• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
12/03/2020 10:39
Virüslere karşı bağışıklığı güçlendirmenin yolları

Doç. Dr. Cem Arıtürk
Kalp ve Damar Cerrahisi Uzmanı
Acıbadem Fulya Hastanesi

     Vücudumuz için bir savunma sistemi olan bağışıklık sistemi, organizmayı çoğu hastalığa karşı koruyan biyolojik yapı ve süreç sistemlerinden oluşuyor. Başta dalak, lenf düğümleri gibi periferik organlar ve kemik iliği, timus gibi santral organlardan oluşan bağışıklık sisteminde kanda bulunan savunma hücreleri ve bazı sistemler önemli rol oynuyor.

     Özellikle sinsi seyirli, toplum içinde kolay bir şekilde yayılım gösteren ve virüsler tarafından oluşturulan hastalıklardan korunmada kuvvetli bir bağışıklık sistemi temel faktörlerdendir. Öyle ki aynı miktarda ve özellikte virüs ile karşılaşan iki insandan; bağışıklık sistemi kuvvetli olan hastalığa yakalanmadan kurtulabilirken bağışıklık sistemi yeterince kuvvetli olmayan hastalığa yakalanabiliyor.

     Kişinin bir takım fizyolojik özellikleri haricinde günlük hayatında dikkat edeceği bazı durumların bağışıklık sisteminin güçlenmesini ve hastalıklara karşı dirençli olmasını sağlayacak.

Egzersiz
     Yapılan aktivitenin yoğunluğu, süresi, şiddeti ve bireyin fiziksel uygunluğu başta olmak üzere pek çok faktör egzersizin bağışıklık üzerindeki etkilerini değiştirebilmektedir. Genel olarak sağlıklı yaşam amacıyla düzenli ve orta düzeyde egzersiz yapan bireylerde uzun dönemde bağışıklık sisteminin güçlendiği bilinmektedir. Ancak özellikle şiddetli egzersizi takip eden 3-72 saatlik süreçte; bağışıklık sistemi, fiziksel aktivitenin etkilerinden ötürü baskılanmaktadır. Bu nedenle bu dönemde egzersiz sonrası dinlenme ve yeterli besin-sıvı tüketimi bağışıklık sisteminin korunması açısından önem taşımaktadır.

Kötü Alışkanlıklar
    Sigara ve alkol gibi bazı alışkanlıkların zararları herkes tarafından bilinmektedir. Sigara hem lokal etkisi ile üst solunum yolu ve ağız bölgesinde enfeksiyonlara açık bir ortam yaratacak hem de sistemik etkileri ile kişinin bağışıklık sistemini olumsuz etkileyecektir. Benzer şekilde belirli miktarın üzerinde alkol tüketimi de bağışıklık sistemini baskılayarak hastalıklara uygun bir ortama neden olacaktır.

Stres ve Uyku Düzeni
     Fiziksel veya psikolojik stres durumları da bağışıklık sistemini güçsüz düşüren nedenlerdendir. Özellikle viral hastalıkların salgın olduğu dönemde uzun çalışma saatleri, yeterli dinlenememe gibi sebeplerle fiziksel stres altında kalan kişilerde; yine iş hayatı veya bazı özel nedenlerden kaynaklanacak şekilde psikolojik stres altında olanlarda hastalıklara yakalanma olasılığı artmaktadır. Yeterli ve kaliteli uyuyamama da bağışıklık sistemini belirgin derecede bozmaktadır.

Sıvı Tüketimi
     Susuz kalmak zayıf bir bağışıklık sisteminin başlıca nedenlerinden biri olabilir. Vücutta biriken toksinlerin atılabilmesi için yeterli miktarda su içilmesi gerekmektedir, dolayısıyla bağışıklık sistemini güçlendirmek için bol miktarda su içilmelidir. Kahve ve çay, idrar miktarını arttıracağı için vücudun susuz kalma riskini arttırabilirler. Bununla birlikte taze sıkılmış olsa da belli miktarın üzerinde meyve suyu tüketmek önerilmemektedir. Özellikle portakal, mandalina gibi narenciyelerin suyunun sıkıldıktan sonra kısa sürede tüketilmesi gerekmektedir, aksi takdirde içeriğindeki C vitamini, belirgin düzeyde azalmaktadır. Suyunu sıkarak içmek yerine meyveleri besin olarak tüketmek doğru yaklaşım olacaktır.

Beslenme
     Dengeli, düzenli ve doğru beslenme bağışıklık sistemini en çok etkileyen faktörlerdendir. Mevsiminde ve taze olarak tüketilen besinlerden fayda görme olasılığı en yüksektir.
     A vitamini ağız, mide ve bağırsak gibi sindirim sistemi organlarını sağlıklı tutar ve enfeksiyonlardan korur. Bu nedenle tatlı patates, havuç, lahana, ıspanak gibi A vitamininden zengin besinler tüketilmelidir. C vitamini, antikor oluşumunu uyararak bağışıklığı güçlendirir. Başlıca C vitamini kaynakları portakal, greyfurt ve mandalina gibi turunçgiller ile kırmızı biber, çilek ve domatestir.

     Ayçiçeği, badem, fındık ve fıstık gibi kuruyemişler içerdikleri E vitamininin antioksidan özelliğinden dolayı önerilmektedir. Bununla birlikte yara iyileşmesini de hızlandıran çinko içerikli gıdalar (kümes hayvanları, tam tahıl ürünleri, fasulye, fındık ve yağlı tohumlar) hastalıklara karşı koruyucudur. Zerdeçal ve karanfil ise baharatlar içinde bağışıklık açısından tüketilmesi gerekenlerdir. Bununla birlikte karnabahar, sarımsak ve soğan gibi bazı sebzeler içerdikleri antioksidanların yanında glutatyon içeriklerinden ötürü de bağışıklık sistemini olumlu etkilemektedirler.

     Tüm bu önerilerin haricinde, besinler söz konusu olduğunda kişinin şeker hastalığı ve kolesterol gibi diğer hastalıkları mutlaka göz önünde bulundurulmalı ve bu hastalıklar açısından diyet gözden geçirilmelidir.

Önceki Yazılar :
Haberler
  GAZİEMİR VERGİ DAİRESİ MÜDÜRLÜĞÜNDEN GAYRİMENKUL SATIŞI

  Şubat’ta ihracat %2,3, ithalat %9,8 arttı

  “Covid-19 salgını süresince işten çıkarmalar yasaklanmalı”

  Yılın ikinci yarısında EİB’in ajandası yoğun

  İzmir’de ki eczanelerin çalışma saatleri değişti

  Merkez Bankası, koronavirüsle ilgili ilave tedbirler aldı

  Döviz / Altın

  KOSBİ-KESİAD işbirliği devam edecek

  Konak Belediyesi’nden sosyal destek adımları

  Kemalpaşa’da sokak ve caddeler dezenfekte ediliyor

  Başkan Soyer’den iki hafta sokağa çıkma yasağı önerisi

  İZSU’dan yaşlı ve engelli aboneler için “gezici hizmet”

  Borsalarda Alım-Satım

  Gürer “Çiftçi destek bekliyor, geçen yılın destekleri daha ödenmedi”

  Karabağlar’da pazaryerlerinde yeni önlemler

  “Salgında atık yönetimi yaşamsal öneme sahip”

  “Çarpık kentlerde önlemlerin uygulanması mümkün olmuyor”

  62 kamu kurum ve kuruluşuna 6.1219 ilave atama gerçekleştirilecek

  İş dünyası ‘Milli Dayanışma Kampanyası’na destek verdi

  Çin, her bir Covid-19 hastası için ortalama 2 bin 395 dolar harcadı

  SunExpress yolcularına daha fazla esneklik sunmak için kış programını erken açıkladı

  “İzmir’de yaklaşık 700 kişi virüsten etkilendi”

  Torbalı’da belediye tedbiri elden bırakmıyor

  Kıa’dan dezenfeksiyon önlemi

  Koronavirüs salgınında ayakkabı ve terlik temizliğine dikkat

  Karşıyaka’da sosyal etkinlikler evlere taşındı

  Öğretmen ve öğrenciler gerçek fiberle bağlandı, internet kullanımı yüzde 40 arttı

  Tarım işçilerine koronavirüs tedbiri

  “Turizmde durum iç açıcı değil”

  Sabancı Topluluğu’ndan 150 bin tanı kiti ve Covid-19 aşısı için 1.7 milyon lira bağış

  Havalimanı otobüs seferleri şehir içine yönlendirildi

  Buca Belediyesi’nden rakamlarla koronavirüs önlemleri

  İzmir’de taksilere denetim

  İzmirli sağlıkçılar yeterli ekipman istiyor

  İzmir’de ihtiyaç sahiplerine çorba ve ekmek

  Şok Marketler ücretsiz adrese teslimat hizmetine başladı

  Buca Belediyesi “evde kal” dedi, ihtiyaçları karşıladı

  Bayraklı’da, dev koronavirüs ekibi sahada

  Dezenfekte üreticileri hammadde sıkıntısı yaşıyor

  Bireysel kredi kartı için asgari ödeme yüzde 20 ye indirildi

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze Meyve Hal Fiyatları

  31 Mart 2020 Tarihli ve 31085 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  Kısa çalışma ödeneğine 19 bin firma başvurdu

  HAZIR BETON ALIMI

  LOJMANIN GENEL BAKIM ONARIMI İŞİ YAPTIRILACAKTIR

  “50 milyar $’ın tamamını kaybedebiliriz”

  TÜROFED: Bankalar derdimize deva olmuyor

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 01.04.2020
  Ticaret 31.03.2020
  Ticaret 30.03.2020
  Ticaret 28.03.2020
  Ticaret 27.03.2020
  Ticaret 26.03.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni