• Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv      • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Mehmet Önder ►ÇOK GEÇ OLMADAN
12
14
16
18
08/07/2022 06:12
Deniz Yolu ile Taşınan Kimyasal Maddelerin İçyüzü

monder4@me.com

Dökülen Kimyasal Müdehale -1

     Yazı dizimizin beşinci konusu “Dökülen Kimyasala Müdahale” dir. Bu konu diğerlerine göre daha az bilindiğinden biraz daha ayrıntıya girilecek, iki veya üç bölüm halinde yayınlanacaktır.
     Yazı dizisinin ilk dört konusunda kaza olmadan önceki süreç hakkında, taşıma ve depolama koşullarını ve taşınan yüklerin özellikleri hakkında bilgi vermiştim. Bu yazıdan itibaren kazanın gerçekleşmesiyle olayların nasıl geliştiği hakkında bilgi vereceğim.

     Herhangi bir döküntü olduğunda öncelikle durum değerlendirmesi yapılması gereklidir. Durum değerlendirmesi müdahale ekip ve ekipmanları bilgileri ile desteklenerek döküntüye müdahalenin nasıl başlatılacağını belirler. Müdahale çevre koşullarından etkilenen, sürekli değişen, tehlikeli bir süreçtir. Bu nedenle sürekli sahadan rapor almak, yeni koşullara göre durumu tekrar değerlendirmek, ekip ve ekipmanları yeniden yönlendirmek hayati önemdedir. Başka bir deyişle bir yöntem kullanarak düzeni sağlamak gereklidir. O halde denizde oluşan bir kaza için müdahale yöntemini “Durum değerlendirme”, “Karar verme”,” Müdahaleye başlama”, “Sürekli izleme” adımlarını ayırarak inceleyebiliriz.  

     Durum değerlendirme deneyim ve bilgi isteyen ilk ve en önemli adımdır. Bu değerlendirme sonucu tüm operasyon şekillenecektir. Bu nedenle öncelikle geminin durumu, olayın yeri ve oluş şekli, geminin özellikleri, yüklerin istiflenme şekli, taşınan ürünün cinsi ve miktarı, önümüzdeki günlere ait deniz ve hava durumu tahminleri, olay yerine müdahale için gelebilecek durumda olan ekipler ve ekipman miktarları ve olay yeri yakınında olan ekolojik olarak hassas bölgelerin yeri istenecektir. Tüm bu bilgileri tek kaynaktan elde etmek her zaman mümkün değildir. Dolayısıyla mürettebat, sigortacı, geminin sahibi, acentesi, üretici ve yetkili kaynaklarla temasa geçilmeli güncel bilgiler istenmeli ve onaylatılmalıdır.

     Kimyasal maddeler döküldüğünde renk farkı ve koku her zaman olmaz, dolayısıyla fark edilmesi zordur.  Bu nedenle gözlemden ziyade uydu resimleri, özel hareket kabiliyetleri olan ve çeşitli sensörlerle donatılmış insansız hava araçları veya uçaklar kullanılarak bilgi almak gerekmektedir. Ayrıca döküntüden ve üzerindeki havadan çeşitli cihazlarla örnek alınarak analizler yapılmalıdır. Bu bilgiler elde edildikten sonra kirleticinin tam yeri, boyutu, davranış şekli ve cinsi ortaya çıkmış olur. Artık zaman içinde nasıl davranılması gerektiği kestirebilir, yayılım hakkında tahminde bulunabiliriz.

     Gerekli bilgileri elde ettiğimizde risk analizi yapmanın zamanı gelmiş demektir. Döküntü, liman içindeyse farklı, açık denizde ise farklı, sanayi tesisi yanındaysa daha farklı analiz yapılmasını gerektirir. Döküntünün cinsinin bilinmesi, çevre koşullarının değişmesi nedeniyle davranışının değişeceğinin öngörülmesi sizin daha sağlıklı karar vermenizi sağlar. Bu aşamada olanak varsa deneyimli uzmanlardan görüş almak ve doğruluğu onaylanmış bilgisayar modelleme programları kullanmak faydalı olacaktır. Bu şekilde karar verilebilmesi için yeterli veri sağlanmış olacaktır.

     Maddenin yüzmesi, suya batması, çözünmesi veya gaz hale gelmesi gibi özellikleri ve ayrıca açık denizde, kıyıda ve limanda olup olmaması sizin hareket tarzınızı tamamen değiştirecektir. Bu nedenle her riskli durum ve mevkii için önceden karar destek matrisleri oluşturup müdahale süresinin kısaltılması planlanmalıdır.

     Karar verme aşaması sonucunda 3 farklı karar alınabilir. Bunlar, müdahale etmek mümkün değildir ve döküntü kendi haline bırakılacaktır, müdahaleye gerek duyulan madde çok reaktiftir veya yeterli bilgi yoktur, bu nedenle çok risklidir daha fazla incelenmelidir, son olarak da risk ve maddenin cinsi bilindiğinden müdahale edilebilir olarak karşımıza çıkar. Tüm aşamalarda şartların çok hızlı değişebileceği göz önüne alınıp müdahale personelinin acil tahliyesi önceden planlanmış olmalıdır.

     Açık denizde olan olaylar kıyıya yakın olanlara göre daha az zarar verir. Bu nedenle olayın limanda olması halinde hasar gören geminin açık denize çekilmesi bir çözümdür. Başka bir deyişle kötünün iyisidir.

     Açığa almak sahilde yaşayan insanların tehlikeli maddeden etkilenmesini engeller, kıyıdaki tesisleri bulaştan korur, balık çiftliği gibi hassas bölgeleri de etkilenmekten korur. Kıyıda bulunan tesislerde önlem olarak su devri daim ve tahliye borularını tıkayarak, su devri daimî yapan pompaları kapatarak, bariyerler döşeyerek sızıntının sahile oradan da daha içerilere ulaşmasını engellemekle sorumludur.

     Diğer yapılacak iş döküntünün çevresini acilen gemi trafiğine ve balıkçılığa yasak bölge ilan etmektir. Dökülen maddenin bulaşması yakında bulunan gemiler için ciddi bir sorundur. Bilgisayar modellemeleri yasak bölgelerin sınırlarını belirlemede oldukça faydalıdır.

     Döküntünün sahile yaklaşması halinde maddeye uygun bariyerler temin edilmeli ve kıyı korumaya alınmalıdır.

     Tüm aşamalarda müdahale yönteminin “Durum değerlendirme”, “Karar verme”,” Müdahaleye başlama”, “Sürekli izleme” adımlarını takip etmek, aniden değişime hazır olmak gerekmektedir. Süreç içinde çok sayıda personel ve ekipman olduğundan zor konulardan biri de çalışan personelin aniden müdahale şekli değişimine veya tahliyeye hazır olması gereğidir. Aniden değişime hazır olmak için 2020 senesinde yazılarımda ayrıntılı bilgi verdiğim ICS (Incident Command System-Olay Komuta Sistemi) sıklıkla kullanılan bir yöntemdir.

     Çok geç olmadan risk yönetimi için yapılacak çalışmaların olay olduktan sonra, kriz yönetimi için yapılacak çalışmalardan çok daha ucuz, güvenli ve kolay olduğunun farkına varılması dileğiyle.

Önceki Yazılar :
Haberler
  İhale Özetleri

  20 Ağustos 2022 Tarihli ve 31929 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  Elektrik sayaçları karaborsaya düştü

  Dikili’de 5 milyar TL’lik yatırım ile 3 bin 500 kişiye istihdam

  Ege’den Samos’a feribot seferleri arttı

  Kurulan şirket sayısında aylık %37,7’lik düşüş

  İnşaat malzemeleri sanayiinde düşüş yaşandı

  Makine ihracatı 7 ayda 14,2 milyar $

  “AVM ortak alan giderleri daha adil ve şeffaf oldu”

  “Sanayici finansmana erişimde zorluk çekmeli”

  İzmirli kozmetikçiler dünyaya açılmaya hazırlanıyor

  Hava taksi işletmeciliğinde sermaye tutarı düşürüldü

  Döviz kuru faiz kararının ardından sakin seyretti

  EXPO 2026 için planlama çalışmaları başladı

  Google’ın ekonomisine katkısı 3,3 kat arttı

  Oyun harcamaları 200 milyar $

  İş dünyasının Oscar’larından CarrefourSA’ya 7 ödül birden

  İZBAN hattına iki yeni istasyon daha inşa ediliyor

  “Piyasayı Tarım Kredi olarak biz balanse edeceğiz”

  Kartepe Belediyesi bina inşaatı yaptıracak

  İYTE - GİMAS AŞ arasında iş birliği anlaşması yapıldı

  Pandemi sonrası çalışma ortamları yenilendi

  Yatırımcılar için enflasyona karşı güçlü rakip: Kripto Paralar

  Torbalı Belediyesi’nden ‘Sosyal Belediyecilik’ örneği

  96,8 milyon TL’lik tarımsal destek ödemeleri başladı

  Kayseri Büyükşehir Belediyesi sulama tesisi yaptıracak

  Alaçatı’da Dünya Surf Şampiyonası heyecanı coşkuyla devam ediyor

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  Su Ürünler Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  328 milyon TL SED ödemesi hesaplara yatırıldı

  Yerli kömür enerji krizine karşı sigortamız olacak

  Körfez Belediyesi aydınlatma işleri yaptıracak

  Karşıyaka asbestli gemiye karşı tek yürek

  Gaziemir’in “İyilik Kapısı” Sosyal Market 2 yaşında

  Konak’ta öncelik can ve mal güvenliği

  Karabağlar “Hazır mıyız?” diye sordu

  Buca Belediyesi makalesi ICLEI Avrupa web sitesinde yayınlandı

  Türkiye genelinde ortalama konut fiyatı 1 milyon 410 bin 156 TL oldu

  Manisa Kelebek Barajı’nda su tutulmaya başlandı

  İzmir 30 Ağustos Zaferi’nin 100’üncü yılına hazırlanıyor

  Besi sığırı ithalatı ve koyun ihracatına izin

  EPDK’dan yönetmelik eleştirisine suç duyurusu

  Bornova’da sinemaya destek

  Zonguldak’a yapılacak gübre üretim tesisi yatırımına devlet desteği

  Güzelbahçe Belediyesi’nden üreticiye desteğe devam

  Bayraklı’dan YKS başarısı

  Bornova’da iletişimin merkezi oldu

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 20.08.2022
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni