• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
08/08/2019 10:35
Kurban Bayramı’nda doğru beslenmenin 7 altın kuralı

Ceyda Nur Çakın
Diyetisyen
Memorial Ankara Hastanesi
Beslenme ve Diyet Bölümü

     Kurban Bayramı’nda et, hamur işi ve tatlı tüketimi en yüksek seviyelere çıkıyor. Özellikle kurban kesiminin hemen sonrasında yenilen kavurma ile bayram boyunca aşırı tüketilen et, sindirim ve kalp-damar sistemi başta olmak üzere genel sağlık durumunu olumsuz etkiliyor. Bayram ziyaretleri sırasında ikram edilen tatlılar ise kan şekerinin hızla yükselmesine yol açıyor.  Keyifli ve sağlıklı bir bayram geçirmek için Kurban Bayramı’nda doğru beslenmenin önemli 7 altın kuralı.

1. Kavurma ve et kızartması kronik hastalıklar için risk oluşturuyor
     Kırmızı et ile yapılan yemekler Kurban Bayramı’nın olmazsa olmazıdır. Ancak etin tüketim miktarı ve pişirme yöntemi çok önemlidir. Yüksek miktarda et tüketimi, günlük hayvansal yağ alımı ile alınan kalorinin artmasına ve vücudun daha fazla suya ihtiyaç duymasına neden olmaktadır. Özellikle kavurma, kızartma ve ekstra yağ eklenerek pişirilen etler kalp damar sağlığını olumsuz etkilerken, hipertansiyon ve diyabet gibi kronik hastalığı olan kişiler için de risk oluşturmaktadır.

2. Kesildikten hemen sonra pişirilen et sindirim zorluğu yaratır
     Etin pişme yöntemi kadar, dinlenme süresi de oldukça önem taşımaktadır. Kesilen hayvanda yaşanan hormonal değişiklikler, kurban etinde ölüm katılığı adı verilen “Rigor Mortis” durumunu ortaya çıkarır. Ölüm katılığı durumunda olan kurban etinin hemen pişirilmesi ise sindirimi zorlaştırırken, etin lezzetini de azaltmaktadır. Bu nedenle kurban kesildikten sonra ölüm katılığının geçmesi için etin en az 24 saat buzdolabında bekletilmesi gerekmektedir.

3. Her öğünde salata tüketmek iştah kontrolünü kolaylaştırır
     Yüksek miktarda et tüketimi bağırsakta bulunan yararlı bakterilere zarar veren bazı bileşikler oluşmasına da yol açmaktadır. Oysaki sağlıklı bir bağırsak, vücut ağırlığı kontrolü için oldukça önemlidir.  Bu bakterileri korumak amacıyla günlük lif alımının yeterli olması gerekmektedir. Çiğ ve pişmiş sebzeler ile özellikle kabuklu meyveler günlük lif alımına önemli ölçüde katkıda bulunmaktadır. Her öğünde yeşil salata tüketmek; öğlen veya akşam öğününde sebze yemeği tercih etmek ve ara öğünlerde 100-120 gram taze mevsim meyvelerine yer vermek, iştah kontrolünü de kolaylaştırmaktadır.

4. Tatlılarınızı paylaşarak şeker alımını azaltın!
     Sofra şekeri tüketimi, metabolik sendromdan; obeziteye kadar pek çok hastalığın önemli sebeplerinden birini oluşturmaktadır.  Özellikle bayramda her ziyaret edilen yerde ikram edilen tatlıların tüketilmesi, günlük şeker alımını önemli ölçüde artırmaktadır. Bu sebeple misafirliklerde sunulan şerbetli tatlıların günde bir kez ile sınırlandırılması gerekmektedir. Bunun yerine sütlü ya da meyveli tatlılar tercih edilmelidir. Porsiyon kontrolünü sağlamak için ise sunulan tatlıları paylaşmak, şeker alımını azaltmaktadır.

5. Su tüketimini artırmak metabolizmayı hızlandırıyor
     Yaz aylarında terleme ile günlük sıvı ihtiyacı artmaktadır. Bununla birlikte hem Kurban Bayramı’nın yaz sıcaklarına denk gelmesi hem de tüketilen hayvansal kaynaklı ürünlerden alınan proteinin vücutta metabolize edilmesi için daha fazla su gerekmektedir. Yetersiz sıvı alımı ise metabolizmayı yavaşlatırken, halsizliğe ve kan basıncında değişikliklere yol açabilmektedir. Bu nedenle gün içerisinde tüketilen suya ek olarak sabah uyanınca, gece yatmadan ve her öğünden önce bir bardak su içilerek sıvı tüketimi artırılmalıdır.

6. Açık büfede seçiminizi küçük tabaktan yana kullanın
     Bayramı tatile çıkarak değerlendirenlerin beslenme düzeni, zengin açık büfe yemekleri ile bozulabilmektedir. Ancak birbirinden çeşitli ve lezzetli görünen yemeklerin arasından doğru seçimleri yapmak zor olsa da, mümkündür. Küçük boy tabak seçimi yaparak porsiyonlar azaltılabilirken; sulu yemeklerin susuz kısmı alınarak, her yemekten sonra tatlı yemeyerek, kızartma yerine daha çok ızgara ya da buharda pişmiş yiyecekler tüketilerek, yağlı soslar ve kremayla hazırlanmış yemeklerden uzak durarak dengeli bir beslenme şekli sağlanabilmektedir.

7. Bağırsak sağlığınızı önemseyin, probiyotik gıdalar tüketin!
     Tatil dolayısıyla şehir değişikliği, uzun seyahatler veya rutin beslenme düzeninin değişmesi tuvalet alışkanlıklarını değiştirebilmektedir. Kabızlık veya olası bir besin zehirlenmesi durumunda ishale karşı yoğurt ve kefir gibi probiyotik gıdaların günlük tüketimine yer verilmeli, lif içeriği yüksek bir beslenme şekli mümkün olduğunca korunarak bağırsak sağlığı önemsenmelidir. Piyasada yer alan çok çeşitli probiyotik takviyeleri tercih etmek isteyenler ise doğru ürün seçimi için bir uzman görüşüne başvurulmalıdır.

Önceki Yazılar :
Haberler
  08 Aralık 2019 Tarihli ve 30972 Sayılı Resmi Gazete

  MUHTELİF OTOBÜSLER İÇİN KALİPER ve KALİPER TAMİR MALZEMELERİ ALIMI

  KOBİ’ler iş konseylerine katılacak

  84 projeye 113 milyon TL hibe sağlanacak

  Yeni enerji teknolojileri uluslararası yatırımcıların radarında

  Türkiye Genç İş Adamları Derneği’nin Avrupa birliği çıkarması

  “Türk insanında koleksiyon güdüsü var”

  tesa; Türkiye’de 25. yılını kutluyor, zirvedeki yerini güçlendiriyor

  ÇEVRE DÜZENLEME İŞLERİ YAPTIRILACAKTIR

  MOBİL TUVALET KURULUMU TEMİZLİĞİ VE BAKIMI HİZMETİ ALINACAKTIR

  oliVelo için başvurular başladı

  Makine ihracatı yüzde 1,8 arttı

  Boyalık, Travel Turkey’de turizmcileri buluşturdu

  Cordelion Taypark Binicilik Okulu’na coşkulu açılış

  “Yüzde yüz yerli sermaye ile üretim yapıyoruz”

  Çimento sektörü ihracat gelirinde % 46’lık artış

  BİK Genel Müdürü Diyarbakır annelerini ziyaret etti

  İzmir’in turistik yerlerinin envanteri çıkarılıyor

  “Emanet” Ödemiş’te seyirci ile buluştu

  Otokoç Otomotiv, 6 kategoride 6 ödüle layık görüldü

  Kadın cinayetleri, Gaziemir Belediyesi’ni harekete geçirdi

  Kişisel verilerin ihlalinden 3 milyon kişi etkilendi

  Acer yeni nesil e-spor platformu Planet9’un kapalı beta programını genişletti

  Çin, 2025’e kadar 30 adet “Tarım Silikon Vadisi” kuracak

  Çin, ABD menşeli bazı ürünlere yönelik ek tarifeyi kaldırmaya hazırlanıyor

  Trafiğe kayıtlı araç sayısı 23 milyon 153 bin 556 oldu

  TEB Cetelem ve BNP Paribas Leasing’ten güç birliği

  Yeni Renault Captur Euro NCAP’ten beş yıldız elde etti

  Altın Yunus Çeşme Resort & Termal Otel Travel Turkey 2019’da yerini aldı

  “Yılın En İyi Havalimanı” İstanbul Sabiha Gökçen

  Nebo’nun yeni feneri darbeye ve suya dayanıklı

  2020’de hangi siber tehditler ile karşılacağız?

  Bayraklı’da Kadın Hakları Günü etkinliği

  Travel Turkey’de üzüm kokan stant

  T.C. MENEMEN İCRA DAİRESİ 2019/1 İFLAS

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze Meyve Hal Fiyatları

  Borsalarda Alım-Satım

  07 Aralık 2019 Tarihli ve 30971 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  Toprak altı sulama devlet teşviki bekliyor

  Marangozluk ve Çıraklık Eğitim Merkezi’nin temeli atıldı

  Gürer: “Bakanlık KDK kararına neden uymuyor?”

  LÖSEV, Dünya Gönüllüler Günü’nü kutladı

  Ortadoğu ve Batı Asya’nın belediye başkanları İzmir’de buluştu

  Doğaltaşta fiyatı markalaşarak yükseltebiliriz

  Kadın girişimciler İspanya’da buluştu

  Dijital çağın kazananları tasarruf etmeyi bilen “Akıllı” KOBİ’ler olacak

  “İş Hayatında Blok Zinciri 2019 Konferansı”nda tartışıldı

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 09.12.2019
  Ticaret 07.12.2019
  Ticaret 06.12.2019
  Ticaret 05.12.2019
  Ticaret 04.12.2019
  Ticaret 03.12.2019
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni