• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Sait Keresteci ►PORSUN AMBARI
12
14
16
18
11/11/2021 06:42
Sadun Boro Anısına…

     Geçtiğimiz 1 Kasımda Ülkemizin yetiştirdiği, daha yaşadığı dönemde efsane olmuş amatör denizcimiz Sadun Boro’nun doğum günüydü. Bu nedenle; dünya turu yaptığı teknesinin korunduğu Rahmi M Koç Müzesi’nde ailesi ve yakın dostlarından oluşan sınırlandırılmış bir topluluk tarafından anıldı. Bu nedenle KISMET yatının gölgesinde yaptığı konuşmada, Müze müdiresi Mine Sofuoğlu hanımefendi Sadun Boro’nun önemine değindi.

     Ailenin yakın dostu (E) Amiral Cem Gürdeniz: Sadun Boro’nun zamanında denizciliğin şimdiye göre olmayanlarını sıralayarak ne kadar zor iş işe kalkıştığını anlattı. Ve bunu kendi başına başardığını önemle vurguladı. Son olarak kızı Kısmet Deniz Polat’ın yaptığı konuşmanın özetini bir cümle ile ifade etmek gerekirse: babasının anlatılmak yerine, yaşanması gerektiğini buna da en iyi kitaplarından ulaşılabileceğini ifade ettiler.

     Peki kimdir Sadun Boro? Aslında bunu her yıl tekrar anlatmak ve unutturmamak gerekir. Çünkü O ülkenin amatör denizciliğinin en önemli taşıdır. Kendi deyişiyle “Türk bayrağını gönderinde dalgalandırarak dünya denizlerini dolaşmak” emelini gerçekleştirmenin mutluluğu ile seyahatinden döner. Bu mutluluğunu ise en başından beri basın sayesinde ile halk ile paylaşmıştır. Ve öylesine benimsenmiştir ki döndüğü 1968 Haziranında İstanbul’da kendisini karşılayan müthiş kalabalık onu bağrına basmıştır.

     Yediden yetmişe denizle ilgili olsun olmasın herkes, hatta hatırlarım, babaannem bile Boro’ların kedisi Miço’nun başına gelenlerle dahi ilgiliydiler!.. Donanmanın Çanakkale’de karşıladığı, Boro ailesi önce İstanbul’da karşılanmış sonra Ankara’da Anıtkabir’de saygı duruşu ve Cumhurbaşkanı’nın tarafından kabulü ile tüm gazetelerde manşettiler. Bunda yolculuk hikâyesini günü gününe veren Hürriyet gazetesinin önemli bir payı olduğunu belirtmek gerekir. Ardından yazığı ‘Pupa Yelken’ adlı bol resimli ve haritalı kitabı ile sonra ki yıllarda denizciliğe meraklı genç yaşlı pek çok insanı etkileyecek ve cesaretlendirecektir.

     Daha sonra zamanına göre aykırı yaşantısını sürdürdü ve mesleğinde yükselmek ve olanağı varken iyi para kazanmak yerine doğanın kucağında zaman geçirmeyi tercih etti ve her zaman o güzelim üslubuyla doğanın korunmasını ve güzelliğini anlatı anlattı anlattı…

     1928 yılında doğan Sadun Boro babasını erken yaşta kaybedince ailesi ile birlikte dedesinin yanına Caddebostan’a geldi. Burada ilk deniz maceralarının başladığını anlatır. Çeşitli çocukluk maceralarının ardından Galatasaray Lisesi’nde okurken artık kendi yelkenli sandalına kavuşur. Her fırsatta ve her havada denize çıkar. Galatasaray bitince İngiltere’ye tekstil mühendisliği okumaya gider. Burada üniversiteyi bitirirken bir ilanın peşinden 6 ay sürecek ilk açık deniz ve okyanus geçiş macerasını yaşar. Bundan sonra artık denizden ama özellikle açık denizden vazgeçemeyeceğini anlar. Yurda döndükten sonra o zaman için en önemli ve kazançlı mesleklerden olan tekstil mühendisliği avantajı ile yaptırdığı teknesi ile dünya turuna çıkar. Ama öncesinde evlenmiştir.

     Dünya turu o zaman için neredeyse imkânsız bir macera gibidir. Ve bu maceradan 2 yıl 10 ay sonra yurda döner. Macera diyorum çünkü dünya turu yaptığı zamana bakacak olursak: okyanusa açılan bir tekneler yılda 5-6 adedi bile bulmazdı. Üstelik bir yelkenli yat bu yıllarda okyanusa açıldığı zaman dünya ile ilişkisi kesilirdi. Mesela Atlantik Okyanusu o zaman yaklaşık 1 aydan fazla bir zamanda geçiliyordu. Yolda pusula, parakete ve sekstant (bir çeşit açıölçer, bununla güneş, ay ve gezegenlerin açılarını ölçülüp düzeltme hesapları) ile seyir yapılırdı. Ve her gün rasat yapmak gerektiğini de unutmayalım. Akıntı, fırtına ve kapalı hava gibi meteorolojik olaylar rasatı engeller ve yanılma payını oldukça arttırabilirdi. Yani kısaca küçük bir yelkenlide biraz da Allaha emanet seyir yapılırdı. Sadun Boro böylesi bir işe cesaret etmişti.

     Sonra dünya turundan dönünce çeşitli fabrikalarda çalışıp zamanı gelince hemen emekli olup Bodrum’a yerleşti. Ve kızına açık denizi yaşatmak için Kuzey Amerika yolculuğuna çıktı. Böylece iki kez daha okyanus geçtiler. Döndükten sonra artık tüm zamanını neredeyse teknesinde yaşayarak, sahillerimizin özellikle de dünyadaki en güzel sahillerin bulunduğu Ege’nin ve doğasının korunması için çaba harcadı. Her fırsatta her yere yazılar yazdı. Her yaz Akdeniz’de Ege’de ve Karadeniz’de seyirler yaptı. Tüm Türkiye sahillerini koy koy dolaştı. Zaman zaman da Adriyatik ve Doğu Akdeniz’de daha uzun seyirler yaptı.

     Sadun Boro “Pupa Yelken” den başka gezilerini, deneyimlerini, kendi yaşamını ve anılarını anlatan 3 adet kitap daha kaleme aldı. Bunlardan başka sahillerimizi anlatan ve birçok defa baskı yapan “Vira Demir” adlı kılavuz kitabı da kaleme aldı. Onun bir diğer önemli özelliği ise mizah ile yoğrulmuş çok kolay okunabilen bir üslubunun olmasıdır. Yaşamı ve teknesi hakkında daha detaylı yazılarda görüşmek üzere…

     Kitapları: Pupa Yelken, Bir Hayalin Peşinde, Kısmet’in Dümen Suyunda, Yeni Dünya’ya Fora Yelken ve Vira Demir.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Vak’a/test oranı iki gündür geriliyor

  TEHLİKELİ ATIKLARIN TOPLANMASI, TAŞINMASI, ARA DEPOLANMASI ve BERTARAFI HİZMET ALIMI

  Dış ticaret açığı 5,3 milyar dolar

  “Mevcut para politikası etkileri 2022’nin ilk yarısında görülecek”

  Travel Turkey İzmir turizme yön veriyor

  Nebati: Önceliğimiz yatırım ve istihdam olacak

  Güler: Tek tarafı koruyan sözleşme olmaz

  Duayen iş insanı Erdoğan Özgörkey hayatını kaybetti

  Süt üreticisi fahiş zamlara tepkili

  “Antalya Havalimanı ihalesi ekonomiye olan güvenin göstergesi”

  Döviz / Altın

  Google Türkiye 15. yılını kutluyor

  Yeni Hazine ve Maliye Bakanı Nureddin Nebati

  Petrol piyasası lisans yönetmeliğinde değişiklik

  Kırsal kalkınma desteklerinde düzenleme

  Sanayinin yeni buluşma noktasına ilgi artıyor

  “Kadınlar oldukça tartışma zenginleşiyor”

  Telseren: Önce suya yatırım yapmalıyız

  PTT AŞ hizmetlerinde dijital dönem

  İzmir sevdalıları Konak’ta anıldı

  Karşıyakalı minikler ‘Şubadap Çocuk’ ile buluştu

  İzmir’de kadınlar “temsilde eşitlik” için yürüyecek

  Güveli Barajı tamamlandı

  Elektrik üretiminde en büyük pay rüzgar enerjisinin

  Çiftçinin kuraklık kaybı 20 bin TL

  İzmir’in bisikletli ulaşım projeleri ödül kazandı

  BBŞT’de ikinci gala

  Borsalarda Alım-Satım

  Pamukkale Belediyesi A0 tarayıcı satın alacak

  Buca’ya giysi toplama kumbaraları geldi

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Türk Telekom ile engelsiz yaşam

  Pamukkale Belediyesi çiçek satın alacak

  112 bin satıcı 63 milyon ürünü Türkiye ile buluşturdu

  Efes Selçuk Belediyesi ile AKUT arasında protokol

  Yaşamak için engel yok!

  Kur artışı dijital pazarlama yatırımlarını durdurmadı

  DSİ Samsun 71. Şube Müdürlüğü onarım işi yaptıracak

  Soyer: Ekonomik krize rağmen yatırımlarımız sürecek

  Konak Belediyesi’nin yeni bina projesi görücüye çıktı

  İhale Özetleri

  02 Aralık 2021 Tarihli ve 31677 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  Aralık ayının ilk gününde 196 kişi vefat etti, 22.556 yeni vak’a tespit edildi

  Poşet bedeli ile çevre fonu kurulsun!

  Döviz / Altın

  “Enflasyona karşı emeği koruyacak asgari ücret belirleyeceğiz”

  Kredi Garanti Fonu’ndan iki yeni destek

  İSO Türkiye İmalat PMI 52,0’ye yükseldi

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 03.12.2021
  Ticaret 02.12.2021
  Ticaret 01.12.2021
  Ticaret 30.11.2021
  Ticaret 29.11.2021
  Ticaret 27.11.2021
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni