• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
08/08/2019 10:35
Kurban Bayramı’nda doğru beslenmenin 7 altın kuralı

Ceyda Nur Çakın
Diyetisyen
Memorial Ankara Hastanesi
Beslenme ve Diyet Bölümü

     Kurban Bayramı’nda et, hamur işi ve tatlı tüketimi en yüksek seviyelere çıkıyor. Özellikle kurban kesiminin hemen sonrasında yenilen kavurma ile bayram boyunca aşırı tüketilen et, sindirim ve kalp-damar sistemi başta olmak üzere genel sağlık durumunu olumsuz etkiliyor. Bayram ziyaretleri sırasında ikram edilen tatlılar ise kan şekerinin hızla yükselmesine yol açıyor.  Keyifli ve sağlıklı bir bayram geçirmek için Kurban Bayramı’nda doğru beslenmenin önemli 7 altın kuralı.

1. Kavurma ve et kızartması kronik hastalıklar için risk oluşturuyor
     Kırmızı et ile yapılan yemekler Kurban Bayramı’nın olmazsa olmazıdır. Ancak etin tüketim miktarı ve pişirme yöntemi çok önemlidir. Yüksek miktarda et tüketimi, günlük hayvansal yağ alımı ile alınan kalorinin artmasına ve vücudun daha fazla suya ihtiyaç duymasına neden olmaktadır. Özellikle kavurma, kızartma ve ekstra yağ eklenerek pişirilen etler kalp damar sağlığını olumsuz etkilerken, hipertansiyon ve diyabet gibi kronik hastalığı olan kişiler için de risk oluşturmaktadır.

2. Kesildikten hemen sonra pişirilen et sindirim zorluğu yaratır
     Etin pişme yöntemi kadar, dinlenme süresi de oldukça önem taşımaktadır. Kesilen hayvanda yaşanan hormonal değişiklikler, kurban etinde ölüm katılığı adı verilen “Rigor Mortis” durumunu ortaya çıkarır. Ölüm katılığı durumunda olan kurban etinin hemen pişirilmesi ise sindirimi zorlaştırırken, etin lezzetini de azaltmaktadır. Bu nedenle kurban kesildikten sonra ölüm katılığının geçmesi için etin en az 24 saat buzdolabında bekletilmesi gerekmektedir.

3. Her öğünde salata tüketmek iştah kontrolünü kolaylaştırır
     Yüksek miktarda et tüketimi bağırsakta bulunan yararlı bakterilere zarar veren bazı bileşikler oluşmasına da yol açmaktadır. Oysaki sağlıklı bir bağırsak, vücut ağırlığı kontrolü için oldukça önemlidir.  Bu bakterileri korumak amacıyla günlük lif alımının yeterli olması gerekmektedir. Çiğ ve pişmiş sebzeler ile özellikle kabuklu meyveler günlük lif alımına önemli ölçüde katkıda bulunmaktadır. Her öğünde yeşil salata tüketmek; öğlen veya akşam öğününde sebze yemeği tercih etmek ve ara öğünlerde 100-120 gram taze mevsim meyvelerine yer vermek, iştah kontrolünü de kolaylaştırmaktadır.

4. Tatlılarınızı paylaşarak şeker alımını azaltın!
     Sofra şekeri tüketimi, metabolik sendromdan; obeziteye kadar pek çok hastalığın önemli sebeplerinden birini oluşturmaktadır.  Özellikle bayramda her ziyaret edilen yerde ikram edilen tatlıların tüketilmesi, günlük şeker alımını önemli ölçüde artırmaktadır. Bu sebeple misafirliklerde sunulan şerbetli tatlıların günde bir kez ile sınırlandırılması gerekmektedir. Bunun yerine sütlü ya da meyveli tatlılar tercih edilmelidir. Porsiyon kontrolünü sağlamak için ise sunulan tatlıları paylaşmak, şeker alımını azaltmaktadır.

5. Su tüketimini artırmak metabolizmayı hızlandırıyor
     Yaz aylarında terleme ile günlük sıvı ihtiyacı artmaktadır. Bununla birlikte hem Kurban Bayramı’nın yaz sıcaklarına denk gelmesi hem de tüketilen hayvansal kaynaklı ürünlerden alınan proteinin vücutta metabolize edilmesi için daha fazla su gerekmektedir. Yetersiz sıvı alımı ise metabolizmayı yavaşlatırken, halsizliğe ve kan basıncında değişikliklere yol açabilmektedir. Bu nedenle gün içerisinde tüketilen suya ek olarak sabah uyanınca, gece yatmadan ve her öğünden önce bir bardak su içilerek sıvı tüketimi artırılmalıdır.

6. Açık büfede seçiminizi küçük tabaktan yana kullanın
     Bayramı tatile çıkarak değerlendirenlerin beslenme düzeni, zengin açık büfe yemekleri ile bozulabilmektedir. Ancak birbirinden çeşitli ve lezzetli görünen yemeklerin arasından doğru seçimleri yapmak zor olsa da, mümkündür. Küçük boy tabak seçimi yaparak porsiyonlar azaltılabilirken; sulu yemeklerin susuz kısmı alınarak, her yemekten sonra tatlı yemeyerek, kızartma yerine daha çok ızgara ya da buharda pişmiş yiyecekler tüketilerek, yağlı soslar ve kremayla hazırlanmış yemeklerden uzak durarak dengeli bir beslenme şekli sağlanabilmektedir.

7. Bağırsak sağlığınızı önemseyin, probiyotik gıdalar tüketin!
     Tatil dolayısıyla şehir değişikliği, uzun seyahatler veya rutin beslenme düzeninin değişmesi tuvalet alışkanlıklarını değiştirebilmektedir. Kabızlık veya olası bir besin zehirlenmesi durumunda ishale karşı yoğurt ve kefir gibi probiyotik gıdaların günlük tüketimine yer verilmeli, lif içeriği yüksek bir beslenme şekli mümkün olduğunca korunarak bağırsak sağlığı önemsenmelidir. Piyasada yer alan çok çeşitli probiyotik takviyeleri tercih etmek isteyenler ise doğru ürün seçimi için bir uzman görüşüne başvurulmalıdır.

Önceki Yazılar :
Haberler
  ORMAN YOLLARINDA SANAT YAPILARI YAPIM İŞİ

  2. beşyüz’ün lideri Panasonic Life

  Elleçlenen konteyner Aliağa’da arttı, İzmir’de azaldı

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  Libya’da yarım kalan Türk projelerine yönelik önemli anlaşma

  Teknik tekstil ihracatı yüzde 40 arttı

  CERRAHİ ALET SETİ ALIMI İŞİ

  İzmir’de 22 üreticiye 73 manda

  MB’nin döviz rezervinde bir haftada 79 milyon dolar azalma

  90 dakika kalkmıyor, 120 dakikaya çıkıyor

  EÜ Göz Hastalıklarına 2,5 milyon TL’lik yatırım

  Doğaköy Halk Kütüphanesi açıldı

  Bu kez Narlıdere’de buluştular

  Gürer: “Kamuda liyakat yok oldu”

  İnşaat malzemeleri sanayisi artan ihracatıyla küresel pazara hızlı bir dönüş yaptı

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze Meyve Hal Fiyatları

  “Avıs Yanında” uygulaması ile kiraladığınız araç yanı başınızda

  Yorglass yatırımlarına hız veriyor

  İdeal klima seçimi ve kullanımı

  TSKB’den sürdürülebilirliğin finansmanı alanında bir ilk

  Kaymakam Tuncer ve Başkan Kılıç tedbirleri denetledi

  Aile Sağlığı Merkezlerinde tehlike büyük!

  Türk Telekom’da ilk yarı rekoru

  Gözlükte buğulanma sebepli kazalara dikkat!

  Aşırı sıcaklar psikolojiyi bozuyor

  Açık göz renginde sarı nokta hastalığı riski daha fazla

  Can Dostlara MamaMatik hizmeti

  Çocuklarda “Pandemi” kaygısına dikkat!

  Go-Karta Bir Tepki’de Genel Merkezden: Bu yıkıma dur deyin

  2 bin 400 yıllık Asklepion Tiyatrosu’nda tarihi karar

  Tüpraş, 2020 yılı ilk yarısında da Türkiye’nin enerji ihtiyacını karşılamaya devam etti

  Halkın Bakkalı Menemen’de açıldı

  Bayraklı’da 44 parka yeni oyun grubu

  İhale Özetleri

  13 Ağustos 2020 Tarihli ve 31212 Sayılı Resmi Gazete

  12 Ağustos 2020 Tarihli ve 31211 Sayılı Resmi Gazete 1. Mükerrer

  Karayollarında Durum

  Yeni vak’a 1.212, iyileşen ise 934

  MALZEME DAHİL 2790 ÖĞÜN ÖĞLE YEMEĞİ PİŞİRİLMESİ VE DAĞITILMASI İŞİ

  KARŞIYAKA 1. ASLİYE HUKUK MAHKEMESİNDEN İLAN

  Sabancı Holding’den 2.2 milyar lira net kâr

  “Ülkemizde, depreme karşı sigortasız konut kalmamalı”

  TAV Passport üyelerine ücretsiz otopark ayrıcalığı

  Uygulamalı Çiftçi Okulları tarımsal istihdama nefes olacak

  Dijital dönüşüm Egeli deri ihracatçılarıyla başladı

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  Buca’ya Portakal Vadisi kuruluyor

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 14.08.2020
  Ticaret 13.08.2020
  Ticaret 12.08.2020
  Ticaret 11.08.2020
  Ticaret 10.08.2020
  Ticaret 08.08.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni