• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE

Yaş meyve-sebzede ihracat %20 arttı

06 Ekim 2021 Çarşamba 18:00
12
14
16
18

Uçak, 2021 yılı sonunda 1 milyar 100 milyon dolar ihracat gerçekleştirerek, belirledikleri ihracat rakamlarının üzerine çıkmayı hedeflediklerini belirtti

Yaş meyve-sebzede ihracat %20 arttı


   ► Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Hayrettin Uçak, Ocak-Eylül döneminde ihracatlarının yüzde 14 artarak 813 milyon dolar olduğunu ifade etti.

           SEZA NUR DEMİRPARMAK      
     Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Hayrettin Uçak, Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliğinin yılın ilk 9 ayındaki ihracat rakamlarını ve yaş meyve sebze ve meyve sebze mamulleri sektöründeki güncel gelişmeleri düzenlenen basın toplantısında paylaştı. Yılın 9 aylık döneminde yüzde 20’lik bir artışla Türkiye genelinde yaş sebze meyve ve meyve sebze mamulleri toplam ihracatının yaklaşık 3,5 milyar doları bulduğunu belirten Uçak, “Sadece Ege Yaş Sebze Meyve İhracatçıları Birliği olarak son 9 aylık ihracatımız 813 milyon dolar. Birlik olarak ihracatımızda yüzde 14’lük bir artış kaydettik. 2021 yılı için koymuş olduğumuz ihracat hedefinin üzerine çıkmayı hedefliyoruz. 1 milyar 100 milyon dolar civarında bir ihracat gerçekleştireceğimize inanıyoruz” dedi.

“2021 İHRACAT HEDEFİMİZİN ÜZERİNE ÇIKMAYI HEDEFLİYORUZ”
     Tarım ürünleri ihracatının Türkiye ekonomisi için önemine değinen Uçak, “Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanlığı görevine geldiğimizde 739 milyon dolarlık bir ihracatımız vardı. Biz göreve geldikten sonra 2017-2018 yılında bu rakamı 850 milyon dolara çıkarmış olduk. 2019-2020 yılları içerisinde sürekli hem ihracatçılarımızı hem de üreticilerimizle birlikte ciddi bir yol aldık. İhracat rakamlarımızı yükselttik. 2020 yılı sonunda 1 milyar TL’lik ihracat hedefimizi geçerek 1 milyar 40 milyon TL’lik ihracat gerçekleştirdik. Bunun mutluğunu yaşıyoruz. Tarım ürünleri ihracatı Türkiye ekonomisi için çok önemli. İthal girdisi olmayan bir ihracat gerçekleştiriyoruz. Üretip direkt ihracata gönderiyoruz. Ciddi anlamda ekonomiye bir katkısı oluyor. Ülkemize döviz girdisi sağlıyor. 2021 yılında da ihracatımız artarak devam etti. Bu yılın 9 aylık döneminde yüzde 20’lik bir artışla Türkiye genelinde yaş sebze meyve ve meyve sebze mamulleri toplam ihracatı yaklaşık 3,5 milyar doları buldu. Ege Yaş Sebze Meyve İhracatçıları Birliği olarak son 9 aylık ihracatımız 813 milyon dolar, ihracatımızda yüzde 14’lük bir artış kaydettik. 2021 yılı için koymuş olduğumuz ihracat hedefinin üzerine çıkmayı hedefliyoruz. 1 milyar 100 milyon dolar civarında bir ihracat gerçekleştireceğimize inanıyoruz” diye konuştu.

“İHRACATIN YÜZDE 75’İ MAMUL ÜRÜN”
     Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği’nin bu yılın ilk 9 ayında toplam ihracatının yaklaşık yüzde 75’ini mamul ürünlerin oluşturduğunu kaydeden Uçak, “Yaş sebze ve meyveyi işleyerek katma değeri yüksek ürün haline getirerek ihraç ediyoruz. Yaş sebze ve meyvenin mamul ürüne dönüşmesinin ciddi faydası var. Örneğin son dönemde kurutulmuş domates 7-8 senede sektör haline geldi. Ciddi bir şekilde domates kurutulmaya başladı. Domates kurutulmamış olsaydı salçaya da ürün fazla gelecek çürüyüp çöpe gidecekti. Birlik olarak bu yılın ilk 9 ayında 813 milyon dolarlık ihracatımızın 584 milyon dolarını işlenmiş ürün olarak gerçekleştirdik. Türkiye genelinde ise yaklaşık 1 milyar 475 milyon dolarlık bir mamul ürün ihracatı var. Ege’den ciddi anlamda işlenmiş ürün ihracatı var” şeklinde konuştu.

“ÜRETİLEN 53 MİLYON TONUN YÜZDE 50’Sİ KAYIP”
     Meyve sebzede yaşanan kayıpların önemli bir konu olduğunu aktaran Uçak, “Meyve sebzelerde hasattan tüketime kadar yüzde 15 ile yüzde 50 arasında kayıpların olduğu söyleniyor. Ancak hangi aşamada ne kadar kayıp olduğunu gösteren bir çalışma bulmak çok zor. Bunun için ilk nar ve mandalina ürünlerinde kayıpların tespit edilmesi ile ilgili Ege Üniversitesi ile bir proje geliştirdik. 2 yıl sürecek projenin ilk yılında hasattan paketlemeye kadar her süreçte incelemeler yapıp bu ürünlerdeki kayıp oranlarını ortaya koyacağız, ikinci yıl da bu oranları nasıl azaltabiliriz diye eğitim çalışmaları yapacağız. Yaklaşık 53 milyon ton yılda tarım ürünü üretiliyor bu 53 milyon tonun yüzde 50’sini kayıp sayarsak maddi ve manevi değeri çok fazla” diye konuştu.

“ÜRETİCİLER İLAÇ KALINTISIYLA İLGİLİ BİLİNÇLENDİ”
     Birliğin projelerinden bahseden Uçak, “Bölgemizde ihracatı ağırlıkla yapılan ürünler için bölgenin kalıntı haritasını ortaya çıkarmak amacıyla ‘Kullandığımız Pestisitleri Biliyoruz’ adlı projeyi 2021 yılında başladık.  Ziraat mühendislerimiz bölgelerden numune alarak analize gönderiyor. Analiz sonuçlarına göre bunu değerlendiriyoruz. ‘Kullandığımız Pestisitleri Biliyoruz’ projesinde yaş meyve sebze ve mamul sektörü bakımından önemli olan 9 adet ürün belirledik. Bunlar; kiraz, nar, üzüm, mandarin, şeftali, domates, hıyar, çilek ve asma yaprağı. Şu ana kadar analizi tamamlanan ürünler; çilek, kiraz, asma yaprağı, şeftali, kornişon, domates ve üzüm. Bu analizlerde genel olarak, hem Avrupa Birliği (AB) hem de Rusya Federasyonu (RF) tarafından belirlenen MRL değerlerine uygun sonuçlar elde edildi. MRL değeri bakımından en uygun sonuçlar çilek ve domateste oldu” diye konuştu. Üreticilerin ilaç kalıntısıyla ilgili bilinçlendiğini belirten Uçak, “Tarım Bakanlığı ciddi anlamda sahada. Ruhsatsız ilaç kullandırmamak için çalışmalarına devam ediyorlar” dedi.

“HASAT VE ÖTESİ’YLE ÜYELERİMİZİ TANITIYORUZ”
     Hasat ve Ötesi Dergisi’yle birlikte ihracat yapan üyelerin tanıtımını yaptıklarını belirten Uçak, “İlk olarak 2019 yılında yayına başladığımız ve 4 ayda bir çıkardığımız dergimiz Hasat ve Ötesi’ni ilgili tüm kurumlardan üyelerimize Türkiye’nin her köşesine ulaştırıyoruz. Yakın zamanda 6. Sayısını çıkaracağımız dergimizi, hem Türkçe hem İngilizce yayınlıyoruz. Her dergide 15-20 üyemizi tanıtıyoruz ve fuarlara gittiğimiz zaman bu dergileri fuarlarda ithalatçı firmalarımızla paylaşıyoruz. Böylece sadece Türkiye içinde değil, katıldığımız uluslararası fuar ve heyetler vasıtasıyla da Dünya’nın her yerinden potansiyel alıcılara ulaşmasını sağlıyoruz. Bugüne kadar 70’in üzerinde üye firmamız ile röportaj gerçekleştirdik ve onların onaylarını alarak dergimizde yayınladık. Böylece üyelerimizin ve ürünlerimizin bilinirliğini arttırmaya çalıştık” ifadelerinde bulundu.
     Temmuz ayından bu yana Konak İlçe Tarım ve Orman Müdürlüğü ve Uluslararası Damla Gönüllüleri Derneği ile birlikte Gönüllü Son Hasat Projesini yürüttüklerini söyleyen Uçak, “Bu projede çoğunluğu üniversite öğrencisi olan gönüllülerimiz her ay bir üretim alanından hasat yapıyor ve toplanan ürünler aşevlerine bağışlanıyor. Ürünün çürümesini önleyip ihtiyacı olan ailelere dağıtıyoruz” dedi.

“BİRLİK BÜNYESİNDE 2 ADET UR-GE PROJESİ VAR”
     Birlik bünyesinde 2 adet UR-GE Projesi olduğunu vurgulayan Uçak, “Bir tanesi mamul üzerine bir tanesi yaş meyve sebze üzerine iki UR-GE Projesini gerçekleştiriyoruz. Projelere başladığımızda pandemi süreciyle karşı karşıya gelmemizden dolayı projemizi gerçekleştiremedik ama bundan sonra bu projeyi aktif hale getireceğiz. Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği olarak Taze Üzüm, Kiraz, Nar ve İşlenmiş Gıda olmak üzere iki yeni projeye başladık. Şu ana kadar sanal ortamda faaliyetleri tamamladık, artık fiziki faaliyetlerimize de hız vermeyi planlıyoruz” açıklamalarında bulundu.
     Kasım ayının sonunda Hollanda ve Belçika’ya yaş meyve sebze ve meyve sebze mamulleri sektörlerine yönelik Ticaret Heyeti organizasyonu gerçekleştireceklerini dile getiren Uçak, “Orada ikili iş görüşmeleri düzenleyeceğiz. Şu anda 14 üyemizin katılım başvurusunu aldık. Bu tarz organizasyonların zaman zaman fuarlara göre çok daha etkin geçtiğini söyleyebilirim. Üyelerimiz de alıcılar ile yüz yüze görüşmeyi özlemiş sanıyorum heyetimize iyi bir talep geldi” diye konuştu.

“FİYATLARIN UÇMASININ SEBEBİ İHRACAT DEĞİL”
     Son dönemde tarım ürünlerindeki fahiş fiyatlarda ihracatın etkisinin olup olmadığının sorulması üzerine ise açıklamalarda bulunan Uçak, “Yeterince ürün üretiyoruz. İhracata da ürün göndermek zorundayız çünkü ürün ihracata gitmediği zaman karşılığını ne üretici alabilir ne de Türkiye ekonomisine katkımız olur. İhracat olduğu zaman ister istemez ürünün fiyatı rolantide gitmesi gerekiyor. Çünkü üreten de karşılığını alacak. Üreticinin de girdi maliyetleri var. İhracatçının da öyle. Fakat ihracata gitmesiyle fiyatların bir anda uçmasına sebep değil. Ürünün bazen rekoltesinin düşük oluşu, yetersiz olmasından dolayı fiyatlar ister istemez artıyor. Mesela üreticide soğuk havalarda ısıtma sistemini devreye sokuyor ve bu artı bir maliyet getiriyor. İster istemez ürünün rekoltesi düşüyor. İstediğin miktarda ürün elde edemiyorsun. Mesela bir ton biber toplayacağın yerde soğuk havalarda yüz ya da iki yüz kilogram ürün toplayabiliyorsun” açıklamasında bulundu.


+ Benzer Haberler
» Vak’a sayısı 27.663’e, vefat sayısı da 232’ye yükesldi
» Elektriğe “sessiz zam” yapıldı
» 2021’de tahıl ve sebze üretimi azalacak
» Mandalina ihracatında hedef 500 milyon dolar
» “En az iki doz aşı olmuş öğretmen oranı yüzde 92”
» Hizmet, perakende ticaret ve inşaatta güven endeksi yükseldi
» 90 milyon TL sosyal yardım yapılacak
» Eylül ayında 92 bin 996 adet taşıt trafiğe kaydoldu
» Türksat, 5. nesil uydusunun gücüyle Cabsat’a katılıyor
» EMD Medya Okulu İKÇÜ’lü Medya ve İletişim öğrencileriyle buluştu


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 26.10.2021
  Ticaret 25.10.2021
  Ticaret 23.10.2021
  Ticaret 22.10.2021
  Ticaret 21.10.2021
  Ticaret 20.10.2021
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni