• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Sait Keresteci ►PORSUN AMBARI
12
14
16
18
18/11/2020 06:42
İzmir Depremi ve Tsunami

    Maalesef bir deprem daha yaşadık. Evet İzmir gibi yaşamadım ama sonrası kurtarma çalışmalarını ve görüntülerini umutla, heyecanla zaman zaman da gözü yaşlı hep birlikte izledik. Tüm İzmir ve yöreye tekrar geçmiş olsun. Bu sefer ki yazımız tabii ki deprem dalgası hakkında olmayacaktı. Ama Teos Marinada yatların pontonları ile beraber sürükleniş videolarını dehşet ve üzüntüyle izledikten sonra biraz araştırmak istedim. Çünkü ben de orada olabilirdim.

     Ne yapabilirdim? Doğrusunu isterseniz: teknemi kurtarmak adına Hiçbir şey yapamazdım!.. Yalnız tek bildiğim açık denizde deprem dalgası hissedilmeyecek kadar yatay seyreder. Açığa palamar halatlarını keserek kaçabilir miydim? Sanmıyorum. Bilemiyorum. Zaten bağlıyken sular bu kadar hızlı çekiliyorsa, maalesef tekneyi terk etmek ve biraz yükseğe çıkmak daha güvenli. Öte yandan yapılabilecek bir şeyler var mıydı? İşte biraz onun üzerine eğilmek istedim. İşte öğrendiklerim.

     30 Ekim 2020 tarihinde Ege Denizi’nde Sisam adasının kuzeyinde denizde yerel saat ile 14:51’de 6.9 (Usgs=7) şiddetinde oldukça hasar veren bir deprem ve buna bağlı deprem dalgaları (Tsunami) yöre kıyılarımızı etkilemiş bazı yerlerde oldukça fazla pek çok yerde daha az hasara neden olmuştur.

     Türkiye sahillerinde nerelerdir bunlar derseniz: Sisam’ın doğu ve kuzeydoğusunda bulunan Kuşadası körfezi, güneyde Sisam Boğazına yakın yerleri, Kuzeyde Çeşme Boğazına kadar alanda yerleşimler, sahil siteleri, balıkçı barınakları ve marinalar etkilenmiştir diye düşünüyorum. Bilemiyorum çünkü bu kadar geniş bölgede bir araştırmaya henüz rastlamadım.

     Bunlarda durum kötü mü diye endişelenirken, Sığacık koyunda Teos marinada kaydedilen videolar internete düşmeye başladı. Oysa Kuşadası ve Alaçatı marinalardan pek bir haber yoktu. Teos marinanın başına gelenleri video kayıtları ise orada ki durumu gözler önüne serdi. Görgü tanıklarına göre Sığacık Körfezi içinde ve marinada 4-5 saat süren büyük periyotlu deprem dalgaları nedeniyle yerleşim bölgesi ciddi etkilenmiş.

     Barınaklar ve marina ve içindeki tekneler yerinden kopan pontonlar ile beraber açığa sürüklenmişler. Palamar halatlarını koparan kimi tekneler karaya oturmuş kimisi de alarga da başıboş halde kalmış. Bu üzücü görüntülerden hasarın hiç de küçük olmadığı görülüyordu. Daha sonra yapılan tespitlerde 26 teknenin battığı bunların 19’unun kurtarıldığı, 43 teknenin karaya oturduğu bunların da 40’nın tekrar yüzdürüldüğü Sahil Güvenlik tarafından rapor edildi.

     Marinada teknelerin bağlandığı ponton adı verilen 5 yüzer iskeleden 4’ü kullanılamaz hale geldiğinden, özellikle Kuşadası marina bağlayacak pontonu kalmayan onlarca tekneyi misafir etmek için kapılarını açtığını okuduk. Tam burada dikkatimi çeken Kuşadası marinanın, hatta Alaçatı’nın hasar görüp görmediğiydi. Biraz araştırınca buralarda suların yavaş ve daha az yükseldiği ortaya çıktı. Peki bu fark neden ve nasıl oldu. Sosyal medyada pek paylaşılmayan eş dost videolarından açıkça görülüyordu. Sonuç tüm sahillerde deprem dalgası az ya da orta şiddette etkili olmuştu.

     Dalgalar kıyı yapısına göre birkaç yüz metrelere varan mesafelerle içerilere girmiş veya 1-1,5m yükselerek çeşitli hasarlara neden olmuştu. Burada dikkatimi çeken ise hasarın neden Sığacık ve Teos’ta bu kadar yüksek hasar olduğuydu. Çünkü burada gel-gitler 4-5 saat azalarak sürüyor ve ilk deprem dalgalarında önce sular ciddi anaforlar yaratarak, kuvvetle çekiliyor beraberinde pontonları tutan tonoz demirlerini bile sürüklüyor. Sonra yine anaforlarla geri getiriyor. Ve marinanın beton rıhtımının 80-90cm üzerine kadar yükseliyor. Bu yükselme toplamda 2m’yi bulan yükselme oluyor.

     Peki, bu salınım neden bu kadar kuvvetli ve en çok bu bölgede oluyor? Cevabı ise deniz tabanında, yani depremle birlikte meydana gelen kırılma: yönü, doğrultusu ve buna bağlı çökme nedeniyle su yüzeyine çıkan dalga enerjisi. Bunun yönünü etki alanını jeologlar ölçümlerle biliyorlar ve çalışma raporlarında belirtiyorlar.

     Üniversite, kamu ve yerel yönetimler ortaklaşa bir çalışma ile ne yapmaları gerektiğine bakmaları gerekmez mi? Öte yandan okyanuslarda ki depremlerden sonra meydana gelen deprem dalgaları uzun mesafeler kat ettiği için saat bazında bir ihbar mekanizması bulunmaktadır. Ama Ege gibi çok çok daha küçük bir bölgede kaçabilmek için anlamlı olabilir mi? Tabii bilemiyorum.

     Kandilli Rasathanesi İzmir Depremi raporunda “… 11.dakikada tsunami uyarı mesajlarımız ilgili merkezlere ulaştırıldığı…” diyen satır göze çarpıyor. Demek ki bizde de var. Burada önemli olan depremden kaç dakika sonra deprem dalgası Sığacık’a, Teos’a Kuşadası’na ulaştığıdır. Bunu henüz bilmiyorum. Evet bu bilgi bir uyarı sisteminin işlevselliği için yaşamsal önemdedir. İşte küçük bir araştırma ile nerelere geldik. Sorular sorular…
     Sağlıkla kalın.

     Not: İnternetten, Kandilli Rasathanesi sitesine, Afad’a, çeşitli bilimsel raporlara ve “İnternational Tsunami information Center”a ulaşabilirsiniz.

Önceki Yazılar :
Haberler
  “Asgari ücret komisyonu adaletli değil”

  İhale Özetleri

  04 Aralık 2020 Tarihli ve 31324 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  Günlük vak’a sayısı 32.381 ile yeni bir rekor kırdı

  Enflasyonda yıllık artış %14,03

  TÜSİAD Yüksek İstişare Kurulu: Doğru bilgi ve şeffaflık istiyoruz

  Stoklar tükendi 2’nci el bisiklet talebi arttı

  EİB’ten Kasım ayında 1 milyar 213 milyon dolarlık ihracat

  Aşıda öncellik sağlık çalışanları ve yaşlıların

  “Engel olmazsak engel kalmaz”

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  Elvan: Kasım enflasyonu beklentilerin üzerinde

  Sosyal medya şirketlerine 30’ar milyon TL’lik ceza

  Becker’den afetlerde hayat kurtaran teknoloji

  POZİTERA’nın gıda sektöründeki markalarla işbirliği artıyor

  Vergi yapılandırmasında bu tarihe dikkat!

  Gürer: Asgari ücret en az 3 bin 100 lira olmalı

  Narlıdere Belediyesi engellileri unutmuyor

  Palmiye ağaçlarına koruma kalkanı

  Gıdada markalaşmanın adı Lezita

  Belediye ve bina yöneticileri birlikte çalışacak

  Madencilerin mottosu, “sürdürülebilir madencilik”

  İzmir’de hava kirliliğine karşı denetimler sürüyor

  Batur’dan Dünya Engelliler Günü için anlamlı mesaj

  Arslan: Engelli bireylerin sosyal ve ekonomik dışlanma riskleri ortadan kaldırılmalı

  İzmir İtfaiyesi’nden termal kameralı kurtarma operasyonu

  Başkan İduğ ve sağlıkçılardan Engelliler Günü klibi

  Başkan Sandal, depremzedeleri yalnız bırakmıyor

  DDM’nin “koçluk hizmeti” kontenjanı KOBİ’lerin talebiyle artırıldı

  Çeşme’de ‘Evde Sağlık Hizmetleri’ne yoğun ilgi

  İzmir emlak piyasasında 1 ayda neler değişti?

  “15 milyon kişiyi ilgilendiren ‘sicil affı’ çıkarılmalı”

  Pınar Et’ten yepyeni vegan ürünler: Pınar Falafel & Pınar Veggie Bites

  “Esnaf canı ile ekmek arasında sıkıştı”

  “Atık yönetimi hane halkından başlıyor”

  Bornova’da metruk binalar yıkılıyor

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Uygur: En büyük engel sevgisizlik

  5 Aralık Türk Kahvesi Günü’nde “Bahanesi çok” buluşma

  “Cep telefonu iş kazası riskini artırıyor”

  İhale Özetleri

  03 Aralık 2020 Tarihli ve 31323 Sayılı Resmi Gazete

  Korona rakamları artmaya devam ediyor

  10 aylık dış ticaret açığı 45.3 milyar $

  Ham çelik üretimi yüzde 19,4 arttı

  Su ürünleri desteklemelerinde yeni düzenleme

  Finansal kesim dışı firmaların net döviz açığı azaldı

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 04.12.2020
  Ticaret 03.12.2020
  Ticaret 02.12.2020
  Ticaret 01.12.2020
  Ticaret 30.11.2020
  Ticaret 28.11.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni