• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Kariyer  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  TİCARET SOHBETLERİ  |  FİNANS  |  İHALELER  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE

“Yastık altında bekleyen zeytinyağları lisanslı depolarda olsa DİR’e gerek kalmayacak”

09 Nisan 2018 Pazartesi 09:00
12
14
16
18

     Zeytindostu Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Murat Çetin, ürün temininde sürekliliğin çaresi ağaç varlığını artırmaktan geçtiğini belirterek, “Lisanslı depoculuğun hayata geçmesi çok önemli. Yastık altında bekleyen zeytinyağları lisanslı depolarda olsa Dahilde İşleme Rejimi(DİR)’e gerek kalmayacak” dedi.

Zeytindostu Derneği ve çalışmalarınız hakkında bilgi verir misiniz?
     Kurulduğu 2006 yılında itibaren zeytin sektörü sorunları ve çözüm önerileri her türlü platformda tartışmak üzere ortak akıl toplantıları yaptık ve yapmaya devam edeceğiz. Bununla birlikte birinci amacımız olan Türkiye’nin zeytin ağaç sayısını arttırma hedefimizi ve var olan ağaçları da koruma görevimizi yerine getirmek üzere çeşitli etkinliklerde bulunuyoruz. Sektörün her kademesinde kaliteli ve sürdürülebilir üretim için milli değerlerimizin korunması adına eğitimler düzenliyoruz.

     Sektörün ilki olan Naturel Sızma Kalite Yarışması’nı 10 yıldır düzenliyoruz. İlk yıllar İtalya’da tanınmış bir panele numuneleri duyusal analizlere gönderirken son 5 yıldır kendi bünyemizde ve hatta Türkiye’de tanınmış diğer panellerle birlikte duyusal değerlendirmeyi gerçekleştiriyoruz. Son iki yıldır da uluslararası jürilerde yer almış tadımcıları davet ederek Dünya ile bağımızı güçlendiriyoruz. Dışa bağımlılığımızı azaltıyoruz. Ayrıca son dört yıldır zeytin kültürünü daha geniş kitlelere ulaştırmak için ve zeytin dostluğunu yaymak adına fotoğraf, slogan ve edebiyat yarışmaları düzenliyoruz. Bu sayede zeytin dostlarını ödüllendirip yeni dostlar kazanıyoruz. Dernek olarak zeytin ilgilendiren her türlü yasa ve yasa tasarı ile ilgili görüşlerimizi karar alıcılara iletiyoruz.

     Bunları yaparken mutlaka akademisyen üyelerimizden ve konu ile ilgili uzmanlardan görüşler alıp ona göre hareket ediyoruz. Yurt içi ve yurt dışı toplam 30’un üzerinde temsilcimiz bulunmakta bu temsilcilerin her biri kendi bölgelerinde etkinliklerde ve çalışmalarda bulunup zeytin ve zeytinyağı kültürünü yayıyorlar. Ayrıca zeytine dost birey sayısını artırıyorlar. Sektörde dernek olarak kurumsal ve butik üreticiler konusunda köprü görevinde bulunuyoruz. Aralarında iletişimi güçlendirip sinerjiyi artırıyoruz. Bilinçli toplum oluşturmak üzere tadım eğitimleri ve tadım etkinleri düzenliyoruz. Yemekli tadım etkinlikleri yaparak insanları kaliteli zeytin ve zeytinyağı ile buluşturuyoruz. Ayrıca geleceğin mimarı olacak ve gençlerimize kaliteli zeytin ve zeytinyağı üretime dâhil kısa süreli tanıtımlarda bulunuyoruz. Bununla birlikte tüketicilerin kaliteli zeytinyağı konusundaki farkındalığı artırmayı hedefliyoruz.

Türkiye’nin rekoltesindeki artış ile dünya sıralamasında ikinci sıraya yerleşmesi öngörülüyor. Bu durum dünya pazarında dengeleri nasıl etkiler?
     Rekolte beklentisi yüksek. UZZK her yıl rekolte tahminini açıklardı ama bu sene açıklamadı. 250 bin tonun üzerinde  bekliyoruz. Döviz kurunun yükselmesi ihracatçının elini güçlendirdi. İhracatın artacağını düşünüyorum. Ayrıca her geçen gün iç tüketimde artıyor.

Türkiye’nin bu yıl rekolte olarak rekor kırması bekleniyor. Zeytinyağında 280 bin-300 bin ton rekolte beklentisi var. Zeytinde 450 bin ton…  Sektör, bu rekolte rekoruna kendisini nasıl hazırlıyor?
     Dünya pazarında payımız her geçen gün artmaktadır. Önemli olan kaliteli ve markalı ürünler üretebilmektir. Ne zaman ki ülke olarak dökme değil de markalı yağlar üretiriz o zaman dünya pazarını etkileriz.

Türkiye’de hale kişi başına tüketim bütün tanıtım çalışmalarına rağmen hala 1.5 litre seviyesinde. Tüketimi arttırmak için yapılan çalışmaları nasıl değerlendiriyorsunuz? Bu konuda önerileriniz neler?
     Kişi başı tüketim 2 litreyi aşmış durumda. Yunanistan’da 22 litre, İspanya’da 19 litre iken ülkemizde neden artmadığı incelenmeli. Ciddi bir margarin lobisi ve diğer bitkisel yağlar lobisi var. Buna rağmen kişi başı gelir seviyesi arttıkça zeytinyağı tüketimi de artacaktır. Bizim gibi derneklerin çalışmaları olumlu etki sağlıyor. Ama devlet bu işe el atmalı. Kamu spotları ve tanıtım filmleri hazırlamalı.

Sektörde üretim-tüketim-ihracat dengesini korumak için yapılması gerekenler neler?
     Üretim-tüketim-ihracat dengesi için herkes kendine düşeni yapması lazım. Milli ve özel bir ürünümüz; zeytin ve zeytinyağı. 170 milyon ağaç varlığı daha da artırılmalı. Üretici desteklenmeli, ihracatçıyı markalı ihracata özendirici destekler artırılmalı. Hepsi birbirini izleyen bir zincirin halkaları…

Bugün itibariyle sektöre verilen prim miktarı kilogram başına 80 kuruş.  Bunun 2,5 TL olması isteniyor. Bu rakamın AB’ndeki karşılığının 1,32 Euro olduğunu görüyoruz. Prim desteği konusunda sektör neden istediğini alamıyor? Bu konuda yapılması gerekenler neler?
     Evet sektör prim desteği konusunda bir türlü istediğini alamıyor. Bakanlığın çalışma yaptığını biliyorum. Her platformda sesimizi yükseltiyoruz ve bu desteğin artırılmasını istiyoruz. Devlet çiftçisine daha cömert davranmak zorunda… Avrupa bunu yapıyor ve karşılığını alıyor. Örnek alsınlar yeter.

Türkiye’de ağaç verimini arttırmak için neler yapılabilir?
     Ağaç verimini artırmak için çiftçiler periyodik eğitimlerden geçirilmeli. Budama, sulama, gübreleme, hasat şekli ve zamanı vb. konularda “doğru bildikleri yanlışlar” düzeltilebilmeli.

Markalı-kutulu zeytin zeytinyağı ihracatı konusunda bugün itibariyle konumumuzu değerlendirir misiniz? Bu konuda yapılması gerekenler neler?
     Toplam yaptığımız ihracatın içinde markalı-kutulu ihracat oranı çok düşük. Sebebi birazda ürettiğimiz yağların kalitesinde. Önce doğru ve kaliteli üretimi başarmalıyız. Butik üretim yapan firmaları desteklemeliyiz. Fuarlar sayesinde dış pazarlara açılmalarını sağlamalıyız.

Aktif olarak çalışan Zeytin Tanıtım Grubu vardı. Ancak geçtiğimiz aylarda bütün Tanıtım Grupları tek çatı altında toplandı. Bu sürecin tanıtım faaliyetlerine yansıması nasıl olacak?
     Bekleyip göreceğiz. Nasıl bir tanıtım faaliyeti düşünülüyor bilmiyoruz. Tanıtım grubumuz çok güzel işler yaptı. Türkiye’yi,  zeytinini-zeytinyağını başarıyla  tanıttı.
Biz zaten her ortam ve platformda tanıtım yapıyoruz. Halkımızın ilgisi de çok yüksek. Alım gücü yani ekonomik sebeplerden dolayı isteseler  alamayan bir kesim var ülkemizde. Ama yinede tv programları, toplumda sevilen ve tanınan kişilerin yorumları ciddi katkı sağlamakta. Ben hep söylüyorum sanatçılar-sporcular-medyatik ünlüler-siyasetçiler ekranda 1 kaşık zeytinyağı içip bir slogan atsalar aynı hafta tüketim 2’ye katlar.

Dahilde İşleme Rejimi’nin dünya zeytinyağı üretimi ve ihracatı yapan ülkeler arasında yasak olduğu tek ülke biziz. Ancak sürdürülebilir büyüme için ürün temininde de süreklilik önem arz ediyor. Bu konudaki tespitlerinizi okuyucularımız ile paylaşır mısınız?
     Ben DİR’e karşı değilim. Ürün temininde sürekliliğin çaresi ağaç varlığını artırmaktan geçer. Lisanslı depoculuğun hayata geçmesi çok önemli. Yastık altında bekleyen zeytinyağları bu depolarda olsa DİR’e gerek kalmayacak.
     Dünya genelinde ağaç varlığını koruma esaslı politikalara karşılık, geçtiğimiz günlerde Sanayi Bölgeleri kapsamında meclis gündemine yine zeytin alanları taşındı.

Bu konudaki tespitleriniz neler?
     Bu konuda sesini en çok yükselten STK biz olduk. Komisyona katılarak milletvekillerine anlattık. İmza kampanyası başlatarak 1 haftada 40-50 bin kişiye ulaştık. Bu konunun Sanayi Bakanlığı’nın değil Tarım ,s--,z-Bakanlığı’nın işi olduğunu sektörün tüm bileşenlerini bir araya getiren bir Çalıştay’ın düzenlemesi gerektiğini altına hepimizin imza atacağı bir düzenlemenin olabileceğini bahsettik.

Bitti...

 


+ Benzer Haberler
» Akhisar ‘Zeytinlik Denizi’ ile ticaretin kalbi olacak
» “Sektörde bilgi kirliliğine fırsat verilmemeli”
» “Prim desteği 1.5 TL olsa üretici zeytin ağacının altında yatar”
» “Üreticiye verilen destek ödemeleri arttırılmalı”
» “Vergi korkusu, üreticiyi kayıt altına almayı engelliyor”
» Bayraktar: Zeytin üretimi ilk kez 2 milyon tonu aşacak
» Zeytindeki rekor, bayram havası estirdi


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 25.04.2018
  Ticaret 24.04.2018
  Ticaret 23.04.2018
  Ticaret 21.04.2018
  Ticaret 20.04.2018
  Ticaret 19.04.2018
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni