• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Selçuk Karaata ►YARINI TASARLAMAK
12
14
16
18
15/10/2021 06:18
Yaratıcılık Üzerine -II

     Yaratıcılık hakkında kavramsal bir analizi geçen yazımıda ifade etmiştik. Bu yazımızda yaratıcılıkta dünyanın en hatırı sayılır kurumlarından IDEO CEO’su Tim Brown ile McKinsey Quarterly de yapılmış röportajdan çeşitli bölümler sunuyoruz. Brown’un sadece tasarımın felsefesi üzerine değil aynı zamanda yaratıcılık ve yeni fikirlerin ortaya çıkmasında liderlerin rolü, bunlara engeller ve bunları destekleyen mekanizmalar üzerine görüşlerini de bu içerikte bulabilirsiniz.

     IDEO diğer kurumlar için nasıl dersler ortaya koymaktadır? Ben genellikle IDEO ve inovasyon hakkında konuşmaya başlayınca biraz rahatsız oluyorum çünkü bizim kendimize has özelliklerimiz var: yapmaya çalıştığımız tek şey yeni fikirler ortaya koymak ve bu fikirleri gerçeğe dönüştürebilmek. Bundan başka birşey yapmıyoruz; neredeyse ufacık bir şirket yönetmek zorundayız. Fakat diğer başka şeylere odaklanmak zorunda değiliz ve tek odaklanmamız gereken şey deneyler yapmak, sadece deney amacıyla yeni fikirler keşfetmek ve normalde bir araya gelmeyecek insanları beraber çalıştırmak. Zamanla farkına vardığım şeylerden birisi eğer zamanımızın büyük bir bölümünü her şeyi vaktinde yapmaya, bütçeyle ilgili şeylere veya işi nasıl yürütmemiz ile ilgili detaylara ayırırsak, ortaya koyduğumuz fikirlerin çok da iyi olmadığıdır. Bundan dolayı işleri iyi yürütmek ile en yaratıcı kültüre sahip olmak arasında bir denge tutturmak zorundayız. Bu beni rahatsız etmez ancak başkalarını çılgına döndürebilir.

Bu dengeyi bulma ihtiyacı başka şirketlerde de ortaya çıkar. Siz bunu nasıl çözümlüyorsunuz?
     Bazı şirketler bütün çalışanların her zaman inovasyon hakkında düşünmesini istiyor olabilir ancak gerçek şudur ki herkesin kendine ait bir rolü vardır. Aslında inovasyon sürekli bir aktivite değildir; proje-bazlı bir aktivitedir. Eğer projeleri seçmek, başlatmak, yönetmek ve bitirmek için süreçleriniz yoksa hiçbir zaman inovasyonda iyi duruma gelemezsiniz. Projelerin yapılış şekilleri vardır; onlara bazı isimler verirsiniz, onları belirli şekillerde yönetirsiniz ve belirli şekillerde bütçelendirirsiniz. Bu kulağa çok basit gelebilir fakat aslında projelerin yolunda gitmesi için gerekli süreçler genelde şirketler için çok da açık değildir.

İnovasyon ve yaratıcılığın desteklenmesinde liderliğin rolü nedir?
     Gerçekten üst düzey yöneticilerin kendilerini inovasyona adadığı şirketlerde bir farklılık hissedebilirsiniz. Burada projelerin onlar tarafından yönetilmesi veya inovasyonun onlar tarafından yapılmasını kastetmiyorum. Burada kastettiğim firmanın farklı seviyelerinde devam eden projeleri aktif bir şekilde değerlendirip çalışanları risk almaya teşvik etmelerini veya inovasyonu kimin yapacağı konusunda aktif bir şekilde konusunda rahat olan deneyimle proje yöneticileri 0tarafından yönetilmesini sağlamaktır. Bazı durumlarda inovasyonu yönetmek ortaya çıkan fikirlerin tüm şirket önünde savunulması anlamına gelir. Fikirlerin kaybolması çoğu zaman pazardan çok daha önce şirket ekosistemi içerisinde gerçekleşir. Yeni fikirlere karşı olan mekanizmalar çoğu defa galip gelir. Bu gibi durumlarda yeni fikirleri pazara çıkana kadar savunmak ve onları kendi başına ayakta kalacak duruma getirmek üst düzey yöneticilerin görevidir.

İnovasyonu neler engeller?
     En büyük engel henüz başlamadan cevabı bilme ihtiyacıdır. Bu genellikle henüz projeyi başlatmadan önce bunun değerli olduğunu kanıtlama isteği olarak ortaya çıkar: “bunun bizim için bir başarıya dönüşeceğine dair ticari kanıtı göster.” Bu tür bir bakış açısı aslında risklerin azaltılması açısından anlaşılabilirdir. Ancak henüz başlangıç aşamasında iyi bir fikriniz var mı diye sorgulanması veya ticari bir değer ortaya koyma ihtiyacı inovasyonu öldürür. Eğer çok iyi bildiğiniz ürünlerle kar amacı güden bir inovasyon yapacaksanız belki de iyi bir ticari kanıt ortaya konması mantıklı olabilir. Ancak amacınız yeni IPOD’u üretmek değilse. Steve Jobs IPOD’a başlamadan önce bunun ticari kanıtını bilmiyordu. İnovasyon süreci önce farklılaşan daha sonra birleşen bir dizi etkinlikten oluşmaktadır. Bu basit görünse de birçok yönetici etkili yönetim süreçlerinde bu konuda çok zorluk çekerler.
     Burada farklılaşmadan kastettiğim şu anda ticari açıdan bulunduğunuz konumdan çok uzakta olan şeyler keşfetme isteğidir. Çoğu yöneticinin inovasyon konusunda hissettiği rahatsızlığın nedeni işte bu farklılaşmadır. Bu kişiler tamamen farklılaşma olacağı ve bunu ticari olarak mantıklı bir şeye dönüştürebilecek şekilde odaklanamayacaklarını düşünürler. Bence bu birçok şirket liderinin, tarihsel olarak, kendi inovasyon yapılarıyla sorun yaşadığı noktadır: liderler bu yapıların sonsuza doğru farklılaştıklarını düşünmektedirler. Eğer bu farklılaşmanın bir odaklanma tarafından takip edildiğini anlar ve önce farklılaşmadan odaklanmanın çok zor olduğunu anlarsanız, belki bu biraz rahatlatıcı olabilir.

Müşteriler tarafından üretilmiş çevrimiçi bilgilerin (user-generated online content) inovasyon sürecinde rolü hakkında ne düşünüyorsunuz?
     Her zaman küçük bir ekosistem yerine büyük bir taneye sahip olmak daha iyidir. Daha çok fikir elde edeceğiniz için daha iyi fikirlerin olasılığını daraltırsınız. Ne kadar çok insan (diğer her şeyi eşit olarak düşünürsek) o kadar iyi inovasyon.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Vefat sayısı azaldı, aktif vak’a sayısı arttı

  Erbil, Türk ihracatçılarını istiyor

  ATO Başkanı Gürsel Baran’dan ‘tasarruf’ çağrısı

  “İstinyePark İzmir, Egelilerin mutlu olacağı bir yatırım olacak”

  “Türkiye Petrolleri ve BOTAŞ satılmayacak”

  Palandöken: Zam değil indirim bekliyoruz

  Kısa vadeli dış borç stoku Ağustos’ta %11,1 arttı

  Ücretli çalışan sayısı Ağustos 2021’de %9,4 arttı

  EPDK, megavatsaat başı azami fiyat limitini artırdı

  T.C. İZMİR İFLAS MÜDÜRLÜĞÜ 2014/48 İFLAS

  Döviz / Altın

  ASO ile KORE arasında nükleer işbirliği anlaşması

  Başkan Soyer İsrail’in Ankara Büyükelçiliği Maslahatgüzarını ağırladı

  Madenciler pandemide yurt içine yöneldi

  Ticari gayrimenkulün yükselen yıldızı Gaziemir

  Lider Tütün Çiftçileri Philsa’da bir araya geldi

  Asgari ücrette model arayışı

  Torbalı Belediyesi’nden Pancar’a kafeterya

  Çeşme Belediyesi ahşap oturma bankı satın alacak

  İstasyon İzmir Bornova’da açıldı

  Borsalarda Alım-Satım

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Karşıyaka’nın Planetaryumunda film gösterimleri başladı

  İzmir Tramvayı için dev imza

  Nar Çiçekleri’ne yeni yuva

  Gürer’den yaşlı ve yalnızlara vefa

  Metro İstanbul personel dinlenme odaları yaptıracak

  Gürer: Kooperatiflerle ilgili düzenleme sıkıntılı

  Dijital ödeme çözümleri ile akıllı şehirlere geçiş hızlanıyor

  “Tarımda çalışan kadınların yüzde 94,5’i sosyal güvenlik sistemine dahil değil”

  Hibrit çalışma çalışan bağlılığını düşürüyor

  Efes Selçuk’ta katılımcı bütçe oy birliğiyle kabul edildi

  Bornova Kültür Adası projesi başlıyor

  Dar gelirli ailelere müjde

  Sakarya İl Millî Eğitim Müdürlüğü okul inşa ettirecek

  Sınava hazırlık kursları evlere taşınıyor

  Borsa İstanbul’un çanı Efeler Çiftliği için çalacak

  İhale Özetleri

  15 Ekim 2021 Tarihli ve 31629 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  Aktif vak’a sayısı 489.635 ile tekrar 6 Eylül seviyesine çıktı

  Ambalajın ekonomiye katkısı 400 milyar $

  “Emsal artışı kararına gerekirse dava açarız”

  “Sanayide işçi çıkarmadan mevcudu koruyoruz”

  Ağustos’ta özel sektörün yurt dışı kredi borcu 173,4 milyar $

  İBB: Demiryol İş Sendikası taslak dışındaki tekliflere kapalı

  "Tepkilerimiz sonuç verdi"

  Merkez Bankası yönetiminde görev değişimi

  GSMH, 2020’de yüzde 17,5 arttı

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 16.10.2021
  Ticaret 15.10.2021
  Ticaret 14.10.2021
  Ticaret 13.10.2021
  Ticaret 12.10.2021
  Ticaret 11.10.2021
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni