• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE

Sınavlar anlama becerisini desteklemiyor

07 Kasım 2019 Perşembe 14:00
12
14
16
18

   ► MEB’in araştırmasına yönelik analist Yeliz Düşkün, çoktan seçmeli sıralama sınavlarının da özellikle düşünce ve deneyimleri kullanma becerisi ile ilişkisinin zayıf olduğuna dikkat çekerek “Sınavların eğitim sisteminde baskın role sahip olması çocukların ‘anlama’ becerilerini desteklemiyor” dedi.

     Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından açıklanan ve dördüncü sınıf öğrencilerini kapsayan araştırmaya göre, öğrencilerin yüzde 40’ı okuduğunu anlama sorularında başarısız oldu. Ortaya çıkan sonucun ezber ve sınav odaklı eğitimin bir sonucu olduğu değerlendirmesi yapılıyor.
     MEB’in ‘Türkçe-Matematik-Fen Bilimleri Öğrenci Başarı İzleme Araştırması’na 81 ildeki devlet ve özel öğretim kurumlarından dördüncü sınıf öğrencileri katıldı. Eylül ayında açıklanan araştırmaya göre, Türkçe alt testine 112 bin 465, matematik alt testine 112 bin 322 ve fen bilimleri alt testine 111 bin 742 öğrenci girdi. 112 bin 465 öğrenciye ‘bilme’ ve ‘anlama’ düzeylerinden çoktan seçmeli 15 soruya öğrencilerin ancak yüzde 62,82’si doğru yanıt verdi.
 
     Eğitim Reformu Girişimi’nden politika analisti ve araştırmacı Yeliz Düşkün, MEB tarafından uygulanan ‘Türkçe-Matematik-Fen Bilimleri Öğrenci Başarı İzleme Araştırması’ sonuçlarını yorumladı.
     Öğrencinin, verilen metinde açıkça ifade edilmemiş fikirleri bulma becerisinin zayıf olduğunu belirten Düşkün, “Çocukların bilgi, düşünce ve deneyimlerini kullanma becerilerinin düşük olması, var olan öğretim yöntemlerinin ve ölçme-değerlendirme yaklaşımının sözü edilen becerileri önceliklendiremediğini gösteriyor. Çoktan seçmeli sıralama sınavlarının da özellikle düşünce ve deneyimleri kullanma becerisi ile ilişkisi zayıftır. Dolayısıyla bu sınavların eğitim sisteminde baskın role sahip olması çocukların ‘anlama’ becerilerini desteklemiyor” ifadelerini kullandı.

“Eğitimin içeriği kadar öğretmen de etmendir”
     MEB araştırmasında öğrencilerin yarıdan fazlasının matematik ve fen bilimlerinde akıl yürütmede zorlandığı tespit edildi. Öğrencilerin ‘akıl yürütme’ düzeyini değerlendiren soruları doğru yanıtlama oranı matematik testinde yüzde 49,08 olurken, fen bilimleri testinde yüzde 61,40 düzeyinde.
     Araştırmacı Düşkün, benzer sonuçların PISA ve TIMSS gibi uluslararası değerlendirmelerde de ortaya çıktığını ifade etti. Çocukların akıl yürütme gibi düşünme becerilerini etkileyen pek çok etmenin bulunduğunu söyleyen Düşkün şu öneride bulundu:
     “Eğitimin içeriğinin, yani öğretim programlarının söz konusu becerileri kazandıracak nitelikte olması, ölçme ve değerlendirme yaklaşımının da buna uygun olarak tasarlanması önem taşıyor. En az eğitimin içeriği kadar önemli olan bir etmense öğretmendir. Öğretim programlarının uygulayıcısı konumunda olan öğretmenler, çocukların akıl yürütme, eleştirel düşünme gibi üst düzey düşünme becerileri kazanmalarında kilit kişilerdir. Bu bağlamda, öğretmenin her çocuğa uygun, çeşitlendirilmiş öğretim yöntemlerini uygulayabilmesi için güçlendirilmesi ve desteklenmesi önemlidir.”

“Öğrenciler, bilgiyi gerçek yaşamda kullanmakta zorlanıyor”
     Uluslararası bir değerlendirme olan PISA’ya göre Türkiye’deki 15 yaşındaki öğrencilerin, bilgiyi gerçek yaşam koşullarında kullanmakta zorlandığını kaydeden Düşkün, “Örneğin PISA’da bir şehirde metro hattını kullanarak bir noktadan diğerine gitme gibi problemleri içeren temel matematik becerileriyle çözülebilecek sorular bulunuyor. Bu sorularda öğrenciler, gerekli matematik bilgisine sahip olsalar bile zorlanabiliyorlar. Bu durum, öğrencilerin bildiklerini kullanmakta zorlandığını gösteriyor. Ancak unutulmaması gereken bir konu, Türkiye geneline ait sonuçların tek başına iyi bir değerlendirme sunmadığıdır. Okul türleri ve bölgeler arasında oldukça büyük başarı farkları bulunuyor” diye konuştu.

“Eğitim ortamları ayrımcılıktan arınmalı”
     Analist Düşkün, çocuğun potansiyelini ortaya çıkarak bir eğitimin önündeki engellere değindi. “Her çocuğun akademik, sosyal ve duygusal gelişiminin sağlanması için eğitim sistemi kapsayıcı olmalı” diyen Düşkün şu tespitleri yaptı:
     “Fırsat eşitsizliği, cinsiyet, engelli olma, göçmen olma ve bunun gibi hiçbir durum eğitim hakkının gerçekleşmesine engel olmamalı. Mevcut durumda eğitime erişimde önemli yol kat edilmiş olmasına karşın, özellikle belirli bölgelerde ve ortaöğretim kademesinde kız çocukların okullaşma oranı düşük. Engeli olan çocuklar eğitimden erken ayrılıyorlar. Mevsimlik tarım işçiliği, çocukların okula kayıt olsalar bile uzun süreler devamsızlık yapmalarına neden oluyor. Kapsayıcılık yalnızca eğitime erişimle de sınırlı değildir. Eğitim ortamlarının ayrımcılıktan tamamen arınması gerekiyor.”

“Yoksul çocukları okul öncesi eğitime erişemiyor”
     Akademik, sosyal ve duygusal gelişim için okul öncesi eğitim büyük önem taşıdığına değinen Düşkün, “Ülkemizde okul öncesi eğitim henüz zorunlu ve devlet okullarında dahi ücretsiz olmadığından okul öncesi eğitime erişim sosyoekonomik eşitsizliklerden etkileniyor. Yoksul ailelerden çocuklar bu eğitime yeterince erişemiyorlar ve eğitim yaşamına okul öncesi eğitim alabilen akranlarına göre geriden başlıyorlar” dedi.

“Medya okur-yazarlığında öncelik düşünme becerilerine verilebilir”
     Düşkün, ortaokul 7 ve 8. sınıf düzeyinde seçmeli ders olarak yer alan medya okur-yazarlığı dersi konusunda ise şöyle dedi:
     “Medya okuryazarlığı kitle iletişim araçlarında yer alan bilgilerin anlaşılması, eleştirel biçimde değerlendirilmesi ve sorgulanması için gerekli bir beceridir. Genel olarak eleştirel düşünme, akıl yürütme gibi düşünme becerilerini edinmeden medya okuryazarlığı kazanmak, bu dersi seçmeli olarak alan çocuklar için bile çok gerçekçi değildir. Dolayısıyla medya okuryazarlığı için de öncelik, sözü edilen üst düzey düşünme becerilerine verilebilir.”


+ Benzer Haberler
» Müze ziyaretlerinden 40.1 milyon TL’lik gelir
» İEÜ mezunları çarpan etkisi yaratmaya başladı
» Çocuklar arkeolojik mirası deneyimleyecek
» “İlaç stratejik ürün olarak belirlenmeli”
» Meşe palamudunda kaynak çok, hammadde yok
» “Maxion İnci Jant Grubu yenilikte ve inovasyonda lider”
» Pamukta tek teselli teknoloji
» ‘Harita’da Uzakdoğu’ya ihracat atağı
» “Yabani otların ayırt edilmesi mümkün”
» SGK’nın harcadığı her 4 TL’nin 1 TL’si diyabete gidiyor


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 20.11.2019
  Ticaret 19.11.2019
  Ticaret 18.11.2019
  Ticaret 16.11.2019
  Ticaret 15.11.2019
  Ticaret 14.11.2019
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni