• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE

Yatlar ve marinalar pandemiye takılmadı

31 Temmuz 2021 Cumartesi 15:00
12
14
16
18

Yatlar ve marinalar pandemiye takılmadı


   ► Yat sayısındaki artışın marina doluluk oranlarına yansıyacağını belirten Akaltan, bu artışın yeni marina yatırımlarını tetikleyebileceğini ifade etti.

           SEZA NUR DEMİRPARMAK      
     İMEAK Deniz Ticaret Odası (DTO) İzmir Şubesi tarafından yayınlanan ‘Denizden Merhaba’ dergisinin 30’uncu sayısında IC Çeşme Marina Genel Müdürü Can Akaltan, 2021 sezonu yat turizmi ve marina sektörüyle ilgili değerlendirmelerde bulundu. Türkiye’de hem yeni hem de ikinci el tekne girişinde epey bir artış olduğunu söyleyen Akaltan, “Marinaların doluluk oranları arttı. 2021 sezonu yat turizmi ve marina sektöründe mevcut koşullarda hareketli geçecektir. Yeni yerli yatçı sayısındaki artış sektörü canlandıracaktır” dedi.

“Marinaların doluluk oranları arttı”
     Son 12 ay içerisinde Türkiye’de hem yeni hem de ikinci el tekne girişinde epey bir artış olduğunu ifade eden Akaltan, “Marinaların doluluk oranları arttı. 2021 sezonu yat turizmi ve marina sektöründe mevcut koşullarda hareketli geçecektir. Yeni yerli yatçı sayısındaki artış sektörü canlandıracaktır. Öte yandan “Brexit” ile beraber İngiliz yatçıların ve İngiliz bayraklı süper yatların ülkemizi tercih etmeleri kaçınılmaz. Doğu Akdeniz’de güvenli olan ve AB dışında kalan tek deniz turizmi destinasyonu olarak bu fırsatı iyi değerlendirmemiz gerekir. Mevcut durumda İngiliz bayraklı yatlara beş yıla kadar seyir izni verilmektedir. Ne var ki yat sahiplerine altı ay içerisinde sadece üç ay ülkemizde kalma hakkı verilmektedir. Tüm yabancı yatçılar için vize süresinin yatın seyir izni süresine eşitlenmesi ve oturma izni prosedürünün sadeleştirilmesi gerekmektedir. Süper yatlardan yeterli pay alabilmek için komşumuz Yunanistan 35 metre üzerindeki ahşap olmayan süper yatları kabotajdan muaf tutmaktadır. Ahşap tekne yasağı ile Yunanistan, Türk guletlerini doğrudan hedef almaktadır. Bu hamleye mutlaka benzer bir uygulama ile karşılık vermek gerekir. Bu yıl da yeni ve ikinci el yat giriş ve satışları -hızı düşse de- devam edecektir. Yat sayısındaki artış marina doluluk oranlarına yansıyacaktır. Bu artış yeni marina yatırımlarını tetikleyebilir” diye konuştu.

“Salgında tercih büyük otellerden yatçılığa kaydı”
     Marinaların, başta güvenli bağlama hizmeti olmak üzere verdikleri hizmetleri en iyi şekilde sürdürdüğünü söyleyen Akaltan, “Marinalar iş sağlığı ve güvenliği için hayati olan bakım onarımlarını tavizsiz devam ettirmeye en büyük yatırımları olan yetişmiş personellerini yolda bırakmayarak devam ettiler. Tüm olumsuz gelişmelerin yanında yatçılık ve yat turizmine salgınla birlikte ilgi arttı. Yatçılık en ayrıcalıklı ve butik turizm şekli. Bu nedenle tercihler büyük otellerden ve kalabalık tatil alternatiflerinden yatçılığa kaydı. Bu gelişmeler deniz turizmine can suyu oldular” dedi.

“Marinalar zorlu bir sınav verdi”
     Salgının marinalar ve yat turizminde bazı etkilerini hatırlatan Akaltan, “Dezenfektasyon, maske, eldiven, temizlik ve güvenlik giderleri artış gösterdi. Marina ticari alanlarında kiracılar birkaç teknik ofis ve süper market dışında kapatıldı. Marinaların kira gelirleri sekteye uğradı. Marinalarda bulunan oteller kapatıldı. Ticari otoparklar kapatıldı. Avrupa’dan yapılan tüm bağlama ve tekne kiralama rezervasyonları iptal edildi. Çekek operasyonları sokağa çıkma yasakları nedeniyle sekteye uğradı. Yat yarışları ve benzeri etkinlikler iptal edildi. Sponsorluk ve reklam anlaşmaları iptal edildi. Sözleşme yenilemeleri azaldı. Sezonluk ve günlük tekne trafiği durma noktasına geldi. Elektrik, su, atık alım, komisyon hizmet gelirleri düştü. Borç tahsilatı zorlaştı ve nakit akışı bir risk haline geldi. Tüm bu finansal darbelerin ardından marinalar zorlu bir sınav verdiler. Zira ekonomik destek paketinden marinalar için kısa çalışma dışında bir şey çıkmadı. Kira ödemeleri 6 ay ertelendi ama yap-işlet/devret modeli ile yapılan tüm marinalar Ocak ayında kiralarını zaten peşin ödemişlerdi. Turizm payı uygulamasında bir değişiklik yapılmadı. Bazı marinalar döviz kredilerini ödeyemeyip yeniden yapılandırmak zorunda kaldılar. 15 Temmuz darbe girişiminden beri çeşitli makro ekonomik ile jeopolitik zorluk ve krizlerle uğraşan sektör zaten içinde bulunduğu yılı kurtarmaya odaklanmışken, bir de salgın etkisiyle yüzleşmek zorunda kaldı” ifadelerinde bulundu.


+ Benzer Haberler
» Okul servisleri tur şirketlerine kiralandı
» Yumurtada psikolojik sınır 80 krş
» Pandemi mahpuslar için dolaylı tecrit oldu
» Ortak amaç: ‘Ara’ değil, ‘ana’ eleman yetiştirmek
» Yangın defneyi vurdu fiyat %20 arttı
» ‘Yarım Adam’ romanına İzmir’den destek
» Müzik aletlerinde pandemi hareketliliği
» Taşımacılık sektörü şoför sıkıntısına takıldı
» İzmir esnafı üniversitelilerin dönüşünden umutlu
» Eğitimciler: Yeni bir kapanmayı kaldıramayız


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 18.09.2021
  Ticaret 17.09.2021
  Ticaret 16.09.2021
  Ticaret 15.09.2021
  Ticaret 14.09.2021
  Ticaret 13.09.2021
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni