TEPE Şubat’ta 1,3 puan geriledi

HABER MERKEZİ
TEPAV Perakende Güven Endeksi (TEPE) açıklandı. TEPE, Şubat ayında bir önceki aya göre 1,3 puan, bir önceki yılın aynı dönemine göre ise 1,4 puan azalışla -16,5 puan değerini aldı. Şubat ayında perakende güveni en fazla artan sektör yiyecek, içecek ve tütün ürünleri oldu. Bölgeler bazında incelendiğinde ise Şubat ayı perakende güveninde en fazla artış Batı Anadolu Bölgesi’nde görüldü.
Geçen yıla göre 1,4 puanlık azalış
Şubat ayında -16,5 puan değerini alan TEPE, geçen yılın aynı dönemine göre 1,4 puan, geçen aya göre 1,3 puan azaldı. Bu değer, geçen yılın Haziran ayından sonraki en düşük düzeyi oluşturuyor. TEPE değerinin aylık ve yıllık azalışında, geçtiğimiz 3 ayda işlerin durumu ve gelecek 3 ayda satış beklentisi göstergelerindeki iyileşmeye rağmen mevcut stok düzeyindeki artış etkili oldu.
Önümüzdeki 3 aya ilişkin satış beklentilerinin denge değeri Şubat 2021’de -7,8 puan oldu. Buna göre önümüzdeki 3 aya ilişkin satış beklentileri, bir önceki aya göre 1,4 puan, bir önceki yılın aynı ayına göre 2,1 puan arttı. Şubat 2021’de TEPE anketi katılımcılarının yüzde 32,9’u önümüzdeki 3 ayda işlerinde iyileşme beklerken, yüzde 35,2’si işlerinde kötüleşme beklediğini belirtti. İşlerinde bir değişiklik beklemeyenlerin oranı ise yüzde 32 oldu.
İşlerin durumu geçen aya kıyasla arttı
İşlerin geçen yılın aynı dönemine göre durumu, Şubat 2021’de -39,5 puan değerini alarak Ocak 2021’e göre 5,4 puan artarken, Şubat 2020’ye göre ise 1,8 puan azaldı. Şubat 2021’de TEPE anketi katılımcılarının yüzde 18,1’i geçen yılın aynı dönemine göre işlerinde artış olduğunu belirtirken, işlerinde düşüş olduğunu belirtenlerin oranı yüzde 57,6 olarak belirlendi. Geçen yıla göre işlerinde bir değişiklik olmadığını belirtenlerin oranı ise yüzde 24,3 oldu.
Perakende güvenine alt sektörler itibarıyla bakıldığında, Şubat 2021’de, geçen yılın aynı dönemine göre “yiyecek, içecek ve tütün ürünleri”, “motorlu taşıtlar” ve “elektrikli ev aletleri, radyo ve televizyonlar” sektörlerinde artış “birden fazla türde ürün satan bakkal, market ve büyük mağazalar”, “diğer (akaryakıt istasyonu, eczane, parfümeri, nalbur, züccaciye, kırtasiye, vb.)”, “mobilya, aydınlatma ekipmanı ve ev içi kullanım ürünleri” ve “tekstil, hazır giyim ve ayakkabı” sektörlerinde azalış görüldü. “Yiyecek, içecek ve tütün ürünleri”, “motorlu taşıtlar” ve “elektrikli ev aletleri, radyo ve televizyonlar” sektörleri ortalama değişimin üzerinde değer alırken “birden fazla türde ürün satan bakkal, market ve büyük mağazalar”, “diğer (akaryakıt istasyonu, eczane, parfümeri, nalbur, züccaciye, kırtasiye, vb.)”, “mobilya, aydınlatma ekipmanı ve ev içi kullanım ürünleri” ve “tekstil, hazır giyim ve ayakkabı” sektörleri ortalama değişimin altında değer aldı. Perakende güveni en fazla “tekstil, hazır giyim ve ayakkabı” sektöründe azaldı.
Perakende güveni en çok Batı Anadolu’da arttı
Perakende güvenine bölgeler itibarıyla bakıldığında, Şubat 2021’de, geçen yılın aynı dönemine göre Batı Anadolu, Doğu Karadeniz, İstanbul, Batı Marmara, Kuzeydoğu Anadolu ve Ege Bölgelerinde artış Batı Karadeniz, Ortadoğu Anadolu, Orta Anadolu, Doğu Marmara, Akdeniz ve Güneydoğu Anadolu Bölgelerinde azalış görüldü. Batı Anadolu, Doğu Karadeniz, İstanbul, Batı Marmara, Kuzeydoğu Anadolu ve Ege Bölgeleri ortalama değişimin üzerinde değer alırken Batı Karadeniz, Ortadoğu Anadolu, Orta Anadolu, Doğu Marmara, Akdeniz ve Güneydoğu Anadolu Bölgeleri ortalama değişimin altında değer aldı. Perakende güveni en fazla Batı Anadolu Bölgesi’nde artarken, en fazla azalış Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nde yaşandı.
Perakendecilerin istihdam beklentisi azaldı
TEPE anketine soru bazında bakıldığında, Şubat 2021’de, “geçtiğimiz 3 ayda işlerin durumu”, “önümüzdeki 3 ayda satış beklentisi” ve “gelecek yıl mağaza sayısı beklentisi” göstergeleri hem Şubat 2020’ye göre hem de Ocak 2021’e göre artarken “önümüzdeki 3 ayda istihdam beklentisi” azaldı. “Önümüzdeki 3 ayda tedarikçilerden sipariş beklentisi” Ocak 2021’e göre azalış, Şubat 2020’ye göre artış gösterdi. “Önümüzdeki 3 ayda satış fiyatı beklentisi” ve “işlerin geçen yıla göre durumu” göstergeleri ise yıllık bazda azalırken, aylık bazda arttı.