlerden, pasta, börek, poğaça gibi besinlere yüklenmekten kaçının. Düşük oranda lif içeren ve glisemik indeksi yüksek gıdalar da sık acıkmaya yol açacağından lifli ve şeker oranı düşük besinler tüketin.

Her gün en az 30 dakika tempolu yürüyün
     Diyabet riskini azaltmak için düzenli egzersizi yaşam tarzı haline getirmek şart. En kolay uygulanabilecek olan belli bir tempoyu tutturarak yapılacak açık hava yürüyüşleridir. Kalorileri yakmanın en temel yolu fiziksel aktivite olduğu için bisiklete binmek, yüzmek, koşmak, dans etmek de faydalı. Tempolu yapılacak bu egzersizlerin yanına karın kaslarını çalıştıracak egzersizler de eklenmeli. Egzersiz süresinin bir haftada toplam 150 dakikanın altında kalmamasına dikkat edin.

Fazla kilolardan kurtulun
     Diyabet riskini azaltmanın en önemli kurallarından biri de fazla kilolardan kurtulmak. Ancak kilo vermek için kulaktan dolma bilgilerle hareket etmeyin, kendi bünyenize, metabolizmanıza uygun, mümkünse diyetisyen eşliğinde diyet uygulayın. Bilimsel çalışmalar, kilo fazlalığı olan kişilerde mevcut kilonun yüzde 10 ve üzerinde kaybı ile diyabet riskinin azaldığını ortaya koyuyor.

Düzenli uyuyun
     Düzenli olarak günde 7-8 saat uyuyanların diyabet riskinin azaldığını, daha az ya da daha çok uyuyan kişilerde ise riskin arttığını bazı çalışmalar ortaya koyuyor. Ancak bu durumu nedenleriyle birlikte daha net gösterecek çalışmalara ihtiyaç vardır. Öte yandan yetersiz uyku ve geceleri geç yatmanın acıkma hissini ortaya çıkaracağı ve gece yemelerine yol açacağından sağlık açısından zararlı olduğunu unutmamak gerekir.  

Bu belirtileri göz ardı etmeyin!
     Diyabet sinsi ilerleyen bir hastalık olduğundan ve kişiye hissettirmeden organ fonksiyonlarını geri dönüşümsüz olarak bozabildiğinden, hastalığın belirtisi sayılabilecek sinyallere çok dikkat etmek, bu belirtileri kesinlikle göz ardı etmemek gerekiyor. Örneğin; çok su içme isteği, ağız kuruluğu hissetmek, gece idrara sık kalkmak, aşırı ve sık yemek, aşırı tatlı yeme isteği, el ve ayaklarda yanma, uyuşma, karıncalanma hissi, ani ve istemsiz kilo kaybı erken dönemde doktora başvurmayı gerektiren sinyaller. Çünkü bu şikayetleri önemseyerek doktora başvurmak, hastalığı prediyabet aşamasında tespit ederek ilerlemeyi durdurmak açısından büyük önem taşıyor.

Hamilelikte şeker yükleme testi
     Diyabeti olmayan hamilelerde, 24-28. haftalarda şeker yükleme testinin yapılarak gebelik diyabeti tespit edilebiliyor. Ayrıca bu test sayesinde, yüksek kan şekerinin bebek ve doğum üzerindeki olumsuz etkileri engellenebilirken, annenin de gelecekteki diyabet riski belirlenerek ileriye dönük önlemleri erkenden alması sağlanabiliyor.

İlaç tedavisi
     Henüz diyabet gelişmemiş ama açlık kan şekeri normalin hafif üzerinde seyreden kişilerde ilaç tedavisi ile diyabet gelişme riski yüzde 31 oranında azaltılabiliyor. Bu nedenle hekimin önerisi doğrultusunda; günlük yaşam alışkanlıklarını gözden geçirip sağlıklı beslenme ve hareketle desteklerken ilaç tedavisinin de düzenli uygulanması gerekiyor.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Vefat sayısı 19 Ağustos’tan beri ilk kez 200’ün altına indi

  Okullar alarm veriyor!

  GALERİ MECRA HATLARININ BAKIM, ONARIM ve TEMİZLİĞİNİN YAPILMASI İŞİ

  BİNA İNŞAATI YAPTIRILACAK

  Mandalinalar ihtiyaç sahipleri için hasat edildi

  Kavanoz kapağına talep yok

  Lisanslı Harita Kadastro Mühendislerinin hizmet esasları belirlendi

  Moda endüstrisi sürdürülebilirliğe yatırım yapıyor

  Boeing, Çin’den 1 trilyon 470 milyar dolarlık talep bekliyor

  Çelik sektörü çıtayı 22 milyar dolara yükseltti, ihracatçısını ödüllendirdi

  “Perakende Yasası bir an önce güncellenmeli”

  Konaklama tesisleriyle ilgili yönetmelik yürürlüğe girdi

  Muş İl Özel İdaresi okul binası ve çevre düzenlemesi yaptıracak

  TÜGEM’den kiraları düşürecek formül önerileri

  Toplumsal hassasiyet lafta kalıyor, ekonomik kaygılar tasarrufa itiyor

  Pet İzmir 2021 Fuarı hedefleri katladı

  Edin: Yeşil dönüşüm kaçınılmaz

  Son çeyrekte ofis kiralamalarında yüzde 15 artış bekleniyor

  Sağlık Hizmet Bedeli Yönetmeliğinde değişiklik yapıldı

  Temel gıda ve ihtiyaç ürünlerinde fahiş fiyat denetimi

  Ticaret Borsalarındaki aracılar yönetmeliğinde değişiklik yapıldı

  Bitki çeşitlerinin kayıt başvurusu TTSM’de olacak

  Çocuklar teknolojiyi ASELSAN’la keşfediyor

  İklim krizi kişi başı yıllık gıda tüketimini %4,6 oranında düşürebilir

  Tarfin, 4 bin çiftçinin girdi ihtiyacını 50 milyon TL’lik VDMK ihracı ile fonlayacak

  Liderler Sürdürülebilirlik Zirvesi’nde bir araya geldi

  Borsalarda Alım-Satım

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Adıyaman Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü istinat duvarı yaptıracak

  Karşıyaka Belediyesi ‘Aktif Okuma Atölyesi’ açıyor

  Bornova Kitap Günleri başladı

  Müteahhitler boykotu sonlandırdı, çözüm arayışı sürüyor

  Bursa Tarım ve Orman Bakanlığı II. Bölge Müdürlüğü giriş takı yaptıracak

  Sonbahara özel beslenme önerileri

  Sokak hayvanları için işbirliği yapılacak

  İtfaiye Haftası 27 Eylül’de başlıyor

  Kahve kokan konserler festivalde

  Her gün online olanların oranı yüzde 80

  Robot pazarının yaklaşık yüzde 40’ı kolaboratif robot olacak

  Avrupa vokal cazının önemli ismi Pıerre De Trégomaın 28. İzmir Avrupa Caz Festivalin’de

  "Kadın hareketi kendi adaylarını seçmeli"

  İzmir’de yurt ve dayanışma kampanyası için başvurular başladı

  Ziynet Sertel’in adı Bornova’da yaşayacak

  İhale Özetleri

  25 Eylül 2021 Tarihli ve 31609 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  Vak’a test oranı iki hafta önceki seviyesine geriledi

  T.C. İZMİR 8. İCRA DAİRESİNDEN AÇIK ARTIRMA İLE TAŞINMAZ SATIŞI

  Mobilya, Ege’den kümelenecek

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 25.09.2021
  Ticaret 24.09.2021
  Ticaret 23.09.2021
  Ticaret 22.09.2021
  Ticaret 21.09.2021
  Ticaret 20.09.2021
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni