• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
08/08/2019 10:35
Kurban Bayramı’nda doğru beslenmenin 7 altın kuralı

Ceyda Nur Çakın
Diyetisyen
Memorial Ankara Hastanesi
Beslenme ve Diyet Bölümü

     Kurban Bayramı’nda et, hamur işi ve tatlı tüketimi en yüksek seviyelere çıkıyor. Özellikle kurban kesiminin hemen sonrasında yenilen kavurma ile bayram boyunca aşırı tüketilen et, sindirim ve kalp-damar sistemi başta olmak üzere genel sağlık durumunu olumsuz etkiliyor. Bayram ziyaretleri sırasında ikram edilen tatlılar ise kan şekerinin hızla yükselmesine yol açıyor.  Keyifli ve sağlıklı bir bayram geçirmek için Kurban Bayramı’nda doğru beslenmenin önemli 7 altın kuralı.

1. Kavurma ve et kızartması kronik hastalıklar için risk oluşturuyor
     Kırmızı et ile yapılan yemekler Kurban Bayramı’nın olmazsa olmazıdır. Ancak etin tüketim miktarı ve pişirme yöntemi çok önemlidir. Yüksek miktarda et tüketimi, günlük hayvansal yağ alımı ile alınan kalorinin artmasına ve vücudun daha fazla suya ihtiyaç duymasına neden olmaktadır. Özellikle kavurma, kızartma ve ekstra yağ eklenerek pişirilen etler kalp damar sağlığını olumsuz etkilerken, hipertansiyon ve diyabet gibi kronik hastalığı olan kişiler için de risk oluşturmaktadır.

2. Kesildikten hemen sonra pişirilen et sindirim zorluğu yaratır
     Etin pişme yöntemi kadar, dinlenme süresi de oldukça önem taşımaktadır. Kesilen hayvanda yaşanan hormonal değişiklikler, kurban etinde ölüm katılığı adı verilen “Rigor Mortis” durumunu ortaya çıkarır. Ölüm katılığı durumunda olan kurban etinin hemen pişirilmesi ise sindirimi zorlaştırırken, etin lezzetini de azaltmaktadır. Bu nedenle kurban kesildikten sonra ölüm katılığının geçmesi için etin en az 24 saat buzdolabında bekletilmesi gerekmektedir.

3. Her öğünde salata tüketmek iştah kontrolünü kolaylaştırır
     Yüksek miktarda et tüketimi bağırsakta bulunan yararlı bakterilere zarar veren bazı bileşikler oluşmasına da yol açmaktadır. Oysaki sağlıklı bir bağırsak, vücut ağırlığı kontrolü için oldukça önemlidir.  Bu bakterileri korumak amacıyla günlük lif alımının yeterli olması gerekmektedir. Çiğ ve pişmiş sebzeler ile özellikle kabuklu meyveler günlük lif alımına önemli ölçüde katkıda bulunmaktadır. Her öğünde yeşil salata tüketmek; öğlen veya akşam öğününde sebze yemeği tercih etmek ve ara öğünlerde 100-120 gram taze mevsim meyvelerine yer vermek, iştah kontrolünü de kolaylaştırmaktadır.

4. Tatlılarınızı paylaşarak şeker alımını azaltın!
     Sofra şekeri tüketimi, metabolik sendromdan; obeziteye kadar pek çok hastalığın önemli sebeplerinden birini oluşturmaktadır.  Özellikle bayramda her ziyaret edilen yerde ikram edilen tatlıların tüketilmesi, günlük şeker alımını önemli ölçüde artırmaktadır. Bu sebeple misafirliklerde sunulan şerbetli tatlıların günde bir kez ile sınırlandırılması gerekmektedir. Bunun yerine sütlü ya da meyveli tatlılar tercih edilmelidir. Porsiyon kontrolünü sağlamak için ise sunulan tatlıları paylaşmak, şeker alımını azaltmaktadır.

5. Su tüketimini artırmak metabolizmayı hızlandırıyor
     Yaz aylarında terleme ile günlük sıvı ihtiyacı artmaktadır. Bununla birlikte hem Kurban Bayramı’nın yaz sıcaklarına denk gelmesi hem de tüketilen hayvansal kaynaklı ürünlerden alınan proteinin vücutta metabolize edilmesi için daha fazla su gerekmektedir. Yetersiz sıvı alımı ise metabolizmayı yavaşlatırken, halsizliğe ve kan basıncında değişikliklere yol açabilmektedir. Bu nedenle gün içerisinde tüketilen suya ek olarak sabah uyanınca, gece yatmadan ve her öğünden önce bir bardak su içilerek sıvı tüketimi artırılmalıdır.

6. Açık büfede seçiminizi küçük tabaktan yana kullanın
     Bayramı tatile çıkarak değerlendirenlerin beslenme düzeni, zengin açık büfe yemekleri ile bozulabilmektedir. Ancak birbirinden çeşitli ve lezzetli görünen yemeklerin arasından doğru seçimleri yapmak zor olsa da, mümkündür. Küçük boy tabak seçimi yaparak porsiyonlar azaltılabilirken; sulu yemeklerin susuz kısmı alınarak, her yemekten sonra tatlı yemeyerek, kızartma yerine daha çok ızgara ya da buharda pişmiş yiyecekler tüketilerek, yağlı soslar ve kremayla hazırlanmış yemeklerden uzak durarak dengeli bir beslenme şekli sağlanabilmektedir.

7. Bağırsak sağlığınızı önemseyin, probiyotik gıdalar tüketin!
     Tatil dolayısıyla şehir değişikliği, uzun seyahatler veya rutin beslenme düzeninin değişmesi tuvalet alışkanlıklarını değiştirebilmektedir. Kabızlık veya olası bir besin zehirlenmesi durumunda ishale karşı yoğurt ve kefir gibi probiyotik gıdaların günlük tüketimine yer verilmeli, lif içeriği yüksek bir beslenme şekli mümkün olduğunca korunarak bağırsak sağlığı önemsenmelidir. Piyasada yer alan çok çeşitli probiyotik takviyeleri tercih etmek isteyenler ise doğru ürün seçimi için bir uzman görüşüne başvurulmalıdır.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Logo Yazılım “Deloitte Technology Fast 50 Türkiye 2019”da “Big Stars” ödülü aldı

  Isıtmada “Yılın İtibarlısı” Bosch oldu

  Gürer “Kamuda taşeronda kalanların kadro haklarıdır”

  Ege Denizi’nde filmleri aratmayan kovalamaca

  Başkan İduğ: Sorunları şikayet gelmeden çözeceğiz

  Türkiye’nin girişimci şirketlere özel ilk ücret ve yan haklar araştırması yayımlandı

  Pompa sektöründe sürdürülebilir olmanın yolu “Tasarruflu Ürünler Üretmek”ten geçiyor

  iyzico, 2019 yılına ait online alışveriş raporunu paylaştı

  Alkol tüketimi düşüyor, şimdi trend mucize içecekler

  Evlilik Hazırlıkları Fuarı’nda Altınyıldız Classics şıklığı

  Reklam panolarında maksimum fayda dönemi

  2020 yılının ilk Eurobond ihracı rekor taleple TSKB’den

  TSN teknolojisi ile fabrikalar daha akıllı

  2019’da 455 bin düzensiz göçmen yakalandı

  ING Türkiye konut kredisi faizini %0.94 seviyeye indirdi

  Boyalık Beach Otel’den çocuklara özel program

  İhale Özetleri

  Sebze Meyve Hal Fiyatları

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  20 Ocak 2020 Tarihli ve 31014 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  19 Ocak 2020 Tarihli ve 31013 Sayılı Resmi Gazete

  Borsalarda Alım-Satım

  Alışveriş hacmi 3 yılda 2 kat arttı

  “Kalkınmanın ve turizmin anahtarı coğrafi işaret”

  TCMB’den zorunlu karşılıklara ilişkin değişimlik

  PERSONEL HİZMETİ ALINACAKTIR

  Özel sektörde 2020 yılı ücret artışı beklentisi yüzde 16

  FAO Genel Direktörü ve Bakan Pakdemirli Gıda ve Tarım Küresel Forumu’nda görüştü

  Altının kilogramı 294 bin 600 TL’ye yükseldi

  Çin ekonomisi 2019’da %6 büyüdü

  Türkiye’den en çok Iraklı vatandaşlar konut aldı

  Sudan 1 milyar dolar ihracat yaptık

  Çin’in hizmet alanındaki offshore dış kaynak kullanımında artış

  Palandöken, “Teknoloji çağında esnafa indirimli internet şart”

  4 kargo şirketine 62 milyon TL’lik rekabet cezası

  EGİKAD’ın yeni başkanı Duha Baran

  Büyükşehir bu yıl 152 otobüs alacak

  “KOBİ’ler İçin Gümrük Birliği Projesi” kapanış toplantısı gerçekleştirildi

  Teknolojiye yatırım geleceğe yatırım

  Gördes Barajı suyunu İzmir’e taşıyacak çalışmalar Bornova’da başladı

  Gürer: Çiftçiyi ‘cereyan’ çarpıyor

  6,5 milyon euro bütçeli projede son aşamaya gelindi

  PTT Esnaf Kart ile ticarette yeni dönem

  Liyakat Derneği kadın girişimcilere atölye açtı

  Toplu ulaşım araçlarında aralıksız temizlik

  Veri hırsızlığının şirketlere maliyeti 3,6 milyon dolar

  Bostanlı’daki ‘yatık binalar’ için önemli adım

  Bornova’da toplu sözleşme sevinci; 341 memura 300 TL zam

  Abu Dabi’nin 8 milyon varil petrolü Japonya’da depolanacak

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 20.01.2020
  Ticaret 18.01.2020
  Ticaret 17.01.2020
  Ticaret 16.01.2020
  Ticaret 15.01.2020
  Ticaret 14.01.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni