• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Seda Gök ►GÜNDEME DAİR...
12
14
16
18
15/09/2018 09:47
Dünya gıda ticaretinden daha yüksek pay almalıyız

     Türkiye, dünya gıda ve içecek ticareti içinden sadece yüzde 1 pay alıyor. Sektör; ihracat ve üretim payını artırma çabasında…
     Artan nüfusla birlikte doğal kaynakların azalması, insanlığın önümüzdeki yıllarda gıda tehdidiyle karşı karşıya kalacağının sinyallerini veriyor. Bu da özellikle nüfusu kalabalık olan ülkeleri farklı arayışlara itiyor.

     Yaklaşık 7,5 milyar olan dünya nüfusunun, 2025 yılında 1 milyar daha artacağı, 2050’ye gelindiğinde ise 9,6 milyara ulaşacağı tahmin ediliyor. Artan nüfusla birlikte çevre kirliliği, küresel ısınma ve doğal kaynakların azalması gibi tehditler önümüzdeki yıllarda insanlığın gıda ve içecek ihtiyacının karşılamasının zorlaşacağını gösteriyor.

     Büyük çoğunluğu özel sektör kuruluşu niteliğinde olan Türkiye’deki gıda sanayi işletmelerinin yüzde 95’ini KOBİ’ler oluşturuyor. Bugün Türkiye’de gıda ve içecek sanayinde 45 bine yakın işletme faaliyet gösteriyor. Bu işletmelerin büyük çoğunluğu gıda sanayisinde üretim yaparken, küçük bir kısmı ise içecek sanayisinde yer alıyor.
     Türkiye ekonomisi ile gıda ve içecek sanayisinin büyüme hızları incelendiğinde, ülke ekonomisi yaklaşık yüzde 10 gelişme hızı gösterirken, gıda ve içecek sanayisinin gelişme hızı yüzde 2,5 olduğunu görüyoruz.

     GSYH ile gıda ve içecek sanayi cari büyüme rakamları birlikte değerlendirildiğinde ise GSYH yüzde 18 büyürken, gıda ve içecek sanayi bu rakamın biraz gerisinde kalarak yüzde 15,5’lik büyüme yakalayabilmiş.
     Dolayısıyla gıda ve içecek sektörünün stratejik öneminin ve büyüme oranlarının dünya genelinde daha da artacağı öngörülüyor.

     Ülkelerin dünya üretimindeki payları incelendiğinde de son yıllarda gelişmekte olan ülkelerin paylarının yükseldiği görülüyor. Örneğin; Çin 2005 yılında dünya gıda ve içecek imalatının yüzde 7’sini karşılarken, günümüze gelindiğinde bu oran çok büyük bir artışla yüzde 17’e yükseldi. Çin kadar yüksek oranlarda olmasa da Arjantin, Endonezya, Hindistan, Polonya, Vietnam, Romanya ve Suudi Arabistan gibi ülkeler de dünya üretimindeki paylarını son yıllarda önemli oranda artırdı.

     Sektörde son yıllarda elde edilen katma değerin gelişmiş ülkelerden gelişmekte olan ülkelere doğru kaydığı görülüyor. Bunun verilerle en güzel göstergesi; dünya genelinde sektörden elde edilen katma değerlerde AB’nin payı 2000 yılında yüzde 26 iken, günümüzde bu oran yüzde 21’e düştüğünü görüyoruz.

     Keza aynı yıllar arasında ABD’nin payı da yüzde 24’ten, yüzde 21’e geriledi. Sektörün dış ticaretinde ise yine aynı şekilde AB-27, ABD, Kanada gibi gelişmiş ülkelerin hem ihracat hem de ithalatta dünya genelindeki paylarının azaldığı görülüyor. Bu durum, sektörün dış ticaretinde gelişmekte olan ülkelerin daha fazla rol almaya başladığını teyit ediyor. Çin, yüksek nüfusundan dolayı üretimdeki gelişimini daha fazla iç tüketimde kullanırken, gelişme trendini aynı oranda dış ticarete yansıtamıyor.

     Sektörde yapılan ihracatta Tayland, Malezya, Endonezya, Hindistan gibi Asya ülkeleri ile Brezilya, Arjantin gibi Güney Amerika ülkelerinde önemli bir ilerleme yaşanırken, Avustralya, Kanada, Sili ve Meksika gibi ülkelerin dünya genelindeki ihracat payları azalıyor. Türkiye ise son 10 yılda dünya ihracatından aldığı payı artırarak ilk 15 ihracatçı ülke arasına girdi. Ancak toplam pazardan ise sadece yüzde 1 pay alabiliyor.

     Avrupa Birliği’nin (AB) gıda ürünleri ve içecek imalatı sektöründe dünya genelindeki üretim ve dış ticaret payı son yıllarda düşüş eğilimi gösteriyor. Ancak sektördeki üretim değeri, dış ticaret miktarı, katma değer gibi birçok değişkende AB’nin halen dünya genelinde ilk sırada yer aldığını söyleyebiliriz. AB içinde ise özellikle Almanya, Fransa, İtalya, Birleşik Krallık, İspanya, Polonya ve Hollanda gibi ülkelerin sektörde birçok değişkene göre öne çıktıkları görülüyor.

     Gıda ve içecek sanayisinde firma sayılarına göre Fransa ve İtalya başta olmak üzere Almanya ve İspanya gibi ülkeler öne çıkıyor. İstihdam rakamlarında ise firma sayısı Fransa ve İtalya’dan daha az olmasına rağmen, işletme ölçekleri daha büyük olan Almanya ilk sırada yer alıyor. Almanya’yı sırasıyla Fransa, İtalya, Polonya, Birleşik Krallık ve İspanya izliyor.

     AB ülkeleri ile mukayese edilecek olursa Türkiye firma sayısında Fransa ve İtalya’dan sonra üçüncü sırada yer alıyor. Yine Fransa ve İtalya ile benzer şekilde firma ölçekleri küçük olduğu için istihdam rakamlarında AB üyesi beş ülkeden sonra geliyor. Gıda ve içecek sanayisinde sektöründe Türkiye için asıl problemli konu, sektörden elde edilen ciro ve katma değerle ilgili.

     Türkiye’nin sektörden elde ettiği katma değer ve ciro rakamları istihdam ve firma sayılarına oranlandığında, bu oranların AB ortalamasına göre çok düşük seviyelerde kaldığı izleniyor. Bu durum, iş gücü verimliliğinin ve sektörden elde edilen katma değerin Türkiye’de düşük olduğunu gösteriyor.  Bu verilerde gösteriyor ki; gıda başlığı üzerinde daha fazla çalışmalıyız.

Önceki Yazılar :
Haberler
  DETECTİON KİT SATIN ALINACAKTIR

  T.C. İZMİR 6. İCRA DAİRESİ 2016/8142 ESAS TAŞINIRIN AÇIK ARTIRMA İLANI

  T.C. KİRAZ İCRA DAİRESİ 2018/182 TLMT. TAŞINMAZIN AÇIK ARTIRMA İLANI

  İZMİR 8. ASLİYE HUKUK MAHKEMESİNDEN İLAN

  MARBLE İzmir’i heyecanla bekliyoruz

  “Otomotiv ‘de 2. Eldeki KDV uyuşmazlığını çözdük”

  Petlim artık SOCAR Terminal adıyla hizmet verecek

  Pet sektörü 3. kez İzmir’de buluştu

  KDV ve ÖTV indirimleri uzatıldı

  Tüketici güven endeksi 59,4 oldu

  İnşaat maliyet endeksi aylık %6,49 arttı

  KDV ve ÖTV’de bahar müjdesi

  Soyer: “İzmir’de raylı sistemi iki kat artıracağız”

  NISSAN, uzatılan ÖTV ve KDV indirimlerini sıfır faizle destekliyor

  Atığı yönetenler iklimi değişikliğini engelleyebilir mi?

  Yarışmak isteyen gençler için büyük fırsat

  “İstihdam seferberliği doğru bir hamle”

  Dijital tarımda yerli ve milli ürün ‘Filiz’

  Fındıkta 1 milyar dolar gelir kaybı olabilir

  İzmirli gençler, Vodafone Freezone Son Ses Online Müzik Yarışması’nda yarı finale yükseldi

  Expomed Fuarı sektörü bir araya getirmeye hazırlanıyor

  Tüpraş’ın 13 yılda yaptığı yatırım 6 milyar doları aştı

  İklimsa, 450 yetkili satıcı ve servisi ile bölge toplantıları gerçekleştirdi

  Yeni yabancı kuralı Süper Lig’in değerini tehdit ediyor

  Dünyadaki lüks ürünlerin üçte birini Çinli tüketiciler satın alıyor

  Doğan Holding’den 131 milyonluk hisse geri alımı

  Çimsa’dan rekor satın alma

  BİST’ten GARFA hisselerine tedbir

  BİST, AYEN hisselerine tedbir kararı aldı

  Turkcell Sigorta Sermayesini 4 milyon liraya çıkardı

  Zeybekçi’ye anlamlı yanıt

  İBB’den büyük çevre hamlesi; Mordoğan’ın beklediği müjde geldi

  Süper çocuk festivali geliyor

  Sanayiler akıllı teknolojiler ile korunuyor

  Kaspersky Lab, 2018 yıllık ölçümlerinde TOP3’te en çok yer alan marka oldu

  Nokia 5.1 Plus 1999 TL Fiyatıyla Türkiye’de

  Buca yeni kent merkezi Buca Çarşı’ya kavuştu

  Konak’ta tapu sevinci sürüyor

  Nadir Vekiloğlu spor salonu açıldı

  Bornova Belediyesi’nden bir kütüphane daha

  BBŞT’den görme engelliler için sesli betimleme

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Borsalarda Alım-Satım

  Döviz / Altın

  21 Mart 2019 Tarihli ve 30721 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  10 soruda dünya ticaret savaşı...

  YAZILIM DESTEK HİZMETİ ALINACAKTIR

  BAYINDIR ORMAN İŞLETME MÜDÜRLÜĞÜ BEYDAĞ İŞLETME ŞEFLİĞİ 972 VE OVACIK İŞLETME ŞEFLİĞİ 516 KOD NOLU ORMAN YOLU YAPIMI

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 22.03.2019
  Ticaret 21.03.2019
  Ticaret 20.03.2019
  Ticaret 19.03.2019
  Ticaret 18.03.2019
  Ticaret 16.03.2019
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni