• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  TİCARET SOHBETLERİ  |  FİNANS  |  İHALELER  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Seda Gök ►GÜNDEME DAİR...
12
14
16
18
01/09/2018 09:11
Kahve Bahane, Rekabet Şahane...

     Bir fincan kahvenin kırk yıl hatırı var. Bu söz ile şekillendi bizim kahveye bakışımız… Ancak son yıllarda kahve içme kültüründe de hızlı bir değişim yaşanıyor. Bu değişim de pazarın yeniden şekillenmesine neden oluyor. Türk kahvesinden vazgeçmeyenlere karşılık, filtre ve diğer farklı demleme yöntemleriyle ilgi uyandıran kahvelerin birbiri ile rekabetine tanıklık ediyoruz.

     Biz Kurukahveci Mehmet Efendi markası ile büyümüş bir kuşağız. Öyle ki; Mısır Çarşısı’ndaki dükkanlarında dakikalarca kuyruk beklediğimi hatırlatırım. Nescafe(granür kahve) içmek ise o yıllarda büyük bir lüks. Kıbrıs’a ya da yurt dışına çıkan eş dosta sipariş ettiğimizi hatırlıyorum. Şimdilerde ise,  internet ortamına rahat erişimin sağlandığı yeni kahve mekânları hem hayatımı kolaylaştırıyor hem de yeni kahve tatlarını keşfetmemi sağlıyor. Türk kahvesi de son yıllarda hızlı pişirme teknolojisi ile pazara ayak uydurmaya çalışıyor.

     Uluslararası Kahve Federasyonu’nun verisine göre Türkiye’de kişi başına tüketim 920 gram. 2018’de 1 kilogramı bulduğunu var sayarsak yılda 80 bin ton kahve tüketiyoruz. Bunu çekirdek kahve olarak düşünürsek 4 milyar TL’lik ham madde girişi olduğu anlamına geliyor. Bir fincan kahvenin ortalama 8 -10 TL’ye satıldığını düşünürsek, pazarın bunun 3 - 4 katı olduğunu söylemek mümkün.

     Bu sektörde neler oluyor diye şöyle bir rakamlara baktım. Elime, Cushman& Wakefield’in araştırması geçti. Araştırmaya göre kahve pazarı, yıllık ortalama yüzde 70 ile perakendenin en hızlı büyüyen sektörü konumunda.

     Kelimenin tam anlamıyla kıran kırana rekabet var. Yabancılar ve eski Türk markalarının yanı sıra 2015 yılından sonra yaklaşık 20 yeni yerli markanın girişi ile zincir sayısı 61’i bulmuş. Pazarın yaklaşık yüzde 26.5’i ABD’li zincir Starbucks’ın elinde. Ayrıca 7 ülkeden 8 yabancı marka da yüzde 44 pazar payına sahip durumda. Bu markalar kim diye baktığımızda; Caribou, Tchibo, Gloria Jeans, Caffeshop, Robert’s Caffee, Caffe Nero ve At Origın Caffee…

     Önümüzdeki dönemde Starbucks’ın hala yılda 80-100 arası yeni mağaza açarak pazarı domine etmeye devam edeceği öngörülüyor. Bununla birlikte üçüncü nesil Türk menşeli markaların henüz 2015 ve hatta 2016 yılında kurulduğunu göz önünde bulundurursak, dengelerin önümüzdeki 5 yılda değişebileceği de tahmin ediliyor. Bu tahmin tutabilir gözüküyor. Çünkü son yıllarda pazara giren zincirlerin yüzde 90’ı yerli. 2013’te 5, 2014’te 9, 2015’te de 11 yerli marka pazara girdi. Bir başka önemli gösterge, ikinci en yüksek pazar payına sahip olan marka yerli: Kahve Dünyası yüzde 10,7 pazar payı ile hızlı büyüyen markalar arasında.

     Rakamlarla sektöre baktığımızda;  Türkiye’de birden fazla mağazası olan 61 kahve zinciri faaliyette. Bunun 53’ü, yani yaklaşık yüzde 85’i Türk menşeli markalar. Toplamda bin 580 mağaza arasında Türk menşeli markaların oranı yüzde 56.

     Kahve pazarı, en çok mağazası bulunan ilk 3 marka tarafından yaklaşık yüzde 44 pazar payı ile domine ediliyor. Starbucks 417 mağazası ile pazarda yüzde 26’nın üzerinde paya sahip. 23 markanın 10’dan fazla mağazası var ve bin 443 mağaza ile pazarın yüzde 91’ine sahipler. 50’nin üzerinde mağaza portföyüne sahip 11 marka var. En büyük 5 marka, pazarın yarısından fazlasına sahip.

     Markaların üçte biri 2015 yılından sonra kurulmuş. En hızlı büyüyen markalar arasında Starbucks, Caffe Nero, MOC, Federal Coffee, Petra, Kahve Dünyası ve Kronotrop’u sayabiliriz. Üçüncü nesil kahve markalarının zincir haline gelmeleri için sermayeye, yatırımcıya ya da franchise modeline ihtiyaçları var. Şu an için büyük bir çoğunluğun franchise modeliyle ilerliyor.

     Franchise modeli ile büyüyen markaların değerini nasıl koruyacakları sürdürebilir bir başarı için en belirleyici unsurlar arasında yer alıyor. Bununla birlikte yalnız başarılı bir büyüme ve kalite kontrol ile bu markaların ileride yatırım çekmeleri halinde büyümelerinin daha da hızlanacağı düşüncesindeyiz.

     Kahve sektörünün Türkiye’de hala yılda yüzde 70 oranında büyüme gösteren ve henüz gelişim sürecinin başında olduğunu söylemek mümkün. Birleşik Krallık’ta 2017 sonu itibariyle 24 binin üzerinde kahve mağazası bulunuyor. Nüfusu daha düşük olmasına rağmen bu sayı Türkiye’nin 15 katına tekabül ediyor. Bu sayılara baktığımızda Türkiye’nin 20 bin mağazaya ulaşması kısa–orta vadede zor görünse de çok büyük bir büyüme potansiyeline sahip olduğunu da gösteriyor.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Kurulan şirket sayısı yüzde 20 azaldı

  İzmir Körfez Festivali, hem canlı hem heyecanlı

  ‘Yedek işçi’ye kadro yolu açıldı

  TMO yıl sonuna kadar fındık stoklarını satışa açmayaca

  Fitch, küresel büyüme tahminini düşürdü

  Geçen ay 105 bin 154 konut satın aldık

  Yaşam kalitesi en yüksek şehirler belli oldu

  “Coğrafi işaretli ürünler bölgeleri kalkındırıyor”

  “Korumacılık için yerli üretim gerek”

  Tatil sezonu bitti, işyeri ihtiyaçları ikiye katlandı

  İngiliz telekomünikasyon devine Türk kilidi

  İZSİAD’dan İZYEKO’ya tam destek

  “Türkiye ile birlikte küreselleşmek istiyoruz”

  İZKA mali destek programları sonuçları açıklandı

  ALTO’dan üyelerine nefes kredisi

  Bornova’da moloz kirliliğine randevulu çözüm

  Deri ihracatçılarının hedefi ingiltere

  Milliyetçi Hareket Partisi İzmir’de bayrak değişimi

  Ahilik Haftası kutlamaları, ilçe etkinlikleriyle tamamlandı

  “Finans ve reel sektör için tedbir paketi, yep’in temelini sağlamlaştıracaktır”

  Orge’den sektörünün ilk Ar-Ge merkezi

  Oto kiralama fiyatları artacak, revizyon şart

  Nissan Navara Dark Sky Concept Hannover’de tanıtıldı

  Fortinet nesnelerin interneti güvenliğine yönelik yeni ağ erişim kontrol çözümünü tanıttı

  LG telefonları uzun ömürlü bir kullanıcı deneyimi vadediyor

  Knights Chronicle 100. Gün kutlamaları başladı

  Mor menekşeler

  Düzenli egzersiz şart

  Karşıyaka’da iki muhteşem konser

  İşte benim Zeki Müren

  “Eğitime yapılan yatırım, geleceğe yapılan yatırımdır”

  Beta Ayakkabı konkordato istedi

  Kış yüzme kursları kayıtları başladı

  Uzaktan yönetim araçları endüstriyel ağlara ciddi tehditler taşıyor

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Borsalarda Alım-Satım

  22 Eylül 2018 Tarihli ve 30543 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  “Teknik eleman açığını kapatacağız”

  ‘Körfez Festivali’ renkli görüntülerle başladı

  Kahvecilerden merdiven altı satışlara tepki

  Sanayi ve hizmet sektörlerinde 107 milyon 265 bin 393 TEP(1) enerji tüketildi

  Tüketici güven endeksi 59,3 oldu

  Yurt dışı üretici fiyat endeksi aylık %18,16 arttı

  Ticaret Bakanlığı istişare kurulu 2. toplantısı yapıldı

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 02.10.2018 - 11:00

  Ege Üniversitesi ve İAOSB işbirliğine gidiyor

  81 ildeki KOBİ’lere kitlesel dijitalleşme eğitimi

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 22.09.2018
  Ticaret 21.09.2018
  Ticaret 20.09.2018
  Ticaret 19.09.2018
  Ticaret 18.09.2018
  Ticaret 17.09.2018
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni