• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
31/03/2021 06:20
Tükenmişliğe karşı etkili 10 besin

Nur Ecem Baydı Ozman
Beslenme ve Diyet Uzmanı
Acıbadem Kozyatağı Hastanesi

     Son bir yıldır dünyanın ve ülkemizin mücadele etmeye çalıştığı Covid pandemisi kaygı ve anksiyeteyi tetiklerken, bitkinlik ve yoğun bir tükenmişlik hissine de yol açıyor. Ancak Covid-19 enfeksiyonuna karşı bağışıklığımızı güçlü tutmamızda beslenmemizin ve tükettiğimiz besinlerin nasıl büyük önemi varsa, psikolojimizi yani ruhsal sağlığımızı güçlendirmek için de doğanın sunduğu bazı besinlerden fayda sağlamak mümkün.

     Pandemi döneminde tükenme haline iyi gelen bazı besinlerle ruh halimizi bir nebze de olsa yüksek tutmak elimizde. İyi ve kötü ruh hali seviyeleri vücutta dopamin ve seratonin seviyeleri tarafından kontrol edilmekte. Oksitosin ve endorfin hormonlarının da kişinin iyi ruh hali üzerinde rol aldığı bilinmektedir. Bu nedenle sağlıklı beslenmenin yanı sıra, hormonlara etki ederek ruhsal enerjimizi yükseltebilen bu besinleri de düzenli tüketmekte fayda var.

Koyu yeşil yapraklı sebzeler
     Ispanak, pazı gibi koyu yeşil yapraklı sebzeler içeriğinde bulunan magnezyum ile yeterli miktarda günlük magnezyum almanıza katkı sağlıyor. Hem seratonin yapımında rol alan hem de oksitosin hormonun optimal çalışması için gerekli olan magnezyum minerali bu sebzelerde bolca bulunuyor. Ayrıca düşük seviyeleri depresyon ile ilişkilendirilen folik asit de bu sebzelerde bolca bulunuyor.

Yağlı balıklar
     Somon ve uskumru gibi yağlı balıklar elzem yağ asitleri olan EPA ve DHA bakımından zengin balıklardır. Bu elzem yağlar daha düşük depresyon seviyeleri ile ilişkilendirilmektedir ve vücutta sentezlenmediklerinden dışarıdan besinlerle alınmalıdır. Haftada 1-2 kez bu balıklardan tüketmek depresyon riskini düşürebiliyor.

Bitter çikolata
     Bitter çikolata kişinin ruh halini iyileştirdiği bilinen kafein ve N-asiletanolamin içermektedir. Bitter çikolata hem ruh halinin iyileşmesine katkı sağlayan flavonoidleri daha yoğun içermesi hem de daha az şeker içermesi nedeni ile sütlü çikolataya göre daha sağlıklı bir seçenektir. Yine de şeker içeriği yüksek bir yiyecek olduğundan sağlıklı kişilerin günde 2-3 kare 10-15 gramdan daha fazla tüketmemelerinde fayda var. Diyabet ya da hipoglisemisi olan kişiler ise miktar ve tür konusunda beslenme uzmanına danışmalılar.

Fermente besinler
     Çalışmalar sağlıklı bağırsak bakterileri ve daha düşük depresyon seviyeleri arasında ilişki olduğunu göstermekte. Ayrıca bağırsaktaki sağlıklı bakteriler tarafından önemli miktarda seratonin üretilmekte. Bu anlamda yoğurt, kefir gibi fermente ürünlerin düzenli tüketimi bağırsakta yararlı bakterilerin sayısını arttırarak iyi ruh halinin oluşumuna katkı sağlayabiliyor.

Kuru baklagiller
İçeriğinde bulunan B grubu vitaminleri seratonin, dopamin ve ruh halinin iyileşmesinde rol alan diğer bazı maddelerin üretimini destekleyerek kişide ruh halini iyileştirir. Yine içeriğinde bulunan folik asitin eksikliği de depresyon ile ilişkilendirildiğinden iyi bir folik asit kaynağı olan bakliyatlar duygu durumunun iyileşmesine yardımcı olabiliyor.

Kırmızı et, yumurta, tavuk, hindi
     Mutluluk hormonu olarak bilinen seratonin hormonunun salgılanmasında rol alan triptofan elzem ve dışarıdan alınması gereken bir aminoasittir. Kırmızı et, yumurta ve tavuk gibi hayvansal besinlerde fazlaca bulunur. Bu anlamda sabahları 1 yumurta tüketmek ve öğünlerden birinde kırmızı et veya hindi gibi protein kaynaklarını tercih etmek ruh halinin iyileşmesine katkı sağlayabiliyor.

Muz
     Muz da seratonin salgılanmasında rol alan yüksek triptofan içeriğine sahiptir. Eğer diyabet veya böbrek hastalığınız yoksa günde 1 küçük muz tüketmek rahatlamanıza destek olabilir.

Yağlı tohumlar
     Ceviz, badem, kaju fındık gibi besinler sağlıklı yağlar ve protein içerir. Bu besinlerin içeriğinde seratonin salgılanmasında rol alan triptofan yüksek miktarda bulunur. Hangi miktarlarının ruh halini ne ölçüde etkilediği bilinmemekle birlikte yoğun kalorili bu besinlerin günde 3 ceviz veya 8-10 çiğ badem/fındık gibi sayı ile tüketilmesinde fayda var.

Yulaf
     Kahvaltıda lifli beslenen kişilerin enerjilerinin daha yüksek ve ruh halinin daha iyi olduğu çalışmalarda gösterilmiştir. Yulaf içeriğindeki yüksek lif sayesinde kan şeker dalgalanmalarını ve buna bağlı ruh hali değişikliklerini önler. Ayrıca içeriğinde bulunan B grubu vitaminleri ve folik asit de kişide iyi ruh halinin oluşmasına katkı sağlar.

Kahve
     Kahve, kişide ruh halini iyileştiren dopamin ve norepinefrinin etkinliğini arttırır. Hem kafeinli hem de kafeinsiz kahvede aynı etkiyi görmek mümkündür. Kahvede bulunan fenolik bileşiklerin modu iyileştiridiği düşünülmektedir. Sağlıklı kişiler günde 1-2 fincan kahve türlerini tüketebilir. Güvenli kafein dozunu aşmamak adına kahve tüketildiğinde yeşil çay, siyah çay gibi kafein içeren diğer içecekleri sınırlandırmakta fayda var.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Aktif vak’a sayısı 570 bini geçti; vak’a/test oranı %17,30’a geriledi

  ATÖLYE, SARF MALZEMESİ ve FİLTRE ALIMI

  Döviz / Altın

  Tarım Bakanlığından İzmir’e 35 proje

  İkinci çeyrek için çift rakamlı büyüme öngörüsü

  Dijital Türkiye’nin skoru 100 üzerinden 68

  Ramazan’da yiyecek ve içecek satışları %20 artacak

  Bakanlık güvensiz kişisel koruyucu donanımları tespit etti

  23 Nisan’ı eğlenceli, mini bilgi yarışmasıyla kutluyoruz

  İzmir İtalyan Ticaret Odası yeni yönetimini belirledi

  ASKİ, içme suyu şebeke hattı yaptıracak

  Bornova’da Ramazan yardımları sürüyor

  Kaybolan eşyaları bulmanın akıllı yolu: Yeni Galaxy SmartTag+

  Hopi CEO’su Yalın Özcan oldu

  “Maliyetler düşecek, üretim artacak”

  Borsalarda Alım-Satım

  Tarımda su tasarrufu yapay zeka teknolojileriyle mümkün

  Gaziemir’de 23 Nisan coşkusu

  Gürer: TMO ayçiçeği yağı satıyor

  Toros Kapalı Pazaryerine servis başladı, esnafın da vatandaşın da yüzü güldü

  Şebinkarahisar Belediyesi Kadıoğlu Meydanı projesi yaptıracak

  Engelsizmir Ulusal Karikatür Yarışması sonuçlandı

  Karşıyaka ve Yaşam Söyleşileri Pınar Ayhan’ı ağırlıyor

  T.C. MENEMEN İCRA DAİRESİNDEN AÇIK ARTIRMA İLE TAŞINMAZ SATIŞI

  Otomotivciler, dijitalleşme projesini hayata geçiriyor

  Güzelbahçe Belediyesi’nden online kurs

  Buca Belediyesi parkları A’dan Z’ye yeniledi

  “BASİFED’in özgül ağırlığını arttıracağız”

  Silivri Devlet Hastanesi sterilizasyon malzemeleri satın alacak

  “Hibe tutarı 397 milyon Avro olan 1940 proje başvurusu gerçekleşti”

  Makine ihracatı ilk çeyrekte 5,4 milyar dolar

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  ‘Salgın önlemleri yeniden devrede, destekler de sürmeli’

  Eczacılar yarım saat süren işlerini 1,5 dakikada bitirecek

  PepsiCo’dan ilk çeyrekte %6,8 büyüme

  Arçelik’e Red Dot ve iF Design’dan 29 ödül

  İhale Özetleri

  19 Nisan 2021 Tarihli ve 31459 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  Yeni vak’a 60 binin altına indi, günlük vefat ilk kez 300’ü geçti

  18 Nisan 2021 Tarihli ve 31458 Sayılı Resmi Gazete

  Rakamlar kritik seviyelerini koruyor

  BİYOMETRİ CİHAZI ALIM

  ARAÇ KİRALAMA HİZMETİ ALINACAK

  İLAN T.C. İZMİR 1. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ BAŞKANLIĞI KONKORDATO KOMİSERLİĞİNDEN DUYURU

  SİSTRE ve BAKIM ONARIM HİZMETİ ALIMI

  T.C. İZMİR 3. ASLİYE HUKUK MAHKEMESİNDEN İLANEN TEBLİĞ

  T.C. İZMİR İFLAS MÜDÜRLÜĞÜNDEN İLANEN TEBLİĞ

  DHMİ ADNAN MENDERES HAVA LİMANI BAŞMÜDÜRLÜĞÜNDEN İHALE İLE OT SATIŞI

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 20.04.2021
  Ticaret 19.04.2021
  Ticaret 17.04.2021
  Ticaret 16.04.2021
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni