• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Seda Gök ►GÜNDEME DAİR...
12
14
16
18
22/02/2021 06:20
E-ticaret üzerine notlar...

Journalist
Ticaret Newspaper Responsible Editorial Manager
YARIN Magazine Editorial Director
www.sedagok.com

     Strateji ve Bütçe Başkanlığı, Perakende e-ticaretin Yükselişi başlıklığı ile e-ticaret pazarındaki gelişmelere yönelik bir çalışma yaptı.
     Çalışmada, perakende sektöründe e –ticaretin gelişimi ve mevcut pazara etkileri değerlendirilmiş. Bu çalışmadan dikkat çekici satır arası notları bugün sizlerle paylaşmak istiyorum.
     Çalışmada Türkiye’de firmaların e-ticarete katılımının sınırlı olmasının en önemli nedeni olarak farkındalık ve maliyet gösteriliyor. Bu bağlamda da e-ticarette rekabetin korunması ve regülasyona ihtiyaç olduğu vurgusu dikkat çekiyor.
     Çalışma sonuçlarına göre pandemi sürecinde e-ticaret hızla büyürken, Türkiye özelinde sürece bakıldığında gelişim hızının diğer ülkelerle karşılaştırıldığında yavaş kaldığı ifade ediliyor.

     Çalışmanın ayrıntılarına bakıldığında ise sektörün gelişmesi için başta e-pazaryerlerinin oluşturulması öneriliyor. Bu kapsamda sektörün satıcı firmaları koruyacak şekilde kurallı hale getirilmesi ve rekabet açısından dengelenmesi gerektiğine yönelik bulgular dikkat çekiyor. Ayrıca şirket ve satıcıların kendi ürünlerini sunduğu online platformlar olan e-pazaryeri platformlarının tekelleşme eğiliminde olduğunun altı çiziliyor. Bu durumun satıcı firmaları zorlayan kurallar koyduğu belirtilerek, rekabet ve satıcı, tüketici hakları açısından düzenleme yapılması öneriliyor.

     Çalışma kapsamında firmaların e-ticaret kanallarını kullanmama nedenlerine yönelik olarak 4 neden sıralanıyor.
     Bunlardan ilki firmaların bilgisayar ve internete erişiminde olası sorunlar olarak gösteriliyor. İkinci olası neden; firmaların yapısının uygunluğu.... Üçüncü neden; uzman personel eksikliği ve e-ticarete giriş ve satış maliyetleri olarak gösteriliyor.

     Bu başlıkta maliyet unsurları içinde, firmaların kendi internet sitelerini kurması ya da e-pazaryerlerine katılması gerektiği, tek bir e-pazaryerinin yeterli olmayıp birden çok yerde ürünlerini satması gerekliliğinin maliyetleri yükselttiği, bu alanda uzman personel istihdamının da ilave maliyet olduğu vurgusunun altı çiziliyor.
     Dördüncü neden olarak ise firmaların e-ticarete katılmama tercihi gösterilmiş. Bu başlık üzerinden gerçekte firmaların katılmak isteyebileceği ancak bu konuda bilgilerinin ve farkındalığının sınırlı kaldığına vurgu yapıldığını görüyoruz.

     Çalışmada bu dört nedene yönelik bir de analiz yapılmış. Bu analiz üzerinden bakıldığında özellikle küçük firmaların firmaların farkında olsalar dahil maliyetler nedeniyle ürün satışında ortaya çıkan personel, gönderi ve e-pazaryeri komisyonu gibi ilave maliyetlerin bu kanalı kullanma karlılığını ortadan kaldırabildiğini görüyoruz.
     Çalışmanın öneriler bölümünde ise yapısal olarak; e-ticaret kanallarının ve pazaryerlerinin yakın takip edilmesi, birleşme ve devralmaların sadece e-pazaryeri firmalarında değil, yakından ilgilendiren kargo vb. sektörlerde de rekabet açısından incelenmesi; çok taraflı ve dijital piyasalar göz önüne alınarak rekabet mevzuatının gözden geçirilmesi; yeterli bilgi üretilmesi; birleşme ve devralmalardan sonra durumun tekrar analiz edilmesi; pazara girişin düzenlenmesi öneriliyor.

     Çalışmada ilginç bulgulardan biri de e-pazaryerine giren firmanın eğer ciddi miktarda satış yaparak veri biriktirmesi halinde, o e-pazaryerinden ayrılmak istemesi halinde şirketin kendi verilerini almasına izin verilmemesi bulgusu oldu. Firmaların başka alanlarda satışlarında analiz için bu bilgileri almasına izin verilmesi gerektiği belirtiliyor.

     Öte yandan çalışmada, e-pazaryerlerinin hakim durumun kötüye kullanılması ihtimaline yönelik olarak satıcılara imzalatılan sözleşmelerin ağırlığı, firma sıralamasında kural olmaması, firmaların e-pazaryerinde var olabilmesi için diğerinden vazgeçmesinin dayatılması, yıkıcı fiyatlama yapılması olarak sıralanıyor.
     Çalışma genel olarak ise e-pazaryerlerine yönelik olarak rekabet, tüketici hakkı ve platformda satış yapan firmaların haklarını koruyacak şekilde düzenleme öneriliyor. İşte e-ticaretteki son durumumuz özetle böyle...

Önceki Yazılar :
Haberler
  Rakamlarda beklenen azalma gerçekleşmiyor

  TCMB repo faiz oranları %17-18,50

  Toplu ulaşımda Cumartesi düzenlemesi

  Enerji için kentsel dönüşüm fırsat

  “Türkiye ile dünya arasında köprü olacağız”

  ’Taşa değer katanlar’ 8-11 Haziran tarihleri arasında bir araya gelecek

  Bitkisel üretim değeri 2020’de yüzde 22,99 arttı

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  Kadınların istihdam oranının erkeklerin yarısından daha az

  Gübre desteklemelerinin artışına ilişkin karar Resmi Gazete’de yayımlandı

  İş ve ekonomi dünyası Uludağ Ekonomi Zirvesi’nde buluşacak

  Yapay Zekâ eğitimleri başlıyor

  Gürer: Tarım ülkesiyiz ama dünya markası olan bir ürünümüz yok

  “Dayanışma için en güçlü ortak payda kültür ve sanat”

  2021 Arzum Türkiye Kadınlar Satranç Şampiyonası başlıyor

  Manavgat Belediyesi gıda malzemesi satın alacak

  Yeşilay ve Kızılay, İzmir için iş birliği yaptı

  EÜ, Türkiye’de Ziraat’te 1’inci Tıpta 3’üncü

  Karşıyaka’da bebekler çok mutlu

  Güngören Caddesi yeni yüzüne kavuşuyor

  TAV’dan Capital One yolcusuna Washington’da Primeclass hizmet

  Başkan Soyer İzmir’in döngüsel kent yaklaşımını anlattı

  Eskişehir 1 Nolu Açık Ceza İnfaz Kurumu İşyurdu Müdürlüğü suntalem satın alacak

  Cafe ve restoranlar denetleniyor

  FAO Gıda Fiyat Endeksi dokuz aylık yükselişini Şubat’ta da sürdürdü

  Hibrit çalışma sistemi çimento sektörünün gündeminde olacak

  10 yatırımcıdan 7’si yeni yatırıma sıcak

  Bornova pazarları Cumartesi açılacak

  Bayraklı’daki binaların yapı envanteri çıkarılacak

  BAYSEM’de öğretmenler öğrencileri hijyen paketiyle karşıladı

  Aksu Çayı Sulama Birliği akaryakıt satın alacak

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  “Fiber optik altyapı, hayati ve stratejik bir yatırımdır”

  Gürer: Deprem riski olan yerde kolon kesmek faciaya davetiyedir

  İzmir’in Kemalpaşa ilçesinde koronavirüs denetimleri arttırıldı

  İhale Özetleri

  05 Mart 2021 Tarihli ve 31414 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  Yeni vak’a sayısı yüksek oranını koruyor

  T.C. BAYINDIR İCRA DAİRESİNDEN AÇIK ARTIRMA İLE TAŞINMAZ SATIŞI

  İZELTAŞ İZMİR EL ALETLERİ SANAYİ VE TİCARET ANONİM ŞİRKETİ’NDEN OLAĞAN GENEL KURUL TOPLANTI ÇAĞRISI

  İş insanları aşı pasaportunda öncelik istiyor

  Eve kapandık, alışverişte coştuk

  Otomotiv ihracatı Şubatta 2,5 milyar dolar oldu

  CHP şehitler için lokma döktürdü

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  Yeni girişimci ve küçük esnafa 2,2 milyon TL’lik can suyu

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 06.03.2021
  Ticaret 05.03.2021
  Ticaret 04.03.2021
  Ticaret 03.03.2021
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni