• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
28/04/2020 14:43
Ramazanda Covid’e karşı 6 önemli uyarı

Prof. Dr. Öner Dikensoy
Göğüs Hastalıkları Uzmanı
Acıbadem Taksim Hastanesi

     Kısa sürede neredeyse tüm dünyayı etkisine alan ve yüksek bulaş riski nedeniyle günlük yaşantımızda çok önemli değişikliklere yol açan Covid pandemisi, Ramazana da damga vurdu. Bu yıl Ramazana Covid-19’un gölgesinde girilirken, enfeksiyon hızının kontrol altına alınmaya başladığının ilk işaretlerini görmeye başladığımız şu günlerde toplum olarak çok dikkatli olmalı ve şu ana kadar ülke olarak aldığımız önlemleri aksatacak her türlü davranıştan uzak durmalıyız.

     Çünkü biliyoruz ki Covid-19 çok kolay bulaşabiliyor, üstelik virüsü taşıyan bir kişi bir anda onlarca kişiyi enfekte edebiliyor. Bu nedenle diğer insanlar ile yakın temasın kesilmesi, hastalığın yayılmasını engellemek için en önemli kuralların başında geliyor. Ramazanda da, aldığımız tedbirlerden ödün vermeden hastalığın yayılmasına yol açabilecek her türlü davranıştan uzak durmamız şart.

     Ramazanda yeni tip koronavirüse (Covid-19) karşı dikkat edilmesi gereken çok önemli sosyal mesafeden beslenmeye, uykudan harekete kadar öncelikli 6 kritik kural var. 

Mesafe kuralı
     Diğer insanlar ile en az 2 metre mesafe kuralına uymalıyız. Artık çok iyi bilindiği gibi, konuşurken, öksürdüğümüzde, gülerken yani ağzımızı açmak zorunda kaldığımız tüm eylemler virüsün etrafa saçılmasına yol açıyor. Covid-19 hastalığında sadece hasta olanların değil, hiçbir şikayeti olmayanların da boğazlarında virüsü taşıyabildiği biliniyor. Bu nedenle Ramazanda da 2 metre mesafe kuralını ihlal edecek her türlü aktiviteden uzak durmak gerekiyor. Özellikle kapalı alanlarda 2 metre kuralının çok daha önemli olduğunu unutmamalı, örneğin sofraya otururken birbirimize uzak oturmaya ve çok gerekmedikçe yüksek sesle konuşmamaya, kısacası virüsün ortama saçılmasına yol açabilecek eylemlerden kaçınmaya çok dikkat etmeliyiz.

Beslenme
     Ramazanda öğün sayısı ikiye ineceği için bağışıklığı güçlendirici besinler tüketmeye özen göstermek gerekiyor. Dengeli ve sağlıklı beslenmek sağlıklı kalmanın temel kurallarından birisi. Ramazan sofralarında protein, yağ ve karbonhidrat açısından dengeyi sağlamaya, ayrıca tuz ve şeker kısıtlamasına giderek, mümkün olduğunca da doğal vitamin deposu olan sebze ve meyvelerden tüketmeye dikkat etmek gerekiyor. Günlük su ihtiyacının ortalama 60 kg olan bir birey için en az 1,5-2 lt olduğunu da unutmamalı, iftar ve sahur arasında da düzenli su içmeye özen göstermeli. Ayrıca yemekten hemen sonra yatmamak gerekiyor. Çünkü; dolu mide ile yatağa girmek uyku kalitesinde bozulmaya ve reflü gibi problemlerin oluşmasına yol açabiliyor.

Düzenli ilaç kullanımı
     Hipertansiyon, diyabet, kalp hastalığı, KOAH gibi kronik hastalıkları olanlar Covid-19 enfeksiyonundan en fazla etkilenen grupta yer alıyor. Bu hastaların hastalıklarının kontrol altında tutulabilmesi için ilaçlarını düzenli almaları son derece önemli. Bu tür hastalıkları olanların hekimleri ile görüşmesi ve oruç tutmalarının sakıncalı olup olmadığı konusunda tavsiye almaları gerekiyor. 

El yıkama
     Covid pandemisine karşı el yıkamak çok önemli. Özellikle dışarıdan eve geldiğimizde, yemek yemeden önce el yıkamayı alışkanlık haline getirmemiz şart. Elimizi yüzümüze, ağzımıza değdirmememiz gerekiyor. Elimizi yıkarken ılık su ve sabun ile en az 20 saniye sürecek şekilde el içi, el sırtı ve parmak aralarını iyice yıkamaya özen göstermeliyiz. 

Egzersiz
     Düzenli egzersiz yapmak sağlıklı yaşamın vazgeçilmez bir ögesi. Egzersizin hem beden hem de ruh sağlığımız açısından önemli katkısı var. Bu karantina günlerinde uzun süre hareketsiz kalmak kan dolaşımında yavaşlamaya yol açarak damar tıkanıklığı gibi ciddi sorunlara dahi yol açabiliyor. Ayrıca bağışıklık sisteminin de sağlıklı çalışması için egzersiz yapmak gerekiyor. Özellikle fazla kilolu olanların, kalp damar hastalıkları olanların, sigara içenlerin, hamilelerin bu açıdan çok dikkatli olması gerekiyor. Ramazanda egzersiz yaparken özellikle dikkat edilmesi gereken konulardan birisi de, terlemeye yani su kaybına yol açacak egzersizlerden kaçınmak. Şartların uygun olması durumunda ev içinde koridorda her gün belli süreler ile yürüyüş yapılabilir.

Uyku
     Hem beden hem de ruh sağlığı açısından günde en az 7 saat kaliteli uyku uyumak gerekiyor. Kaliteli uyku aynı zamanda vücudumuzun savunma sisteminin her türlü enfeksiyona daha dayanıklı olmasını sağlıyor. Ancak; dolu mide ile yatağa girmek, sigara içmek, aşırı egzersiz yapmak, stresi yönetememek, yatak odasının çok gürültü ve ışık alması ya da çok sıcak veya soğuk olması uyku kalitesini bozuyor. Aynı saatte yatıp kalkmayı alışkanlık haline getirmek de önemli. Ramazanda bu açıdan en çok dikkat edilmesi gereken durum aşırı yemekten kaçınmak ve dolu mide ile yatağa girmemeye özen göstermek.

Önceki Yazılar :
Haberler
  “Normalleşme pazarda fiyatları düşürdü”

  Türk ilaç sektörüne uluslararası tescil

  VİDALI DİK VE YATAY HELEZONLU KONVEYÖR TAMİR KİTİ ALIMI

  Merkez Bankasından firmalara 20 milyar TL kredi

  “İzmir turizminin anayasasını yazdık”

  Covid-19, kimya sektöründe rekabet düzenini değiştirecek

  “Tarım makineleri ihracatında hedefimiz yılda 2 milyar dolar”

  Gürer: “Niğde ve Aksaray’da milyonlarca liralık zarar var”

  “Enerji sektörü normalleşme dönemine hazır”

  Bakan Selçuk, “Gündüzlü Bakım Merkezlerinin sayısı 123’e ulaştı”

  Kimya ihracatı Mayıs’ta 1 milyar 180 milyon dolar oldu

  Karabağlar’da seyyar satıcılarla mücadele sürüyor

  Allianz Türkiye, sağlık sigortaları poliçelerinin kapsamına tüm salgın hastalıkları dahil ediyor

  Watchguard, Panda Antivirüs’ü satın aldı

  İzmir’de otobüslere ameliyathane hijyeni

  Başkan Oran Çeşmeliler’i kan vermeye davet etti

  Vestel’den çevre dostu ürünler

  Boyalık Beach mavi bayrakla açıldı

  E-ticaret’e ilgi büyüyor, güvenlik açıkları artıyor

  Bornovalı kadınların Sosyete Pazarı sevinci

  Çevre gününde doğanın çığlığını çizdiler

  İnşaat malzemeleri sanayisinin üretimi 3 ay üst üste arttı

  İş dünyası 2020 yılında adli tatil istemiyor

  ‘Korona Günlükleri’ Yunus Bekir Yurdakul ile Neşe Yaşın’ı ağırlıyor

  İtalya’dan Türk sağlık çalışanlarına teşekkür yemeği

  Borsalarda Alım-Satım

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze Meyve Hal Fiyatları

  Kredi faizlerindeki düşüşü fırsat bilenler fiyatı bir günde %30 artırmak istedi

  Turizm sektörünü “hijyene yatırım” kurtaracak

  53 havalimanı Kovid-19’a karşı sertifikalandırıldı

  Bayraklı’nın parkları çiçek gibi

  Siber saldırganlar e-postaları hedef alıyor

  Kaspersky, üç ay içinde tehlikeli üç popüler mobil uygulama keşfetti

  Su ürünlerinde rekor üretim

  İngiltere pazarı artık daha kırılgan

  Tele-Sağlık hizmetleri yaygınlaşacak

  Çin ile Avrupa arasındaki tren seferleri rekora koşuyor

  Bakan Pakdemirli; “374 milyon TL destek ödemesi hesaplara yatırıldı”

  BUYSAD Başkanı Dönmez; Endüstriyel yemek sektörü salgından güçlenerek çıkar

  Avansas işyerlerindeki Covid-19 etkisini araştırdı

  Buca’da çöpler yere düşmedi

  Movdeko Mobilya yurtdışına açılmayı hedefliyor

  Creavit Rim-Off kanalsız klozet ürün ailesi şimdi daha geniş

  Yurtiçi ve Yurtdışı Alım-Satım-İş Teklifleri

  İhale Özetleri

  06 Haziran 2020 Tarihli ve 31147 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  Günlük vefat sayısı 20 Mart rakamının altına indi

  İstihdama koruma kalkanı

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 06.06.2020
  Ticaret 05.06.2020
  Ticaret 04.06.2020
  Ticaret 03.06.2020
  Ticaret 02.06.2020
  Ticaret 01.06.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni