• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  TİCARET SOHBETLERİ  |  FİNANS  |  İHALELER  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE

Turizm sektöründeki gerçekleşmeler ve 2018 beklentileri

05 Ekim 2018 Cuma 08:00
12
14
16
18

     2018 yılının ilk 4 ayını geride bıraktık. Geçen 2 yıla göre daha iyimser beklentilerle başladığımız bir yıl olmuştu. İlk 3 aylık gerçekleşmelere baktığımızda da bu beklentilerin turist sayısı artışında gerçekleştiğini görüyoruz. Fiyatlarda da henüz arzu ettiğimiz düzeyde olmasa da artış başladı. Fiyat artışının bu yıl turizm gelirlerine de olumlu yansıması mutlaka olacaktır.
     Türkiye’nin Mart 2018 otel dolulukları, 2017 yılının aynı dönemine göre yüzde 21.3 artarak, yüzde 67.8 olarak kaydedildi. Mart 2017’de bu oran yüzde 55.9 olmuştu. Avrupa ülkeleri arasında, Mart ayı içerisinde doluluk oranlarında en yüksek artışı Türkiye kaydetti.
     Geçen yılın ilk 3 aylık dönemiyle kıyaslandığında bu yıl ilk üç aylık dönemde ise doluluklar 51.4’den yüzde 63.7’ye; Average Daily Rate (ADR) olarak adlandırılan ortalama günlük satılan oda bedeli 56.1 Euro’dan 59.4 Euro’ya; toplam oda sayısı üzerinden odabaşı elde edilen gelirler ise (RevPAR) 28.8 Euro’dan 37.9 Euro’ya yükseldi.

     İstanbul’un Mart 2017’de yüzde 56.5 olan doluluk oranı, Mart 2018’de yüzde 30.4 artarak, yüzde 73.7 olarak ölçüldü. Mart 2018’de doluluk oranlarında en yüksek artışı yaşayan destinasyon yüzde 30.4 artış oranı ile İstanbul oldu. İstanbul’da ortalama günlük satılan oda bedeli 74.3 Euro olarak, 2017’ye göre yüzde 9.8 artış gösterdi. Mart 2017’de bu rakam 67.7 Euro olmuştu. Toplam oda sayısı üzerinden odabaşı elde edilen gelirlerde ise (RevPAR) geçen yıla oranla yüzde 43.1 artış yaşandı ve 54.7 Euro olarak ölçüldü. Mart 2017’de bu rakam 38.2 Euro olmuştu. Ocak – Mart 2018 dönemini kapsayan 3 aylık dönemde ise doluluk oranı, bir önceki yılın ilk 3 ayında kaydedilen yüzde 50.4’ten yüzde 68.1’e; ortalama günlük satılan oda bedeli 66.2 Euro’dan 71.8 Euro’ya; oda başı elde edilen gelir de 33.8 Euro’dan 48.9 Euro’ya yükseldi.

     Antalya Bölgesi Mart 2018 otel dolulukları bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 12.4 artarak, yüzde 61.1 oldu. Mart 2017’de bu oran 54.4 olmuştu. Mart 2017’de 51.3 Euro olan ortalama günlük satılan oda bedeli Mart 2018’de 49.5 Euro olarak, 2017’ye göre yüzde 3.5 düşüş gösterdi. Toplam oda sayısı üzerinden odabaşı elde edilen gelirlerde ise geçen yıla oranla yüzde 8.5 artış yaşandı ve 30.2 Euro olarak ölçüldü. Mart 2017’de bu rakam 27.9 Euro olmuştu. Ocak – Mart 2018 döneminde Antalya’da doluluk oranı bir önceki yılın aynı dönemindeki yüzde 52.3’ten yüzde 58.3’e yükselirken, ortalama günlük satılan oda bedeli 47.9 Euro’dan 46.5 Euro’ya düştü. Oda başı elde edilen gelirler ise 25.1 Euro’dan 27.1 Euro’ya yükseldi.
     Hükümet tarafından kruvaziyer, turist getiren uçaklara verilen yakıt desteği gibi teşviklerin de, umutla başladığımız 2018 yılına pozitif yönde katkı sağlayacağına canı gönülden inanıyoruz.

     Katıldığımız bütün büyük fuarlarda Türkiye olarak aldığımız sonuçlar da bu umutlarımızın artmasını sağlıyor. Londra, Berlin, Moskova, Tahran, Utrecht, Madrid…  Türkiye’yi çok yakından ilgilendiren hemen hemen tüm uluslararası fuarlarda olumlu sonuçlar aldık. Özellikle son iki yıldır gerileme yaşayan Türkiye’nin ana turizm pazarları niteliğindeki Avrupa’dan geri dönüş başlamasından büyük memnuniyet duyuyoruz.
     Bu gelişmeler ışığında yıl sonu itibariyle hem turist sayısında, hem doluluklarda çift haneli artışlar bekliyoruz.
     Fiyat artışı da olacaktır, ancak turist ve doluluk artışı kadar hızlı bir yükseliş bekleyemeyiz. Fiyatlardaki yükseliş trendinin de bu kadar hızlı olmasını beklemek yanlış olur. Bu yıl ilk etapta yüzde 10 civarında bir fiyat artışı yakalayabiliriz. İlk üç aylık gerçekleşmeler de bunu teyid ediyor. Ancak fiyatlarda 2013-2014 seviyelerine dönmemiz biraz zaman alacaktır.

     Yıl iyi başladı, iyi devam ediyor ve iyi devam edecek gibi görünüyor.
     Türkiye’nin marka şehri İstanbul’a gerek tanıtımlarda gerekse teşvik uygulamalarında özel bir önem verilmesi gerektiğini yine tekrarlıyorum. Zira İstanbul, turizmde kazanırsa bütün Türkiye kazanır. Bu doğrultuda kongre turizminin yeniden canlandırılması için gereken uygulamaların ivedilikle hayata geçirilmesi gerekir. Fiyatlarımızın yeniden istediğimiz düzeylere gelmesinde en etkili gelişme kongre turizmi olacaktır. Özellikle İstanbul’da ne zaman cruise turları ve kongreler hızlanırsa o zaman fiyatlar da yükselir. 2020 itibariyle normal şartlarda eski rakamlara dönme tahminimiz var.

Sürecek...
Bir Sonraki Seda Kaya Ösen’in değerlendirmeleri

 


+ Benzer Haberler
» Ege Bölgesi Turizmi ve Türkiye Ekonomisi’ndeki rolü
» “İzmir’i yönetenlerin gündeminde turizm yok”
» “İzmir’e cazibesini arttıracak çekim alanları kazandırılmalı”
» “Çeşme ‘Herşey Dahil’ konseptine direniyor”
» “İzmir’in ‘Turizm Anayasası’ için tek şemsiye altında birleşilmeli”
» “2018’de ziyaretçi sayısında rekor kıracağız”
» Dolulukta mutluluk, Kârlılıkta hüsran


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 20.10.2018
  Ticaret 19.10.2018
  Ticaret 18.10.2018
  Ticaret 17.10.2018
  Ticaret 16.10.2018
  Ticaret 15.10.2018
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni