• Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv      • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Ali Serdar Süalp ►ÜÇÜNCÜ KOLTUK
12
14
16
18
20/06/2022 06:05
Aidiyetin Konuşulmayan Yönleri

     Zaman zaman bir araya geldiğim birçok iş sahibi ve/veya değerli yöneticiler ile yapmış olduğum görüşmelerde onlardan aldığım ve endişe konusu olan bir husus da çalışanların şirketlerine duydukları aidiyet hissinin yeterince gelişmemiş olduğudur. Tüm bu iş insanları çalışanlarında şirketlerine karşı daha fazla ait olma duygusunu görmek istemektedirler.

     Bu arzularında da oldukça haklıdırlar, zira bir işletmenin başarısını etkileyen önemli faktörlerden biri belki de en önde geleni çalışanların mutluluğu ve iş yerini benimsemesidir.
     Aslında herkes bir yere ait olmak ister ve her canlı ait olduğu yerde kendini daha mutlu hisseder. Umarım bu saptamama itiraz sesleri yükselmeyecektir.
     O zaman şu soruya cevap arayalım. Aidiyet nedir?
     En basit ama anlaşılır şekli ile cevaplarsam, aidiyet, ilişkide olduğumuz kişi yanında veya gurup içinde “Benim ne işim var burada?” dememe halidir. Ya da “İyi ki buradayım.” deme halidir. Aidiyet, duyguların iletişilmesidir. Duyguların olmadığı yerde aidiyetten söz edilemez.
     Doğduğumuz an bir yerlere ait olmaya başlarız; madden ve manen…

     Yukarıdaki paragraflarda değindiğim hususları kurumsal platforma taşıyacak olursam ilk sözüm “kurumsal aidiyet, çalışanların işe gelirken bedenlerinin yanı sıra ruhlarını da getirmesidir” demek olacaktır.

     Aidiyet bir kurumsal kültür meselesidir. Ciddi kurumlar bu konuda epey kafa patlatır. İnsan kaynakları departmanları aidiyet duygusunun arttırılması için yeni yaklaşımlar, farklı formüler üretir. Aslına bakacak olursanız aidiyet konusunda gündemi oluşturan önemli başlıklar şunlardır. Yöneten ve yöneltilen ilişkisi yani iletişim, personelin inisiyatif alabilmesi, adaletli kazanç dağılımı, adil performans değerlendirmesi, etkin takdir mekanizması, herkese uygulanan tek standart. Bu başlılara ek olarak motivasyonu arttırıcı sosyal etkinliklerden de bahsedebiliriz.

     Şu ana kadar yazdıklarım kulağa hoş gelen ve teorik anlamda da güçlü şeyler. Peki kurumlarda hayat böylemi sürüyor. Yöneticiler çalışanlarının kuruma olan ait olma hissini bu kadar mı önemsiyor? Bu sorunun cevabı o kadar da basit değil. Gelin teorileri bir tarafa bırakıp biraz da pratikten ilerleyelim. Aidiyetin konuşulmayan yönlerini kurcalayalım.

     Tecrübelerim bana iki tür aidiyetten bahsediyor. Birincisi çalışanların kuruma duydukları ait olma hissi, diğeri ise yöneticilerin çalışanlarından bekledikleri aidiyet pratiği.

     Birinci halde çalışan kendini kuruma ait hissetmek ister ve emeğini doğrudan kurumun başarısı için sarf eder. Amaç kurumun başarısıdır. Bireysel başarılar ve beklentiler ön planda değildir. Takımdaşlık kavramı bu tür bir yaklaşımın ürünüdür. Çalışan, yöneticilerinin kendisini şirketin amaçlarına hizmet eden bir takım oyuncusu gibi görmesini bekler. Öncelikler kurumun başarısına verilmeli, kaynaklar da bu amaçla kullanılmalıdır.

     İkinci yaklaşım ise yine kurum içinde hayata geçen, kimsenin açık olarak itiraf etmeyeceği bir durumdur. Yönetici çalışanının kuruma değil kendisine ait olmasını bekler. Yani çalışan kuruma değil yöneticisine sadık olmalıdır. Bu beklentisini “biz bir takımız” diye açıklar. İşte aidiyet ile ilgili konuşulmayan kısım tam da bu konudur. Kişiden beklenen şirket için değil yöneticisi için bir şeyler yapmasıdır. Şirketin değil yöneticinin başarılı olması için emek sarf edilmelidir.

     O andan itibaren şirket içinde gruplaşmalar başlar. Güç grupları oluşur. “Herkes eşittir ama bazıları daha eşittir” şeklinde gerçekliklere tanık oluruz. Yönetim zorlaşır, standartlar birer birer yok olur. Kişiye göre nabız verme ön plana çıkar. İnsanlar inisiyatif kullanmak istemez ve doğru bir performans yönetimi yapılamaz. Üst yönetim işi değil gruplar arasındaki dengeleri yönetmeye daha çok zaman harcar hale gelir. Ve bu iş zaman içinde bir kurum kültürüne dönüşür.

     Daha başka neler olur? Gelin düşünelim.
     Mesela yöneticiler yanlarına eleman alırken adayın yetkinlik becerilerine değil laf dinleme katsayısına daha önem verir. Öyle ya! Yöneticinin kendisine akıl verecek insana değil dediklerini sorgusuzca yapacak elemana ihtiyacı vardır.

     Çalışan ise kendini güçlü bir grubun içinde bulmak ister. Bilir ki güçlü bir grup içinde olursa kariyerin de ilerleme ihtimali daha yüksek olacaktır. Tek yapması gereken bu güçlü grubun liderinin beklentilerini karşılamak olmalıdır. Yaratıcı değil itaatkâr olması önemlidir.

     İnsanların şirket içindeki ömrü başarı ve şirkete ait olmanın verdiği mutluluğa endeksli olmaz. Bu konudaki belirleyici yöneticisi olur.
     Kilit pozisyonlara yetenekliler değil itaatkarlar gelir. Bu da şirketin performansını çok olumsuz etkiler.

     Neticeten; akıllardan hiç çıkarılmaması gereken husus çalışanların kurum kültürünün kullanıcısı, taşıyıcısı, eseri ve yaratıcısı olduğu gerçeğidir. Bunları göz ardı edip kurumsal aidiyet yerine bireysel aidiyete davet çıkarılmış işletmelerde sonuçlar hiç iyi olmayacaktır.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Yazılım ihracatında hedef 15 milyar dolar

  Tarım makineleri ihracatı ilk 5 ayda %3 arttı

  JPMorgan’ın Türkiye enflasyon tahmini yükseldi

  Enflasyonla mücadeleye yönelik atılan 11 adım

  Bayraklı Belediyesi Kurban Bayramına hazır

  ASELSAN’dan 24,6 milyon dolarlık sözleşme

  Çaya iki ayda üçüncü zam

  Obilet hakkında soruşturma

  İzmir’de suya zam

  Reel efektif döviz kuru haziranda geriledi

  “Devlet petrokimyaya yatırım yapmalı”

  Zeynep Erkunt hayatını kaybetti

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  Ar-Ge harcaması 25 milyar TL’yi aştı

  “Hedefimiz 5 yılda ilk 100 ihracatçı arasına girmek”

  Menemen’de kurban atış yerine sıkı denetim

  İzmir’de dayanışma sürüyor

  Hasta hayvana giriş izni yok

  Çin’in Lojistik Performans Endeksi, dört ayın ardından yüzde 52,1’e çıktı

  Tedarik zincirindeki kırılma, lojistik sektörünü canlandırdı

  ENSİA, WINDEUROPE’un üyesi oldu

  Z kuşağının satın alma kararında cinsiyetten bağımsız markalar ön plana çıkıyor

  Kibar Holding, 2025 hedeflerine güçlü adımlarla ilerliyor

  GESOB ile Uyumsoft arasında e-Dönüşümde iş birliği

  Araç değer kaybında yeni dönem

  Samsung, denizlerdeki kirliliği azaltan çalışmalarını açıkladı

  Online alışverişte kadın giyim ve ayakkabı üst sıralarda

  Karayolları 16. Bölge Müdürlüğü doğalgaz dönüşüm işi yaptıracak

  “Türkiye’de üretip 5 kıtaya ürün ihraç ediyoruz”

  KPMG ve TIRPORT’tan lojistik sektörünün geleceği için iş birliği

  20 yıllık rüya gerçek oluyor

  Türkiye tatil için denizi tercih ediyor

  Su Ürünler Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Banaz Belediyesi motorin satın alacak

  Karşıyaka’da kentsel gıda ve kent tarımı konuşulacak

  Kaynarpınar’a arıtma müjdesi

  Menderes’in altyapısı güçleniyor

  Foça’da ‘‘İçimizden Biri Atatürk’’ söyleşisi

  “İzmir’in kültürel mirasını dünyaya sunuyoruz”

  Körfezde bir ilk; Görme engelli kanocular yarıştı

  Bayraklı Belediyesi kırtasiye malzemesi satın alacak

  Başkan Kılıç’tan bayram öncesi esnaf ziyareti

  TORBALI TÜRK TELEKOM VE ALİAĞA HAYDAR ALİYEV MTAL ONARIMI

  İhale Özetleri

  05 Temmuz 2022 Tarihli ve 31887 Sayılı Resmî Gazete

  04 Temmuz 2022 Tarihli ve 31886 Sayılı Resmî Gazete 1. Mükerrer

  Karayollarında Durum

  Enflasyon yıllık yüzde 79 arttı

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 06.07.2022
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni