• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
23/09/2021 06:22
Diyabete Karşı 9 Etkili Önlem

Dr. Bilge Ceydilek
Endokrinoloji ve Metabolizma Hastalıkları Uzmanı
Acıbadem International Hastanesi

     Sinsice ilerliyor, belirtileri günlük işleri engellemediğinden önemsenmiyor. Üstelik bir buçuk yılı aşkın süredir devam eden Covid-19 pandemisi sürecinde gerek düzenli yapılması gereken kontrollerin hastaneye gitme endişesi nedeniyle aksatılması, gerekse pandemide artan hareketsizlik ve sağlıksız beslenme tehlikeyi daha da artırıyor.

     Ülkemizde yapılan çalışmalara göre her 7 erişkinden biri diyabet hastası. Her iki diyabet hastasından biri de hastalığının farkında bile değil. Oysa diyabet sinsi bir hastalıktır ve kişiye hissettirmeden organ fonksiyonlarını geri dönüşümsüz olarak bozabilir. Diyabette hızlı artışın en önemli nedenleri sağlıksız beslenme ve hareketsiz yaşam olduğundan bazı basit ama etkili önlemlerle riski azaltabilirsiniz.

Hazır gıdalardan kaçının
     Tencere yemeklerinin yerini artık giderek hazır yemekler alıyor. Kolay hazırlanması, pratik görülmesi ve katkı maddeleriyle lezzetinin artırılmış olması bu yiyecekleri talebi artırıyor. Ancak dikkat! Sofraya gelmeden önce işlem görmüş ve katkı maddeleri olan bu gıdalardan fazla tüketilmesi genel sağlığa zarar verdiği kadar, diyabet riskini de artırıyor. Bu nedenle katkı maddeli ve işlenmiş gıdaların tüketiminden hem kendinizi hem de çocuklarınızı uzak tutun.

Karbonhidrattan uzak durun
     Sanayi ürünü olan şofra şekeri, karbonhidrat ve yüksek yağ barındıran yiyeceklerden uzak durun. Şekerli ve hamurlu gıdaların içinde bulunduğu basit karbonhidratlı gıdalardan kaçınılmalıdır. Tam taneli tahıllar, meyve ve sebze gruplarından karbonhidrat alımı sağlanmalı, hiç karbonhidrat içermeyen diyetlerden uzak durulmalıdır. Günlük beslenme yeterli protein, lif ve yağ içermelidir.

Sağlıklı beslenin
     Sağlıksız beslenme diyabet riskini artıran etkenlerin başında geliyor. Örneğin; abur cubur tüketimden, lokmaları hızlı çiğnemekten, meyveyi posasıyla tüketmek yerine suyunu içmekten, gazlı ve şekerli içeceklerden, bulgur yerine beyaz pirinçle yapılmış pilavdan, tahıllı ya da tam buğday unu ve çavdar ekmeği yerine beyaz ekmek tüketmekten, aşırı tuz barındırdığı için salamura besinlerden, pasta, börek, poğaça gibi besinlere yüklenmekten kaçının. Düşük oranda lif içeren ve glisemik indeksi yüksek gıdalar da sık acıkmaya yol açacağından lifli ve şeker oranı düşük besinler tüketin.

Her gün en az 30 dakika tempolu yürüyün
     Diyabet riskini azaltmak için düzenli egzersizi yaşam tarzı haline getirmek şart. En kolay uygulanabilecek olan belli bir tempoyu tutturarak yapılacak açık hava yürüyüşleridir. Kalorileri yakmanın en temel yolu fiziksel aktivite olduğu için bisiklete binmek, yüzmek, koşmak, dans etmek de faydalı. Tempolu yapılacak bu egzersizlerin yanına karın kaslarını çalıştıracak egzersizler de eklenmeli. Egzersiz süresinin bir haftada toplam 150 dakikanın altında kalmamasına dikkat edin.

Fazla kilolardan kurtulun
     Diyabet riskini azaltmanın en önemli kurallarından biri de fazla kilolardan kurtulmak. Ancak kilo vermek için kulaktan dolma bilgilerle hareket etmeyin, kendi bünyenize, metabolizmanıza uygun, mümkünse diyetisyen eşliğinde diyet uygulayın. Bilimsel çalışmalar, kilo fazlalığı olan kişilerde mevcut kilonun yüzde 10 ve üzerinde kaybı ile diyabet riskinin azaldığını ortaya koyuyor.

Düzenli uyuyun
     Düzenli olarak günde 7-8 saat uyuyanların diyabet riskinin azaldığını, daha az ya da daha çok uyuyan kişilerde ise riskin arttığını bazı çalışmalar ortaya koyuyor. Ancak bu durumu nedenleriyle birlikte daha net gösterecek çalışmalara ihtiyaç vardır. Öte yandan yetersiz uyku ve geceleri geç yatmanın acıkma hissini ortaya çıkaracağı ve gece yemelerine yol açacağından sağlık açısından zararlı olduğunu unutmamak gerekir.  

Bu belirtileri göz ardı etmeyin!
     Diyabet sinsi ilerleyen bir hastalık olduğundan ve kişiye hissettirmeden organ fonksiyonlarını geri dönüşümsüz olarak bozabildiğinden, hastalığın belirtisi sayılabilecek sinyallere çok dikkat etmek, bu belirtileri kesinlikle göz ardı etmemek gerekiyor. Örneğin; çok su içme isteği, ağız kuruluğu hissetmek, gece idrara sık kalkmak, aşırı ve sık yemek, aşırı tatlı yeme isteği, el ve ayaklarda yanma, uyuşma, karıncalanma hissi, ani ve istemsiz kilo kaybı erken dönemde doktora başvurmayı gerektiren sinyaller. Çünkü bu şikayetleri önemseyerek doktora başvurmak, hastalığı prediyabet aşamasında tespit ederek ilerlemeyi durdurmak açısından büyük önem taşıyor.

Hamilelikte şeker yükleme testi
     Diyabeti olmayan hamilelerde, 24-28. haftalarda şeker yükleme testinin yapılarak gebelik diyabeti tespit edilebiliyor. Ayrıca bu test sayesinde, yüksek kan şekerinin bebek ve doğum üzerindeki olumsuz etkileri engellenebilirken, annenin de gelecekteki diyabet riski belirlenerek ileriye dönük önlemleri erkenden alması sağlanabiliyor.

İlaç tedavisi
     Henüz diyabet gelişmemiş ama açlık kan şekeri normalin hafif üzerinde seyreden kişilerde ilaç tedavisi ile diyabet gelişme riski yüzde 31 oranında azaltılabiliyor. Bu nedenle hekimin önerisi doğrultusunda; günlük yaşam alışkanlıklarını gözden geçirip sağlıklı beslenme ve hareketle desteklerken ilaç tedavisinin de düzenli uygulanması gerekiyor.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Bursa Büyükşehir Belediyesi köprü ve bağlantı yolları inşa ettirecek

  Borsalarda Alım-Satım

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Batur: Kentsel dönüşümde kararlıyız

  Depremin yıl dönümünde 30 Ekim Deprem Anıtı açılıyor

  JCI İzmir’den 29 Ekim Kutlaması

  Karşıyaka’da coşku dolu Cumhuriyet kutlaması

  Senfoniden ‘29 Ekim Özel Konseri’

  Avrupa’daki başarılarıyla dikkatleri çeken May Piar, Türkiye ofisini açtı

  Başkan Arda: Asla başaramayacaklar

  Rekabet Kurumu’ndan zincir marketlere ceza talebi

  Bursa Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü taşıma hizmeti alacak

  Robotik kodlama dersleri başladı

  Otomotiv teknolojilerine 100 milyon TL’lik yatırım

  5. Uluslararası İzmir Edebiyat Festivali başlıyor

  Örnekköy’de doğa ile uyumlu ıslah projesi

  EGİKAD coşkulu Cumhuriyet kutlaması

  “İşitme engelliliğe karşı teknoloji en büyük silahımız”

  Anamorfoz Atatürk eseri 29 Ekim’de Rahmi M. Koç Müzesi’nde

  Başkan Sandal: Bayraklı, her şeyin en iyisini hak ediyor

  Bağcılar Belediyesi kamu binalarında tadilat işi yaptıracak

  ELEKTRİK ENERJİSİ SATIN ALINACAK

  İhale Özetleri

  28 Ekim 2021 Tarihli ve 31642 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  Aktif vak’a sayısı 19 Ekim’den beri azalıyor

  EİB’ten 9 ayda ihracatta %21 artış

  Dış ticaret hacmi eylülde % 27,1 arttı

  Tarladaki patlıcanlar ihtiyaç sahipleriyle buluşturuldu

  Özdebir: Maliyet artışına hazırlıklı olunmalı

  Araç kiralama sektörünün 134 milyar dolara ulaşması bekleniyor

  Bahçıvan: Büyüme pahasına enflasyon Türkiye’nin yararına değil, asla kabul etmemeliyiz

  Dijital oyunlara yapılan harcamalar yüzde 48 arttı

  Ekonomik güven endeksi ekimde 101,4 oldu

  Çevreyi korumaya 41,7 milyar TL harcadık

  Üreticide gübre kaygısı

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  Konak Belediyesi’nden kadın sağlığına büyük destek

  Dinçer Lojistik, startup’ları Demo Day’de yarışmaya çağırıyor

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  BASİAD Yönetim Kurulu güven tazeledi

  İzmir’in köylerinde sanat rüzgarı

  Nissan araçlar NISKASKO güvencesi altında

  Sürdürülebilir bir dünya için mor ve yeşil ekonomi

  İZİKAD üyelerinden Cumhuriyet kutlaması

  Bolvadin Belediyesi lastik satın alacak

  İzmir Büyükşehir Belediyesi’ne Portekizli rakip

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 28.10.2021
  Ticaret 27.10.2021
  Ticaret 26.10.2021
  Ticaret 25.10.2021
  Ticaret 23.10.2021
  Ticaret 22.10.2021
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni