• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
08/08/2019 10:35
Kurban Bayramı’nda doğru beslenmenin 7 altın kuralı

Ceyda Nur Çakın
Diyetisyen
Memorial Ankara Hastanesi
Beslenme ve Diyet Bölümü

     Kurban Bayramı’nda et, hamur işi ve tatlı tüketimi en yüksek seviyelere çıkıyor. Özellikle kurban kesiminin hemen sonrasında yenilen kavurma ile bayram boyunca aşırı tüketilen et, sindirim ve kalp-damar sistemi başta olmak üzere genel sağlık durumunu olumsuz etkiliyor. Bayram ziyaretleri sırasında ikram edilen tatlılar ise kan şekerinin hızla yükselmesine yol açıyor.  Keyifli ve sağlıklı bir bayram geçirmek için Kurban Bayramı’nda doğru beslenmenin önemli 7 altın kuralı.

1. Kavurma ve et kızartması kronik hastalıklar için risk oluşturuyor
     Kırmızı et ile yapılan yemekler Kurban Bayramı’nın olmazsa olmazıdır. Ancak etin tüketim miktarı ve pişirme yöntemi çok önemlidir. Yüksek miktarda et tüketimi, günlük hayvansal yağ alımı ile alınan kalorinin artmasına ve vücudun daha fazla suya ihtiyaç duymasına neden olmaktadır. Özellikle kavurma, kızartma ve ekstra yağ eklenerek pişirilen etler kalp damar sağlığını olumsuz etkilerken, hipertansiyon ve diyabet gibi kronik hastalığı olan kişiler için de risk oluşturmaktadır.

2. Kesildikten hemen sonra pişirilen et sindirim zorluğu yaratır
     Etin pişme yöntemi kadar, dinlenme süresi de oldukça önem taşımaktadır. Kesilen hayvanda yaşanan hormonal değişiklikler, kurban etinde ölüm katılığı adı verilen “Rigor Mortis” durumunu ortaya çıkarır. Ölüm katılığı durumunda olan kurban etinin hemen pişirilmesi ise sindirimi zorlaştırırken, etin lezzetini de azaltmaktadır. Bu nedenle kurban kesildikten sonra ölüm katılığının geçmesi için etin en az 24 saat buzdolabında bekletilmesi gerekmektedir.

3. Her öğünde salata tüketmek iştah kontrolünü kolaylaştırır
     Yüksek miktarda et tüketimi bağırsakta bulunan yararlı bakterilere zarar veren bazı bileşikler oluşmasına da yol açmaktadır. Oysaki sağlıklı bir bağırsak, vücut ağırlığı kontrolü için oldukça önemlidir.  Bu bakterileri korumak amacıyla günlük lif alımının yeterli olması gerekmektedir. Çiğ ve pişmiş sebzeler ile özellikle kabuklu meyveler günlük lif alımına önemli ölçüde katkıda bulunmaktadır. Her öğünde yeşil salata tüketmek; öğlen veya akşam öğününde sebze yemeği tercih etmek ve ara öğünlerde 100-120 gram taze mevsim meyvelerine yer vermek, iştah kontrolünü de kolaylaştırmaktadır.

4. Tatlılarınızı paylaşarak şeker alımını azaltın!
     Sofra şekeri tüketimi, metabolik sendromdan; obeziteye kadar pek çok hastalığın önemli sebeplerinden birini oluşturmaktadır.  Özellikle bayramda her ziyaret edilen yerde ikram edilen tatlıların tüketilmesi, günlük şeker alımını önemli ölçüde artırmaktadır. Bu sebeple misafirliklerde sunulan şerbetli tatlıların günde bir kez ile sınırlandırılması gerekmektedir. Bunun yerine sütlü ya da meyveli tatlılar tercih edilmelidir. Porsiyon kontrolünü sağlamak için ise sunulan tatlıları paylaşmak, şeker alımını azaltmaktadır.

5. Su tüketimini artırmak metabolizmayı hızlandırıyor
     Yaz aylarında terleme ile günlük sıvı ihtiyacı artmaktadır. Bununla birlikte hem Kurban Bayramı’nın yaz sıcaklarına denk gelmesi hem de tüketilen hayvansal kaynaklı ürünlerden alınan proteinin vücutta metabolize edilmesi için daha fazla su gerekmektedir. Yetersiz sıvı alımı ise metabolizmayı yavaşlatırken, halsizliğe ve kan basıncında değişikliklere yol açabilmektedir. Bu nedenle gün içerisinde tüketilen suya ek olarak sabah uyanınca, gece yatmadan ve her öğünden önce bir bardak su içilerek sıvı tüketimi artırılmalıdır.

6. Açık büfede seçiminizi küçük tabaktan yana kullanın
     Bayramı tatile çıkarak değerlendirenlerin beslenme düzeni, zengin açık büfe yemekleri ile bozulabilmektedir. Ancak birbirinden çeşitli ve lezzetli görünen yemeklerin arasından doğru seçimleri yapmak zor olsa da, mümkündür. Küçük boy tabak seçimi yaparak porsiyonlar azaltılabilirken; sulu yemeklerin susuz kısmı alınarak, her yemekten sonra tatlı yemeyerek, kızartma yerine daha çok ızgara ya da buharda pişmiş yiyecekler tüketilerek, yağlı soslar ve kremayla hazırlanmış yemeklerden uzak durarak dengeli bir beslenme şekli sağlanabilmektedir.

7. Bağırsak sağlığınızı önemseyin, probiyotik gıdalar tüketin!
     Tatil dolayısıyla şehir değişikliği, uzun seyahatler veya rutin beslenme düzeninin değişmesi tuvalet alışkanlıklarını değiştirebilmektedir. Kabızlık veya olası bir besin zehirlenmesi durumunda ishale karşı yoğurt ve kefir gibi probiyotik gıdaların günlük tüketimine yer verilmeli, lif içeriği yüksek bir beslenme şekli mümkün olduğunca korunarak bağırsak sağlığı önemsenmelidir. Piyasada yer alan çok çeşitli probiyotik takviyeleri tercih etmek isteyenler ise doğru ürün seçimi için bir uzman görüşüne başvurulmalıdır.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Enerjide yeni hedef yabancılar

  Gürer: “Taşımalı eğitim ucubesine son verin”

  OYAK, British Steel ile ön anlaşmaya vardı

  İBB Meclisi İzmir’in kalbinde toplandı

  ‘Foça Kitap Günleri’ başladı

  Şef adayları Rengim Gökmen’le buluşacak

  Bayraklı’da metruk binaya geçit yok

  Ayhan Sicimoğlu Çeşme’yi coşturdu

  “Çatısı güçlü olmayan yapı depreme hazır değildir”

  Mobilyacıların hayaliydi, gerçek olacak

  4. HacknBreak: Açık İnovasyon Kampı 24 Ağustos’ta Urla’da başlıyor

  Barajlar drone ile koruma altında

  Mutfakçılar İstanbul’da buluşuyor

  Depreme dayanıklı konutlar daha çok tercih ediliyor

  Her yerde, herşeye ve halka rağmen maden işletmeciliği yapılamaz

  Palandöken, “Bilet fiyatları uçtukça vatandaş uçamıyor”

  Teknoloji devi Lenovo sektörün en yüksek büyüme oranı ile zirvede

  Dacia’dan günlük 39.90TL’den başlayan ödeme fırsatı

  Boşu da zengin ediyor

  Çin’in yurtdışı yatırımları % 3,3 arttı

  ‘Sıfır Atık’ projesiyle yılda 1 milyar TL’ye yakın kaynağı ekonomiye kazandırmak mümkün

  Site yönetimleri ‘Kart ile Online Tahsilat’ dönemine geçiyor

  İzmir’in kahramanının adı Buca’da yaşayacak

  Türkiye’de yerli makine kullanım oranı yüzde 15

  EasyD4R döngüsel bir ekonominin oluşturulmasına katkı sağlıyor

  Birleşme ve satın alma işlemlerindeki risklerin çözümü sigorta sermayesi

  İzmir bayramda mobil internet kullanan ikinci il

  Türkiye iş-yaşam dengesinde Avrupa’daki ülkeler arasında son sırada

  İzmir’e üç yeni park geldi

  Kilim Mobilya’dan istihdama katkı

  UEFA Süper Kupa Finali’ne NISSAN damgası

  Buca’nın koca yürekli temizlik personeli sokaklara sevgi ekiyor

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Borsalarda Alım-Satım

  17 Ağustos 2019 Tarihli ve 30861 Sayılı Resmi Gazete

  16 Ağustos 2019 Tarihli ve 30860 Sayılı Resmi Gazete 1. Mükerrer

  Karayollarında Durum

  Buğdayda 20 milyon ton beklentisi

  Sanayi üretimi yüzde 3,9 azaldı

  Doğaltaş sektörü 2020 Çin seferine hazırlanıyor

  İMO: İzmir depreme hazır değil

  Palandöken, “Kermes ticaret için değil hayır için yapılmalı”

  Konut alırken yapı malzemeleri kalitesine dikkat edilmeli

  Gezgin Fest İzmir Efes Selçuk’ta başladı

  Torbalı’da Bardacık İnciri festivali

  İzmir’in turizm aksı için önemli hamle

  Çocuk parklarına güvenlik kamerası konulacak

  Denize karşı müzik keyfi

  Narlıdere Belediyesi’nin kreşine büyük ilgi

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 17.08.2019
  Ticaret 16.08.2019
  Ticaret 15.08.2019
  Ticaret 10.08.2019
  Ticaret 09.08.2019
  Ticaret 08.08.2019
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni