• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE

Sorun atık değil ‘tehlikeli’ atık ithalatı

10 Eylül 2020 Perşembe 12:00
12
14
16
18

Sorun atık değil ‘tehlikeli’ atık ithalatı

   ► Erdinç: Türkiye, Çin’den dönen tehlikeli atıklardan kurtulmak için ‘AQSIQ belgesi’ gibi bir uygulama yapmalı

           KÜBRA TOPAL / ÖZEL     
     INTERPOL (Uluslararası Kriminal Polis Teşkilatı) “Küresel Plastik Atık Pazarı’nda Ortaya Çıkan Yasadışı Eğilimler” başlıklı bir rapor hazırladı. Rapor, küresel plastik sektöründe yaşanan yasa dışı ticaret ve atık işlemedeki yaşanan sıkıntılı durumları gözler önüne serdi. Konu ile ilgili gazetemize açıklamalarda bulunan Ege Bölgesi Sanayi Odası (EBSO) Geri Kazanım Sanayi Meslek Komitesi Meclis Üyesi Ergin Erdinç, “Gelişmiş ülkelerden çıkan tehlikeli ve zararlı maddeler ile bulaşık olan bu atıkların ithalatına dikkat çeken uyarıyı, İngiliz polisi İnterpol aracılığıyla Uzak Doğu ve Türkiye gibi ülkelere yaptı. Burada sorun artan atık ithalatı değil, ‘Tehlikeli ve Zararlı Madde’ ile bulaşmış atıkların ithalatıdır” dedi.

     Çin’in 01.01.2018 tarihi itibari ile içinde binde 5 den daha fazla yabancı madde bulunan atıkların ülkeye ithal edilmesini yasakladığını söyleyen Erdinç, “Dünya atığının yaklaşık yüzde 60’ını alan Çin’in bu kararı ardından kağıt ve plastik atık fiyatları dünyada hızlı bir düşüş eğilimine girdi. Bu düşüş eğilimi halen devam ediyor. Çin’in bu kararından sonra gelişmiş ülkelerde olan atıklar, Malezya, Hindistan, Endonezya ve Türkiye gibi ülkelere gitmeye başladı. Bu ülkelerde ise hızlı bir şekilde yeni atık işleme tesisleri kurulmaya ve mevcut kapasiteler arttırılmaya başlandı. Interpol’ün raporu ve uyarısı, içinde tehlikeli ve zararlı bulunan maddeler ile kontamine olmuş olan atıkların ithalatı ile ilgili bir uyarıdır. Gelişmiş ülkelerden çıkan tehlikeli ve zararlı maddeler ile bulaşık olan bu atıkların ithalatına dikkat çeken uyarıyı, İngiliz polisi İnterpol aracılığıyla Uzak Doğu ve Türkiye gibi ülkelere yaptı. Burada sorun artan atık ithalatı değil, ‘Tehlikeli ve Zararlı Madde’ ile bulaşmış atıkların ithalatıdır” ifadelerini kullandı.

“Türkiye’ye atık satışı yapanlara AQSIQ uygulaması gibi uygulama yapılmalı”
     Zararlı ve tehlikeli atıklar ile kontamine olmuş plastik atıkların herhangi bir ülkeye gönderildiğinde üstüne ‘bedel’ ödendiğini belirten Erdinç, “Yani atık ithalatı yapan ülkenin limanına kadar gönderilmekte ve üstüne bedel ödenmektedir. Böyle bir ithalatı yapan kişi veya firmanın zaten malzemenin geri dönüşümünü sağlaması gibi bir hedefi bulunmuyor. Malzemelerin yanması yurt içinde bertarafı ile uğraşacağı plastiklerden bir anda kurtulması anlamına geliyor. Bu şekilde “Tehlikeli Atık ile Kontamine olmuş Plastik” miktarı sanıldığı gibi çok yüksek miktarlarda değil” ifadelerini kullandı. Çin’in ‘Tehlikeli Atıkları’ kendi ülkesine satmaya çalışan firmalar ile mücadele etme yolunu seçtiğini dile getiren Erdinç, “AQSIQ adını verdiği bir belge düzeni oluşturmuştu. Yurt dışından bir firmanın Çin’e atık satabilmesi için bu belgeye sahip olması gerekiyor. Eğer Çin’e atık satan firmanın gönderdiği atık ile ilgili bir sorun ortaya çıkarsa belgesi iptal edilerek ticaret yapmasının önüne geçiliyor. Türkiye’nin de bu şekilde bir belge düzenleyerek yurt dışından ülkemize tehlikeli ve zararlı atıklar ile kontamine olmuş atık satan firmaların ticaretine engel olunması için bir yöntem izlemesinin uygun olacağını düşünüyorum” dedi.

“Türkiye’de lisans sahibi olan firmalar atık ithalatı yapabilir”
     Erdinç, “Plastik atıkların hızlı artmasının yasa dışı faaliyetlere kapı araladığı ile ilgili net bir cevap vermek oldukça zor. Çünkü birbirinin içine girmiş çok sayıda konu var. Öncelikle Türkiye’ye atık ithalatı yapma imkanının ve yetkisinin kimde olduğu konusunu incelemek gerekiyor. Bunun için sahip olunması gereken belge ‘Plastik Geri Dönüşüm Tesis Lisans Belgesi’dir. Yani kısaca atığı ancak Türkiye’de lisans sahibi olan firmalar ithal edebiliyor” dedi. Yapılan denetim ve incelemelerden bahseden Erdinç, “İlk inceleme ve denetim atığı giriş yapılan gümrük kapısının İl Çevre ve Şehircilik Müdürlüğü tarafından incelenmesi ve ‘Uygunluk Belgesi’ alması gerekiyor. Konunun zorlaştığı yer burası çünkü kontrol için gönderilen uzmanın, somut olarak kontrol ettiği atıkta bulunan yabancı madde oranlarının belirlendiği kriterler bulunmuyor. Yani atıkların ithalat için uygun olup olmadığını kişisel görüşü ile bildirmek durumunda kalıyor. Eğer şüphe eder veya gerek duyar ise gelen atığın numunesinin akredite laboratuvarda ölçülmesi kararını alabiliyor. Bu durumda alınan numune laboratuvara giderken, araç gümrük sahasında bekliyor. Hem laboratuvar hem de araca ait demuraj bedelleri çok yüksek durumda yani yapılan denetimler bu anlamda iki ucu keskin bıçak gibi çalışıyor. Uygunluk Belgesi ölçüm yapılmadan verilirse, Türkiye’ye sorun olduğu bildirilen tehlikeli ve zararlı maddeler ile kontamine olmuş atıklar gelebiliyor. Ölçüm istenildiğinde ise ortaya çıkan maliyetlerden dolayı “Geri Dönüşüm Sanayi” çalışamaz ve rekabet edemez duruma geliyor” diye konuştu.

“GEKAP bedelleri öncelikle çevrenin korunması amacıyla harcanmalı”
     Türkiye’nin geri dönüşüm sanayisi açısından net olarak ‘İthalatçı’ bir ülke durumunda olduğunu vurgulayan Erdinç, “Geri dönüşüm sanayi, faaliyetlerini sürdürmek için yurt dışından ithal edilecek olan atık ham maddesine ihtiyaç duyuyor. Yurt içinde geri kazanım miktarlarının yeterli olduğunu söylemek mümkün değil. Yurt içinde geri kazanılabilir maddelerin önemli kısmı belediyeler tarafından toplanarak çöp depolama sahalarına gömülüyor. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından Geri Kazanım Katılım Payı Beyannamesi (GEKAP) adı altında bir bedel alınmaya başlandı. Bu yıl yaklaşık 3 milyar TL gibi bir gelir elde edileceği tahmin ediliyor. GEKAP ile toplanılan bedellerin öncelikle ‘Çevrenin korunması’ amacıyla harcanması gerekiyor” diye konuştu. Belediyeler ile sözleşme yapan firmaların, yetkilendirilmiş kuruluşlar aracılığıyla bugüne kadar bir belgelendirme bedeli aldığını belirten Erdinç, “Görüştüğümüz birçok lisanslı toplama-ayırma firma sahibi eğer bu bedelleri alamazlarsa belediyeler ile yaptıkları çalışmaları 2021 Ocak ayı itibari ile sonlandıracaklarını söylüyor. Bu durumda bırakın yurt içindeki malzemeler ile ithalat ihtiyacının karşılanmasını, mevcut toplanan atıkların bile toplanmaması ihtimali karşımıza çıkacak” dedi.

Atık ithalatında alınması gereken önlemler
     Erdinç, atık ithalatının kontrol altında tutulması ile ilgili konularda alınması gereken tedbirleri şu şekilde sıraladı:
     “Atık ithalatı ile ilgili firmaların ithal miktarlarını “Kapasite Raporlarına”  bağlamayın. Geri dönüşüm firmalarının bir yıl önce iç piyasadan tedarik ettikleri malzeme miktarına bağlı bir kota haline getirin,
     Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliğinde belirtilen ‘ambalaj üreticisinin’ yurt içinden toplanarak geri kazandırılmış ham maddeleri kullanması ile ilgili yükümlülüğünün yerine getirilmesini sağlayın,
     Türkiye’ye atık satışı yapan firmalara Çin’in AQSIQ uygulaması benzeri uygulamayı başlatın. Tehlikeli ve zararlı atıklar ile kontamine atık satışı yapanların belgesini iptal edip, Türkiye’ye satış yapmasını yasaklayın,
     Uygunluk Belgesi kontrolü için ölçülebilir kriterler getirip testlerin uygulanacağı konusunda personele eğitim vererek ileride oluşacak sorunlar aşılmalı.”


+ Benzer Haberler
» Üretim yapan ihracatçı yabancının radarında
» Yeni normalde sınavlara çevrim içi hazırlık
» Daldaki kivinin yüzde 40’ı satıldı
» Çiçekçilik sektöründen devlet desteği talebi
» Konutta kronikleşen talep sürüyor
» “Çimentoda maliyetine ihracat dönemi”
» Cari açığın ilacı küçükbaş hayvancılıkta
» Milli servetimiz çam fıstığı alarm veriyor
» “Meyve sebze sektöründe rakibimiz yok”
» Elleçlenen konteyner Aliağa’da artarken, İzmir’de azaldı


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 24.09.2020
  Ticaret 23.09.2020
  Ticaret 22.09.2020
  Ticaret 21.09.2020
  Ticaret 19.09.2020
  Ticaret 18.09.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni