• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Sait Keresteci ►PORSUN AMBARI
12
14
16
18
25/08/2021 06:28
Sadun Boro’nun Dünya Turu

     Temmuz ayından Ağustos’a yangınlarla geçtik. Evimiz yüreğimiz canımız yandı. Akıl almaz olayları hep beraber üzülerek izledik. Maalesef yaraların sarılması da zaman alacak gibi görünüyor. Hepimize geçmiş olsun.
     Biraz gündemden uzaklaşalım istedim. Bu sefer 56 yıl geriye gidelim: yani 1965 yılı Ağustos ayına…

     Bakalım hangi olaylar olmuş; Amerika Gemini-5 roketi arıza nedeniyle fırlatılamamış, Asya’da Vietnam savaşı devam etmekte, Fransa Pasifik’te atom bombası denemeleri yapmış. Ağustos değil ama Temmuz sonu dünya Daktilo Şampiyonasında Türkiye şampiyon olmuş, 1 yıl evvel 2. Solo Atlantik yarışı yapılmış, zorlu kuzey rotasını tercih etmiş Fransız yelkenci Eric Tabarly beklenmedik bir şekilde birinci geldi. İlgi alanım gereği biliyorum, yarışa 13-14 kişi katıldı. Tabarly yanılmıyorsam 27 günde finişe ulaştığında daha finiş hattı kurulmamıştı.

     Bu ilginç yarışı belki bir başka sefer yazarım, ama sonuncu 63 gün sonra varış hattına geldiğini burada not düşelim. Mesela o yıllar daha otomatik pilotlar çok yeni ve güvenli değildi. Okyanus geçişlerinde tüm gemiler ve tabii ki tek tük olan yatlar da her gün sekstant ile güneş ve yıldızlardan rasat yaparak bulunduğu yeri tespit edip harita üzerine işleyerek seyir yaparlardı. Her yatta hele çoğu mütevazi olan 10-12 m lik gezi yatlarında bu işlem oldukça zahmetliydi. Telsiz uzun mesafelerde çalışmıyordu.

     İşte bu şartlarda ülkemizden bir insan Sadun Boro yola çıktı ve bir dünya turu yaptı. Daha sonra o endişeli anı ilk kitabında şu satırlarda anlatır:
     “22 Ağustos 1965… Hafif yağmur çişeliyor… Puslu bir Pazar sabahının erken saatleri. Israrlarıma rağmen Caddebostan iskelesine inmiş anneme, tekneleriyle gelen birkaç yakın arkadaşa son defa veda ettikten sonra Vira Bismillah…

     ​O anı, yaşadığım müddetçe unutmama imkan var mı? Hafif poyrazın önünde Kısmet pupa yelken yol alırken, kamaranın kenarına ilişmiş, son defa yaşlı gözlerle arkaya bakıyorum, …O aşina siluetler artık seçilmez oldu. Acaba bir daha buraları görmek , gene bu sulara dönmek nasip olacak mı?..”

     İstanbul’dan hareketle: Çanakkale, Yunanistan, Güney İtalya, Sardunya, İspanya rotasıyla yaklaşık 3.000 dz mili bir yol kat ettikten sonra Cebelitarık’a varan Sadun Boro, Kasım ayı başında Atlantik Okyanusuna açılmıştır. İlk ciddi fırtınayı Kanarya Adalarına 700 dz millik bir rotada alt etmiştir.

     Kanarya adalarından sonra yaklaşık 1 ayda Atlantik Okyanusunu geçmiştir. Yanında, yola çıkmadan evlendiği alman asıllı eşi ve Kanarya Adaları’nda tekneye katılan yavru kedi Miço bulunmaktadır. Bundan sonra Karayip Adalarının bir kısmına uğrayarak kuzeye St Barth adasına çıkar, bu aşağı yukarı Porto Rico hizasıdır. Buraya kadar Sadun Boro’nun daha önce seyir yaptığı yerlerdir. Daha sonra Karayip Denizi’nde güney batıya seyir yaparak 10 gün sonra Panama’ya varır. Buradan kanalı geçerek Pasifik’e açılacaktır.

     Pasifik Okyanusuna kendi teknesi ile varan ilk Türk yatçısıdır: tarih 25 Mart 1966. Panama’dan sonra sırada 900 dz millik açık deniz yolculuğu ile varacağı yer Galapagos Adaları vardır. Buradan uzun Pasifik geçişi başlar, 36. Günün sonunda kara görünür. Bundan sonra atlaya atlaya gideceği takımadaların ilki olan Markiz Adalarına varmıştır. Ardından Kısmet yatı 1966 Temmuz’unda ilk Türk yatı olarak Tahiti Adasına demir koyuverir.

     Adalar denizinde çeşitli takımadaları ziyaret ettikten sonra Torres Boğazı boğazını geçerek Hint Okyanusuna girer. Bundan sonra ki duraklar Endonezya, Singapur, Andaman Denizi, Bengal körfezi rotalarında devam eder. Bu arada korsanların Kısmet’e ateş açması, eşi Oda Boro’nun hastalığı ve Türkiye’ye dönüp ameliyat olması gibi olumsuz ve üzücü olaylar ile karşılaşırlar. Sadun Boro tekneyi bırakamaz ve Hint Okyanusu’nun kalan kısmını yalnız geçer.

     Başarılı bir ameliyat sonucu daha tam iyileşmeden tekneye geri dönen ikinci kaptanı ile zorlu ve sıkıntılı seyir ile Kızıldeniz geçilir. Süveyş Kanalına varmışlardır. Ama savaş nedeniyle kapalı olan Süveyş yüzünden seyahat nasıl tamamlanacaktır? Endişeler ortaya çıkar. Neyse ki bu sorun da İsrail’de karadan kamyon üzerinde seyir(!) ile çözülecektir.

     Ve sonunda Hayfa’da Akdeniz’e varmışlardır. Akdeniz’de tekrar suyla buluşan Kısmet yatı ve yolcuları onca yoldan sonra, kendilerini artık eve gelmiş gibi hissederler. Son seyir ülke hasreti en üst noktasına varmış 3 günlük bir yoldur. Bundan sonrası ilk vardıkları Fethiye sahillerinden kuzeye yükselerek eve dönüş olarak çok çok kısaca değindiğim dünya turu 2 yıl 10 ay sonra sürmüştür.

     Yolculuk sırasında yaşanan akıl almaz güzel anlar ve zamanlar, günbatımları, gündoğumları, inanılmaz yıldızlı, mehtaplı sefaların yanında sayısız fırtına, uykusuz geçen sefil geceler, binlerce kere yapılan yelken ayarları, bakımlar onarımlar hastalık, tayfunlar ve korsanlar…Bir inancın tutkunun hikayesidir bu aynı zamanda.

     Yolculuğun analizini yapmayı ise bir sonraki yazıya bırakarak esenlikler ve kolayına seyirler dilerim.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Konutta yabancı yatırımcı umudu

  “Kanatlı sektörünün yıllık cirosu 5.5 milyar TL”

  Mobilya ihracatında değer artışı miktar artışının önünde

  Net UYP Temmuz sonunda eksi 290 milyar $ oldu

  Tarımsal Girdi Fiyat Endeksi Temmuz’da %2 arttı

  Yurt Dışı Üretici Fiyat Endeksi, Ağustos’ta % 0,92 azaldı

  Ağustos ayı toplam kurulu güç 229 megavat arttı

  TEİS: Grip aşısı eczanelerde 85,12 TL’ye verilecek

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  BNP Paribas Finansal Kiralama, pozitif leasing yaklaşımıyla yenilenebilir enerji yatırımlarını finanse ediyor

  Yüz yüze eğitim dizüstü bilgisayar satışlarını yüzde 40 artırdı

  Yeşilyurt Belediye Başkanlığı geri dönüşüm atık malzemeleri satacak

  Hyundai, Boston Dynamics ile güvenlik robotu üretti

  Ahilik Haftası etkinlikleri tamamlandı

  Ovacık festivalle şenlendi

  İzmir Büyükşehir Belediyesi gazileri unutmadı

  Avrupa Hareketlilik Haftası’nda Efes Selçuk’ta bisiklet turu

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  İzmit Belediyesi sigortacılık hizmeti alacak

  İş yerlerinde Covid-19 nedeniyle alınan tedbirler nelerdir?

  Bilim ve Teknoloji Torbalı’da buluşacak

  Uçak Kardeşler 4. kez ihracat şampiyonu

  Karabağlar’da Eğitim Kart dağıtımları sürüyor

  İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin projeleri ödül aldı

  Egeli sanayicilerden KOSBİ Meslek Lisesi’ne tam not

  Can dostlar fuar için gün sayıyor

  Ergene Belediyesi çevre düzenleme işi yaptıracak

  Kadın girişimcileri buluşturan uygulama

  Betoya Prefabrik, 100 yıl ömürlü beton üretecek

  Kemalpaşa Belediyesi “Çocuk Festivali” ile bir ilke imza attı

  İzmir Büyükşehir Belediyesi’nden Tire’ye 3 yeni kavşak projesi

  “AB pazarında daha fazla coğrafi işaretli ürünümüzü görmek istiyoruz”

  “İhracat dünya arenasındaki gururumuz”

  Eva Klesse Quartett festival sahnesinde

  Tekstil sektörünün başarısı, İzmir’den dünyaya yayıldı

  Avrupa Hareketlilik Haftası’nda Konak fark yaratacak

  Gaziler Bornova’da buluştu

  Türkiye’de ilk “Fabrikada Masal Şenliği” İzmir’de yapıldı

  Crosswinds ile müzikal yolculuk

  İhale Özetleri

  20 Eylül 2021 Tarihli ve 31604 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  Rakamlar stabil denilebilecek bir seyir izliyor

  19 Eylül 2021 Tarihli ve 31603 Sayılı Resmî Gazete

  Aktif vak’a sayısı iki gündür artıyor

  SAHA İŞLERİ (Peyzaj Düzenlemesi) YAPILMASI İŞİ

  ESKİ SMYRNA KAZI BİNASINDA TADİLAT YAPILMASI İŞİ

  E-POSTA GÜVENLİK YAZILIMI LİSANS ve DESTEK PAKETİ YENİLENMESİ HİZMETİ ALIMI

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 21.09.2021
  Ticaret 20.09.2021
  Ticaret 18.09.2021
  Ticaret 17.09.2021
  Ticaret 16.09.2021
  Ticaret 15.09.2021
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni