• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE

Turizm sektörü ikiye bölündü

03 Ağustos 2019 Cumartesi 16:00
12
14
16
18

   ► 11. Kalkınma Planı’nda yer alan Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı oluşturulma payı turizmcilerde sıkıntı yarattı.

     On Birinci Kalkınma Planı’nda yer alan ve temmuz ayında Resmi Gazete’de yayımlanan Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı turizm sektörünü ikiye böldü. Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansının kurulmasına ilişkin kanuna göre, Türkiye’nin turizm hedeflerine ulaşması amacıyla imkan ve fırsatlarının dünyada tanıtılması, turizm potansiyelinin tüm yönleriyle değerlendirilerek ülke ekonomisine kazandırılması, turizm yatırımlarının ülke ekonomisindeki payının ve hizmet kalitesinin artırılması için Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı kurulacak. Ajansın ana gelir kaynağını oluşturan turizm payına ilişkin mükellefiyet ise 1 Ekim 2019’da başlayacak.

“Ajansın oluşturulmasını yadırgadık ve üzüldük”
     Ajans kurulma kararının çerçevesi düşünülmeden çok hızlı alınan bir karar olduğunu dile getiren Turistik Otelciler Birliği (ÇEŞTOB) Başkanı Yakup Demir, “Türkiye’de turizm üzerinde çok ciddi bir vergi yükü var zaten. Böyle bir verginin tanıtım adı altında getirilmesini biz turizmciler, otelciler onaylamıyoruz. Gerçekten çerçevesi düşünülmeden çok hızlı alınmış bir karar olduğunu düşünüyoruz. Türkiye’de şuan ayakta duran sektör turizm. Diğer sektörlerin hepsi zorlanıyor. Bu tanıtım vergisi değil, konaklama vergisi. Bakanlığın tanıtım müdürlüğü var zaten. Adı tanıtım olarak geçiyor ama biz bunun tanıtımda kullanılacağını düşünmüyoruz. Bakanlığın tanıtım departmanının olmasının yanı sıra içeriği belli olmayan böyle bir ajansın oluşturulmasını yadırgadık ve üzüldük” dedi.

     Turizm için motivasyonun çok önemli olduğunu kaydeden Demir, “Turizm ayakta duruyorsa gerçekten çalışanlarının, yöneticilerin ve yatırımcıların ümitlerinin tükenmemesi ve ümitlerinin bağlanmasıyla ilgili. Ama bu durum söylediğim üç paydaşları üzmüştür. Ben buna vergi diyeceğim, tanıtım demeyeceğim. Otelcilerden alelacele alınması konusunda ya devletimizin çok acil paraya ihtiyacı var, ya da turizme bu kadar para kazanan sektör olarak bakmamak lazım. Turizm Dolar’a, Euro’ya entegre gitmiyor. Özellikle Çeşme, Bodrum gibi bölgelerde hep TL bazında fiyat açıklaması yapıyor. Zaten döviz olarak da ciddi kayıptayız. Bir de bunun üzerine vergi gelirse yükümüz artacak Fiyatları yüzde 100 artan elektrikten zaten yeterince vergi ödüyoruz. Buna ilaveten tanıtım vergisi veya konaklama vergisi adı altında da pay istenmesi üzücü. Bu vergiyi sezon ortasında almak da yanlış. Bütçe bakımından bu bedelleri kâr hanemizden ödemek zorundayız. Bunu da gerçekten onaylamıyoruz” dedi.

“Tanıtım vakfı mutlaka olmalı”
     Türkiye’nin tanıtılması konusunda mutlaka tanıtım vakfının olmasından her zaman yana olduklarını açıklayan Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) Ege Yöre Temsil Kurulu (YTK) Başkanı Osman Tolga Gencer, “Daha önce de bu görüşümüzü belirttik. Bütün ülkelerde bu ajans var. Bu tanıtım doğru düzgün yapıldığı zaman ciddi turist artışı oluyor. Fakat pay oranlarında cirodan alınmasında bir sıkıntı oluyor galiba. Mesela 100 milyon TL cirosu olan bir otelin 1 milyon TL pay vermesi gerekiyor. Cirodan aldığı için belki bu otel kâr yapmayabilir, zarar edebilir. Acenteler için de aynı şekilde geçerli. Cirodan yüzde bir demek kârın yüzde 10’u demek. Kâr yapmasa da para verdikleri için sektörden böyle bir itiraz geldi. Ama normalde mantık olarak yapılması gerekilen bir ajans ve tanıtım vakfıydı bu. Yasalaştı ve bundan sonra işleyişi göreceğiz” diye konuştu.

“Bu vakıf Türkiye tanıtımına yararlı olacak”
     Yurtdışında da turizm ajanslarının var olduğunu belirten Ege YTK Başkanı Gencer, “Yurtdışında yapılan kâr oranlarından alınıyor. Türkiye’de ise cirodan pay alımı olarak geçiyor. Yani itiraz eden otelci arkadaşlarımız bundan dolayı itiraz ediyor” dedi. TÜRSAB olarak yönetimde olmak konusunda itirazlarının olduğunu kaydeden Gencer, “Bu konu görüşülüyor şuan bekliyoruz. Çünkü bizim oranlarımız daha düşük. Acentelerden alınan oran 10 binde 7.5 olarak alınacak. Otelci arkadaşlarımızın da cirolarından binde 7.5 oranında alınacak” ifadelerini kullandı.
     Turizmin tanıtımında vakıf ve ajansların çok önemli olduğunu savunduklarını vurgulayan Gencer, “Çünkü burada toplanan para direkt tanıtım faaliyetlerine gidecek. Devletin yaptığı faaliyetlere bürokrasi gidiyor ve harcamaların daha dolaylı olduğunu görüyoruz ama bu vakıflar her zaman Türkiye tanıtımına, çok yararlı olmuştur. O yüzden TÜRSAB olarak ajansın olmasından yanayız.” şeklinde konuştu.


+ Benzer Haberler
» “Türk insanında koleksiyon güdüsü var”
» Toprak altı sulama devlet teşviki bekliyor
» ‘Güvenli Bölge’nin değirmenlerine talibiz
» “Voleybolda kadınlar erkeklere göre daha sabırlı”
» Gültekin: “İzmir’de konut sektörü hızlı toparlanıyor”
» İzmir hayvan haklarında öne çıkacak
» Can dostlarının dünyasını elleriyle ördü
» Futbolun mirası müzede yaşatılmalı
» Emekliler açlık sınırının altında yaşıyor
» “Sağlıklı bir gelecek ve yaşam için sorumluluk almak gerekir”


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 07.12.2019
  Ticaret 06.12.2019
  Ticaret 05.12.2019
  Ticaret 04.12.2019
  Ticaret 03.12.2019
  Ticaret 02.12.2019
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni