FedEx’in yaptığı araştırmaya göre Türk KOBİ’lerinin ticaretinde Avrupa yüzde 86 ile ilk sırada yer alırken, Asya Pasifik yüzde 67 ile ikinci sırada, Orta Doğu yüzde 46 ile üçüncü sırada yer aldı
FedEx araştırması, Türk KOBİ’lerinin ticaretinde Avrupa yüzde 86 ile ilk sırada yer alırken, Asya Pasifik yüzde 67 ile ikinci sırada, Orta Doğu yüzde 46 ile üçüncü, ABD ise yüzde 28 ile dördüncü sırada yer aldı. Türk KOBİ’lerinin müşteri tabanında en yüksek bölgesel pay ise Asya Pasifik ülkelerine ait olduğu görüldü. Türk KOBİ’lerinin Asya Pasifik ile güçlü ticari bağlara sahip olduğunu gösteriyor. Araştırmaya göre, Asya Pasifik ülkeleri ile ticaret yapan Türk KOBİ’lerinin yüzde 92’si, ticaret dengelerinin ihracat lehine döneceğini ya da mevcut seviyelerde kalacağını öngörüyor.
KOBİ’ler ihracata güveniyor
Dünyada ekspres taşımacılık üzerine faaliyet gösteren Federal Express Corporation (FedEx), Avrupa ve Asya Pasifik genelinde ticaret koridorlarındaki eğilimler ile sınır ötesi ticaretin kilit kolaylaştırıcılarını ve engellerini inceleyen bir araştırma gerçekleştirdi. Araştırma, Türkiye’nin de dâhil olduğu 9 Avrupa pazarında bin 200’ün üzerinde KOBİ ve 13 Asya Pasifik pazarında 850 KOBİ ile yapıldı. Sınır ötesi büyümeye yönelik iş dünyasındaki hissiyat, hazırlık durumu ve karşılaşılan zorluklar incelendi. Bulgular, Türk KOBİ’lerinin ihracata yönelik güvenini ortaya koyarken, 9 pazar arasında, Asya Pasifik ve Orta Doğu ile ticaret yapan uluslararası KOBİ payının en yüksek olduğu ülkenin Türkiye olduğunu vurguluyor.
Türkiye’nin Asya Pasifik ile güçlü bağları var
Araştırmaya göre, Türk KOBİ’lerinin ticaretinde Avrupa yüzde 86 ile ilk sırada yer alırken, Asya Pasifik yüzde 67 ile ikinci sırada, Orta Doğu yüzde 46 ile üçüncü, ABD ise yüzde 28 ile dördüncü sırada yer aldı. Türk KOBİ’lerinin müşteri tabanında en yüksek bölgesel pay ise Asya Pasifik ülkelerine ait olduğu görüldü. Müşterilerin yüzde 12’sinden fazlası bu bölgeden geliyor. Asya Pasifik ülkeleri ile ticaret yapan Türk KOBİ’lerinin yüzde 92’si, önümüzdeki bir yıl içinde ticaret dengesinin ihracat lehine döneceğine veya mevcut seviyesini koruyacağına inanıyor. Bu oran, Avrupa-Asya ticaret hattında 30 aydır süren kesintisiz büyüme eğilimiyle uyum gösteriyor.
En güçlü büyüme fırsatı Güney Kore’de
Uluslararası ticaret yapan Türk işletmelerinin yaklaşık yüzde 19’u için Asya Pasifik ülkeleri, müşteri tabanının dörtte birinden fazlasını oluşturuyor. Bu oran Avrupa ortalamasının 2 katını aşıyor. 2026’ya yönelik beklentilere göre Güney Kore yüzde 70 ve Çin yüzde 68 ile Türkiye’deki işletmeler için en güçlü büyüme fırsatlarını sunan Asya Pasifik pazarları olarak öne çıkıyor. Japonya yüzde 65 ile bu pazarları izliyor.
Vergiler en büyük engel
Bulgulara göre, Asya Pasifik ülkelerine ihracatta KOBİ’lerin karşılaştığı temel engellerin başında yüzde 51’lik oran ile ithalat vergileri ve gümrük tarifeleri geliyor; bunu yüzde 43 ile gümrük mevzuatı ve yüzde 41 ile lojistik maliyetleri izliyor. Bu engelleri aşmak için işletmelerin talep ettiği destekler arasında yüzde 59 ile gümrükleme uzmanlığı ve yüzde 61 ile dijital araçlar öne çıkıyor.
Köprü görevi
Araştırma ile ilgili bilgi veren FedEx Express Türkiye Yer Operasyonlarından Sorumlu Başkan Yardımcısı Eser Sezek, araştırmanın Avrupa ve Asya Pasifik ticaret koridorunda önemli bir köprü görevi üstlenen yeni İstanbul Hava Transit Tesisi’nin açılışını izleyen dönemde önemli veriler ortaya koyduğunu söyledi. Müşterilerin kilit pazarlara daha yüksek hız, verimlilik ve güvenilirlikle ulaşılabileceğini kaydeden Sezek, “Geniş hizmet portföyümüz ve gelişmiş dijital araçlarımızla birlikte bu kabiliyetlerimiz, hızla büyüyen Avrupa-Asya Pasifik ticaret hattının sunduğu potansiyelden yararlanırken, müşterilerimize gerçek bir değer katıyor” dedi.
