• Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv      • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Mehmet Önder ►ÇOK GEÇ OLMADAN
12
14
16
18
23/07/2022 06:21
Deniz Yolu ile Taşınan Kimyasal Maddelerin İçyüzü

monder4@me.com

Dökülen Kimyasal Müdehale -2

     Denize dökülen kimyasallara nasıl müdahale edileceği konusundaki yazımın ikinci bölümü ile devam ediyorum. Geçen yazımdaki ilk bölümde “Durum değerlendirmesi”, ”Karar verme”, ”Müdahaleye başlama”, “Sürekli izleme” başlıkları üzerinde durulmuştu.  Bu bölümde gemideki kimyasal maddenin durumuna göre nasıl müdahale edilmesi gerektiği üzerinde duracağız.
     Müdahale teknikleri kaza geçiren gemide yüklü olan kimyasalın denize akıp akmadığına göre değişmektedir.

     Kimyasal maddenin denize akmadığı durumda ilk yapılacak işlerden biri kaza geçiren gemideki tehlikeli maddenin farklı gemiye aktarılmasıdır.  Böylece yük azaltılacak, eğer gemi kayalıklara çarptıysa veya kuma oturduysa hafifleyecek ve yüzmeye başlayacaktır. Gemi ağır hasarlı ise yükün tamamı diğer gemiye alınıp gemi batmaya bırakılabilir. Eğer yük sıvı ise ve satıhta transfer riskli ise gemiyi kontrollü olarak taşıdığı kimyasal madde ile batırmak mümkündür.  Geminin battığı yere hortumlar salınıp gemi enkazı delinerek emiş yapılır ve  kimyasal farklı bir gemiye aktarılır. Diğer bir yöntem ise yükün insan sağlığına zararı yoksa tuzlu suyla seyreltilip tamamının seyreltilmiş halde denize salınmasıdır. Ancak bu teknik limanlarda veya sahile yakın yerlerde uygulanamaz.

     Görüldüğü gibi tek bir doğru cevap yoktur, yükün cinsine, hava koşullarına, konumuna, teknik olanaklara göre karar değişebilmektedir. Ancak bilinmelidir ki her durumda alınacak karar ne olursa olsun çevreye zarar verecektir.
     Geminin yüklü olan kimyasal maddenin denize aktığı durumda durum biraz değişmektedir. Özellikle kıyıya yakın yerlerde buharlaşma çok tehlikeli olmaktadır. Bu durumda iki yöntem kullanılabilir. Birincisi birçok farklı noktada püskürtme ile su perdeleri oluşturarak zehirli gazı seyreltmek ve konsantrasyonunu azaltmaktır. İkinci yöntem ise döküntünün üzerine özel köpük sıkarak buharlaşmayı azaltmaktır.

     Denize deniz aktığında yoğunluğu deniz suyunda fazla ise tehlikeli madde dibe çökmüş olabilir. Bu durumda dip tarama ile çamurlu, kumlu atık sal benzeri yüzen depolara alınıp atık imhaya götürülebilir. Döküntü limanlara yakın olduğunda karadan da yardım alınabilir. Örneğin yüksek emiş gücüne sahip vidanjörler ile zehirli madde sudan emilip, filtreden geçirilip suya tekrar geri verilebilir. Ancak bu çok sayıda özel amaçlı filtre ve yüksek güçlü pompa ile donanmış, yüksek depolama kapasitesine sahip araç gerektirir.

     Döküntünün suda yüzdüğü durumlarda etrafı özel bariyerlerle çevrilip sıyırıcılarla (İng.Skimmer) satıhtan alınmasında fayda vardır. Bu yöntem uygulanabilmesi için denizdeki dalga ve rüzgar şiddetinin sıyırıcıların çalışmasına uygun olması gereklidir. Suda yüzen döküntüye farklı bir müdahale şekli dağıtıcı (İng. Dispersant) kimyasalların kullanılmasıdır. Satıhta yüzen maddenin üzerine püskürtülerek veya serpilerek kullanılır. Kendisinin de bir kimyasal olması ve satıhtaki ürünle birleştiğinde daha farklı bir durum yaratması nedeniyle kontrollü ve dikkatli kullanılmalıdır. Birçok ülke dağıtıcının kıyıya yakın yerlerde kullanımını yasaklamıştır.

     Döküntü bariyerlerle çevrelendiğinde tehlikeli maddeyi sudan emebilmek için ek bir yöntem de emici (ing.Sorbent) adı verilen sarı mutfak bezlerine benzeyen bir kumaş kullanılmasıdır.  Emici kumaşın satha parça parça serilerek yüzeydeki maddeyi emmesi sağlanır. Emicinin malzemesi özel olarak yapılmış olup petrol için farklı, diğer kimyasallar için farklı cinste kullanılması gereklidir. Emici kumaş yapısal özelliğinden dolayı suyu emmez, kimyasalı ise emerek toplar. Bir süre sonra doyum noktasına ulaşır ve daha fazla emiş yapamaz. Bu sırada yine yapısal özellikten dolayı suya batmaz ve satıhta kalır. Satıhtaki emiciler ise kakıç ile toplanabilirler.

     Dökülen ürün çevre şartları nedeniyle bir süre sonra katı hale geliyorsa form değiştirip katılaşmakta, yavaş yavaş suya batmakta ve suyun içinde yarı katı halde yüzmektedir. Bu durumda bildiğimiz trol ağları kullanılabilir. Katı hale gelen kimyasala örnek olarak özellikle Karadeniz’de sahillere gidildiğine ayağa bulaşan zift benzeri oluşum gösterilebilir. Bu zift benzeri oluşum petrol döküntüsünün bir süre sonra çevre şartları nedeniyle katı hale geçmesidir.  
     Son olarak çevrelenen döküntünün satıhta iken yakılması kullanılan diğer bir tekniktir.

     Görüldüğü gibi kimyasal yayıldıktan sonra yapılabilecekler çok sınırlıdır ve her durumda çevreye zarar verecektir. Buna ek olarak özel amaçlı ekipmanlar, kullanmasını bilen deneyimli personel ve deniz şartlarının da uygun olmasını ister. Tüm şartlar uygun olsa bile, işin doğası gereği, verimlilik çok yüksek olamamaktadır. En ucuzu kazayı önlemektir.

     Çok geç olmadan olay olduktan sonra yapılan müdahalenin deneyimli personel isteyen, pahalı, karmaşık, riskli ve düşük verimli olacağının farkına varılması dileğiyle.

Sıyırıcı ve bariyer kullanımı

Önceki Yazılar :
Haberler
  Bornova’da 250 çocuğa toplu sünnet

  Bayraklı’da öğrenmenin yaşı yok

  Efes Selçuklu yeni üniversitelilerin ilk harçlıkları belediyeden

  İhale Özetleri

  16 Ağustos 2022 Tarihli ve 31925 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  Dünya Ege’nin balığını sevdi

  Kooperatif marketlerinde kademeli indirim kaosu

  10 yıl vadeli tahvil ihracında faiz düştü

  KKM’nin maliyeti 60,6 milyar TL

  Tasarruf sahiplerinin üçte biri KKM’yi tercih ediyor

  Tarım-ÜFE yıllık %157,89 arttı

  İzmir’in UNESCO’ya adaylık dosyası teslim edildi

  “Kemeraltı’nda otel sayısını artırmalıyız”

  SGK İzmir, günde 570 talebe cevap veriyor

  Hackerler de modayı takip ediyor

  Akıllı telefonlar hackerler için kazanç kapısı

  Bilgisayarımda biri mi var?

  KOSBİ Meslek Lisesi’ne öğrencilerden büyük ilgi

  Trabzon’a 5 yılın ardından ilk kez kruvaziyer geldi

  Rotary’den “Acil Durum İnsiyatif” projesi

  Ovit tüneli ile yılda 15.5 milyon TL tasarruf

  File’den konuşan poşetler

  Agesa, Her Yaşta Fonu’nun ikinci dönemini hayata geçiriyor

  Hilton Dalaman’da meteor yağmuru seyir keyfi

  Müzik Festivali Fanta Fest 18 Ağustos’ta başlıyor

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  Aksigorta’dan, GastroClub ile lezzetli iş birliği

  iF DESIGN AWARD 2023 için son başvuru dönemi yaklaşıyor

  DeFacto artık Ticket Compliments Kart ailesinde

  Teknosa, yenilediği web sitesiyle Stevie Awards’ta iki ödül kazandı

  Küresel InsurTech pazar büyüklüğü 60 milyar doları aşacak

  Turkcell ve YouTube’dan dev iş birliği

  GABORAS ile İMECE arasında iş birliği protokolü imzalandı

  Egeli akademisyenin makalesine uluslararası ilgi

  WorldFood İstanbul 30. yılında büyümeye devam ediyor

  İzmir Baba’ya mezarı başında anma

  Başkan Sandal Körfez Mahallesi’nde vatandaşla buluştu

  Koçarlı Belediyesi kapalı spor salonu yaptıracak

  Depremin yıkıcı etkilerini azaltan teknolojiler

  Açıkta satılan gıdalara dikkat, virüs taşıyıcısı olabilirler

  Su Ürünler Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Karakayalı’dan özel gereksinimli bireylere deniz sürprizi

  “Afetlere dirençli kentler yaratmalıyız”

  Efeler Belediyesi inşaat malzemesi satın alacak

  4+1 konut tipinde %6,42 artış

  Depreme dayanıklı su deposu seçimi, yapı güvenliğinde önemli kriterler arasında

  Daha yeşil bir İzmir için Buca Yedigöller yenilendi

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 16.08.2022
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni